wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessy82

wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:45

hallo allemaal!
Volgens mij zijn hier wel mensen die mij een zinnig antwoord kunnen geven!
Ik ben 26 en zit nou 4 maanden op paardrijden(priveles). Nou wil ik heel graag een eigen paard,en ik zat te denken aan volgend voorjaar.
Ik kan het paard bij huis houden en ben van plan om nog wel les te krijgen.
Mijn idee is om buiten te rijden,dus niet in een bak.
Nou ben ik helemaal gek van tinkers,dus ik speur internet vaak al af!
Nou is mijn vraag: denk ik er te licht over(een eigen paard), en wat voor paard zou voor mij dan geschikt zijn?
Hoeveel uur ben je kwijt aan een paard?(per dag)
We hebben al wel een shetlandertje,dus hij krijgt wel een vriendinnetje! Blond
Ik hoop dat het een beetje duidenlijk was!
groetjes jessy

Silly1972

Re: wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:49

4 maanden is erg kort volgend voorjaar rij je dus net een jaar.
IK den dat je dan veel te weinig ervaring hebt in zowel rijden als de verzorging.
Eigen paard kost je minimaal 2 uur per dag en als je hem aan huis wilt houden nog veel meer, je moet dan zelf voeren, mesten, verzorgen, rijden en zijn gezondheid in de gaten houden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:50

probeer eerst eens een verzorgpaardje, daar leer je al heel veel van.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:52

als je aan een eigen paard begint kan prima...maar neem dan goed les! het liefst 2 keer per weel. en neem vooral een echte beginnerspaardje/pony. begin dan niet meteen met een jong ding. kijk of je er dan 1 van de manege over kan kopen die mak is? maar ik zou toch wachten tot je wat langer rijd...kijk volgend jaar eens rustig wat rond

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:53

Ik zou, zoals hierboven gezegd, eerst maar eens gaan kijken naar een verzorgpaardje. Om wat meer ervaring op te doen.

En de tijd die je kwijt bent aan een eigen paard is 24 uur per dag 365 dagen per jaar. Dus denk er eerst maar eens goed over na. Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:56

ik zou in de tussentijd gaan kijken naar een verzorgpaard, dan kun je al veel leren. En als je dan niet met een jong paard begint maar met een brave tinker, en je zorgt dat je begeleiding houdt dan moet het wel lukken. Maar ik denk wel dat het makkelijker is als je hem ergens neerzet waar meer paardenmensen zijn die jou kunnen helpen als je ergens tegenaan loopt. Ik rij 14 jaar en heb nu een half jaar mijn eigen paard hier, en vind het toch wel heel fijn dat er ervaren mensen om me heen zijn.. en aan huis is wel heel veel verantwoordelijkheid qua voer, qua ziektes herkennen enz en ik denk dat dat na een jaartje misschien wat hoog gegrepen is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:01

Je zult ook het nodige moeten leren over de verzorging van paarden. Ik ben nog altijd blij dat ik een aantal jaren in pension heb gestaan voor ik de paarden naar huis haalde. Enorm veel geleerd, over verzorging, voeren, ziekten, enz. Stond op een stal waar sowieso veel zorg werd besteed aan de paarden, maar ook doordat er gewoon veel mensen en paarden rondliepen, heb ik veel opgestoken.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:06

ik rij al uhm..jaar of 14 en heb nu sinds een jaar een eigen paardje gekregen van mijn vriend Haha! en het neemt zoals gezegt minimaal 2 uur in beslag per dag...en advies van bovenstaande om een verzorgpaardje te nemen lijkt mij ook verstandig

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:45

bedankt voor jullie reactie!
Een jaar les is ook kort hoor,dat weet ik wel. We zijn hier wel gewend aan dieren.
We hebben een melkveebedrijf, dus ik weet wel dat dieren tijd en geld kosten!
En buren van ons hebben 3 paarden,dus als ik advies nodig heb kan ik het wel aan hun vragen.
Maar ik zal het over een tijdje nog eens rustig overdenken!
groetjes jessy

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:35

jessy82 schreef:
bedankt voor jullie reactie!
Een jaar les is ook kort hoor,dat weet ik wel. We zijn hier wel gewend aan dieren.
We hebben een melkveebedrijf, dus ik weet wel dat dieren tijd en geld kosten!
En buren van ons hebben 3 paarden,dus als ik advies nodig heb kan ik het wel aan hun vragen.
Maar ik zal het over een tijdje nog eens rustig overdenken!
groetjes jessy

