Hypes in a horses life

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Hypes in a horses life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:11

geerke schreef:
goed geschreven stukje!!!(lekkere snelle reactie weer van mij)

Dat het exterieur van het paard mee-geevolueerd is geloof ik,maar ik weet zeker dat het "interieur" van het paard niet veel verandert is sinds de evolutie (vooral het maagdarm stelsel niet)
Daarom heb ik vraagtekens bij de onnatuurlijke manier van voeren,maar dat is een andere discussie.
Ik ben absoluut geen natural...(gelukkig maar....anders had ik iedergeval mijn fries niet meer gehad,die was dan al dood geweest)De controle is toch ietsje groter als ze s'nachts op stal staan.

Haha!

Vind dit wel een fraaie uitspraak. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:12

KiWiKo schreef:
ik ben nooit boos! nooit tegen een paard Lachen bij mij is een skup een instinctieve reactie die emotieloos uitgevoerd wordt Lachen

Je zal mij ook nooit horen schelden tegen een paard......... ja de bij de skup behorende STINKBOK!!! Haha! Haha! om dan in alle rust weer verder te gaan waar we mee bezig waren.........

ik denk dat dit wel een heel groot verschil is

Dat vind ik enorm knap dat je op een of andere manier je emoties kan uitschakelen, ik kan vanuit woede- als een paard uithaalt- met een schreeuw terugtrappen, dat gaat niet heel neutraal of zo. Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:14

het is echt bij mij een instinctieve reactie Lachen Lachen kan er niks anders van maken Lachen twee tellen later kan het dier weer een aai over de bol krijgen bij wijze van Lachen

het gekke is, bij paarden kan ik dat wel........ puur instinctief reageren, bij mensen niet Lachen

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:20

Hiep hiep hoera voor iemand die het begrijpt! Wat een fantastisch stukje. Ik heb gesmuld.

Kleine kanttekening: In Amerika hebben ze een manier gevonden om voorgoed van die nare scherpe klauwtjes van katten af te komen, gewoon het laatste kootje eraf knippen. Barbaars. Ik bedoel maar!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:22

Eeuwigzonde schreef:
Hiep hiep hoera voor iemand die het begrijpt! Wat een fantastisch stukje. Ik heb gesmuld.

Kleine kanttekening: In Amerika hebben ze een manier gevonden om voorgoed van die nare scherpe klauwtjes van katten af te komen, gewoon het laatste kootje eraf knippen. Barbaars. Ik bedoel maar!

Dat doen ze ook al 30 jaar hoor... Blijft barbaars, maar niet iets vreemds daar... (laat me raden, je leest het volkskrant magazine?)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:26

KiWiKo schreef:
het is echt bij mij een instinctieve reactie Lachen Lachen kan er niks anders van maken Lachen twee tellen later kan het dier weer een aai over de bol krijgen bij wijze van Lachen

het gekke is, bij paarden kan ik dat wel........ puur instinctief reageren, bij mensen niet Lachen

Klopt, je hebt skuppen en skuppen Haha!

Het hele NH-gebeuren: zo natuurlijk mogelijk met je paard omgaan. Paarden geven elkaar in de natuur ook een waarschuwing, daarna een knal. Maar het moet wel terecht zijn! Als ik iemand constant haar paard klappen zie geven en hoor schelden word ik toch ook vrij geïrriteerd Clown
Het is wel heel goed om je te verdiepen in lichaamstaal, dat heb ik een klein beetje mogen leren (met schade en schande, haha)...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:27

KiWiKo schreef:

Da's het bij mij ook, pats, meteen reageer ik. maar mega belonen vlak er na? hangt er van af wat ze hebben uitgespookt. Bloos

Soms negeer ik het dier even. Knipoog

Paarden hebben die duidelijkheid toch ook nodig? mensen pikken het soms gewoon niet en heb soms het idee dat mensen elkaar graag voor de gek houden en voor de gek gehouden willen worden. Knipoog

daarom communiceert het met dieren soms zo heerlijk duidelijk, helder en ongecompliceerd. Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:30

Joto schreef:
Amen! Je haalt de woorden uit mn mond.
De gene die werken met hun paard en zich naturals noemen..Snappen het niet helemaal..Je bent geen natural als je op een paarden rug klimt simpel zat..

