Ben ik nu een doos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Ben ik nu een doos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:32

Ik heb 2 jaarlingen. Beide gaan netjes om de 3 maand naar de smid, omdat ik het belangrijk vind dat ze een goede stand van de benen krijgen. Er iemand bij komt die me dingen kan uitleggen over de hoef en alles erop en eraan. Ben ik nu een van de weinigen die mijn jaalringen al van jongs af aan naar de hoefsmit doen? Ik lees steeds vaker dat er paarden/pony's zijn die na hun 2e of zelfs 3e jaar naar de smid gaan. Of is dit een nieuwe trend?

Anoniem

Re: Ben ik nu een doos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:35

is een trend van mensen die willen bezuinigen op de verkeerde dingen.
Die had je vroeger en nu.

Zanda is elke keer bekapt als Kawa nieuwe ijzers kreeg, dus nog wel eerder dan 3 maanden. Ryan gaat ook gewoon mee in het rijtje als Kawa gedaan moet worden Lachen

Net wat jij zegt, een goede stand is gewoon zo enorm belangrijk voor paarden in de groei.
Lekker zo door gaan dus Ja

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:35

Op zich is daar niks mis mee natuurlijk. Hoewel ik wel denk dat de smid dan niet veel te doen heeft elke keer Knipoog Of groeien de hoeven zo hard? Lachen
Maar kwaad kan het zeker niet; jij leert ervan en je paardjes ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:36

Ik wil daar graag op reageren... Lachen
Bij zanda is het elke keer heel hard nodig Ja

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:37

Mijn Shet-jaarling gaat ook elke 2 maanden naar de hoefsmid.
ik vind het ook belangrijk dat ze een goede stand van benen hebben.
maar ik ken ook mensen die het pas na 2e of 3e jaar doen.. ja ik weet niet of het slim of slecht is.. dus daar kan ik niks over zeggen. Knipoog

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:38

Hier gaan de veulens ook vanaf de eerste keer mee in de behandeling. Natuurlijk hoeft er in het begin weinig te gebeuren, maar ze wennen alvast aan het idee van de hoefsmid.
Dus nee, je bent geen doos Knipoog

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:41

runningkawa schreef:
Ik wil daar graag op reageren... Lachen
Bij zanda is het elke keer heel hard nodig Ja

Het zal ook wel net zo zijn als bij mensen; bij de ene duurt het jaren voor ze lange haren hebben gekweekt en bij de andere is het in een paar maanden klaar Lachen Of sterke nagels hebben of niet Ja

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:42

Keeva schreef:
Hier gaan de veulens ook vanaf de eerste keer mee in de behandeling. Natuurlijk hoeft er in het begin weinig te gebeuren, maar ze wennen alvast aan het idee van de hoefsmid.
Dus nee, je bent geen doos Knipoog

Gelukkig niet! Het gaat mij er ook om dat ze wennen dat er iemand aan de hoeven komt. Ik heb nog niemand gehoord die argumenten heeft om zijn of haar jonge paard niet naar de hoefsmit te doen! Die reden wil ik dan wel graag weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:42

ja, dat denk ik ook Ja

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:46

Denk dat je mij bedoeld..

Zoals ik in het vorige topic ook al aangaf, mijn paard heb ik net en is toevallig 3 jaar en nog nooit bij een smid geweest.

Ik zou het zelf ook anders doen als ik een jonkie heb, maar ja, dat is nu eenmaal niet.

En nee ik laat nu niet meteen de smid komen (wel veearts enzo hoor). Maar beessie is doodsbenauwd voor alles, dus ik wil dat ze eerst wat meer vertrouwen heeft en beetje normaal op dr benen kan staan.

Niks mis mee lijkt me

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:48

Nee, je bent geen doos Lachen
Mijn jaarling gaat ook elke 2-3 maanden bij de hoefsmid.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:50

Stippie1 schreef:

Zoals ik in het vorige topic ook al aangaf, mijn paard heb ik net en is toevallig 3 jaar en nog nooit bij een smid geweest.

