Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Re: Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:25

Herkenbaar Ja

.
.

passepartout schreef:
Ben ik nu de enige die ouder maar ook banger op een paard wordt.
Ik ben dichter bij de 50 dan bij de 40 en heb al jaren eigen paarden.
Ik krijg de indruk dat ik langzaam aan banger wordt om op een paard te gaan zitten.
Uiteraard heb ik al wat meegemaakt in de loop der jaren en heb ik ook alleen maar jonge onervaren paarden.
Toen ik 20 was kroop ik zo op een 3 jarige en ging er mee naar buiten, al kreeg ik een miljoen dan zou ik dat nooit meer durven.
Wie herkent dit?

Sinds mijn zus KINDEREN heeft, is ze een stuk voorzichtiger geworden. Zij stapte echt op alles wat maar op een paard of pony leek. Maar sinds ze kinderen heeft is ze voorzichtig geworden.
Dusdanig voorzichtig dat ze gestopt is.
Sinds een paar weken wil ze de sport weer oppakken (ze is nu 39 jaar) en ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaat aanpakken. Wel heel erg leuk dat ze heb uberhaubt weer oppakt!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:15

Helaas wel herkenbaar, hoewel "banger" een groot woord is.
Ik rij sinds mn 8, en vroeger kon je me op het zotste paard zetten van stal. Maar sinds ik ouder ben geworden, afgestudeerd en gaan werken ben, ben ik vééééél voorzichtiger. Want... stel, ik val en ik breek een been, dan ben ik al zéker 6 weken out of duty. Ik weet dat ik zo niet mag denken, maar toch... Ik kan me écht geen 6 weken "ziekenverlof" permiteren.
Dus ja, ik ben héél wat voorzichtiger geworden dan pakweg 12 jaar geleden, maar niet echt banger.

Begrijpen jullie het zo een beetje Verward

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:08

ik ben zoiezo een beetje een schijterd op een paard, rijd het liefst alleen op lieve makke paarden. komt misschien omdat ik op m'n 8ste bijna dood was door een ongeluk met een paard (ik wilde daarna meteen weer gaan rijden,maar mocht niet meer tot mijn 12de en sindsdien was mijn moeder altijd iemand die alle gevaren elke dag opsomde, die elke dag alle krantartikelen van ongelukken met paarden ed. onder m'n neus schoof.. denk dat dat er misschien best iets mee te maken kan hebben)

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:34

Kom me ook maar even hier melden. Vroeger ging ik rustig de nieuwe manegepaarden uitproberen (wel eens met eentje achterover geklapt b.v.) en met mijn onervaren merrie in het bos op illegaal terrein hindernissen springen van 1.50. Als ik daar nu aan denk krijg ik al knikkende knieeen...
Met Jumper had ik nooit angst, ondanks dat ik al wat ouder was (ben nu 44, toen ik Jumper kocht was ik 37) maar ook met hem ben ik gestopt met springen na een hersenschudding en een bont en blauw gezicht. Dat deed gelukkig geen pijn, maar ik was wel de clown van de buurt Haha! .
Ik ben pas echt bang geworden na het ongeluk met Jumper. En daar kwam niet eens rijderij aan te pas. Hij is gewoon uit de wei gesprongen en onder een auto gekomen en daarbij gestorven. Ik heb dat zien gebeuren en sindsdien ben ik ontzettend bang geworden. Vooral omdat ik hem door en door kende en zoiets niet verwachtte. En in mijn ogen is het nu zo dat als hij zoiets kon doen, elk paard iets gevaarlijks kan doen. En ik had op dat moment ook nog een jonkie dat nogal een springinhetveld was en kreeg er nog eentje bij die een jaar lang geprobeerd heeft mij eraf te bokken Clown . Toen was ik het heel even zat (na twee hersenschuddingen, een blauw gezicht, een gekneusde heup, een zwaar gekneusd staartbotje en een rug die niet meer wilde). Heb toen die twee verkocht en heb nu een lief schattig paardje (van 1.84 Haha! ) dat geen stap verkeerd zet (behalve als ie de trailer in moet of wanneer ik hem zonder hengstenbitje in de wei probeer te zetten Duivel ) Maar bang ben ik nog steeds. Het is wel sneller over, maar ik merk dat ik af en toe ook gewoon te voorzichtig rijd. Met zo'n joekel van een paard moet je er wel eens een schop tegenaan geven om hem bijelkaar te kunnen rijden maar dat durf ik af en toe gewoon niet Verdrietig , terwijl ik toch genoeg ervaring heb.
Bovendien heb ik ook een gezin met kinderen en een man die vaak weg is voor zijn werk en de boel moet hier toch gewoon doordraaien...

