Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:54

Vjestagirl schreef:
Ik zou een bitloos hoofdstel kopen (ik heb nu al een hackamore voor buiten) en verder rijden.

Idd, ik ook. Snap het nut niet dat je niet met bit mag rijden, maarja.
Ik zou iig niet verhuizen :n Gewoon bitloos, en anders hebben ze pech en rijd ik maar geen wedstrijden meer,
maar wel gewoon met bit. (als het niet zou gaan..)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:55

JoviBan schreef:
Norway_girl schreef:
Hoezo niet Joviban?

Je mag niet met ieder willekeurige optoming en een willekeurig bit de ring in.
Ook nu zijn er regels voor toegestane optomingen en bitten.

Misschien komen we op een "muggenzifterig" vlak, maar je bent wel vrij in wat voor optoming gebruikt, je hoeft namelijk die ring niet in. Als er in een bepaalde tak van sport bepaalde eisen zijn aan de optoming ben je er "vrij" in je daarbij neer te leggen en deel te nemen, of niet en laat je die betreffende tak voor wat hij is.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 27-01-09 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:55

ja dat is waar, maar ookal heb je er een bit in hangen en het paard schrikt echt kunnen er netzo veel gevaarlijke dingen gebeuren als bitloos denk ik. Bij een goed in paniek geraakt paard werkt t bit ook niet meer is mijn ervaring.

Mijn paard vond t bit niet eens fijn, heel gespannen lopen, veel hoofd schudden en echt op t bit kauwen ( niet knabbelen maar echt proberen dat ding doorgebeten te krijgen ) Toen ben ik t bitloos gaan proberen en dat ging zoveel beter.
Ik denk dat meer paarden het heus wel aangeven een bit niet fijn te vinden alleen verstaan hun ruiters hun taal niet

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:56

Hhhm, ik vind de anker optie ook erg interessant. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:56

Van t weekend ook weer heel wat gezien.. een show met bitloos dressuur maar ow wat zat dat bitloze hoofdstel strak, neusgaten werden groter en groter :Y)
en dan lees je later terug: omdat het paard zo mooi liep werd het later bij de bitloze stand heel druk want iedereen wou dr overstap naar bitloos maken! Arme paarden.
Als je dat al niet eens ziet... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:05

Kuggur schreef:
Misschien komen we op een "muggenzifterig" vlak, maar je bent wel vrij in wat voor optoming gebruikt, je hoeft namelijk die ring niet in. Als er in een bepaalde tak van sport bepaalde eisen zijn aan de optoming ben je er "vrij" in je daarbij neer te leggen en deel te nemen, of niet en laat je die betreffende tak voor wat hij is.

Kugger, even lezen waar dat een reactie op was. Iemand schreef: "dat dit kl*teland dan ook nog eens zou uitmaken met wat voor optoming ik ga rijden...".
Ik wees er op dat er nu ook regels zijn voor toegestane optomingen en bitten.

En ja, we hebben het nu over wedstrijden en bepaalde disciplines waar reglementen voor zijn. Dat je geheel vrij bent om daar wel of niet aan mee te doen, weet iedereen. Maar àls je meedoet, zijn er regels wat de optoming betreft.
Zo duidelijker?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:37

Yep, die zin was me wel opgevallen, maar had me niet zo gerealiseerd dat je direct daarop gereageerd had.
Is trouwens een wat vreemde zin, alsof er plannen zijn bitgebruik (en dan algemeen, niet in bepaalde wedstrijden/reglementen) te verbieden. Dit is natuurljk niet het geval, dit is een volkomen hypothetisch topic, en daarom voer voor eindeloze speculaties en (mijns inziens) nogal zinloze discussies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:01

Als een bitloos hoofdstel zo strak zit dat de neusgaten zo groot worden wordt het eenvoudig verkeerd gebrukt! ( net zo als mensen die een bit als rem verkeers gebruiken ) Alles kan je verkeerd gebruiken!
Gebruik je een bitloos hoofdstel op de juiste manier zit ie niet strak en snoert niet aan. Wat dachten mensen van bitgebruikers van sperriemmetjs dan? Die zijn er voor om de mond dicht te snoeren zodat ze niet met open mond gaan lopen! Dus aansoeren en strak zitten ligt echt niet aan een bitloze hoofdstel maar hoe de mensen er mee omgaan! Net zo als t gebruik van t bit!