Ik zou het zelf ook anders doen als ik een jonkie heb, maar ja, dat is nu eenmaal niet.

En nee ik laat nu niet meteen de smid komen (wel veearts enzo hoor). Maar beessie is doodsbenauwd voor alles, dus ik wil dat ze eerst wat meer vertrouwen heeft en beetje normaal op dr benen kan staan.

Niks mis mee lijkt me

Je was wel de aanleiding van deze vraag, maar als je hem net hebt dan is het een ander verhaal. Ik lees het vaker dat mensen hun paarden niet of bijna nooit naar de hoefsmid brengen.
Dat ie niet normaal op zijn benen kan staan is denk ik wel de reden om een hoefsmid te laten komen, ook als is je paardje bang. Een ervaren hoefsmid weet wel hoed hij daar mee om moet gaan hoor. Hoe sneller hoe liever.
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 09-08-08 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:51

Mijn veulentje was 5 dagen oud toen de smid bij de andere paarden kwam. Hij heeft haar gelijk ook alle vier de beentjes even opgetild. Puur voor het wennen.

8 weken later zijn de hoefjes bijgevijld. En de laatste keer is er echt een stukje vanaf gehaald!
Bij haar was het dus overduidelijk nodig dat er een hoefsmid bij kwam.
Bij onze andere veulens was dit lang niet zo dringend noodzakelijk.
Hangt dus echt van de hoefgroei af.

Net zoals hier al geschreven is.... bij de een gaat het sneller als bij de ander!

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:54

Sieppus schreef:
Stippie1 schreef:

Niks mis mee lijkt me

Je was wel de aanleiding van deze vraag, maar als je hem net hebt dan is het een ander verhaal. Ik lees het vaker dat mensen hun paarden niet of bijna nooit naar de hoefsmod brengen.

Tsja, ik zou dat wel doen.
Eigenlijk niet eens zozeer voor de stand, danwel voor het in handen zijn van de smid..
Zodat het paardje goed mak wordt en alles leert kennen.

Ik heb vroeger wel jaarling gehad en die ging ook gewoon.

Aan de andere kant, in het wild gaan ze ook niet, dus of het heel veel verschil maakt als het de eerste jaren niet gaat?
Geen idee.. Ik denk dat als het paard geen probleemhoeven heeft, het geen probleem hoeft te zijn.

Maar goed, ik zou mijne ook altijd laten bekappen (bijvijlen of wat ook nodig is).

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:58

Mijn 2 jarige heb ik al vanaf veulen af naar de hoefsmid laten doen wil dat ze er gewoon gelijk aan went. En voor de stand van de hoeven is het denk ik ook wel beter. Nu staat ze in de opfok en gaat ze iedere 2 maanden naar de hoefsmid. Dus er is niks mee.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:03

mijn jaarling gaat ook gewoon hoor! ik ben er niet bij omdat hij in de opfok aan de andere kant van nederland staat. maar in het contract staat dat hij als veulen af aan altijd is geweest en ook nog gedaan word tot hij hierheen komt. en dat geloof ik best, want zijn hoeven ziet er toppie uit.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:09

Bij een jaarling ben je al een jaar te laat: Een standcorrectie is maar mogelijk tot een leeftijd van 4 maanden, omdat de groeischijven dan nog open zijn. Dus juist voor veulens is de hoefsmid belangrijk. Als jaarling valt er niets meer te corrigeren, alleen te onderhouden. Uiteraard moeten jaarlingen ook naar de hoefsmid. Op de opfokbedrijven gebeurd dat ook.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:48

Een veulen heeft net zo'n hoefverzorging nodig als volwassen paarden. In het boek 'paardenbenen' van Dr Offereins kun je lezen waar niet bekapte veulenhoefjes toe kunnen leiden.

