Als je paard meer talent heeft dan jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:00

Dees.. een bijrijder voor het springen nemen? Paard plezier, jij plezier omdat Neve plezier heeft. Of af en toe eens laten vrijspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:00

Percy schreef:
Dat iemand een relatief goedkoop paard koopt wat later een uitzonderlijk talent blijkt te zijn komt volgens mij nog maar zeer zelden voor.

Dat komt maar heel zelden voor, maar er wordt wel vaak op gehoopt. De speciale talenten komen meestal wel goed terecht en worden nu eenmaal niet 'ontdekt' door een doorsnee amateur.

Mijn paard heeft ook meer springtalent dan dat ik er nu van benut. Hij heeft nog nooit een officiele proef gelopen, zou hij dat missen? Ik neem me maar weer eens voor om meer met hout te werken met hem, hij vindt dat best leuk om te doen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:33

Maar heeft het voor een paard toegevoegde waarde als hij naar een ruiter gaat met evenveel of zelfs meer talent???????

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:33

Je hebt misschien paarden die echt een hekel aan dressuur hebben, maar elk paard vindt afwisseling leuk natuurlijk. In het geval van Dees vind ik niet dat zij het paard de gelegenheid moet geven om te springen en dus te verkopen. Dat zou betekenen dat wanneer je dressuur wilt rijden alleen een paard moet kopen met dressuurafstamming, onzin natuurlijk.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:37

Maar dan is het altijd nog de vraag of het paard er een hekel aanheeft, of dat hij de oefeningen nog wat moeilijk vind en daarom zuur of bokkig wordt. (ik heb nl. zo'n paard)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:39

het paard van hierboven vond de oefeningen helemaal niet moeilijk maar wel heel saai (liep M dressuur); ze is trouwens verkocht en heeft het nog een aardig endje geschopt in de internationale springsport.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:14

Ik krijg steeds meer het gevoel dat iedereen hier heel erg over een 'als..dan' verhaal zit te praten. Er zijn maar weinig mensen die het echt hebben meegemaakt blijkbaar, dat ze hun paard hebben verkocht omdat ze zelf tekort schoten / niet meer verder kwamen.
Ik weet wel dat ik er helemaal geen moeite mee zou hebben een paard dat echt talentvol is te verkopen. We hebben het zijdelings meegemaakt doordat een paard dat we als veulen hadden verkocht, later een internationaal springpaard bleek te zijn geworden. Nou, ik vond dat alleen maar leuk!
Ik denk trouwens net als Lovely dat er niet zo heel veel onontdekte telenten onder 'recreatie-achtige' ruiters lopen. Misschien is de hoop wel de vader van de gedachte en houden we allemaal zoveel van onze paarden dat we het geweldig zouden vinden als het een echte crack bleek te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:41

Ik hoor steeds mensen praten over of hun paard er gelukkiger van wordt: Als je echt je paard blij wil maken, moet je hem de hele dag in de kudde met zijn kop aan de grond laten staan, als je paard mag kiezen, kiets ie sowieso niet voor een proefje lopen of een parcours springen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:05

Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik een paard had/heb dat zoveel talent heeft dat ik er niet meer mee verder kan. Ik heb wel een paard waarbij het met mij rijkunstig niet klikt. Daar rijdt nu iemand anders op die prima bij haar past en we hebben er alle drie (berijder, paard en ik) veel lol van. Ik ben hartstikke trots als ik zie hoe snel ze vooruit gaan en ik vind mijn merrie nog altijd een lekker ding om te zien (lopen). Leuk om te zien dat datgene wat ik er als 2 jarige in zag er toch ook daadwerkelijk in blijkt te zitten.

Dat verhaal van die potentiele toppers vind ik overigens een beetje ver gezocht. De topper is een combinatie van talentvol paard, het juiste karakter, de juiste ontwikkeling, bijpassende ambitieuze en talentvolle ruiter en daarnaast nog een flinke portie geluk om het paard heel te houden. Als die toppers op vroege leeftijd te vinden zouden zijn dan zou anky nu een stal vol hebben.

Goede paarden zijn er volgens mij best veel. Echt slechte paarden worden niet meer gefokt. En met goed bedoel ik een gezond paard met redelijke tot goede gangen en een werkwillig karakter. Met de juiste ruiter kunnen die paarden tot in de lichte tour komen, hoewel ze wel wat extra moeten hebben om daarin ook vooraan te kunnen rijden. GP is met zijn extra moeilijke oefeningen net een stap verder en naar mijn mening niet voor ieder goed paard weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:12

Als ik de verhalen zo doorlees vraag ik me af, of jullie andere paarden hebben dan ik. De mijne zegt nooit dat ie springen leuk vind of iets anders saai. Hij spreekt geen woord nederlands.............helaas.

Paarden heb je nog steeds voor je eigen lol,en zeker niet voor de lol van het paard. Want die springt heus niet voor de fun een parcoursje!! Dus hoe komt iedereen erbij dat ze het of leuk of juist saai vinden.

Astrid? Tuurlijk zijn er nog veel meer factoren die een topper mee moet hebben, maar we gaan er hier even vanuit dat je een soort van Krack C op stal hebt staan. Wat je daar dan mee doet. Al heb ik wel het idee dat de meeste het over een gemiddeld z paard hebben.

Emme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:53

Ik vond het eigenlijk wel tof dat ik dit topic zag staan... Ik zit namelijk zelf met een dilemma... Ik heb een haflingerruin van 5 jaar, en ik denk dat hij echt veel meer kan, dan dat wat ik er uit kan krijgen... Ik heb zelf mijn paardje beleerd, en hij is echt superbraaf, alleen is hij ongelooflijk koppig en heeft een strenge hand nodig! Ikzelf ben echt niet een superamazone, maar ik zie mijn paardje zooooo graag, dat ik het waarschijnlijk niet zou kunnen aanzien dat iemand anders bezig is met m'n paardje! Wat moet ik doen? Ik weet wel dat ik mijn paardje, nooit, maar nooit zal verkopen... pff... dilemma!!!!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:54

Pipo, je kan toch wel aan een paard zien of hij/zij enige zin heeft in het werk wat er gedaan moet worden. Mijn merrie was bij mij altijd erg flegmatiek, ze heeft nu een ontzettend fanatieke amazone die haar flink aan het werk zet en wat ik niet had verwacht gebeurt, de merrie wordt ook fanatiek. Ze loopt lekker met de oortjes naar voren in de rondte te sjouwen. Terwijl ik ook genoeg 'zure' paarden zie lopen die bij de minste aanleiding in de staak gaan.

En een krack C zou ik lekker houden als ik hem al had. Lijkt me wel gaaf om op een echt goed paard te rijden. Maar ik kan er ook van genieten om er naar te kijken hoor, een beetje dromen is nooit verkeerd.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:09

Ik heb het ook niet over een echte topper, maar je kan toch gewoon het idee hebben dat je niet meer verder komt en een ander (die beter kan rijden) waarschijnlijk wel.
Nou dat idee had ik en heb mijn paard dus verkocht en wat ik had verwacht kwam uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:10

eerst ff melden dat ik geen 5 pagina's door geworsteld heb.

En ja ik heb een paard met meer talent als ik. Verdrietig
En dan met springen.
Kawa kan erg goed springen, hij had potentie voor min. nationaal.
ik had potentie voor L Verdrietig
Ik heb 3x met hem M gestart en daar zelfs winstpunten in gereden, maar dat was volledig aan de werkwilligheid en behendigheid van Kawa te danken.
Ik zie absoluut de afstanden naar de sprong toe niet en dan word het toch wel erg zwaar voor een paard om zich toch te redden in dat soort cominaties van sprongen.