Je bent je er in ieder geval van bewust wat je je op de hals haalt, super als je buren je kunnen helpen. Verder sluit ik me aan bij de tips over regelmatig blijven lessen en een mak paard zoeken, het ras of type maakt niet zo heel veel uit, als het karakter van het paard maar goed bij jou past en hij betrouwbaar is. Het komende jaar heb je dan nog de tijd om beter te leren rijden. Succes met het vinden van een leuk paardje!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:37

Ik zou inderdaad minstens 2 jaar (en dat is al echt niet veel) les nemen. In een priveles leer je trouwens 10 keer sneller dan in een groepsles. Een verzorgpaard is een hele goed optie, dan kun je zelf rijden en alleen op pad en kijken of dat goed gaat en goed bevalt. Een wat ouder rustig paard is inderdaad ook een goede tip.

Ik kocht mijn eerste paard toen ik 11 jaar rij-ervaring had.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 17-07-08 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:38

Haha ik rij al 30 jaar heb nu mijn eerste eigen paard, jarenlang verzorgpaarden gereden en NOG weet ik niet alles, ben blij dat er bij mij ervaren mensen lopen, vooral wat betreft wondjes ed.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:44

Je kan evt ook een cursus dieren ehbo of ziektenherkenning ed volgen zodat je iig medisch op de hoogte bent van wat een paard kan hebben/krijgen. Kijk tegen de tijd dat je serieus een paard wilt kopen wat bij je past en idd een verzorgpaard tot die tijd zou al enorm helpen. Misschien 1 van de paarden van de buren. Privéles is wel geweldig, je leert dan veel meer in korte tijd dan in een groepsles (doe ik ook).

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:55

hiermee wil ik niemand voor het hoofd stoten hoor..maar ik denk dat als je een eigen paard hebt,je in de praktijk ook heel veel leerd.
Ik bedoel..ik heb 2 kinderen maar ik heb nog nooit in een creche gewerkt!
En als ik (bijna) elke dag rij,leer ik het vast sneller!
Ik was ook van plan om een wat ouder paard te nemen..maar wat is te oud? Ik wil er wel nog wat jaartjes van kunnen genieten natuurlijk!! Pling
En inderdaad,met priveles leer je veel sneller! Ik heb ook een hele strenge instructrice! Ha,ha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:58

ik heb zelf nog nooit een eigen paard gehad maar wel veel praktijkervaring en opleiding ed gevolgt. Ik kijk voor mezelf naar een paard tussen de 8-14 jaar. Alleen zegt leeftijd niet altijd wat. De ene paard is 5 en kent al veel en is makkelijk. De andere paard is 8 en heeft nog nooit een zadel gezien. Is ook erg afhankelijk van het soort paard, dus leeftijd zegt in mijn ogen niet alles. Kijk gewoon tegen die tijd naar wat voor soort paard je aantrekt, probeer het uit en overleg ook met je instructrice of zij het rijtechnisch bij je vind passen met hetgeen je kan/wilt en gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:02

Je bent klaar voor een paard wanneer je de tijd en het geld ervoor hebt. Met 4 maanden zou je op zich wel aan een eigen paard kunnen beginnen want je leert terwijl je met het paard bezig bent. Maar een paard aan huis met 4 maanden rij-ervaring is vragen op problemen. Zowel rijtechnisch als in de verzorging. Dus áls je met 4 maanden rij-ervaring aan een paard wilt beginnen zou ik hem eerst in pension zetten bij een stal/manege. Zo kan je nog dingen vragen en veel meer bijleren over de verzorging en het paardenhouden. Ik rijd al 15 jaar paard en heb sinds januari een paard, ik sta op een stal met veel andere mensen en leer iedere dag nog bij, maakt niet uit of het tijdens het rijden of de verzorging is.

Even een paar voorbeeldjes van wat je echt wel moet weten en in 1 oogopslag moet kunnen zien:
Wanneer moet een paard naar de hoefsmid?
Wanneer naar de tandarts?
In welke gevallen moet er écht een DA bijkomen?
Hoe zie je goed dat je paard ziek is?
Wanneer geef je de wormenkuur?
Wanneer moet het paard worden ingeent?
Hoe geef je het beste EHBO bij een paard?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:08

Miss_Montana schreef:
Je bent klaar voor een paard wanneer je de tijd en het geld ervoor hebt. Met 4 maanden zou je op zich wel aan een eigen paard kunnen beginnen want je leert terwijl je met het paard bezig bent. Maar een paard aan huis met 4 maanden rij-ervaring is vragen op problemen. Zowel rijtechnisch als in de verzorging. Dus áls je met 4 maanden rij-ervaring aan een paard wilt beginnen zou ik hem eerst in pension zetten bij een stal/manege. Zo kan je nog dingen vragen en veel meer bijleren over de verzorging en het paardenhouden. Ik rijd al 15 jaar paard en heb sinds januari een paard, ik sta op een stal met veel andere mensen en leer iedere dag nog bij, maakt niet uit of het tijdens het rijden of de verzorging is.

