Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Relaxed schreef:Charlene, dat vind ik echt onzin! Mijn paard kostte als 3 jarige 3000 euro en heeft uiteindelijk Z2 gelopen en ik weet zeker dat ie ook qua springen meer dan L in zijn mars had..
Ik geloof niet dat je voor 5000 euro geen paard kan vinden wat Z kan lopen (rijkunsten van de ruiter daarbuiten gelaten..) Ik ben zelf namelijk van mening dat ieder paard Z (dressuur) kan lopen..
Charlenexx schreef:Zeg een 4 jarige die goed zadelmak is.
Ja die zijn er wel, maar dan moet je heel heel heel goed zoeken. Bij allemaal fokkers langsgaan en hopen dat er 1 dom genoeg om niet de kwaliteit in een paard te zien. Maar fokkers zijn ook niet achterlijk meer en wat hierboven ook al word gezegd. Fokkers verdienen niet veel, tenzij het grote stoeterijen zijn. Verder worden ze meestal gewoon afgezet omdat ze vaak te veel paarden hebben en het onderhoud kost ook wat.
miss dat je idd een 3 jarige kan vinden die niet zadelmak is die het later wel eens gaat doen maar dat zijn er echt niet veel hoor. Want voor een Z parcours moeten ze goede galop hebben, goede techniek, vermogen. Dat is al te zien als dat beest 3 is, dus als ie dat goed doet waarom zou iemand dan zon paard voor 5000 verkopen?
Ik denk dat als je hier op Bokt wat rond zou vragen je versteld staat van het aantal "goedkope" paarden die leuk meedraaien in de sport op Z niveau
Citaat:Voor 5000 krijg je er 1 die nooit verder zal komen dan L springen en waar je dus meer een leuk recreatiepaard aan hebt.
8000 voor een recreatiepaard is dan ook wel veel geld.
wat een redenering
Pletje123 schreef:Charlenexx schreef:Zeg een 4 jarige die goed zadelmak is.
Ja die zijn er wel, maar dan moet je heel heel heel goed zoeken. Bij allemaal fokkers langsgaan en hopen dat er 1 dom genoeg om niet de kwaliteit in een paard te zien. Maar fokkers zijn ook niet achterlijk meer en wat hierboven ook al word gezegd. Fokkers verdienen niet veel, tenzij het grote stoeterijen zijn. Verder worden ze meestal gewoon afgezet omdat ze vaak te veel paarden hebben en het onderhoud kost ook wat.
miss dat je idd een 3 jarige kan vinden die niet zadelmak is die het later wel eens gaat doen maar dat zijn er echt niet veel hoor. Want voor een Z parcours moeten ze goede galop hebben, goede techniek, vermogen. Dat is al te zien als dat beest 3 is, dus als ie dat goed doet waarom zou iemand dan zon paard voor 5000 verkopen?
In principe zou een gemiddeld paard gewoon Z moeten kunnen lopen. Ben het dan ook met Relaxed eensIk denk dat als je hier op Bokt wat rond zou vragen je versteld staat van het aantal "goedkope" paarden die leuk meedraaien in de sport op Z niveau
Charlenexx schreef:Relaxed schreef:Charlene, dat vind ik echt onzin! Mijn paard kostte als 3 jarige 3000 euro en heeft uiteindelijk Z2 gelopen en ik weet zeker dat ie ook qua springen meer dan L in zijn mars had..
Ik geloof niet dat je voor 5000 euro geen paard kan vinden wat Z kan lopen (rijkunsten van de ruiter daarbuiten gelaten..) Ik ben zelf namelijk van mening dat ieder paard Z (dressuur) kan lopen..
En dan ook nog goede punten score op concour? Een paard voor dat geld mist toch gewoon de gangen van een ECHT goed paard wat juries toch wel vaak af verlangen. Hoe vaak zie jij niet dat dressuurruiters jonge paarden rijden die veel minder voor elkaar zijn dat andere ruiters die 1 paard hebben en hun paardje goed trainen etc. Die toch hoger scoren omdat hun paard gewoon veel betere gangen toont dan het simpele "goedkopere" paard...
tita schreef:Citaat:Voor 5000 krijg je er 1 die nooit verder zal komen dan L springen en waar je dus meer een leuk recreatiepaard aan hebt.
8000 voor een recreatiepaard is dan ook wel veel geld.![]()
wat een redenering
het is nog altijd de ruiter die bepaald of een paard van 2000 of 20.000 voor mij part 50.000 goed gaat lopen in de sport.
