Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:10

mackkwek schreef:
mijn mening is: als je geen tijd hebt voor je dieren,.. moet je ook geen dier nemen,.... tuurlijk krijgt ie alles in volpension wat hij nodig heeft ,alleen de aandacht van zijn baasje zal hij toch missen.
dus nogmaals: geen tijd??? geen dieren nemen

Ik heb nu weinig tijd voor mijn pony, maar ik heb hem al 7 jaar. Dit kon ik 7 jaar geleden niet voorzien hoor. Soms gebeuren er gewoon dingen waardoor je een (hele) tijd weinig tijd hebt voor je beestje. Als hij dan op een stal staat waar hij dagelijks buiten komt met soortgenoten, een schone stal krijgt en eten/drinken, vind ik er niets mis mee. Uiteraard moet er wel optijd een smid en veearts bijkomen indien nodig.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:15

woeliej schreef:
Ik weet niet zo goed waar ik het plaatsen moet, maar omdat mij dit met name om de omgang met je paard gaat maar hier neer gezet.

Pensionstallen. Paardlief mooi volpension ergens stallen, niks geen omkijken meer naar. Toch nemen sommige mensen dit naar mijn mening iets te letterlijk... 'ik heb weinig tijd dankzij mijn werk, woon mischien ook erg ver weg van mijn paard (lees, andere kant van het land), maar hij staat volpension dus het is prima'. En beest word dan serieus maanden niet naar om gekeken..

Naar mijn mening heb je hier geen paard voor... Geen tijd dan toch ook niet eerlijk tegenover het paard om er 1 aan te houden? Dan wel gesproken over gezonde paarden natuurlijk. Dier heeft toch ook zijn aandacht nodig? Verzorging verder nog. (bijv. smid, die dus vaak vergeten word) Ik snap best dat niet iedereen elke dag trouw wat met zijn paard gaat doen, maar maanden/weken lang niet naar het beest omkijken..?

Hoe denken jullie hier over? Heeft een paard genoeg aan de verzorging die een vol pension bied? Aan de aandacht die hij van de andere paarden krijgt op de wei en op stal? Of heeft het ook die extra aandacht en zorg nodig die alleen een eigenaar het dier bieden kan?

( sorry maar moest even m'n verhaal kwijt! )

Heb jij zo'n soort gelijke situatie van dichtbij mee gemaakt?
Vaak wordt er namelijk te snel geoordeeld over dit soort dingen.

Het is een beetje een tegenstrijdige situatie wat hier boven wordt vermeldt.
Want stel diegene heeft tijdelijk even geen tijd voor het paard? En het wordt
gewoon verzorgd, komt (genoeg!) buiten, stal wordt gedaan.. dan kan ik er
wel mee leven. En vaak zoeken dat soort mensen dan ook nog een verzorgster/
bijrijder die het paard de nodige beweging kan geven.

Maar, je hebt ook mensen die er helemaal niet naar om kijken en een pony/paard gewoon voor de 'heb' willen hebben.. En tsja, die kijken
er dan niet (voldoende) naar om.. Ik vind altijd als je geen voldoende
tijd hebt voor een dier, neem er dan ook geen. (even offtopic: Wij willen
ook graag een hond maar hebben er niet voldoende tijd nu voor dus dat
is ook de reden waarom we het nu niet doen. Het niet eerlijk om dat beest
dan de beweging te ontnemen die hij/zij nodig heeft)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:21

beantsje schreef:
Ik ben er ook zo eentje, hoor, ik kom hooguit 3 x per week, regelmatig maar 2 x per week.
Ja, daarvoor heb ik een dure pensionstal. Paardje wordt gevoerd, uitgemest, wordt 's ochtends in de wei gezet (samen met andere paarden) en tegen donker er weer uitgehaald.

Ik houd van mijn paard maar ik heb ook een gezin en dat komt wel op de eerste plaats. Daarnaast heb ik een baan.
Mijn paard heeft een goed, afwisselend leven.

Wat is daar mis mee?