Een jaarling is eigenlijk al te oud om voor het eerst bekapt te worden. Omdat, wat anneve ook al zegt, je in de eerste levensmaanden een correcte been- en hoefstand kan creëren. Maar ook als een veulen gezonde hoefjes heeft is het belangrijk dat deze goed verzorgd en onderhouden worden. Kan je later een hoop ellende schelen.

Mijn jaarling wordt regelmatig bekapt om de hoeven goed te onderhouden. Hoe vaak dit moet gebeuren is totaal afhankelijk van hoe je jaarling wordt gehouden (ondergrond, beweging etc).

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:47

Nee hoor meid...jij bent echt geen doos.
Onze Arabieren werden ook al vanaf veulen gewend aan de smid,en indien nodig bekapt.
En toen wij ze kochten als jaarling,zijn ze altijd elke 8 weken bij de smid geweest.
Nu zijn ze beiden 10 jaar,en nog komt elke 8 weken de smid.
No feet,no horse...zeggen de Engelse paarden liefhebbers. Afgod

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:20

anneve schreef:
Bij een jaarling ben je al een jaar te laat: Een standcorrectie is maar mogelijk tot een leeftijd van 4 maanden, omdat de groeischijven dan nog open zijn. Dus juist voor veulens is de hoefsmid belangrijk. Als jaarling valt er niets meer te corrigeren, alleen te onderhouden. Uiteraard moeten jaarlingen ook naar de hoefsmid. Op de opfokbedrijven gebeurd dat ook.

Zo iets wou ik ook gaan posten..
Vaak zie je dat ze paarden op 2 of 3 jarige leeftijd, de stand van hun hoeven willen corrigeren, tja dan ben je te laat. Dat gaat dan niet meer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:57

Toevallig heb ik dit met mijn hoefsmid besproken. Na twee hoefsmeden waar ik ontevreden over was, heb ik nu een goeie, die veel uitlegt. Ik heb oa twee mini shetten die door een minder goede beenstand regelmatig de hoefsmit nodig hebben
Ik heb de shetten va 1 jaar en altijd laten kappen en ik vroeg of die beenstand nu aangeboren was.

Ja... de aanleg vaak wel, vertelde hij. Maar het grote probleem was dat veel mensen nooit naar de hoeven van veulens omkeken (al helemaal niet bij shetten) waardoor de beenstand definitief naar de knoppen werd geholpen en de paardjes de rest van hun leven veel hoefzorg nodig hadden om geen scheve pootjes te krijgen.

Dus nee.... je bent geen doos en je kunt er niet te vroeg mee beginnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:02

Die van mij is nu 3, maar hij ging net als de rest als half jarige al gewoon om de 7 a 8 weken naar de smid.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:04

ik vind je geen doos hoor, heb je dat dan wel eens te horen gekregen omdat je je jonge paarden naar de smid brengt ?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:17

nope.. goed juist. eventuele hoefafwijkingen kun je op jonge leeftijd nog corrigeren namelijk.
de mijne ging vanaf 4 maand al naar de hoefsmid ( euhm.. was hoefjes optillen,maar goed Clown )
nog een leuke.. die ik eigenlijk nog extremer vind:

ik had mijn 2.5 jarige mee in de winter naar de club om haar te laten wennen aan vreemde omgevingen. in de bak was een vrouwtje wat vreemd naar mij aan het kijken ( ik liep gewoon wat rondjes)
op de vraag hoe oud ze was, gaf ik braaf aan dat ze 2.5 was.
antwoord: is hij wel ingeent? want anders mag je hier niet komen he?

pardon?? waarom zou ik mijn 2.5 jarige niet inenten elk jaar dan? Verward vond het een typerend antwoord...en niet echt relevant, want een beetje normale eigenaar ent gewoon vanaf veulen af aan in.
schijnbaar was haar maatstaaf betreffende jonge dieren correct inenten een stuk lager en slechter dan het hoort.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:19

Die van ons werd met 5 maanden al bekapt, en sindsdien is hij altijd netjes bekapt geweest.