nieuw paard voor westrijden, hoe moet ik het vertellen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kel_tje

nieuw paard voor westrijden, hoe moet ik het vertellen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:22

ik heb een 14 jarige andalusier die erg zwakke benen heeft waardoor ik geen dressuur wedstrijden kan rijden. en ik wil super graag dressuur wedstrijden rijden buiten de manege om. en nu heb ik op internet een paardje gezien dat alles heeft wat ik zoek.
alleen mijn vader en moeder weten niet dat ik eigelijk een nieuw paard wil. wij zijn nou aan het verbouwen thuis, en mijn vader doet alles zelf. mijn moeder heeft toen gezegt dat als we met de verbouwing klaar zijn gaat mijn vader met mij een nieuw paard zoeken, maar de verbouwing kan nog zeker 2 jaar duren en ik wil daar niet op wachten natuurlijk.
nu wil ik aan mijn vader vertellen dat ik een nieuw paard wil waarmee ik wel wedstrijden kan gaan rijden. ik wil natuurlijk wel dat mijn paard een baasje krijgt die goed voor der zorgt. alleen ik denk niet dat iemand aan paard wil met erg zwakke benen, dus dan word het eigenlijk een soort gezelschaps paardje.
maar ik weet eigelijk niet hoe ik het aan mijn vader moet vertellen dat ik een nieuw paard wil, dus misschien weten jullie hoe iik het het beste aan mijn vader kan vertellen???? of zoekt er iemand nog een gezelschaps paardje waar je nog wel een paar keer in de week op kunt rijden??!!
ik hoop dat iemand een oplossing heeft!!
ik weet trouwens niet of het hier goed staat!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: nieuw paard voor westrijden, hoe moet ik het vertellen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:13

Ten eerste: hoe oud ben je? Want ik weet niet in hoeverre je ouders kunnen mee beslissen of dat je al oud genoeg bent om alles zelf te beslissen?

Verder zou je ook je paard te lease aan kunnen bieden.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:14

ik ben 14 jaar, dus mijn ouders moeten heel veel mee beslissen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:15

Misschien zo: 'Pap ik wil een nieuw paard want ik wil wedstrijden rijden, regel jij effe centen en tijd?'
Tong uitsteken

Oplossing paard met zwakke benen: slager Knipoog (zoveel mensen zitten niet te wachten op een gezelschapspaard met gebreken...)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:16

tja, je kunt geen ijzer met handen breken.

Kun je geen bijrijdpaard zoeken? Dan kun je kijken of je wedstrijden rijden echt zo leuk vind als je nu denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:17

Ik zou het gewoon vertellen tegen je ouders. Niet eromheen draaien. Nee heb je, ja kun je krijgen Lachen

Paard naar de slager brengen is nergens voor nodig, als je paard nog prima als gezelschapspaardje kan functioneren is dat een goede oplossing.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:18

is een rusthuis dan geen oplossing voor mijn paard want wil der eigelijk niet naar de slager brengen??

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:19

jasmijn78 schreef:
Misschien zo: 'Pap ik wil een nieuw paard want ik wil wedstrijden rijden, regel jij effe centen en tijd?'
Tong uitsteken

Oplossing paard met zwakke benen: slager Knipoog (zoveel mensen zitten niet te wachten op een gezelschapspaard met gebreken...)

beetje bot... ^

Ik weet niet hoe het financiel en met jou tijd zit maar als je 2 paarden kan houden dan zou ik je paardje gewoon houden als gezelschapspaard. En dan overleggen met je vader en het er over hebben dat je graag wedstrijden wilt rijden en of het echt niet kan tijdens de verbouwing.. ofzo..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:20

Rusthuis, daar heb je ook best veel kosten aan.. Ligt eraan hoeveel geld je ouders er dus aan uit willen geven of dat een oplossing is..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:21

Miss_Montana schreef:
Paard naar de slager brengen is nergens voor nodig, als je paard nog prima als gezelschapspaardje kan functioneren is dat een goede oplossing.