Dus omdat Kawa mij zo vertrouwde en zoveel voor mij had gedaan kon ik er alleen maar voor hem zijn door eerlijk te zin tegenover mijn paard en te stoppen.

ik had hem idd kunnen verkopen, was geen gebrek aan mensen die hem graag wilde kopen Haha!
Maar of hij daar gelukkiger van word?
Ik denk alleen mijn portomonee.

Maar mijn paard is mijn maatje en ik heb dus besloten hem lekker de aandacht en knuffels te geven die hij dus ook erg leuk vind.
penny achtig he Haha!
En ik ben door meerdere mensen voor gek versleten, maar goed misschien en ik ook wel gek.
Maar tot de dag van vandaag heb ik er geen sec. spijt van gehad.
ik heb nog elke dag veel plezier met mijn schimmeltje.
En geld had me niet gelukkiger kunnen maken dan wat ik nu ben met hem Lovers

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:13

Pipo schreef:
Als ik de verhalen zo doorlees vraag ik me af, of jullie andere paarden hebben dan ik. De mijne zegt nooit dat ie springen leuk vind of iets anders saai. Hij spreekt geen woord nederlands.............helaas.

Nonverbale communicatie is ook communicatie.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:17

[En ja ik heb een paard met meer talent als ik. Verdrietig
En dan met springen.
Kawa kan erg goed springen, hij had potentie voor min. nationaal.
ik had potentie voor L Verdrietig

ben je niet benieuwd wat hij eventueel had kunnen bereiken?
ook al ben je nu gelukkig en weet je dat je een goede beslissing hebt genomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:19

ja dat wel.
Ik weet dat zijn volle broer en zus naar het buitenland zijn verkocht.
De 1 naar duitsland de ander naar Amerika.
En zover ik had vernomen liepen ze bij verkoop allebei nationaal.
wat ze daarna hebben gedaan weet ik niet.

Dus Dat zou Kawa igg ook wel hebben gekund

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:25

nou ja nu wordt zijn dressuurmatige talent aangesproken en dat is ook niet slecht zag ik in je profiel. Dus je hoeft je in elk geval niet schuldig te voelen dat je niet van zijn talenten gebruik maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:29

Nou ik weet toch ook zeker dat hij springen leuker vind dan dressuur Lachen
Maar dat werkwillige karakter heeft hij nog steeds.
En hij doet enorm zijn best met dressuren.
En met een paard met een werkwillig karakter kun je alles.
ook als hij met dresuren dat karakter van hem niet gehad had, waren we niet zo ver gekomen.
want van nature heeft hij alleen een goede galop
de rest is trainen trainen en trainen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:12

sjakie"]
[quote="Pipo schreef:

Nonverbale communicatie is ook communicatie.
[/quote]

Dat kan wel zo zijn, maar een paard zal als ie moet kiezen een van de twee of drie takken heus wel leuker vinden, maar als hij uit het hele pakket mag kiezen, gaat ie toch het liefst de wei op in de kudde!!!

Wat ik al eerder zei: Paarden hebben we voor onze lol, niet voor hun plezier!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 00:12

Ik weet het niet hoor Pipo, maar sommige mensen lijken wel helemaal in dienst te staan van hun paard.
Ieder het zijne.

Ik vind dat je van een hobby (want dat is het nog altijd) die zoveel geld kost wel plezier mag hebben in de zin van iig kunnen rijden op je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:20

Ik denk dat ik namens heel veel mensen spreek als ik zeg dat de hobby van een eigen paard hebben meer is dan rijden alleen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:00

Jippie schreef:
Ik denk dat ik namens heel veel mensen spreek als ik zeg dat de hobby van een eigen paard hebben meer is dan rijden alleen.

