mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:49

Zwerte schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik ga je wel quoten :D
Want ik ben wel even benieuwd hoe vaak je nou dan lest + wedstrijden. Is dat die 2 keer per maand of vaker? En dan was je elke keer je hele paard? Dan vraag ik me namelijk af of je beseft dat je dan de hele barriere, waarvoor de huid bedoeld is, weg haalt? Alle huidvet e.d. haal je daarmee weg dus het is nogal ongezond voor je paard om zo vaak gewassen te worden.
Je zei ook op de vorige pagina, ik weet de exacte woorden niet meer, dat je vind dat je serieuzer genomen word als je je best erop gedaan hebt. Nou ben ik dat op zich met je eens maar dan vraag ik me weer af wat jij daaronder verstaat? Ik versta er namelijk onder dat mn tuig niet onder de modder of schimmel zit, maar ik poets deze niet eens maandelijks. Ook blinkt mijn paard niet maar ik poets em zeker wel. Echter niet heel grondig omdat ie 24/7 buiten staat en zn huidvet en vachtje erg hard nodig heeft. Gewoon als serieuze vraag, zie je dit dan ook als niet gemotiveerd zijn?

weer selectief lezen :)
Mijn paard is geschoren en staat niet 24/7 buiten. Als ik wedstrijd heb was ik mijn paard op de plekken waar ie smerig is, voor de rest haal ik er een doekje overheen of een bontborstel :)
Ik les normaal zo'n 1 a 2 keer per maand en dan nog 1 a 2 wedstrijden. (nu door omstandigheden sinds oktober al niet meer en nu weer beginnen :) )

Er staat dat als je paard er verzorgd uiziet je gemotiveerder lijkt en je sneller serieus word genomen.
er staan niet dat als je je paard niet 100% bling bling hebt je NIET gemotiveerd bent....
Mensen pikken dingen eruit, er zit ook nog een context omheen :)

Doe je zelf ook :P Ik had bewust alles in een vraag gezet, omdat ik het niet duidelijk uit je stukken kon halen. Je had het gewoon over wassen, er stond volgens mij nog niet eerder dat je alleen de vlekken eruit wast? (als dat wel zo is, sorry, dan heb ik dr overheen gelezen)
En ik vroeg me dus gewoon af wat jij onder verzorgd verstaat aangezien je zelf zo perfectionistisch erin bent. Dus ik vroeg me gewoon af of je zo iemand als ik, zoals ik het beschreef, dan ook ziet als minder serieus? Ik zeg niet dat je het zo ziet, maar vroeg OF je het zo ziet.
Ik vind dus je "beschuldiging" (ik til dr niet zwaar aan hoor, vandaar de haakjes ;) ) dat ik er dingen uit pik dus zeker niet terecht, aangezien ik het bewust na vroeg (zonder antwoord te hebben gekregen?) omdat de context me wat dat betreft niet duidelijk was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:37

RUI --> PP.

fvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:44

het is natuurlijk wel leuk setjes maar vind niet dat het moet vind dat sommige mensen er in beginnen te overdrijven eerlijk gezegt. kwa kleren..

maarja iedereeen zijn eigen ding en natuurlijk is aan jezelf wat je eraan uti wil geven.

leuk setje voorop je paard is natuurlijk leuk alleen kleren hoeft van mij niet persee:)

xx

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:51

Setjes hoeven niet, maar staan wel leuk.

Zolang het paard niks tekort komt, maw niet beknibbelen op de belangrijke dingen, is er imo niets op tegen om 'm op te leuken, met een gezellig dekje :D .

Maar nogmaals: het hoeft niet, ieder zijn/haar ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:55

Zwerte schreef:
Doe je zelf ook :P Ik had bewust alles in een vraag gezet, omdat ik het niet duidelijk uit je stukken kon halen. Je had het gewoon over wassen, er stond volgens mij nog niet eerder dat je alleen de vlekken eruit wast? (als dat wel zo is, sorry, dan heb ik dr overheen gelezen)
En ik vroeg me dus gewoon af wat jij onder verzorgd verstaat aangezien je zelf zo perfectionistisch erin bent. Dus ik vroeg me gewoon af of je zo iemand als ik, zoals ik het beschreef, dan ook ziet als minder serieus? Ik zeg niet dat je het zo ziet, maar vroeg OF je het zo ziet.
Ik vind dus je "beschuldiging" (ik til dr niet zwaar aan hoor, vandaar de haakjes ;) ) dat ik er dingen uit pik dus zeker niet terecht, aangezien ik het bewust na vroeg (zonder antwoord te hebben gekregen?) omdat de context me wat dat betreft niet duidelijk was.

waarop heb ik geen antwoord gegeven dan?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:24

Ik vind het niet belangerijk.