Tsja, er zitten ook zoveel mensen te wachten op een paard met gebreken waar je niks mee kan maar omdat het toch zo gezellig is Clown Die mensen hebben ook allemaal een groot weiland in hun achtertuin waar ze dat paard kunnen laten lopen, of hebben een flinke som pensiongeld per maand er wel voor over...
Clown

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:21

Als je nog maar 14 bent, dan ben je dus grotendeels nog afhankelijk van je ouders, en dus zou ik dan wachten tot je ouders aangeven dat het tijd is voor een ander paardje.
Zij zullen ongetwijfeld weten wat het beste voor je is, en een verbouwing kost ook een heleboel geld. Ik kan me voorstellen dat ze dat geld dan liever in het huis steken Lachen
Geduld is een schone zaak Haha! Maar je kunt het altijd vragen natuurlijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:23

tja voor een rusthuis moet je meestal zelf betalen, dan blijft paard in jou eigendom. daarbij is er ook een wachtlijst.
maar als je paard in de manege wel af en toe een dressuurwedstrijdje kan lopen, waarom zou dat dan niet officieel ook kunnen? Of loopt ze altijd onregelmatig?

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:23

iik denk niet dat ik 2 paarden kan verzorgen en straks moet ik weer gewoon naar school enzo..
maar is er dan geen rusthuis waar je maar 1 keer hoeft te betalen, en hun zelf beslissingen nemen over mijn paard?

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:27

ze kan de trailer niet in, dus dat wod dan een heel gevecht. en ze loopt niet altijd regelmatig. ze heeft zo'n zwakke benen gekregen doordat ik zoveel met haar ben gan doen want de vorige eigenare deden helemaal niks met haar kwam 1 keer in de week de stal uit, en ze had ook van der eigen al niet zo'n hele sterke benen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:28

Zoiets als wel de lusten en niet de lasten? Nee, dat bestaat volgens mij niet. Een paard onderhouden is nu eenmaal duur en iemand zal die kosten op zich moeten nemen.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:29

iK ga het er wel met mijn vader over hebben dat ik het zo graag wil..

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:33

Ik zou het er is met je vader over hebben dat je graag wedstrijden zou willen rijden maar dat niet kan met dit paard.
Als je hem gewoon als gezelschaps paard kan houden omdat je wel gewoon de kosten voor twee paarden kan betalen maar niet genoeg tijd hebt zou je misschien een verzorg(st)er kunnen zoeken die het niet zo geweldig vindt om te rijden maar het wel leuk vind om bezig te zijn met een paard.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:34

Julia_ schreef:
Ik zou het er is met je vader over hebben dat je graag wedstrijden zou willen rijden maar dat niet kan met dit paard.
Als je hem gewoon als gezelschaps paard kan houden omdat je wel gewoon de kosten voor twee paarden kan betalen maar niet genoeg tijd hebt zou je misschien een verzorg(st)er kunnen zoeken die het niet zo geweldig vindt om te rijden maar het wel leuk vind om bezig te zijn met een paard.

ja dat is wel een goed idee..!!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:35

Ik begrijp dat je het graag wilt maar aan de andere kant denk ik waarom niet nog 2 jaar wachten?
Tegenover je huidige paard vind ik je instelling erg egoïstisch want je bent alleen maar bezig met wat jíj wilt en dat heeft je paardje ook niet verdiend.
Ook naar je ouders toe vind ik het niet helemaal eerlijk wat je doet. Ze zitten nu midden in een verbouwing en jij wilt met de mededeling komen dat je een ander paard wilt. Lijkt me voor je ouders ook niet echt iets waar ze op zitten te wachten.
Misschien niet helemaal het antwoord dat je graag zou willen horen maar ik zou er nog maar eens goed over nadenken want wat jij wilt gaat niet alleen jou aan.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:35