Sluit me hier bij aan Haha!
Ben gek op m'n beesten,maar heb daarnaast ook een leven.

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:28

Melanie_B schreef:
woeliej schreef:
Ik weet niet zo goed waar ik het plaatsen moet, maar omdat mij dit met name om de omgang met je paard gaat maar hier neer gezet.

Pensionstallen. Paardlief mooi volpension ergens stallen, niks geen omkijken meer naar. Toch nemen sommige mensen dit naar mijn mening iets te letterlijk... 'ik heb weinig tijd dankzij mijn werk, woon mischien ook erg ver weg van mijn paard (lees, andere kant van het land), maar hij staat volpension dus het is prima'. En beest word dan serieus maanden niet naar om gekeken..

Naar mijn mening heb je hier geen paard voor... Geen tijd dan toch ook niet eerlijk tegenover het paard om er 1 aan te houden? Dan wel gesproken over gezonde paarden natuurlijk. Dier heeft toch ook zijn aandacht nodig? Verzorging verder nog. (bijv. smid, die dus vaak vergeten word) Ik snap best dat niet iedereen elke dag trouw wat met zijn paard gaat doen, maar maanden/weken lang niet naar het beest omkijken..?

Hoe denken jullie hier over? Heeft een paard genoeg aan de verzorging die een vol pension bied? Aan de aandacht die hij van de andere paarden krijgt op de wei en op stal? Of heeft het ook die extra aandacht en zorg nodig die alleen een eigenaar het dier bieden kan?

( sorry maar moest even m'n verhaal kwijt! )

Maar, je hebt ook mensen die er helemaal niet naar om kijken en een pony/paard gewoon voor de 'heb' willen hebben.. En tsja, die kijken
dan de beweging te ontnemen die hij/zij nodig heeft)

Het is niet zo dat de TS overdrijft ik sta op de zelfde stal en vind dit ook zo.
Ze is verhuisd naar het westen dus zowat aan de andere kant van het land.
Maar voor dat ze verhuisd was kwam ze ook maar eens 1/2 keer per 3 weken.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:30

Ik vind dat als je een eigen paard hebt je er minimaal 3 keer per week heen moet (zelf ga ik minimaal 5 keer per week heen).
Als ze overdag nog buiten komen vermaken ze zich opzich wel maar er zijn ook paarden die 24/7 op stal staan te vervelen en dat is zielig.

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:45

Moderatoropmerking:
Foto's van andermans paard plaatsen zonder toestemming is niet toegestaan op bokt. Daarom foto's verwijderd.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:01

Melanie_B schreef:

dan de beweging te ontnemen die hij/zij nodig heeft

het 2e is hier wel degelijk van toepassing. Een verzorger wil ze niet. Te veel gedoe en ze wil er zeker van zijn dat er wel paardvriendelijk met het paard om gegaan word en vertrouwt eigenlijk niemand anders als zichzelf dat toe. Weg doen kwan ze niet want ze is oh zo gehecht aan hem, dat kan ze niet. Dus dat is puur de rede dat ze hem aan houd. Ze heeft hem al eens bijna verkocht maar toen weer afgekapt, die mensen waren zogenaamt niet sympathiek...

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:11

suleilitha schreef:
Ik ken iemand die een paard heeft en er maar een paar keer per jaar naar kijkt. Dier is wegens een blessure niet geschikt voor de sport momenteel en het ontbreekt hem aan niks.

ja ik dacht ook meschien goede reden voor, er wordt al zo makkelijk geoordeeld, toen ik stage liep 2 jaar terug had ik mjn paardje mee stond volpension ik brak mijn bekken door een nare val en kon niet meer rijden ofl langskomen, kreeg ik ook allerlei stront over me heen terwijl ik gewoon niet kon maar betaalde wel 356,- per maand om haar te laten verzorgen.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:13

Waarom kreeg je toen allemaal stront over je heen? Dat snap ik niet helemaal maar valt nog best mee voor een volpension.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:17

@ TS:

Ik wil zelf graag naar het buitenland, maar dan kan mijn paard niet mee. Gaat over een periode van 2 maand. Mijn grote droom, om naar Canada te gaan. Maar ik ben dus aan het afwegen hoe ik dat met mijn paard moet doen en of het wel mogelijk is. Ben wel benieuwd hoe jij er over denkt... Er staat wel een link in mijn onderschrift...

