Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:33

Ben helemaal weg van Florencio, heb er nu 2 hengsten van maar hoop op 'n merrie die de stam voort kan zetten, en tja zal toch een keer moeten verkope als ik alleen maar hengsten krijg.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:34

Pletje123 schreef:
Wat vind je dan wel reeel Ilzas?

Ja, goeie, weet ik niet zo goed. Voor het betreffende ding vond ik 2000 meer dan zat. Dekgeld van de hengst was 900 euro.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:36

Relaxed schreef:
Charlene, dat vind ik echt onzin! Mijn paard kostte als 3 jarige 3000 euro en heeft uiteindelijk Z2 gelopen en ik weet zeker dat ie ook qua springen meer dan L in zijn mars had..

Ik geloof niet dat je voor 5000 euro geen paard kan vinden wat Z kan lopen (rijkunsten van de ruiter daarbuiten gelaten..) Ik ben zelf namelijk van mening dat ieder paard Z (dressuur) kan lopen..

En dan ook nog goede punten score op concour? Een paard voor dat geld mist toch gewoon de gangen van een ECHT goed paard wat juries toch wel vaak af verlangen. Hoe vaak zie jij niet dat dressuurruiters jonge paarden rijden die veel minder voor elkaar zijn dat andere ruiters die 1 paard hebben en hun paardje goed trainen etc. Die toch hoger scoren omdat hun paard gewoon veel betere gangen toont dan het simpele "goedkopere" paard...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:36

Charlenexx schreef:
Zeg een 4 jarige die goed zadelmak is.

Ja die zijn er wel, maar dan moet je heel heel heel goed zoeken. Bij allemaal fokkers langsgaan en hopen dat er 1 dom genoeg om niet de kwaliteit in een paard te zien. Maar fokkers zijn ook niet achterlijk meer en wat hierboven ook al word gezegd. Fokkers verdienen niet veel, tenzij het grote stoeterijen zijn. Verder worden ze meestal gewoon afgezet omdat ze vaak te veel paarden hebben en het onderhoud kost ook wat.

miss dat je idd een 3 jarige kan vinden die niet zadelmak is die het later wel eens gaat doen maar dat zijn er echt niet veel hoor. Want voor een Z parcours moeten ze goede galop hebben, goede techniek, vermogen. Dat is al te zien als dat beest 3 is, dus als ie dat goed doet waarom zou iemand dan zon paard voor 5000 verkopen?

In principe zou een gemiddeld paard gewoon Z moeten kunnen lopen. Ben het dan ook met Relaxed eens :) Ik denk dat als je hier op Bokt wat rond zou vragen je versteld staat van het aantal "goedkope" paarden die leuk meedraaien in de sport op Z niveau ;)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:37

tita schreef:
Aardig paard met redelijke gangen en uitstraling laag geklasseerd (B,L ) vraagt men altijd 8000-10000 %)

Kijk, Tita en dat vind ik dus ook belachelijk. 4000 kunnen ze krijgen. Meer dan zat. En voor dat soort bedragen heb ik ze ook altijd gekocht.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:38

2000 euro voor zaad dan heb je een bekende hengst met bewezen veulens. Als je goedkoper wilt fokken moet je gewoon op zoek gaan naar jonge hengsten met veel potentie en dan hopen dat het goed komt. Het is maar hoeveel risico je wilt nemen,,

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:38

Kan ik over mee praten , wij hadden 'n Balzflug zo knap en zulke goeie gangen, hield die de draak uit, kreeg ie nog hoge punten omdat het zo'n goe paard was.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:39

Citaat:
Voor 5000 krijg je er 1 die nooit verder zal komen dan L springen en waar je dus meer een leuk recreatiepaard aan hebt.
8000 voor een recreatiepaard is dan ook wel veel geld.

:= := wat een redenering

het is nog altijd de ruiter die bepaald of een paard van 2000 of 20.000 voor mij part 50.000 goed gaat lopen in de sport.
5000 euro vind ik aardig wat geld en ik verwacht ook gewoon dat zoiets in de Z kan en niet stopt bij de L

Paard kan niet denken heee ik ben maar verkocht voor 4500 dus als we L2 gaan starten dan doe ik het niet meer :Y)