Absoluut, je spreekt in elk geval namens mij Lachen

En Fitzroy: wat bedoel je precies met in dienst staan van het paard? Voor mij is het heel simpel. Ik moet er plezier aan beleven. Doe ik dat niet dan verander ik iets aan de situatie.
Maar de paarden die ik heb verzorg ik op een manier die ik denk dat goed voor ze is. Ik kan namelijk alleen maar plezier aan mijn hobby beleven als mijn paarden ook gelukkig zijn en goed in hun vel zitten.
En daarom observeer ik ze vaak en gelukkig zie ik paarden die zich prettig voelen.

Rijden vind ik leuk, heel leuk maar ik heb net zoveel lol van de pony's waar ik niet op rij als van het paard waar ik wel op rij.

Voor mij is mijn hobby meer dan rijden alleen. Het is ook genieten van hun spel in de wei en van het contact. Te veel om zo op te noemen eigenlijk.

Ik heb een goede vriendin die een rijhal heeft kunnen bouwen van de opbrengst van de verkoop van een aantal paarden. Niet gek toch? Maar zij heeft net zoveel lol van die paarden als ik, ook al ze er niet op rijdt. Dat ze al meer dan 25 jaar dag en nacht met de paarden bezig is op hoog niveau houdt ze alleen maar vol omdat ze zoveel plezier aan alles er omheen beleeft.
Iemand anders die ik ken heeft die lol niet, rijdt een paard, krijgt daar geld voor en stapt op de volgende etc. etc. Voor haar is het business. Haar goed recht maar niks voor mij.

Soms krijg ik het idee dat wedstrijden en naar een bepaald niveau toe rijden een soort voorwaarden zijn om echt met de paardensport bezig te zijn.
Ik denk daar totaal anders over.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:16

Ik heb dat liever zo ja, dat het paard mij dingen leert ik vind dat ik er nog lang niet aan toe ben om het andersom te doen, maargoed daar ben ik nu toch bij Bunny mee bezig.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:07

Ik denk dat er in dit geval altijd blijft: zoveel mensen zoveel zinnen. En het is ook goed dat iedereen doet wat hij zelf het beste vind. Bovendien, hoeveel toppaarden zijn er nou nodig in Nederland... Er zijn er maar zo heel weinig die de absolute top bereiken. En een paard dat daar echt het talent en de mentaliteit voor heeft komt daar uiteindelijk toch wel.
Ik heb ook een paard met veel meer talent als ikzelf. Vooral in springen. Hij heeft ZZ gelopen en was vast ook zeker nationaal gaan lopen maar dit is er door allerlei andere omstandigheden (tijd, geld, eigenaar etc.) niet van gekomen. Ook in dressuur is hij niet onaardig. Hij blijkt gespot te zijn door Tineke Bartels die erover heeft gedacht om hem te kopen toen ie jonger was, ze heeft dit uiteindlijk niet gedaan omdat Jump een luchtzuiger is en zij dit niet zag zitten. Dus ik denk maar zo, als zo iemand belangstelling heeft, dan is het geen slecht paard... Maar aan de andere kant, ik heb hem dus gunstig kunnen kopen omdat hij een luchtzuiger is, anders had ik zo'n talentvol paard nooit kunnen betalen en ik leer ontzettend veel van hem. Ik ben gaan springen, ondanks dat ik het eerst doodeng vond, maar het is nu echt kicken. Op een paard zitten dat alles kan rijd gewoon fantastisch. En dat ik het zelf nog niet kan, ala, ik leer ondanks mijn leeftijd nog iedere dag bij. En niet alleen op het gebied van rijden. Want zoals ondertussen wel bekend is, was Jump afgelopen herfst bijna het hoekje om gegaan, en door alles wat er gebeurd is, heb ik, behalve dat ik ondertussen een halve dierenarts ben...Lachen, ook een band omgebouwd met hem die niet meer verbroken kan worden. Hij gaat dus echt nooit en te nimmer meer weg, ook niet voor veel geld, en ook niet als hij niet meer geschikt is om op te rijden!