Maar een punt van verzorging, het ziet er altijd netter en verzorgder uit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:40

Vivalavida, ik weet nou nog steeds niet of je mensen zoals ik, zoals ik omschreven had, als minder gemotiveerd ziet (vloekende kleuren, oude kleding, niet heel schoon gepoetst paard). Ik vraag me gewoon uit interesse af wat een perfectionist zoals jij (zoals je zelf zei) onder verzorgd verstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:00

Als jij met oude vloekende kleren naar les gaat.. zal je vast wel gemotiveerd zijn, misschien heb je wel geen gevoel voor mode :P

als iemand met een netjes verzorgd paard en schone kleren bij mij in de les zou komen zou ik denken "zo die heeft er moeite voor gedaan"

met andere woorden: onder verzorgd versta ik schoon en netjes...
ik ben perfectionistisch in dit opzicht en zeg dus ook zeker niet dat iedereen het zo moet doen om gemotiveerd te lijken :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:45

ok dank je voor het antwoord, zo snap ik het helemaal! :)

(en gevoel voor mode heb ik zeker niet hahaha)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:09

VivaLaVida schreef:
In de les zorg ik altijd dat we er piekfijn uitzien. paard opgeschoren en uitgeschoren, helemaal gewassen en ik gebruik veel anti klit. ikzelf trek ook echt wel wat aan wat lekker zit maar er ook normaal netjes uitziet..
verder een dekje wat SCHOON is en wel kleurt bij mijn outfit en ook niet vloekt bij haar peesbeschermers enz.

ik heb dat gewoon geleerd van de stallen uit waar ik werkte :)

Hier idem.
Paarden gaan gewassen en geschoren mee naar les, voeten gewassen en ingevet, tuig schoongepoetst en ik poets van te voren ook mijn jodphurs en gaithers nog even snel. Dekje en bandages/peesbeschermers zijn bijpassend, liefst kleding ook maar dat lukt niet altijd. Daarnaast de nette zweetdekens mee.

Voor wedstrijden vind ik het helemaal een vanzelfsprekendheid.

Thuis is het anders, dan is het meestal niet in setje.

Wat andere mensen doen boeit me niet zoveel, ik vind een verzorgd plaatje wel prettiger om naar te kijken maar dat heeft ook gewoon te maken met het voeren en poetsen van het paard, dat kan ook zonder setje.

Bij lesklanten waardeer ik het zeer als ze de moeite hebben genomen om in setje te komen, maar het is natuurlijk lang geen verplichting.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:35

Pfff, netjes op wedstrijd kan ik begrijpen en vind ik ook zo horen.

Ik heb ooit een keer een veulen op een keuring (!) rond zien lopen waarvan ik me afvroeg of er uberhaupt wel wat mee gedaan was behalve uit de wei trekken en inladen. Dat vond ik wel te ver gaan.

Als ik naar les ging (ga wordt het binnenkort weer) zorgde ik ook altijd dat mijn paard wel netjes gepoetst was en het netjes houden van staart en manen valt voor mij onder standaard verzorging en doe ik altijd met poetsen, dus dat zag er ook altijd netjes uit.
Maar ik ga zeker niet alles altijd netjes poetsen qua harnachement enz. voor de les, dat doe ik wanneer ik dat nodig acht (oftewel: vaak genoeg om het leer goed en schoon te houden) en qua kleding voor mijzelf is het makkelijk. Ik heb alleen donkere rijbroeken en qua truitjes enz. doe ik niet moeilijk.

Absoluut niet verkeerd bedoeld, maar het verbaast me écht dat zoveel mensen al bijna 'wedstrijd-moeite' doen voor een les. :=

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:12

Jeetje, wat een onzin dat je er netjes uit moet zien als je gaat rijden. Op wedstrijd zorg ik er ook wel voor dat ik & pony er netjes uitzien, maar als je gewoon gaat rijden dan doe ik behalve borstelen niet veel hoor. Zou een mooie boel zijn, steeds je pony wassen en netjes optutten als je even wilt rijden.
Setjes vind ik sowieso een beetje overdreven (ik heb het niet op bandages/peesbeschermers en volledig ingepakte paarden). Tuurlijk, ik koop ook wel leuke shabrakjes, maar ik koop wat ík leuk vind, niet wat in de mode is. Ik koop ook geen dozijnen aan shabrakjes, alleen wat nodig is.
Kwa kleding bij mezelf koop ik ook wat ik leuk vind, voor paardrijden koop ik behalve rijbroeken/sokken/wedstrijdkleding geen aparte kleding voor het rijden. Ik kan wel wat oude truien van mezelf aan doen om te gaan rijden, ze worden toch vies, daar ga ik niets nieuws voor kopen.
Over mode-dingen doe ik niet moeilijk, voor het 'dagelijks leven' koop ik wat ik leuk vind, soms wordt ik op school wel even raar aangekeken om wat ik aan heb. Maar als ik het leuk vind, best toch? Ik houd niet van dat saaie gedoe, ik spring er liever een beetje uit. :)