Maar ik vind inderdaad dat een paard geen part-time iets is. Maar als je niet elke dag kan... Zolang je paard maar wel buiten komt. De mijne staat 24 uur per dag op het land, dan vind ik het iets anders dan wanneer je paard alleen uit de stal komt als jij er bent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:19

Pebblesther schreef:
Ik vind dat als je een eigen paard hebt je er minimaal 3 keer per week heen moet (zelf ga ik minimaal 5 keer per week heen).
Als ze overdag nog buiten komen vermaken ze zich opzich wel maar er zijn ook paarden die 24/7 op stal staan te vervelen en dat is zielig.

Hmmm, wel apart Clown . Ik vind zelf dat ik minstens elke dag naar mijn paard moet. Vandaag overdag had ik ook geen kans om te gaan, maar ik rij vanavond zeker nog even naar hem toe. Of ik had een van de andere meiden bij ons even gevraagd naar hem te kijken. Er is sowieso dagelijks toezicht door de stallingseigenaren die er wonen, maar toch ga ik in principe elke dag. Voor alle duidelijkheid, hij staat 24/7 buiten, dus hij staat zich niet rot te vervelen in een box ofzo. Clown

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:22

Nee die van mij vervelen zich ook zeker niet. Wel ga ik elke dag kijken hoe het met ze gaat en een lekkere peots beurt geven maar rijden zit er niet in. Wel dat ze s'ochtends naar buiten gaan en dat ik het niet hoef te doen, maar s'middag binnen zetten moet ik wel zelf doen.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:09

ik ben het met de eerste reactie eens het is idd niet de ergste manier voor het paard er zijn ergere dingen
maar toc his idd deze situatie ook niet goed, gelukkig zijn er meestal altijd nog mensen die er op die stal naar omkijken

vind het altijd oo kzo raar ja mijn paard is beleerd dus na een maand niet op je paard gereden te hebben vind je het gek als je dan opstapt en hij niet luisterd Stoom uit je oren

vind het zo ........ Geld, geld! ............ vind juist mooi als je een band met een paard op kan bouwen en dan dump je het maar in een pension ?

dan zet ik mijn paard nog liever op een iets mindere stal neer dan dat ik er zelf nietnaar omkijk omdat hij/zij te ver weg staat !

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:26

eilleen333 schreef:
@ TS:

Ik wil zelf graag naar het buitenland, maar dan kan mijn paard niet mee. Gaat over een periode van 2 maand. Mijn grote droom, om naar Canada te gaan. Maar ik ben dus aan het afwegen hoe ik dat met mijn paard moet doen en of het wel mogelijk is. Ben wel benieuwd hoe jij er over denkt... Er staat wel een link in mijn onderschrift...

Maar ik vind inderdaad dat een paard geen part-time iets is. Maar als je niet elke dag kan... Zolang je paard maar wel buiten komt. De mijne staat 24 uur per dag op het land, dan vind ik het iets anders dan wanneer je paard alleen uit de stal komt als jij er bent.

EEN keer 2 maanden niet rijden is niet optimaal maar nog oke. Jij denkt er tenminste goed over na en dat is echt super! Het is echt niet zo dat ik iedereen die eens een keer z'n paard laat staat een dierenbeul vind hoor Knipoog Maar het gaat me meer om de manier waarop. Noodzaak of gewoon 'even geen zin int dier'

En mischien als oplossing voor je probleem: Heb je mischien een paarden-vriendin die je wel vertrouwt die in die tijd even een oogje voor je int zeil kan houden?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:41

woeliej schreef:
EEN keer 2 maanden niet rijden is niet optimaal maar nog oke. Jij denkt er tenminste goed over na en dat is echt super! Het is echt niet zo dat ik iedereen die eens een keer z'n paard laat staat een dierenbeul vind hoor Knipoog Maar het gaat me meer om de manier waarop. Noodzaak of gewoon 'even geen zin int dier'

En mischien als oplossing voor je probleem: Heb je mischien een paarden-vriendin die je wel vertrouwt die in die tijd even een oogje voor je int zeil kan houden?