In je begin post vertel je al dat je vader na de verbouwing op zoek wil naar een nieuw paard. De vraag is, wil hij dat dan pas vanwege geld (verbouwen is nou eenmaal een open beerput) of vanwege de tijd. In het laatste geval bespaar jij een boel door nu bijvoorbeeld al een selectie te maken van een paar paarden. Ik zou als ik jou was wel met verschillende opties komen, dan laat je zien dat je er goed over nadenkt en andere opties open houd. Een bijrijdertje zoeken voor je paard nu is zo gebeurd. Dus als je de mogelijkheid hebt haar te houden als grasmaaier (dan denk ik dus aan eigenland, een paard die op een pension stal staat vind ik een ander verhaal, tenzij je een geldboompje hebt Knipoog ) die 3 keer per week onder het zadel mag lopen, dan is er geen probleem.

Verder ben je 14 en wil je wedstrijden rijden. Je komt dan hoe dan ook uit bij de pony's. Als ik jou was zou ik dan, mits je lengte het toestaat, gewoon voor een Epony gaan. Daar kan je ook wel even mee voorruit en het scheelt aanzienlijk in de kosten. Het is nou eenmaal zo, een goede pony heb je soms al voor 3000 euro, bij een goed paard reken ik daar toch vaak wel 5000 bovenop!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:36

ik vind je persoonlijk beetje overkomen als een verwend kind, dat alles om jou draait

ik wil geen paard met slechte benen
ik wil niet 2 jaar wachten

ik wil wedstrijden en dat wil ik en ik wil het NU

wees blij dat je uberhaupt een eigen paard hebt

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:37

ik heb mijn paard al 6 jaar en ik bedoel dat helemaal niet zo. ik wil mijn paardje eigelijk helemaal niet kwijt, maar ik wil wil gewoon verder met de paarden sport en dat gaat gewoon niet met het paard dat ik nu heb.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:40

Dat een paard op internet precies lijkt wat jij zoekt wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk ook zo is. Je zal dat paard toch eerst een keer moeten uitproberen.

Hierboven lees ik al dat iemand voorsteld om een bijrijdpaard te zoeken waarmee je wedstrijden kan gaan rijden. Dat lijkt mij een veel beter idee. Dat zal je ouders niet veel meer tijd/geld kosten dan nu en wellicht zien ze dan zelf hoe het gaat en komen ze er zelf eerder mee om rond te gaan kijken voor een wedstrijdpaardje voor jou.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:41

Bubsj schreef:
Verder ben je 14 en wil je wedstrijden rijden. Je komt dan hoe dan ook uit bij de pony's.

Volgens mij mag je vanaf het jaar waarin je 12 wordt bij de paarden meerijden. Of is dat de laatste jaren verandert?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:42

tita schreef:
ik vind je persoonlijk beetje overkomen als een verwend kind, dat alles om jou draait

ik wil geen paard met slechte benen
ik wil niet 2 jaar wachten

ik wil wedstrijden en dat wil ik en ik wil het NU

wees blij dat je uberhaupt een eigen paard hebt

Ik vind deze reactie's echt belachelijk. Iemand die voor de sport wil gaan gaat niet twee jaar wachten omdat haar paard slechte benen heeft. Het is iets onoplosbaars. Daar is niets ik's aan. Ze geeft aan dat hij weg mag voor een goed huisje, hij is nog 3 a 4 keer in de week recreatief te gebruiken en als grasmaaier, mits je daar een niet al te hoge prijs aan hangt iets waar echt wel vraag naar is. Ook staat er alleen maar dat ze het heel graag wil en gaat OVERLEGGEN met haar vader, daar is niets mis mee, vooral omdat haar vader het al heeft toegezegt. Het wordt pas verwend als haar vader uitlegt waarom het niet kan en ze dan alsnog gaat drammen.