Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:35

Cees Rinko, foto van Cinnepin bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:35

CeesRinko schreef:
Ik heb ook een tijdje bitloos gereden, mij werd toen vertelt dat ik het neusbotje kon breken Tong uitsteken tja! lachwekkend ..

Denk dat je dan heel hard moet trekken, en aan het halster kan het ook gebeuren dan toch?

ja heel hard Haha! en dan moet je de neusriem ook nog eens te laag hebben zitten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:36

suleilitha schreef:
Cees Rinko, foto van Gast9373 bedoel je?

Kan je je nou eens naar je leeftijd gedragen en ontopic gaan? het is geen haw topic hoor dus heb ook niet om commentaar van mensen zoals jij gevraagt Knipoog

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:37

suleilitha schreef:

Nee de foto die boven mijn berichtje staat (vorige pagina)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:37

Tegen wie heb je het, Cinnepin? Over foto's beoordelen gesproken, het was niet sjiek wat jij eruit spuit over die van Kiwiko in haar profiel Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:38

Cinnepin schreef:
grappig hoor Lachen
Rijd jij nou maar lekker door met sporen en de dlof, Knipoog dan kom je erook Lachen en laat mij lekker mij op me eigen manier rijden Lachen

heb dan ook niet zoveel commentaar op anderen!!! en hou jij je lekker bij je eigen ding Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:38

suleilitha schreef:
Tegen wie heb je het, Gast9373? Over foto's beoordelen gesproken, het was niet sjiek wat jij eruit spuit over die van Kiwiko in haar profiel Haha!

wie de baal kaatst, kan hem terug verwachten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:39

KiWiKo schreef:
Anoniem schreef:
grappig hoor Lachen
Rijd jij nou maar lekker door met sporen en de dlof, Knipoog dan kom je erook Lachen en laat mij lekker mij op me eigen manier rijden Lachen

heb dan ook niet zoveel commentaar op anderen!!! en hou jij je lekker bij je eigen ding Haha!

volgens mij begon jij toch echt met commentaar leveren mevrouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:39

Ik zie hier niets van ballen terugkaatsen, Cinnepin. Ik zie alleen maar dat jij niet tegen kritiek kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:40

nogmaals ik kan wel etgen kritiek maar dit is geen haw topic, maak dat er dan ook niet van sjonge jonge, ben je nou zo dom of doe je maar alsof?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:41

Cinnepin schreef:
suleilitha schreef:

Kan je je nou eens naar je leeftijd gedragen en ontopic gaan? het is geen haw topic hoor dus heb ook niet om commentaar van mensen zoals jij gevraagt Knipoog

jij plaatst de foto's Haha! om te laten zien hoe goed het is............. en ik zeg dan op mijn manier dat je zo een paard binnen een paar jaar het slachthuis inrijd..........

das weer mijn ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:43

kiwkio ik ben klaar met jou echt. uit ervaring weet ik dat jij kinderachtig door kunt gaan ( en dat voor een vrouw van in de 40??) prima dat andereb er op in blijven gaan, maar ik met mijn vele jaren jonger sta daar boven en voel me te volwassen voor Lachen Ik ga back ontopic

Anoniem

Cinnepin schreef:
nogmaals ik kan wel etgen kritiek maar dit is geen haw topic, maak dat er dan ook niet van sjonge jonge, ben je nou zo dom of doe je maar alsof?

Jij presenteerde de foto's als voorbeeld van wat je noemde laag en lang en deed voorkomen alsof dat de beste omstandigheden waren om je paard te rijden meis. En daar zijn de geleerden die al meer dan dertig jaar aan het hynstehoppen zijn het niet echt mee eens, waarna jij boos wordt, naar modder grijpt en er mee gooit Knipoog

Hananas

KiWiKo schreef:
Dorienn schreef:
even nieuwsgierig: is er een wetenschappelijk onderzoek verricht op de belasting van paarden, hoe ze moeten lopen? Of ze idd werkelijk kapot gaan als ze op de voorhand vallen?

google eens op hko Haha!

hoefkatrolontsteking ??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:44

Cinnepin schreef:
kiwkio ik ben klaar met jou echt. uit ervaring weet ik dat jij kinderachtig door kunt gaan ( en dat voor een vrouw van in de 40??) prima dat andereb er op in blijven gaan, maar ik met mijn vele jaren jonger sta daar boven en voel me te volwassen voor Lachen Ik ga back ontopic

zou ik ook zeggen in jouw positie Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:45

Wat ik zag aan die lang en laag foto's van de fjord... is een op de voorhand gevallen fjord. Dit is geen hals strekken, dit is op de voorhand vallen. En ja, dit beantwoord wel mijn idee van het gevaar van bitloos rijden. Mensen zien het als een excuus om niet meer te hoeven leren rijden. Toch jammer.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:45

Bitloos rijden is voor mij veiliger, mijn paard is met bit veel harder en luistert totaal niet. gaat aan de kletter doet zn mond open pakt het bit vast alles probeert ie.

