Ik voel me een beetje rot en wil mijn verhaal met jullie delen... ik doe dit nu pas omdat ik er pas sinds een paar dagen "normaal" over kan praten.
Maandag 13 januari jl.
Ik heb een afspraak bij de dierenarts om Teddy klinisch te laten keuren, ze heeft namelijk een scheef voorbeen en ik wil weten of er nog iets aan gedaan kan worden i.v.m. de aankomende stamboekkeuringen van het KWPN. Misschien komen er nog meer dingen uit. Ze heeft helemaal niets, maar toch. Je weet het nooit.
11.15 uur. We arriveren bij de dierenpraktijk, Teresa heeft ons met de vrachtwagen gebracht. Wat een rit, er zit een videoschermpje in de cabine waar je je paard mee kan observeren. Je raad al waar ik heel de weg naar heb zitten kijken... Voordat we Teddy uitladen ga ik de papieren afleveren en vragen waar ze heenmoet. Daarna laden wij haar uit en lopen naar binnen. We moesten wachten in de hal.
11.30 uur. Teddy is aan de beurt. Hij bekijkt met een lampje haar ogen, test haar reflexen, alles is goed. Ik ben erg nerveus. Daarna naar buiten. Stappen en draven op de kleine volte. Ze loopt niet helemaal goed, haar linkerachterbeen maakt kleinere passen dan de rechter en haar bilspieren zijn links minder ontwikkeld als rechts. Hij laat haar rechtuit lopen om het te laten zien. Haar voorbeen is goed, een beetje kappen aan de buitenkant, dan komt dat wel goed, zolang haar voet maar recht wordt neergezet...maar dat achterbeen daar maak ik mij zorgen over, zegt hij.
Hij besluit van het achterbeen foto's te maken. Ze krijgt een verdovende injectie en wordt naar de röntgenruimte gebracht, ik mocht erbij zijn. Paardrij-jas uit, loden jas aan... Daar staat ze dan. Ik grap nog hoe rustig ze is. Er worden foto's gemaakt, ik moet haar staart vasthouden anders beïnvloed het de foto's. Foto's zijn genomen van linksachter, knie, sprong en kogel. Hij wilde ze gelijk bekijken voordat hij de rest ging onderzoeken. Ik dacht nog: dat zal wel goedkomen... we hebben al zoveel meegemaakt! Maar dan komt de dierenarts weer naar buiten en vroeg of ik even wilde komen, ik ga bij de deur staan en hij zegt: "dit is niet zo best... ze heeft OCD..." M'n adem stokt en ik weet niet wat ik moet zeggen.
Hij zou het even laten zien. Hij doet de foto's op het bord en laat het zien, eerst haar knie... hij wijst het aan en toen zag ik het, een stuk of zes á zeven losse fragmenten en in de kogel één zo groot als een erwt. Haar sprong mankeerd niets. Terwijl ik naar de foto's kijk vraag ik of er ooit nog op haar gereden kan worden (ze is pas 2,5 jaar)... "Nee, dat zal niet kunnen..." Kan ze nog geopereerd worden? "Dat kan maar ik raad het je niet aan... kan geen garantie geven dat dit ooit nog goedkomt. Ze is nog zo jong en nooit bereden", zei hij.
Dit was niet goed. Kan er nog een veulen bij? "Nee, OCD is erfelijk".
Toen stortte mijn wereld in... Hij hoefde niets te zeggen maar ik wist wat me te doen stond. Tranen komen tevoorschijn en ik kan niet meer stoppen. Mijn kanjer, mijn droom... Ik neem haar over van de assistente en loop naar de wagen. Ze heeft gelukkig niets door ondanks mijn gesnik en tranen. Ze wilde niet eens de wagen op. Potverdorie. Toch maar wel...
We rijden naar huis, ik laad haar uit. Ze staat te zweten, nog even op stal. Zelf even bijkomen. Daarna nog even bij de stal gestaan en toen heb ik haar buitengezet. Ze weet het niet, dat is maar goed ook. Geniet er nog maar even van meissie...
De moeilijkste keus, nee... één van de moeilijkste keuzes in het leven. En ik moet die (nog steeds)