Ik ga iemand vragen Lachen .

Maar ik ben het helemaal met je eens hoor Knipoog . Daarom zit ik zelf zo te twijfelen Nagelbijten / Gniffelen
Een paard is niet part-time... Een paard is voor het leven!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:58

geweldig dat jij dat inziet en dat naleeft! menig 'mens met paard' zou daar een voorbeeld aan kunnen(moeten) nemen Knipoog

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:06

Hoe denken jullie die het zo eens zijn met de stelling dan over fokmerries die in een groep lopen.Waar wel op tijd een smid is,wel goed te eten krijgen,maar geen persoonlijke aandacht.Zijn dat zielige paarden?Of paarden in de opfok waar wel gekeken wordt naar verwondingen en ook op tijd een smid is,maar verder geen knuffel elke dag,zijn die ook zielig?
Dat vraag ik me eigenlijk wel af.

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 02:07

Ligt er aan hoe deze dieren gewend zijn/waren.
Er zijn zoveel meer factoren waar je naar moet kijken elke situatie is anders.
De ene merrie is bijvoorbeeld alleen maar fokmerrie geweest en weet niet beter en een ander dier houdt veel van aandacht van een mens en komt nu waarschijnlijk daarin veelste kort.
Een ander dier is wel aandacht gewent maar houdt er niet van..
Enz enz enz.

Maar persoonlijk vind ik elk dier verdient aandacht ongeacht wat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:39

Kazary, nee, ik vind dat helemaal geen zielige paarden, mits ze in een goede wei staan (genoeg ruimte, genoeg te eten, fijne kudde waar de paarden onderling goede banden hebben met elkaar en natuurlijk goede verzorging, zoals jij beschrijft). Ik denk dat paarden die zo gehouden worden echt niet zo'n zware behoefte hebben aan dagelijks mensen om hen heen. Een mens kan nooit soortgenoten vervangen. Zo leven zonder een dagelijkse knuffel is niet zo heel erg, hoor. Knipoog

Ik heb zelf een knuffelpaard, die dol is op mensen (hij is heel nieuwsgierig van aard), maar ben wel zo reeel om in te zien dat hij best zonder kan. Hij zal er niet ongelukkig van worden, hoor. Lachen
Zeker niet zolang hij buiten kan staan met zijn maatjes. Op stal, zou hij dood- en doodongelukkig worden, ook met dagelijks een knuffelmens in de buurt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:24

Ik zie persoonlijk liever een paard in de wei, met ruimte, eten en vriendjes en een eigenaar die één keer per jaar komt kijken, dan een paard op stal met een eigenaar die 2 keer per dag komt om het paard uit stal te halen, beweging, eten en aandacht te geven.

Paard 1 zal nmm veel gelukkiger en gezonder zijn.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:06

Ik ben het met Twiggy en Dani eens, alhoewel ik er wel iets aan toe wil voegen; (sommige) paarden kunnen zeker wel ongelukkig zijn als ze zonder 'hun' mens zijn, ook al staan ze in een weiland met vriendjes...

Ik heb van september tot halverwege december in het buitenland gezeten, en iemand anders verzorgde mijn paard. Hij stond 24/7 buiten in een enorm groot weiland met een aantal andere paarden.
Toen ik wegging was ik er eigenlijk van overtuigd dat ik hem ontzettend zou missen, maar hij mij niet, hij stond immers met zijn eigen vriendjes in een weiland vol gras.

Echter, toen ik terugkwam merkte ik dat hij veranderd was, in zeer negatieve zin. Van een vrolijk, energiek paard was hij veranderd in een chagrijnig, futloos paard.
Hij fleurde op gedurende de uren dat ik bij hem was en hierdoor kreeg ik het idee (wat later bevestigd werd door mijn holistische dierenarts) dat hij mij gemist had.