Ik las dat sporen vanaf de m niet meer verplicht zijn? Dat vind ik wel goed! Er zijn zat mensen die geen sporen willen gebruiken of t verkeerd gebruiken!
Mocht je t op de goede manier ( en niet te streng ) gebruiken is er niks aan de hand, maar als een paard bloedend de ring uit komt dan is er echt iets mis!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:13

wendy_x schreef:
ik denk dat ze dan eerst een heel groot ziekenhuis mogen bouwen waar wij (gratis uiteraard)terecht kunnen :D

Hahaha, dat vind ik een goede :+ :D

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:53

Gewoon doorrijden mét Bit..
Ik blijf liever nog langer leven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:43

Mijn post gaat over mensen die bitloos wilden gaan rijden na het zien van DIE show....

Al dat eeuwige gezeik over het bit, terwijl een bitloos hoofdstel NET zo hard inwerkt als je het verkeerd gebruikt.. :)
dat bedoel ik.
Imo kan bitloos net zoveel zo wel niet meer verkeerd doen als met bit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:04

Cinnepin schreef:
Wat dachten mensen van bitgebruikers van sperriemmetjs dan? Die zijn er voor om de mond dicht te snoeren zodat ze niet met open mond gaan lopen!

Al eens aan gedacht dat neusriempje ook wel eens er voor kan zorgen dat een bitje stabieler in de mond ligt :), wat denk ik toch wat aangenamer is dan zonder neusriem dan. En dat mijn neusriem bv nooit strak staat, zou niet weten waarom eerlijk gezegd, lijkt me sterk dat je daar voordeel uithaalt :). Maar ok zo kun je op alles opmerkingen maken. Het is zoals je zegt, het is maar hoe je het gebruikt. zolang je er geen misbruik van maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:00

mensen vinden de bitlozers wel zeikers! Maar d emensen met bit zeiken net zo hard op de bilozers hoor ( nouja sommige dan :P )

En ik heb die show niet gezien dus geef er geen oordeel over, maar t zou idd best kunnen dat het daar niet op de goede manier gebruikt werd :) zou jammer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:01

zitake schreef:
Anoniem schreef:
Wat dachten mensen van bitgebruikers van sperriemmetjs dan? Die zijn er voor om de mond dicht te snoeren zodat ze niet met open mond gaan lopen!

Al eens aan gedacht dat neusriempje ook wel eens er voor kan zorgen dat een bitje stabieler in de mond ligt :), wat denk ik toch wat aangenamer is dan zonder neusriem dan. En dat mijn neusriem bv nooit strak staat, zou niet weten waarom eerlijk gezegd, lijkt me sterk dat je daar voordeel uithaalt :). Maar ok zo kun je op alles opmerkingen maken. Het is zoals je zegt, het is maar hoe je het gebruikt. zolang je er geen misbruik van maakt.

tuurlijk wel aan gedacht ;) ,Maar het gaat erom dat ik gelezen heb dat bitloze hoofdstellen aansnoeren, maar dat is dus imo met een sperriem net zo snap je ;)
ik merk namelijk geen aansoering met mijn hoofdstel, zoals jij misschien geen aansnoering merkt van je sperriem! Dat is dan tog alleen maar goed?? Dan is t in goede handen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:13

VivaLaVida schreef:
Mijn post gaat over mensen die bitloos wilden gaan rijden na het zien van DIE show....