Laatst ging ik naar les in een rijbroek met een mega-grote sweater van mijn moeder. Die hing ook overal en nergens om mijn lichaam, maar who cares? Het is heus geen modeshow hoor.
Maar als ik het goed begrijp, als ik in die kleding naar les ga bij jullie, dan wordt ik niet serieus genomen? Dan kom ik over als 'niet-gemotiveerd'?
Nou, sorry dat ik het zeg, maar wat een oppervlakkig gedoe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:26

Urielle schreef:
Hier idem.
Paarden gaan gewassen en geschoren mee naar les, voeten gewassen en ingevet, tuig schoongepoetst en ik poets van te voren ook mijn jodphurs en gaithers nog even snel. Dekje en bandages/peesbeschermers zijn bijpassend, liefst kleding ook maar dat lukt niet altijd. Daarnaast de nette zweetdekens mee.

Voor wedstrijden vind ik het helemaal een vanzelfsprekendheid.

Thuis is het anders, dan is het meestal niet in setje.

Wat andere mensen doen boeit me niet zoveel, ik vind een verzorgd plaatje wel prettiger om naar te kijken maar dat heeft ook gewoon te maken met het voeren en poetsen van het paard, dat kan ook zonder setje.

Bij lesklanten waardeer ik het zeer als ze de moeite hebben genomen om in setje te komen, maar het is natuurlijk lang geen verplichting.

nee idd het word zeker gewaardeerd als je netjes met je paard in de les verschijnt :) misschien zijn er ook mensen die het niet uitmaakt, maar ik waardeer het wel en ik zorg er zelf ook voor dat alles schoon en netjes is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:27

Zwerte schreef:
ok dank je voor het antwoord, zo snap ik het helemaal! :)

(en gevoel voor mode heb ik zeker niet hahaha)

dat was trouwens meer als een grapje hoor :D haha

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:29

Ziet er leuk uit :P lekker kakineus :+

Maar ik vind het zon zonde van mijn geld (A)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:39

Ik vind het zelf wel altijd belangrijk om er netjes uit te zien. Ik gebruik wel altijd oude kleren, koop op rijbroeken na verder nooit nieuwe kleren voor paardrijden. Maar vind het wel belangrijk dat kleuren op elkaar zijn afgestemd op kleuren, met gewone kleren let je er toch ook op of alles bij elkaar past?

Verder vind ik niet dat het voor je motivatie uitmaakt en ik vind ook dat iedereen het zelf moet weten of hij/zij wel de kleren op elkaar afstemt of niet.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:49

Ik heb plezier in het rijden met mijn paarden.Ik heb alles voor elkaar dus dierenarts, tuig (zadel), hoefsmid enz enz. Ik les elke week dus alles is dik in orde!!

En heb eigenlijk altijd wel in set en ik vind het heerlijk om dekjes dekens enz enz te kopen voor mijn paarden en heb ook echt heeeel erg veel, maar is toch niks mis mee???

Mijn moeder heeft zes kasten vol met kleding, iemand die ik ken spaart alle postzegels die er te krijgen zijn en ik spaar erbij, omdat ik het mooi en leuk vind setjes :D :D :D

Had ik het geld er niet voor gehad ach dan was het pech geweest. ;)

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:43

Ik vind het vreselijk leuk als ik iets nieuws voor mijn paard kan kopen, en ja dan koop ik ook een setje. Ik ben dol op matchen. Ik kom dan ook gewoon in mijn normale (merk)kleding naar de paarden, en probeer alles schoon te houden.. Ik match niet zo vaak bij mijn paard, als we een photoshoot hebben oid, a la. Maar voor de rest heeft mijn paard zijn setje en ik :+

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 09:59

Dit is een vraag voor de mensen die hier dan leggeven, is het niet zo, dat het beter is als men het rijtechnisch beter voor elkaar heeft dan op te moeten letten of een les klant/paard er netjes erbij loopt??

Gewoon een hypotetische vraag, twee lesklanten, eentje die om welke reden dan ook, er niet zo netjes bijloopt, en eentje wel.. Beiden zeer gemotiveerd, welke krijgt je voorkeur??

Wat maakt het uit of je er netjes uitziet, dus met setjes bandages en al die toeters en bellen, of gewoon simpel rijbroekje, dekje, en verder niets.. (zie het niet als een aanval, want zo bedoel ik het niet hoor..)