Dit zal natuurlijk niet voor elk paard zo zijn, maar er zijn dus wel paarden die het niet fijn vinden om alleen maar in een weiland te staan, zonder aandacht. Lachen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:14

Je hebt zeker gelijk Inge. Mn eigen vindt sowieso de hele dag in de wei staan niet leuk, maar als ik een week niet kom (maar mn moeder wel gewoon) dan kijkt ie me echt niet aan als ik terug ben. Dan doet ie echt heel kwaad Nagelbijten / Gniffelen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:34

Ik zie er geen graten in om een paar weken niet naar je paard te gaan, op de voorwaarde dat ze op de wei staan met andere paarden.
Het ene paard is al meer gehecht aan 'zijn mens' dan het andere. Als je terugkomt gaan de paarden die je gemist hebben vaak extreem aanhankelijk doen.
En de paarden die boos zijn omdat je weg was zijn je zogenaamd vergeten. Boos zijn is meer een menselijk gevoel. Terwijl jij enthousiast terugkomt om je lieveling te knuffen loopt hij van je weg. De band met de eigenaar is verminderd. Mijn oudere merrie kan het ook geen zier schelen of ik terugben of niet, dat is toch geen drama.
Vroeger, en soms nu nog, werden de paarden die geen band creerden met de eigenaar (ookal kwam die elke dag) het sociaal contact met soortgenoten vermindert tot nauwelijks een uurtje, halfuurtje. Dan gaat het paard zich veel meer hechten aan de eigenaar.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:11

haha dat is echt onzin hoor dorienn, die van mij kan soms bijna praten, dus ik weet zeker dat het wel degelijk zo werkt. als je een paard 4 jaar dag in dag uit verzorgt en rijdt is ie je echt niet vergeten na een week.

daarbij staat ie me ook altijd aan te staren als ik met een ander paard bezig ben en als ik dan naar hem toe komt issie ook kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:48

Het ligt er allemaal maar net aan. Het kan voorkomen dat je wat minder tijd hebt voor je paard. Sommigen nemen een bijrijder, anderen staan op volpension, zodat paard toch er verzorgd bij staat en nog fijn onder soortgenoten staat. De hoefsmid en ontworming en eventueel DA worden op tijd geroepen. Allemaal niet ideaal misschien, maar in principe prima.

Je hebt ook nog het andere soort, pony wordt gestald wegens tijdgebrek. Men komt alleen kijken eens in het half jaar of wanneer pensionhouder (wel paarden stallen van een ander, maar het mag allemaal niets kosten) de DA moet bellen. Wanneer ze zelden komen, wordt er wel een bling bling halster mee genomen, die veel te groot is. Pony staat uiteindelijk weg te teren zo mager. De stalhouder gaat niet voor de zoveelste keer DA bellen en eigenaar boeit het niet. Gevolg: erg magere pony van 26.

En dan heb je nog de mensen die een raspaard kopen, het is welgeteld 3 weken leuk. Vooral leuk om tegen anderen te vertellen dat je een raspaard hebt. Flink wa foto's spammen enzovoort. Ondertussen staat paard, met urine doordrenkte hoeven op stal, wel met ijzers uiteraard, terwijl er eigenlijk nooit op gereden wordt. Het nieuwe is eraf.

Zo zijn er ook mensen die niet veel bij hun paard komen. De laatste 2 vind ik uitermate triest.

Ik ben op het ogenblik ook maar in staat om 2 maal in de week te gaan. Ik heb een peuter thuis en een man op zee, dus ik kan niet op elk moment gaan staan waar ik wil. Wanneer mijn man thuis is, ben ik er veel vaker. Maar ze worden elke dag in een groep op de wei gezet, krijgen schone stal en eten. Als mijn zoontje naar school gaat ben ik pas in staat om meerdere malen per week te gaan. Mijn jonge ruin wordt daarom op zijn dik vierde pas ingereden. Verder heb ik nog een op paard op pensioen staan van 24.