Even een paar voorbeeldjes van wat je echt wel moet weten en in 1 oogopslag moet kunnen zien:
Wanneer moet een paard naar de hoefsmid?
Wanneer naar de tandarts?
In welke gevallen moet er écht een DA bijkomen? kun je leren in een cursus
Hoe zie je goed dat je paard ziek is? zelfde antwoord als hierboven
Wanneer geef je de wormenkuur? 1 keer in het kwartaal, niet zo moeilijk lijkt me
Wanneer moet het paard worden ingeent? 2x in het jaar, op de entingsboekje kun je zien wanneer
Hoe geef je het beste EHBO bij een paard?
[b ]Kun je leren op cursus[/b]

Ik zou met 4 maanden het paard nog niet thuis neerzetten, maar ze schreef dat ze dat volgend jaar pas wou gaan doen, dan heb je al weer een jaar ervaring bij. Hoefsmid en tandarts kun je overleggen evt met je instructrice (vooral als ze 2x per week les krijgt).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:09

Een cursus leert je niet alles, maar je kan er wel zelfvertrouwen op doen en al de basis weten. En haar buren kunnen helpen als er acute problemen zijn.

Horse_lover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:49

ik denk wel dat je volgend jaar een eigen paard kan kopen,, als je maar wel veel les blijft nemen,, en als er mensen zijn die je kunnen helpen (in jouw geval je buren).
ik betwijfel alleen wel of het verstandig is om dan al alleen buitenritten te gaan maken.
en het is zowiezo heel belangrijk dat je een ervaren paardje koopt die heel braaf is,, en neem iemand mee die er heel veel verstand van heeft als je voor een paardje gaat kijken.
ik denk ook dat het een goed idee is als je in de tussentijd een verzorgpaardje neemt.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:58

Ik denk dat je toe bent aan een eigen paard als je voldoende weet over de verzorging en de omgang. In mijn ogen maakt het rijden niet erg veel uit (m.u.v. een groen ding), maar het is wel belangrijk dat je je er in hebt verdiept wat een eigen-paard nou allemaal betekend, ook qua kosten en verzekering.

-edit- Dan bedoel ik natuurlijk wel dat je les blijft krijgen en dat er op die manier ook een soort van toezicht op is.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:00

Nanne schreef:
Ik zou, zoals hierboven gezegd, eerst maar eens gaan kijken naar een verzorgpaardje. Om wat meer ervaring op te doen.

En de tijd die je kwijt bent aan een eigen paard is 24 uur per dag 365 dagen per jaar. Dus denk er eerst maar eens goed over na. Knipoog

Nounounou, dat valt ook wel mee hoor! Natuurlijk gaat er veel tijd in zitten maar het is goed te doen.

Ik denk dat jij mits je goede begeleiding krijgt zeker aan een paardje kunt beginnen Ja

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:02

Ik denk dat je het wel kunt doen, mits je op een pensionstal/manege oid gaat staan.. daar kunnen ze je helpen en tips geven als het nodig is.. Ook kun je daar zeer regelmatig lessen..
Maar aangezien je al een shet hebt weet je vast al een heleboel af van de verzorging en omgang.. het is net het rijtechnische stukje waar je regelmatig hulp bij nodig hebt..

succes ermee en veel plezier

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:18

Ik denk dat je paard wel thuis kan staan, je geeft zelf aan dat je dan ook lessen krijgt Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:29

Ach, misschien moet je ook niet al te moeilijk doen...jullie hebben thuis een boerderij (en dus heb je wat 'boerenverstand' Haha! , nooit weg volgens mij), je realiseert je dat je nog niet alles weet (maar hebt buren met paarden), je wilt een tinker (toch iets anders qua management dan een KWPN-wedstrijdpaard).....volgens mij moet je het gewoon doen. Goed om je heen kijken, goede mensen om je heen met verstand van paarden - zoveel kan je nou ook weer niet overkomen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:32

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt