Miss_Montana schreef:Je bent klaar voor een paard wanneer je de tijd en het geld ervoor hebt. Met 4 maanden zou je op zich wel aan een eigen paard kunnen beginnen want je leert terwijl je met het paard bezig bent. Maar een paard aan huis met 4 maanden rij-ervaring is vragen op problemen. Zowel rijtechnisch als in de verzorging. Dus áls je met 4 maanden rij-ervaring aan een paard wilt beginnen zou ik hem eerst in pension zetten bij een stal/manege. Zo kan je nog dingen vragen en veel meer bijleren over de verzorging en het paardenhouden. Ik rijd al 15 jaar paard en heb sinds januari een paard, ik sta op een stal met veel andere mensen en leer iedere dag nog bij, maakt niet uit of het tijdens het rijden of de verzorging is.
Even een paar voorbeeldjes van wat je echt wel moet weten en in 1 oogopslag moet kunnen zien:
Wanneer moet een paard naar de hoefsmid?
Wanneer naar de tandarts?
In welke gevallen moet er écht een DA bijkomen? kun je leren in een cursus
Hoe zie je goed dat je paard ziek is? zelfde antwoord als hierboven
Wanneer geef je de wormenkuur? 1 keer in het kwartaal, niet zo moeilijk lijkt me
Wanneer moet het paard worden ingeent? 2x in het jaar, op de entingsboekje kun je zien wanneer
Hoe geef je het beste EHBO bij een paard?
[b ]Kun je leren op cursus[/b]
Ik zou met 4 maanden het paard nog niet thuis neerzetten, maar ze schreef dat ze dat volgend jaar pas wou gaan doen, dan heb je al weer een jaar ervaring bij. Hoefsmid en tandarts kun je overleggen evt met je instructrice (vooral als ze 2x per week les krijgt).