Bitloos luistert ie zo goed als perfect. Het ideale paard..

Iedereen rijdt en benaderd zijn of haar paard op de manier wat hij of zij denkt dat het beste is. Laat mekaar toch eens in elkaars waarde..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:46

Dorienn schreef:
KiWiKo schreef:

google eens op hko Haha!

hoefkatrolontsteking ??

inderdaad HoefKatrolOntsteking

paarden die overmatig belast worden op het voorbeen krijgen daar last van Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:46

toch knap dat jullie gevaren van bitloos rijden zien in een foto waar t paard het bit in heeft Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:47

En die overmatige belasting komt inderdaad van verkeerd rijden, is dus een ruiterfout. Artrose is ook een gevolg van op deze manier rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:48

Cinnepin schreef:
toch knap dat jullie gevaren van bitloos rijden zien in een foto waar t paard het bit in heeft Tong uitsteken

en war dus tekenend is voor jouw rijden, want bitloos gaat het niks beter........... nogmaals het is jouw feesie, doe ermee wat je wil

Ruga

Hebben jullie geen zin om te stoppen met ruziën en jullie mening wat te onderbouwen?
Dat veel ruiters (bit of geen bit) zich niet bewust zijn van het belang voor een paard om een ruiter te leren dragen is een feit. En het is volgens mij ook zo dat dat probleem duidelijker zichtbaar is als je zonder die kennis bitloos gaat rijden. Als je er voor kiest om de voorkant niet meer te begrenzen moet je wel op een andere manier aan je paard duidelijk maken dat hij niet gewoon zijn neus achterna moet hollen Knipoog
Wat dan ook weer niet wil zeggen dat een op het bit leunend paard er beter aan toe is, oppervlakkig lijkt dat alleen maar zo.
Het gebrek aan kennis daarover is overal even groot vrees ik, bit of niet.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 13-11-08 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Cinnepin schreef:

Mutsie, je zegt net dat je paard zonder bit net zo loopt!!! Haha! (even je eigen posts teruglezen)
En echt, op de manier waarop dat dier loopt, vraag je niet om problemen maar schreeuw je erom.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:49

KiWiKo schreef:
Dorienn schreef:
inderdaad HoefKatrolOntsteking

paarden die overmatig belast worden op het voorbeen krijgen daar last van Lachen

HKO, en vele andere kwalen helaas.

"Slecht" rijden is een reden van veel ongemakken bij paarden. Helaas is niet in balans willen rijden ook een vorm van slecht rijden.

Ik zie in die foto's met bit een ruiter die niet haar paard goed in balans rijdt. Heeft niets met het bit zelf te maken, maar met de instelling van de ruiter.

Ik rijdt regelmatig zonder hoofdstel, maar ik rijdt mijn paard wel in balans. Ik kan aanleuning rijden zonder teugels. En mijn paard kan echt halsstrekken zonder in de voorhand te vallen. Als je dat eens gevoelt heb dan merk je het verschil echt wel.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:51

nu citeer ik even hko:
ontstaan:
Het ene paard is gevoeliger voor HKO dan het andere. Over het algemeen zal HKO optreden op het moment dat een gevoelig(er) paard meer wordt belast en deze belasting niet goed wordt opgebouwd. Doordat het paard geen kans heeft gekregen om de pees en het straalbeen te versterken wanneer de belasting te snel wordt opgevoerd zal het hoefkatrolgebied gaan irriteren. Dit gebied is sowieso al erg kwetsbaar. Als het paard weer rust krijgt, krijgt het organisme ook de kans deze irritaties te herstellen. Op het moment dat het paard geen rust krijgt en aan dezelfde of steeds meer belasting wordt blootgesteld treedt uiteindelijk schade op. Het lichaam reageert op schade met een ontsteking. De kenmerken van ontsteking zijn: roodheid, zwelling, warmte, pijn en uiteindelijk functieverlies. De locatie en aard van de ontsteking bepalen in hoeverre deze kenmerken merkbaar zijn.

Dus de belasting moet goed worden opgebouwd: betekent dit dat paarden die van de ene dag op de andere opeens op de achterhand moeten lopen, dit ook krijgen?
En als je paard dus op de voorhand loopt, en de pezen en het straalbeen versterkt is, zou er in principe geen hko optreden Lachen
hieruit kan ik jammer genoeg geen wetenschappelijke verklaring vinden over het waarom dat een paard niet op de voorhand mag lopen.