Anky
Anky van Grunsven heeft haar been gebroken. Anky is van haar paard gevallen. Ik las het bericht en kon een lichte glimlach niet onderdrukken. Anky van Grunsven doet aan dressuur. Ze laat haar paard kunstjes doen die juryleden doen watertanden, maar waar je als leek geen chocolade van kan maken, Je ziet een paard met het schuim op de mond parmantig door een zandbak stappen en je denkt: mens, laat dat dier toch los. Dat paard moet rennen, springen en vliegen, zoals in de boeken van Arendsoog. Al is de schurk nog zo snel Lightfeet (het paard van Arendsoog) achterhaalt hem wel. Het beste paard dat Anky ooit heeft bereden heet Bonfire. Anky en Bonfire wonnen Olympisch goud en weren bekende Nederlanders. Inmiddels is Bonfire met pensioen en vernemen we alleen nog wat van Anky in radiospotjes voor bungalowparken. "Anky, wat sta je nouy met je bek vol tanden?" word haar in de commercial gevraagd.
Dat zit zo Anky heeft nogal een fors gebit. Ze is op haar paarden gaan lijken. Voor mij is Anky altijd het ultieme paardenmeisje geweest. u kent ze wel, van die meisjes die op hun twintigste nog posters van Black Beauty boven hun bed hebben hangen en die hun paard belangrijker vinden dan de gebeugten des levens. Ik heb ooit verkering gehad met zo`n paardenmeisje. Ze had een springpaard, won vaak en moecht op een dag meedoen aan de Levade, het Nederlandse kampioenschap, dat toen in Apeldoorn word gehouden. Ik met de trein naar Apeldoorn om haar aan te moedigen. Zelden zo`n vernedering meegemaakt. Ik sjokte de hele dag achter haar aan, smachtend naar een zoen. Maar ze negeerde me, had alleen belangstelling voor haar paardenvriedinnertjes en hun paarden. Aan het eind van de dag maakt ze het uit. Vandaar wellicht die glimlach toen ik over Anky`s val las. Je bent Olympisch kampioen en dan breek je een been omdat je tijdens de trainign van je paard valt. Voor alle duidelijkheid: Anky doet aan dressuur. Maar ja, anky had beter moeten weten toen ze een opvolger voor Bonfire zocht. Haar nieuwe paard heet Gestion Joker. Anky, wat lig je daar nou te kermen?
Ronald van Dam
wat vinden jullie hiervan?? ik vind hewt een beetje respectloos