Ten eerste, geniaal stuk!

En helemaal met jou eens.. Wat is nou natural..
Echt sommige dingen ervan zijn best mooi bedacht hoor.. maar komop, mensen overdrijven het ZO..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:41

Precies, dat wilde ik ook duidelijk maken. Een pur sang natural laat zijn paard los in de Biesbosch en schaft zich een kat aan Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:43

uhuh, als je toch zo natural wilt, ga je lekker op de steppes wonen in je berenvelletje gras eten Haha!

de tijd van beinvloedbaar heb ik dacht ik toch wel gehad, maar begon me bijna af te vragen of ik mn paard niet mishandelde door m een jas aan te trekken, en met bit en zadel te rijden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:49

Ja, en in je blote geboorte-kostuum rondrennen.
Het doet me goed te weten, dat een aantal mensen er net zo over denken als ik. Dat op een traditionele manier met paarden omgaan, met een dosis nuchtereid en gezond verstand, eigenlijk nog het meest natuurlijk is. Je kijkt immers naar wat je paard aan kan. De ene heeft een stal nodig maar het verdient natuurlijk aanbeveling om een soberder paard zoveel mogelijk buiten te laten.
Resumerend, NH is niet voor elk paard goed, terwijl er wel vaak wordt beweerd dat NH en NB bijna alle problemen zou oplossen.
Tevens zou NH de sleutel zijn tot het oplossen van gedragsproblemen bij paarden. Ook dat is een wassen neus. Een paard heeft verkeerd gedrag niet altijd te danken aan een verkeerde opvoeding door mensen. Je hebt gewoon paarden die vanaf dag 1 van hun leven een gevaarlijke kronkel in de kop hebben en daar kan geen Parelli, Voest of wat dan ook tegen op. Ook dat wordt nog wel eens vergeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:59

detour schreef:
[

daarom communiceert het met dieren soms zo heerlijk duidelijk, helder en ongecompliceerd. Haha!

Precies!!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:03

Amen, Kiwiko en Detour!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:09

Ik heb erg gelachen om je stukje.. zeer vermakelijk..

zelf zit ik een beetje tussen NH en TH in.. ik houd mijn paard zoveel mogelijk buiten, maar gaat dit niet, dan gaat hij naar binnen..
Ik houd hem het liefst op blote voeten, maar gaat dat niet, dan moeten er mss toch ijzers onder..
Ik wil bitloos gaan rijden, maar dat omdat mijn jonge paard nog druk aan het wisselen is.. daarna vind ik het geen probleem om er een bitje in te hangen..
Ook dat met een boomloos zadel.. daar wil ik mee beginnen, maar als hij uitgegroeid is wil ik een boomzadel op maat laten maken..
Ik denk dat iedereen gewoon moet kijken wat het meest geschikt is voor zijn paard, en dit moet doen met een flinke dosis paardenkennis en gezond verstand..

Persoonlijk vind ik de 7 games van parelli een hele fijne manier om mijn paard te verplaatsen.. dichtbij op of afstand..
Maar de onder het zadel principes van parelli bevallen me dan weer helemaal niet..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:25

Maar de onder het zadel principes van parelli bevallen me dan weer helemaal niet..

FitzChivalry, welke principes onder het zadel zijn dat dan van PArelli? Ik vind jouw verhaal zo'n mooi bv hoe het ook kan, niet pro, niet anti, gewoon, er tussen in!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:28

Wat ik een nogal tegen vind vallen is dat je volgens parelli pas bij level 6 aan ruggebruik "mag" gaan werken..
eer dat je level 6 bent ben je jaren bezig.. ook onder het zadel.. tegen die tijd is de rug van je paard al helemaal aan frieten gereden..
en dan vind ik dat principes nog zo mooi kunnen zijn, mijn knol komt op de eerste plaats..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:31

Oke, dat wist ik niet, wel ken ik het grondwerk en vind dat ook prima, maar een carrotstick en zo'n lang touw kun ie imo ook lekker goedkoop regelen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:33

Ik ben ook absoluut fan van het grondwerk..
voor het inrijden en doorrijden wil ik graag les in de klassieke dressuur..
nou nog iemand vinden die mij daarin les wil geven..