5000 euro vind ik aardig wat geld en ik verwacht ook gewoon dat zoiets in de Z kan en niet stopt bij de L
Paard kan niet denken heee ik ben maar verkocht voor 4500 dus als we L2 gaan starten dan doe ik het niet meer
tita schreef:Paard kan niet denken heee ik ben maar verkocht voor 4500 dus als we L2 gaan starten dan doe ik het niet meer
Citaat:Idd Lante. Dat vergeten een hoop mensen nog. Als je een paard gaat fokken en je telt alle kosten tot 3/4 jaar bij elkaar op moet je minimaal wel 8000 vragen anders maak je alsnog geen winst. en dan is 8000 echt het minimum.
maar vaak niet haalbaar je moet kijken hoe het paard is en niet wat het jou heeft gekost.hoopvol schreef:Kan ik over mee praten , wij hadden 'n Balzflug zo knap en zulke goeie gangen, hield die de draak uit, kreeg ie nog hoge punten omdat het zo'n goe paard was.
Hoewel ik me wel voor kan stellen dat zo'n goed en knap paard veel indruk maakt.
Charlenexx schreef:Pletje123 schreef:
In principe zou een gemiddeld paard gewoon Z moeten kunnen lopen. Ben het dan ook met Relaxed eensIk denk dat als je hier op Bokt wat rond zou vragen je versteld staat van het aantal "goedkope" paarden die leuk meedraaien in de sport op Z niveau
Heel veel zullen het er ook niet zijn anders waren er niet zo veel dure paarden. Bedoel waarom zouden mensen dan naar stallen toegaan en een paard kopen voor 20 000+ als ze dezelfde kwaliteit krijgen voor 8000 ofzo?
Relaxed schreef:Charlenexx schreef:
En dan ook nog goede punten score op concour? Een paard voor dat geld mist toch gewoon de gangen van een ECHT goed paard wat juries toch wel vaak af verlangen. Hoe vaak zie jij niet dat dressuurruiters jonge paarden rijden die veel minder voor elkaar zijn dat andere ruiters die 1 paard hebben en hun paardje goed trainen etc. Die toch hoger scoren omdat hun paard gewoon veel betere gangen toont dan het simpele "goedkopere" paard...
Nee het was geen paard wat 65% zou lopen in het Z, maar dat doet er niet toe lijkt me? Hij had een goeie stap en galop en een redelijke draf en ja, die draf zou beter moeten, Z2 was dus ook wel zijn plafond.. Maar jij kwam met een theorie dat een paard voor 5000 niet verder dan L kon komen en das echt onzin volgens mij..
Een paard van > 8000 euro wil ook niet perse zeggen dat ie Z kan lopen, er bestaat namelijk ook nog zoiets als een karakter en als een paard, zodra die aan het werk moet, de kop ertegen gooit ben je redelijk uitgereden.. Prijs zegt imo dus niks over wat een paard kan..
Relaxed schreef:Charlenexx schreef:Heel veel zullen het er ook niet zijn anders waren er niet zo veel dure paarden. Bedoel waarom zouden mensen dan naar stallen toegaan en een paard kopen voor 20 000+ als ze dezelfde kwaliteit krijgen voor 8000 ofzo?
Omdat veel mensen denken dat bij zo'n bedrag het paard automatisch wel in het Z komt.. Vele mensen vergeten dat ze het er toch echt zelf uit moeten rijden.. Dat is het naïeve wat veel mensen met teveel geld hebben
Relaxed schreef:Charlenexx schreef:
Heel veel zullen het er ook niet zijn anders waren er niet zo veel dure paarden. Bedoel waarom zouden mensen dan naar stallen toegaan en een paard kopen voor 20 000+ als ze dezelfde kwaliteit krijgen voor 8000 ofzo?
Omdat veel mensen denken dat bij zo'n bedrag het paard automatisch wel in het Z komt.. Vele mensen vergeten dat ze het er toch echt zelf uit moeten rijden.. Dat is het naïeve wat veel mensen met teveel geld hebben
Charlenexx schreef:Hoe kun je dat nou zeggen?? Als het niets uit zou maken dan zouden er ook niet zoveel prijsverschillen zijn dan zouden er geen paarden van een paar miljoen rond lopen en paarden van 500 euro...
En de prijs beslaat toch ook het karakter? Ik heb een gruwelijk verwend eigenwijs dier gehad en die kon ik inderdaad goedkoper krijgen omdat ie gewoon lastig was. maar het is me wel gelukt en die heb ik toen wel duur kunnen verkopen.
Nu heb ik er 1tje die 5 is en 20000 euro kost. Hij springt B, waarom zo duur? Omdat het een ontstellend slim en werkwillig paard is met gigantische techniek en vermogen. Daar betaal je voor.
Maar het punt wat Relaxed denk ik bedoelt, is dat zo'n jong duur paard zich nog helemaal niet bewezen heeft. Je kunt wel verwachten dat hij het straks super gaat doen, maar misschien heeft zo'n dier toch niet het laatste aan vermogen voor in de top. Het blijven verwachtingen en geen zekerheden bij zulke jonge en onervaren paarden.