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:41

In de ruim 20 jaar dat ik op de meest verschillende paarden ben gestapt in mijn leven ben ik nog nooit één seconde bang geweest op de rug van het paard, of er naast.
Heel toevalig zat ik er laatst nog aan te denken!

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:49

Ik ben nu pas wel 17 maar.. toen ik ietsje jonger was durfde ik zo op iedere paard als ze zeiden van ga hier maar op. ja hoor dat doe ik wel.. maar toen ik een keer op een 3 jarige ging rijden, die eigenlijk bijna niks kende het sturen kende hij niet het stoppen ook neit. toen ben ik een keer flink af gedonderd nou ja sinds die kijk ik wel uit. en ook mee paarden uit de wei halen ik durf niet meer zomaar een paard uit de wei te hallen die in groeps verband sta, want heb een flinke smak gekregen een keer. ja moet eerlijk bekennen heb daar nog steeds angst voor dus ik pas nu ook veeeeel meer op .. ik kom ook niet meer mee grote mond van ik pak hem wel. nee dat doe ik niet meer.. wil niet nog een keer zo iets mee maken

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:21

Falona schreef:
landolin schreef:
Ik herken dit ook, alleen word ik niet bang maar voorzichtiger

Ik denk dat in deze de scheidslijn tussen bang en voorzichtig erg dun is; de toegenomen voorzichtigheid uit zich in iets wat wel erg veel op angst lijkt.

Tja, dat zou best nog wel eens kunnen maar ik denk eigenlijk dat je op verschillende manieren vorozichtiger kan worden. Wat ik heb is dat ik nu meer weet wat er kan gebeuren, een jaar terug reed ik gewoon zonder cap, en in het land scheuren als het spekglad was van de regen. Daar dacht ik toen niet over na. Nu wel.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:22

Ik herken het wel, ook uit mijn omgeving.
Ik denk dat naarmate je ouder je wordt, je meer nadenkt over gevolgen en consequenties mocht het fout gaan.
Daarnaast heb je meer verantwoordelijkheden waardoor je anders tegenover dingen staat.

_miepie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:19

ik denk idd dat het te maken heeft met het kennen van het gevaar, je weet wat voor gevolgen iets kan hebben daar denk je meer aan en daardoor wordt je voorzichtiger/banger
Ik heb hier zelf (nog) geen last van....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:23

Ik ben 43 en stap ook niet meer onbevangen op een paard. Toen ik jonger was maakte het niet uit, ik kon alles aan. Maar gaandeweg ga je je realiseren dat geen paard, maar dan ook geen enkel paard het waard is om je nek op te breken of je leven lang in een rolstoel te belanden. Dat leer je gaandeweg wel als je weer eens op een manege op een gekkenhuis van een handelspaard bent gezet.

Komt dat met de leeftijd? Ik weet het niet. Ik bewonder de onbevangenheid van menige jeugdruiter, en zou willen dat ik ook nog zo zou kunnen denken...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:43

_miepie_ schreef:
ik denk idd dat het te maken heeft met het kennen van het gevaar, je weet wat voor gevolgen iets kan hebben daar denk je meer aan en daardoor wordt je voorzichtiger/banger
Ik heb hier zelf (nog) geen last van....