Btw.. je zou echt voor een blad moeten gaan schrijven.. je hebt een hele leuke en directe schrijfstijl.. vind ik toch

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:36

detour schreef:

Zijn we het daar over eens Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:22

suleilitha schreef:
Je hebt gewoon paarden die vanaf dag 1 van hun leven een gevaarlijke kronkel in de kop hebben en daar kan geen Parelli, Voest of wat dan ook tegen op. Ook dat wordt nog wel eens vergeten.

.... daar voeg ik dan maar even aan toe dat een niet-natural, oftewel een traditional, daar dan net zo min mee uit de voeten kan. Of je vervalt in het gedrag dat gepresenteerd wordt in het nieuwsbericht van vandaag over de duitse amazone(waarmee ik niet beweer dat er met dat paard iets mis is, maar wel met het '(on-)machtsvertoon van die dame)...

Hoe leuk, of niet-leuk je stukje ook gevonden wordt, ik blijf bij mijn eerdere standpunt dat het niets nieuws toevoegt. Het is gewoon allemaal méér van hetzelfde: degene die 'traditioneel' met hun paard omgaan, morren over de 'naturals'.. en omgekeerd.
Voor de hand liggend is dan natuurlijk om te roepen dat ik dan ook maar niet moet reageren, maar dan snap je mijn "doel" niet!
Ik zou het namelijk leuk vinden als de traditionelen en de naturals gewoon 's naar elkaar gingen luisteren. Dan zijn misschien de macho-achtige uitspraken als "stinkbok" en "maatje 38" ( volgens mij is dat getal een tikfoutje!) of het knuffel-konijnengedrag niet meer nodig. Dan eindigen we ergens in het midden, met respect voor het wezen, de aard en de behoeften van het paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:27

Verplaatst van BEH naar PP.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:59

Leuke column Knipoog

Heel herkenbaar dat stukje over vroeger. Dat clubgevoel ook. Bij ons op de ponyclub deed je op een wedstrijddag overal aan mee. Dressuur, springen, spelletjes en de parade met een vaandel van iedere club. Je ging te paard heen en de pony's stonden aan een towuvastgeknoopt te eten tussen de bedrijven door.

De toevoeging over dat vermeerderen ben ik het helemaal mee eens.

ik had het er laatst met een kennis over en wij kwamen tot de conclusie dat je met GBV het verste komt.

GBV=gezond boerenverstand Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:02

Jannepauli schreef:
suleilitha schreef:
Je hebt gewoon paarden die vanaf dag 1 van hun leven een gevaarlijke kronkel in de kop hebben en daar kan geen Parelli, Voest of wat dan ook tegen op. Ook dat wordt nog wel eens vergeten.

Voest heeft het in een demo een keer af laten weten toen hij een geflipte koudbloed voor z'n neus kreeg. Nog nooit iemand zo snel de bak uit zien lopen Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:06

Dat klopt helemaal inderdaad, Sul, sommige paarden worden maf geboren, heb zelf een merrie gehad die maf was , maar geen idee of ze zo geboren was. Integere merrie, maar zeer zelfdestructief, gesloten en dominant.

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat Parelli of een ander dat wel ff had gefixt..
Laatst bijgewerkt door detour op 07-10-08 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:07

zoals je gestoorde mensen hebt,zal je misschien ook wel gestoorde paarden hebben denk ik,alhoewel dat niet heel vaak voorkomt.
Meestal heb ik het idee dat mensen toch wel de oorzaak zijn van de gestoordheid van een paard.....het word alleen moeilijk om daar mee om te gaan,aangezien het al snel 600/700 kg is wat ontoerekeningsvatbaar is.....