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:39

Ik merk om me heen vrij weinig van de kredietcrisis. Zelf merk ik er niets van, ik heb ook geen failliete bedrijven of werknemers van failliete bedrijven in mijn (toch vrij brede) kenniskring. Een vriendin van mij werkt in het uitzendwereldje en daar merkt ze er wel wat van. De mensen die zij voorheen voor productiewerk kwijt kon bij bedrijven zijn nu de eerste die naar huis gestuurd worden. Maar, met alle respect voor hun werk, dat zijn niet de mensen die het zich kunnen veroorloven om een paard te kopen. In functies voor hoger opgeleiden merkt ze nog steeds dat bedrijven zitten te springen om goed personeel. Daar horen ook salarissen bij waarop je je luxe zoals een paard kunt veroorloven. Daarom vraag ik me af wie er nu in dit topic werkelijk wat merkt van de kredietcrisis, dat betekent niet dat er geen mensen zijn die met de gevolgen van de kredietcrisis te maken krijgen.

Dat prijzen op SH soms overtrokken zijn is al vanaf het begin van de site het geval. Dat heeft te maken dat er veel door professionals wordt geadverteerd die ook werkelijk kwaliteit te bieden hebben (er zit echt nog wel verschil tussen de ene en de andere 4 jarige...) wat vervolgens door particulieren wordt opgevat als een vrijbrief om ook maar de hoofdprijs te vragen. Dat heeft alleen helemaal niets met de kredietcrisis te maken.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:39

Pletje123 schreef:
Charlenexx schreef:
Zeg een 4 jarige die goed zadelmak is.

Ja die zijn er wel, maar dan moet je heel heel heel goed zoeken. Bij allemaal fokkers langsgaan en hopen dat er 1 dom genoeg om niet de kwaliteit in een paard te zien. Maar fokkers zijn ook niet achterlijk meer en wat hierboven ook al word gezegd. Fokkers verdienen niet veel, tenzij het grote stoeterijen zijn. Verder worden ze meestal gewoon afgezet omdat ze vaak te veel paarden hebben en het onderhoud kost ook wat.

miss dat je idd een 3 jarige kan vinden die niet zadelmak is die het later wel eens gaat doen maar dat zijn er echt niet veel hoor. Want voor een Z parcours moeten ze goede galop hebben, goede techniek, vermogen. Dat is al te zien als dat beest 3 is, dus als ie dat goed doet waarom zou iemand dan zon paard voor 5000 verkopen?

In principe zou een gemiddeld paard gewoon Z moeten kunnen lopen. Ben het dan ook met Relaxed eens :) Ik denk dat als je hier op Bokt wat rond zou vragen je versteld staat van het aantal "goedkope" paarden die leuk meedraaien in de sport op Z niveau ;)

Heel veel zullen het er ook niet zijn anders waren er niet zo veel dure paarden. Bedoel waarom zouden mensen dan naar stallen toegaan en een paard kopen voor 20 000+ als ze dezelfde kwaliteit krijgen voor 8000 ofzo?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:40

En dan, dan heb je een bonk geld uit gegeven aan dat goede paard en je ruiter rijdt het er niet uit, zit je nog te kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:40

Charlenexx schreef:
Relaxed schreef:
Charlene, dat vind ik echt onzin! Mijn paard kostte als 3 jarige 3000 euro en heeft uiteindelijk Z2 gelopen en ik weet zeker dat ie ook qua springen meer dan L in zijn mars had..

Ik geloof niet dat je voor 5000 euro geen paard kan vinden wat Z kan lopen (rijkunsten van de ruiter daarbuiten gelaten..) Ik ben zelf namelijk van mening dat ieder paard Z (dressuur) kan lopen..

En dan ook nog goede punten score op concour? Een paard voor dat geld mist toch gewoon de gangen van een ECHT goed paard wat juries toch wel vaak af verlangen. Hoe vaak zie jij niet dat dressuurruiters jonge paarden rijden die veel minder voor elkaar zijn dat andere ruiters die 1 paard hebben en hun paardje goed trainen etc. Die toch hoger scoren omdat hun paard gewoon veel betere gangen toont dan het simpele "goedkopere" paard...

Nee het was geen paard wat 65% zou lopen in het Z, maar dat doet er niet toe lijkt me? Hij had een goeie stap en galop en een redelijke draf en ja, die draf zou beter moeten, Z2 was dus ook wel zijn plafond.. Maar jij kwam met een theorie dat een paard voor 5000 niet verder dan L kon komen en das echt onzin volgens mij..
Een paard van > 8000 euro wil ook niet perse zeggen dat ie Z kan lopen, er bestaat namelijk ook nog zoiets als een karakter en als een paard, zodra die aan het werk moet, de kop ertegen gooit ben je redelijk uitgereden.. Prijs zegt imo dus niks over wat een paard kan..