(is het niet gewoon dat we opgehitst worden door de media, commercie enz., men heeft de paardenwereld paar jaar geleden ontdekt.. en men wil simpel je geld uit je zak kloppen? 15 a 20 jaar geleden deed het er namelijk niet toe, je had je rijbroekje, dekje van de club, clubtruitje en dat was het)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:34

Jesser: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Zit ik vol, dan zit ik vol. Heeft niks te maken met setjes of niet.

Rijtechnisch of setjes heeft ook geen donder met elkaar te maken. Hoezo kan ik ineens niet meer zien hoe iemand rijdt, als ze bandages omheeft? Ik ben echt niet ineens verblind ofzo :+

Maar: ik vind het een blijk van respect naar je instructeur en ook uitstralen dat het lessen voor jou een belangrijk moment is, als een combinatie die aankomt tot in de puntjes verzorgd is.
Je gaat ook niet naar je werk in je rijbroek (tenzij je ruiter of stalhulp bent, maar ik doel op kantoor of winkelfunctie oid), je komt niet in een oude broek aan op een kerstdiner en je houdt geen presentatie in een fleecetrui. Door niet te kijken naar hoe jij en je paard je daar presenteren zeg je in feite dat je les niet belangrijk genoeg is om aandacht te besteden aan je manier van kleden. Dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:36

patjelisa schreef:

Setjes hoeven toch ook niet duur te zijn? Ik koop niet zovaak dekjes en noem maar op, maar als ik iets koop, dan kijk ik ook voor de bijpassende bandages of peesbeschermers. Ik rij met sommige setjes ook al jaren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:00

Urielle schreef:
Jesser: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Zit ik vol, dan zit ik vol. Heeft niks te maken met setjes of niet.

Rijtechnisch of setjes heeft ook geen donder met elkaar te maken. Hoezo kan ik ineens niet meer zien hoe iemand rijdt, als ze bandages omheeft? Ik ben echt niet ineens verblind ofzo :+

Maar: ik vind het een blijk van respect naar je instructeur en ook uitstralen dat het lessen voor jou een belangrijk moment is, als een combinatie die aankomt tot in de puntjes verzorgd is.
Je gaat ook niet naar je werk in je rijbroek (tenzij je ruiter of stalhulp bent, maar ik doel op kantoor of winkelfunctie oid), je komt niet in een oude broek aan op een kerstdiner en je houdt geen presentatie in een fleecetrui. Door niet te kijken naar hoe jij en je paard je daar presenteren zeg je in feite dat je les niet belangrijk genoeg is om aandacht te besteden aan je manier van kleden. Dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Lessen zijn voor mij ook een belangrijk moment, maar ik ga niet mn paard tot in de puntjes poetsen, mn tuig helemaal invetten en mn paard in een set steken voor een uurtje lessen.. Beetje onzin vind ik dat. Ik denk niet dat een instructeur denkt dat je meer plezier in de lessen hebt als je je paard netjes gepoetst en alles hebt..

En ik vind het ook niet te vergelijken met de andere dingen die je noemt, maargoed.
Gelukkig mag iedereen een andere mening hebben. ;)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:43

Urielle schreef:
patjelisa schreef:

Setjes hoeven toch ook niet duur te zijn? Ik koop niet zovaak dekjes en noem maar op, maar als ik iets koop, dan kijk ik ook voor de bijpassende bandages of peesbeschermers. Ik rij met sommige setjes ook al jaren.

Klopt, maar wat ik leuk vind ze meestal wel heel duur. :o
Ik koop wel echt wat ik leuk vind en dat ik meestal wel veel!

Vroeger konden wij geen extra dingen kopen!Ik mocht al lang blij zijn dat ik een pony had en da, hoefsmid enz ging allemaal voor!Ik kon toen eindelijk een heel goed zadel kopen (door zakgeld) twee weken is mijn zadel gestolen uit mijn kast!
Daarom ben ik zelf ook wat doorgeslagen met dekjes maar nog wel wetende dat de rest voor gaat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:38

Kan ook hoor, maar men heeft al snel het idee dat je kapitalen uit moet geven om netjes voor de dag te komen. Dat is iig niet het geval. Het is voornamelijk een kwestie van moeite willen doen. En degenen die dat niet willen voor hun les: kijk mijn eerdere post door en I rest my case ;)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:23

Hmm..

Ik vind het leuk om 1 of 2 setjes te hebben, maar daar houd het van mij ook bij op.
Zodra het aan vervanging toe is, kijk ik rond voor een leuk setje, eerder niet. Vind het geldverspilling.
Ookal is het niet duur, ik koop liever iets belangrijks, voor de verzorging dan een zoveelste dekje oid :)