De betreffende amazone reed met de meroth. Met de meroth is het onmogelijk om 'aan te snoeren'. Er zit namelijk een bladveer in de neusriem waardoor de neusriem altijd als een recht stukje bovenop de neus ligt. Er blijft dus altijd ruimte rond de neus en aansnoeren kan gewoon niet met de Meroth.
De neusriem lag ook op de juiste plaats op de neus, dus niet te laag, dus de ademhaling van dit paard werd ook nièt belemmerd.
Het paard vond het allemaal enorm spannend; het was zijn - en ook haar (de amazone) - allereerste optreden in zo'n showpiste en zoveel publiek en rumoerigheid om zich heen. Ze waren beide erg nerveus en hebben desondanks een geweldige Z-proef neergezet.

Elk paard dat opgewonden is zet zijn neusgaten uit. Als je dit niet weet, als je de werking van de merotische neusriem niet kent, als je weerstand hebt tegen bitloos en/of zelf niet bitloos kunt of durft te rijden, snap ik je post wel. Maar je opmerking is dus onterecht en behoorlijk overdreven.

Maar even een vraagje aan jou: vind jij het normaal dat jouw haflinger tijdens het rijden (en zelfs tijdens het stilstaan!) met bit, z'n mond open heeft?
Er staan een stuk of wat foto's in je profiel waar ik op mijn beurt niet bepaald vrolijk van word namelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:22

een bladveer in de neusriem??????????? en dat moet vriendelijk zijn???????

hmzzzzzzzzz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:14

Idd neusgaten kunnen groot worden als paarden zich inspannen/opgewonden zijn.
ik zat er nog vanochtend aan te denken, en heb het niet eens getypt :P Dus dat hoeft idd niet door t hoofdstel te komen, Als mijn paard een gek dolletje heeft en door de paddock/weide sjeest ( zonder maar iets om dr hoofd ) heeft ze ook neusgaten die 3 keer zo groot zijn.

En nogmaals ik heb de show niet gezien, dus helaas kan ik er geen oordeel over geven :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:21

JoviBan schreef:
Maar even een vraagje aan jou: vind jij het normaal dat jouw haflinger tijdens het rijden (en zelfs tijdens het stilstaan!) met bit, z'n mond open heeft?
Er staan een stuk of wat foto's in je profiel waar ik op mijn beurt niet bepaald vrolijk van word namelijk.

En ik word er dan weer niet vrolijk van dat je geen commentaar kan verdragen op bitloos rijden maar het wel nodig vind om een bokker hier persoonlijk aan te vallen. ;)

Hengstje liet ook steevast de tandjes zien, ook als ik met losse teugel reed (trok zijn bovenlip omhoog net zoals de haf van vivalavida dat doet op de foto's, wat ik al wel meer paarden heb zien doen overigens) je hebt nu eenmaal paarden die dat doen. ;)
Paard dat lekker knabbelt op het bit lijkt ook al snel met de mond open te staan. IMO hoort dit ook helemaal niet in het topic. Zie het nut er niet van.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:26

Ik zou gewoon lekker doorrijden, ik rijd namelijk al bitloos :D

Vind het wel heel jammer dat er zoveel mensen zijn die denken dat
je een paard zonder bit niet onder controle kan houden.
Dat duidt dan toch ook op verkeerd bitgebruik? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:28

Sodeletuut schreef:
Ik zou gewoon lekker doorrijden, ik rijd namelijk al bitloos :D

Vind het wel heel jammer dat er zoveel mensen zijn die denken dat
je een paard zonder bit niet onder controle kan houden.
Dat duidt dan toch ook op verkeerd bitgebruik? ;)

precies wat ik eerder ookal aangaf! Ik denk er dus net zo over ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:32

Cinnepin schreef:
precies wat ik eerder ookal aangaf! Ik denk er dus net zo over ;)

Heb ik gelezen inderdaad :j

Het is écht waar, als een paard er vandoor gaat in blinde paniek,
dat NIKS ze tegenhoud. Dus ook geen stuk ijzer in de mond. Dus waarom
dan een stuk ijzer in de mond stoppen? En naar mijn mening moet dressuur
ook net zo goed bitloos kunnen. Als dressuur op de correcte manier gereden
wordt, moet het net zo kunnen. Waarom zoveel ijzer nodig?
Sporen om hulpen te verfijnen >;) --> Gewoon harder prikken zodat hij beter
reageert. En een bit is ook om hulpen te verfijnen toch? --> het doet gewoon
meer pijn, en dat zorgt ervoor dat een paard in de krul gaat lopen. Omdat hij
daar in de meeste gevallen gewoon een gesleurd/gezaagd wordt.