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:41

tita schreef:
Citaat:
Voor 5000 krijg je er 1 die nooit verder zal komen dan L springen en waar je dus meer een leuk recreatiepaard aan hebt.
8000 voor een recreatiepaard is dan ook wel veel geld.

:= := wat een redenering

het is nog altijd de ruiter die bepaald of een paard van 2000 of 20.000 voor mij part 50.000 goed gaat lopen in de sport.
5000 euro vind ik aardig wat geld en ik verwacht ook gewoon dat zoiets in de Z kan en niet stopt bij de L

Paard kan niet denken heee ik ben maar verkocht voor 4500 dus als we L2 gaan starten dan doe ik het niet meer :Y)

Ik heb het over SPRINGpaarden. dressuur heb ik niet alle verstand van. Maar ik heb heel wat verschillende paarden gereden voor verschillende gelden en ook heel veel paarden gezien en mijn ervaring is dat een paard van ong 5000 gewoon niet meer kan dan L springen. Hij kan wel een hoge hindernis aan maar niet een heel parcours met aansluitende lijnen driesprong etc. daarvoor komt gewoon wat meer kijken en dus ook wat meer geld.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:41

tita schreef:

Nee, maar een paard waarbij je als 4-jarige al kunt zien dat het het in zich heeft om met 2 hoeven in een neusgat Z te lopen met een amateur wordt niet voor E4500,- verkocht, die is nl veel meer waard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:41

Citaat:
Idd Lante. Dat vergeten een hoop mensen nog. Als je een paard gaat fokken en je telt alle kosten tot 3/4 jaar bij elkaar op moet je minimaal wel 8000 vragen anders maak je alsnog geen winst. en dan is 8000 echt het minimum.

uit het oogpunt gekeken van de fokker :j maar vaak niet haalbaar je moet kijken hoe het paard is en niet wat het jou heeft gekost.
Heeft het dier geen tot matig potentie, dan kun je er dus niet zomaar 8000 voor vragen omdat pappie toevallig een Jazz was.

En niet elk dekhengst en sportmerrie zetten een goed bewegend veulen op de wereld

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:42

hoopvol schreef:
Kan ik over mee praten , wij hadden 'n Balzflug zo knap en zulke goeie gangen, hield die de draak uit, kreeg ie nog hoge punten omdat het zo'n goe paard was.

Stiekem klopt dat niet helemaal natuurlijk :) Hoewel ik me wel voor kan stellen dat zo'n goed en knap paard veel indruk maakt.

@Meggiemeg: ja, of je kunt er zelf niet op rijden omdat je dier zo sensibel is, dat je nauwelijks een stuur en een rem kunt vinden. Dan sta je ook mooi te kijken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:42

Charlenexx schreef:
Pletje123 schreef:

Heel veel zullen het er ook niet zijn anders waren er niet zo veel dure paarden. Bedoel waarom zouden mensen dan naar stallen toegaan en een paard kopen voor 20 000+ als ze dezelfde kwaliteit krijgen voor 8000 ofzo?

Omdat veel mensen denken dat bij zo'n bedrag het paard automatisch wel in het Z komt.. Vele mensen vergeten dat ze het er toch echt zelf uit moeten rijden.. Dat is het naïeve wat veel mensen met teveel geld hebben ;)

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:44

Relaxed schreef:
Charlenexx schreef:

Nee het was geen paard wat 65% zou lopen in het Z, maar dat doet er niet toe lijkt me? Hij had een goeie stap en galop en een redelijke draf en ja, die draf zou beter moeten, Z2 was dus ook wel zijn plafond.. Maar jij kwam met een theorie dat een paard voor 5000 niet verder dan L kon komen en das echt onzin volgens mij..
Een paard van > 8000 euro wil ook niet perse zeggen dat ie Z kan lopen, er bestaat namelijk ook nog zoiets als een karakter en als een paard, zodra die aan het werk moet, de kop ertegen gooit ben je redelijk uitgereden.. Prijs zegt imo dus niks over wat een paard kan..

lees eerdere post ik had het over springpaarden...

@dikgedrukte

Hoe kun je dat nou zeggen?? Als het niets uit zou maken dan zouden er ook niet zoveel prijsverschillen zijn dan zouden er geen paarden van een paar miljoen rond lopen en paarden van 500 euro...