Denk ik ook Miepie.
Je kijkt als oudere meer vooruit
Stel je valt van een paard (want dat is waar je als oudere vaak aan denkt Haha!
- dan ben je niet mobiel meer (voor je kinderen)
- je kan misschien niet werken
- bij ernstig letsel kan je zelfs je baan op den duur kwijt raken
- nog verder denkend: je hypotheek staat op de tocht en dus ook je huis

Toen ik jong was stapte ik ook op alles wat maar 4 benen had.
Mijn zus was daar nog een stukje erger in. Die ging altijd met de jonge paarden over de weg om ze verkeersmak te maken. Gewoon paarden van 3 jaar oud.

Nu ze kinderen heeft denkt ze wel eerst na. (mede door bovenstaand lijstje) Tong uitsteken Clown

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:34

passepartout schreef:
Ben ik nu de enige die ouder maar ook banger op een paard wordt.
Ik ben dichter bij de 50 dan bij de 40 en heb al jaren eigen paarden.
Ik krijg de indruk dat ik langzaam aan banger wordt om op een paard te gaan zitten.
Uiteraard heb ik al wat meegemaakt in de loop der jaren en heb ik ook alleen maar jonge onervaren paarden.
Toen ik 20 was kroop ik zo op een 3 jarige en ging er mee naar buiten, al kreeg ik een miljoen dan zou ik dat nooit meer durven.
Wie herkent dit?

Hoewel ik pas 21 ben herken ik het wel TS.
Als (nog) jong(er) meisje stapte ik overal op, het maakte mij allemaal niet uit. Met de paarden heb ik toch heel wat meegemaakt en pas nu toch beter op. Zo reed ik mijn pony in en wat maakte het mij nou uit dat ik er 3 keer per les afviel, dat mijn armen uit de kom schoten. Nu denk ik zo niet meer, ik heb operaties gehad en heb nog steeds veel last van blessures, ik denk daarom nog wel een tweede keer na of ik aan zoiets zou beginnen. Tuurlijk is niet elk paard hetzelfde, dat weet ik ook wel. Maar ook weet ik dat ik al wat gammel in elkaar zit en de ellende niet meer mee wil maken die ik al gehad heb. Ik zal dus niet zo snel op het paard van een ander stappen bijvoorbeeld. Ook als het wat waait buiten durf ik eigenlijk niet zo goed te rijden. Het is niet zozeer dat ik echt bang ben, maar ik pas wel op Lachen

_Jeanetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:23

Banger is een groot woord maar ben wel wat voorzichtiger geworden. Ik rijd zelf op een manege, zou niet meer zo snel als eerste op een nieuw paard gaan. Toch een beetje van te voren vragen hoe het paard is etc.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:10

Je ziet de consequenties die het kan hebben als er iets gebeurt, als jong persoon gewoon niet of minder. Dat is het verschil.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:54

Veel herkenning hoor, niet alleen over het kunnen inschatten van risico's maar ook de verantwoordelijkheden die bij het ouder worden horen, werk, huis, gezin.

Een collega is deze zomer met zijn racefiets tegen de Mont Ventoux opgereden maar de afdaling heeft hij aan zich voorbij laten gaan. Het is het risico domweg niet waard. Dat ongeveer.

IK merk ook dat ik nu een grote voorkeur heb voor door en door betrouwbare paarden, ik dressuur met een bp en in de nabijheid van paarden draag ik het liefst al mijn bp en cap. In ieder geval op de manege waar ik zelf rij want op de manege waar zoon rijdt kunnen de paarden weliswaar veel minder, maar ze zijn wel veel betrouwbaarder in de omgang met mensen.

En springen? Nee dank u.

Dat was toen ik jong was heel anders. Ik stapte overal op en het kon me niet gek genoeg.

Bafizabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:11

Ik ben nu dan wel niet heel erg oud. (Alweer 17 jaar)
Maar ben nu wel voorzichtiger dan wat ik 5 jaar geleden was.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:53

Ik ben zoals zo vele voorzichtiger geworden na mate ik ouder ben geworden (40) heb al het een en ander mee gemaakt. Ik stap ook niet zo maar meer op een ander paard. Maar nu heb ik toch het "wilde" plan in mijn hoofd gekregen om onze pas gecastreerde ruin (6 jaar oud) te gaan rijden. Sinds zijn castratie zo'n 3 maanden geleden staat hij stil. Ik longeer hem bijna iedere dag maar op stappen... nog niet. (Hij staat stil omdat onze ruiter er mee gestopt is.)
Ik heb een afspraak bij iemand gemaakt dat hij er voor het eerst op stapt en hem 2 weken even door rijd, zodat ik onder begeleiding hem kan gaan rijden. Bang ben ik niet maar voorzichtig, ja.
Het is nu even afwachten wanneer die meneer tijd heeft. Hij heeft het paard al eens gereden omdat hij als hengst nogal veel praatjes had. Die meneer heeft al op voorhand gezegd dat hij er een hard hoofd in had, maar ik ga het toch proberen. Omdat het paard nu zo veranderd is durf ik het toch aan. Alleen de eerste keer op stappen, nee.
Ben je dan bang of voorzichtig?? Ik hou het op voorzichtig.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:57

Citaat:
Ben je dan bang of voorzichtig?? Ik hou het op voorzichtig.

Misschien ben je bang om te vallen -dat ben ik ook- en zodoende voorzichtiger omdat de gevolgen van een val op latere leeftijd fysiek ernstiger en zo ingrijpender voor je dagelijks leven kunnen zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:59

Herkenbaar. Vooral sinds ik kinderen heb, die inmiddels niet echt klein meer zijn. Vooral met een nieuw paard, ben heel afwachtend, pas na de vierde keer erop gaan galoperen, en dan nog bergje op in mul zand, ha,ha!

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:17

Ik herken hetw el een beetje [al zit er minder leeftijd verschil tussen]
maar vroeger toen ik 8 was sprong ik zo op elk paard en ik reed een eindje heen nu ben ik wel meer gaan "oppassen" met wat ik doe, maar ik ben niet veel banger geworden Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:32

Ik ben zelf 21. Ik maak het wel in me omgeving mee dat mensen die naarmate ze een jaartje ouder worden, kinderen krijgen een gezin opstarten en dat er soms voorzichtigheid opspeelt. Oke ik ben ook wel voorzichtig, maar stap probleemloos op elk paard die ik onder me krijg. En ook ik ben vaak zat gruwelijk gevallen. (de laatste 5 jaar niet meer, wat er ook gebeurt, even afkloppen)

Wel ben ik in de omggang wat voorzichtiger geworden, niet bang hoor. Maar zie mezelf voor twee jaar terug nog fijn door een koppel jongehengsten lopen.. Daar ben ik nu ook wel voorzichtiger mee geworden.
Maar bokken, steigeren, wegspringen etc.. Geef ik helemaal niks om.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:41

Hier tot mijn verdriet hetzelfde verhaal. Vroeger durfde ik alles, tegenwoordig ben ik veel banger. Ik let meer op de benen (bang om een schop te krijgen) en benader ze ook veel voorzichtiger. Ik loop tegenwoordig niet graag meer achter een paard langs, of er omheen....

Qua rijden... ik heb helaas al heel lang niet meer gereden.

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:46

Ook hier erg herkenbaar. Ik ben nu 18 en ben echt een bangerik geworden, terwijl ik vroeger alle paarden reed waar niemand op durfde.
Ik moet wel zeggen dat als ik niet bang ben op een paard, ik ook echt vertrouwen opbouw en vrienden met hem ben. Vroeger was het meer om de paarden normaal aan het lopen te krijgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:53

Volgens mij wordt de leeftijdscategorie tot 25 jaar niet echt bedoeld als ouder Knipoog
Ik denk dat TS het meer over mensen van 30+ heeft en misschien nog wel ouder.
Toen ik 18 was vond ik mezelf wel heel wat, maar nu denk ik wat een broekie Haha!
Overigens stapte ik overal op totdat ik wat nare valpartijen heb meegemaakt.

alberti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:54

Ik merk het probleem ook bij mijn moeder. Vroeger ging ze altijd met ons skien, maar dat doet ze nu niet meer omdat ze heel bang is geworden.