En nu wil ik niet meteen iedereen over me heem met de woorden: 'Ja maar,
zo doe ík het niet hoor!' Ik ben gewoon tegen het gebruik van een bit, omdat
het gewoon nergens voor nodig is.

Kan íémand mij een goed argument geven waarom mét bit beter is dan zonder?
En dan ga ik dus uit van goed bitloos gebruik, dus niet aangesnoerd.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:40

Wat een onzin en een vooroordelen komen er hier voorbij zeg. Er wordt slecht bit gebruik met goed bitloos vergeleken. Dan is het nogal logisch waar je bij uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:42

sporen zie je mij ook niet gebruiken, ik heb ze ook helemaal niet nodig!
Kijk als je wat hoger rijd en je gebruikt zo ook echt netjes en voorzichtig dan vind ik het wel goed ( ikzelf doe het dan nog niet hoor ) maar ik zie mensen t al in de B doen? dat vind ik ook onzin, dan zijn er nog niet eens verfijnde hulpen nodig!
En dan zie je mensen die altijd de hak naar binnen hebben gedraaid ( waar ik zelf ook ene handje van kan hebben ) en dan zo'n spoor eraan, nee dat vind ik niks

Maar met netjes beenhouding en goed gebruik ben ik erop zich niet op tegen zolang ik t maar niet hoef te doen :)

Met bit denk ik er ook zo over! Ik snap dat mensen met bit willen rijden, prima maar wees dan zacht in de hand ( af en toe wat duidelijker zijn mag wel, doe ik ook ookal rijd in bitloos ) Maar wat ik idd vaak zie is monden open ( kijk maar op het plaatje in mn profiel ), en niet zo open dat ze knabbelen ( waar ik nog nooit een mond echt bij open heb zien gaan ) maar echt open dat je gewoon tanden ziet etc. Of mega gezaag idd, lekker he een stuk ijzer van links naar rechts door de mond!

Mijn paard gaf t eigenlijk zelf aan. Ze schudde zovaak met dr hoofd, overdreven kouwen ( gewoon proberen dat ding door te bijten ) Niet ontspannen lopen, toen benk over gegaan op bitloos. Toen was t gelijk over!
Voor de mensen die zeggen ( of denken ) dat t toeval geweest is omdat het een jong dier is en misschien last had van t gebit, 2 weekjes teruh heb ik even t bit in gedaan bij t longeren, ik wilde zelf ook wel eens zien of t echt idd aan t bit lag of dat ze gebits problemen had ( er is ook in de tijd een tandarts bij geweest die een wolfskiesje had verwijderd ) maar weer begon ze te schudden zodra ze t bit in had en heel hoog lopen met haar hoofd. Zonder bit was t probleem weer weg.
En dan zijn er mensen die vinden dat t kruislings systeem die ik dus heb aansnoert en ook inwerkt, maar dan snap ik niet dat mn paardje nu zo lekker loopt en lekker kan ontspannen terwijl als t een bit in heeft sterren gaat kijken en gaat schudden, dat heeft ze toch echt meer last van t bit!

natuurlijk hoef dit niet bij elk paard zo te zijn :)
Maar t verschil merk je alleen als je t een aantal keer uitprobeert ( niet 1 keertje, want dan blijft t vreemd )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:43

kazary'' : Naar mijn mening is er geen goed bitgebruik ;) Je doet er een paard ALTIJD pijn mee.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:46

Die mening mag jij hebben. Ik denk daar echt anders over. Genoeg paarden die hun bit inhappen. Zouden ze echt doen met de associatie van pijn.
Ik heb overigens niets tegen bitloos, maar wel tegen dat ene bit altijd pijn doet en dat bitloos geen pijn doet.
Het ligt aan de rijstijl, wat e ook doet.

ook een leuke site
http://www.paralelli.eu/bitloos.htm