En de prijs beslaat toch ook het karakter? Ik heb een gruwelijk verwend eigenwijs dier gehad en die kon ik inderdaad goedkoper krijgen omdat ie gewoon lastig was. maar het is me wel gelukt en die heb ik toen wel duur kunnen verkopen.

Nu heb ik er 1tje die 5 is en 20000 euro kost. Hij springt B, waarom zo duur? Omdat het een ontstellend slim en werkwillig paard is met gigantische techniek en vermogen. Daar betaal je voor.

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:45

Stiekum?? Het klopt van geen kant.
En als je dan met 'n eenvoudig paard wat goed loopt en z'n oefeningen goed doet duurt het langer voor je, je punten haalt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:46

Relaxed schreef:
Charlenexx schreef:

Omdat veel mensen denken dat bij zo'n bedrag het paard automatisch wel in het Z komt.. Vele mensen vergeten dat ze het er toch echt zelf uit moeten rijden.. Dat is het naïeve wat veel mensen met teveel geld hebben ;)

Inderdaad! Onder het mom van: "Hij is duur dus vast ook heel goed!" kopen ze dan een paard.

Daarnaast heb ik niet gezegd dat het vast heel veel paarden zijn, maar als je zegt dat ze bij een prijs van 5.000 euro niet hoger dan het L komen, dan zal jij, met jouw beredenering, snel versteld staan denk ik zo :D

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:47

Relaxed schreef:
Charlenexx schreef:

oh dat is zeker waar. Ik heb paarden van een paar ton kapot zien gaan omdat de ruiter niet beter wilde worden en er niets aan deed. Maar dan nog niet iedereen is even goed en sommige willen wel graag maar kunnen gewoon niet zo veel dus dan hebben ze een duurder paard nodig.
En anders gezegd een goede ruiter kan nog meer uit dat duurdere paard halen... dus dan is dat toch ook weer zn geld waard. Goede ruiters hoeven toch ook niet alleen goedkope paarden te kopen :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:48

Charlenexx schreef:
Hoe kun je dat nou zeggen?? Als het niets uit zou maken dan zouden er ook niet zoveel prijsverschillen zijn dan zouden er geen paarden van een paar miljoen rond lopen en paarden van 500 euro...

En de prijs beslaat toch ook het karakter? Ik heb een gruwelijk verwend eigenwijs dier gehad en die kon ik inderdaad goedkoper krijgen omdat ie gewoon lastig was. maar het is me wel gelukt en die heb ik toen wel duur kunnen verkopen.

Nu heb ik er 1tje die 5 is en 20000 euro kost. Hij springt B, waarom zo duur? Omdat het een ontstellend slim en werkwillig paard is met gigantische techniek en vermogen. Daar betaal je voor.

Dat is dan de verwachting dat hem zo duur maakt. Dat snap ik wel hoor :) Maar het punt wat Relaxed denk ik bedoelt, is dat zo'n jong duur paard zich nog helemaal niet bewezen heeft. Je kunt wel verwachten dat hij het straks super gaat doen, maar misschien heeft zo'n dier toch niet het laatste aan vermogen voor in de top. Het blijven verwachtingen en geen zekerheden bij zulke jonge en onervaren paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:50

Charlene, je rukt mijn laatste zin nu een beetje uit zijn verband.. Het gaat mij erom dat er voor de prijs van een 4 jarige VOORAL wordt gekeken naar de gangen (karakter is nou eenmaal nog lastig te bepalen, je weet nog niet wat ze gaan doen als je ze aan het werk gaat zetten..) en of hij met die gangen wel of niet hoog in de sport kan komen. Dan koop je een 4 jarige voor 10000 euro met die geweldige gangen en zodra ze in het M komen (en vaak toch eens een beetje aan het werk moeten) blijken ze ineens niet zo graag aan het werk te gaan en dan kom je met hangen, wurgen en veel gevecht moeizaam het Z in..

Vandaar mijn opmerking dat de prijs niet per definitie zegt dat een paard wel of niet Z kan lopen. Er komen namelijk toch echt nog tig andere factoren bij kijken..

hoopvol

Maar goed, wat maakt uiteindelijk de prijs uit, ken mensen met heelveel geld (zou er nog geen paard aan kwijt willen) en ik ken mensen met minder geld die de liefde kunnen opbrengen voor het dier en zulk soort mensen gun ik eerder het paard ( dan maar in prijs iets minder).

Anoniem

Precies Pletje!