Gered uit handen van de Natural Brigade.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gered uit handen van de Natural Brigade.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:25

Anderhalf jaar geleden leerde ik jou kennen, mijn stoere zwarte vent. Je liep in een kudde hengsten en je baas wist niet wat ie met je aan moest. We konden je niet te pakken krijgen, hoewel we dat wel graag wilden want je was zo verschrikkelijk kreupel. De andere hengsten hadden je een pak op je donder gegeven en daarmee je ene achterbeen erg in de vernieling geholpen, het zag er ook verschrikkelijk uit. Omdat we je niet nog meer wilden bezeren en je zo bang was, ging ik elke avond even bij je kijken en nam telkens iets lekkers voor je mee.

Na een tijdje arriveerde er een medeweidegenote die aan NB en Strasser deed. Ze ging op je baas inpraten en deed niets dan adviseren je ondertussen scheef staande been (en scheef geworden hoef) met Strasser en NB te lijf te gaan.
Gelukkig was ze doodsbang voor hengsten dus ook voor jou.
Zij wilde je ondanks dat wel graag kopen, maar je baas zag dat niet zitten. Die bracht je nog liever naar het abbatoir!!!!!!!
Ik had slapeloze nachten van je, omdat je verder helemaal mijn type was, groot, atletisch en stoer, en ondanks je kreupelheid kon je toch kleine stukjes fabelachtig lopen.......
Na nog meer slapeloze nachten besloot ik dat je van mij werd. Ik wist je, na een fikse dosis Tranqigel in een trailer te krijgen.
Thuis brak je de boel bijna af, en ik had best moeite om je een beetje onder de duim te krijgen, maar je was nier verkeerd en al snel won ik je vertrouwen.
Na een tijdje ging ik met je naar de kliniek en ze waren bijna geschokt dat je nog liep....... maar omdat je geen spoor van pijn vertoonde, gingen we voor je aan het denken. De dierenarts, de smid en ik.
Je werd ondertussen ook nog van je mannelijkheid beroofd, omdat je wel erg wild en onberekenbaar was, bovendien was je groot en beresterk......
Je kreeg regelmatig bezoek van de smid, die je voet stukje bij beetje steeds ietsje rechter zette en na een tijdje voorzag hij je van ijzers. Ondertussen maakte ik je zadelmak en je ging mee, de weg op. Ik hoopte dat ik je wat op kon knappen zodat je nog een goed leven kon krijgen als recreatiepaard.
Kennelijk nam je hier geen genoegen in, want al heel snel bleek dat je echt steeds beter ging lopen. Eerst waren de stapjes van je achterbeen bijna verkrampt en heel kort, maar al na zes weken werden ze ruimer en na een maandje of drie stapte je zowaar een stoeptegel over!!!!!
Wat waren we trots op je....
De smid prees (en nu nog) elke keer je verder zo goede stand van je voeten, terwijl die enge vrouw met haar koffer vol werktuigen had voorgesteld dat er een heel stuk van je verzenen moest, omdat je been niet door een schop was geblesseerd, maar door....... je stand!!!! Boos! Verder moest je scheefstaande hoef met grof geschut worden rechtgezet!!!!!

We zijn nu al heel wat maanden samen. Van een halfwild kreupel dier ben je veranderd in een enorme knuffel, die onder het zadel en voor de wagen alleen maar hard wil werken.
Het grootste kado heb je zelf verdiend, dat zijn je eerste oranje rozetten, je hebt ons een paar keer tranen en kippevel bezorgd, omdat je meteen in het L1 (je bent zo hoogbegaafd dat je de B, de eerste klas kon overslaan) met overmacht won. En niet met de hakken over de sloot maar je bent in staat om meer dan 200 punten te vergaren, kanjerdier!

Wij, dat zijn je bazen, de dierenarts en de smid, realiseren onszelf nog iedere keer, dat als jij in de handen was gevallen van de Natural Brigade, men de stand van je benen dusdanig zou hebben verslechterd zodat je niet één, maar vier pijnlijke benen had gekregen. Terwijl je nu helemaal geen pijn meer hebt, en iedere keer de sterren van de hemel sjouwt!

We hopen nog heel heel lang van je te genieten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Gered uit handen van de Natural Brigade.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:29

wat een verhaal! maar ik mis eigenlijk een foto van de hoofdrolspeler. ik ben erg benieuwd hoe die kanjer van jou eruit ziet. het liefst met foto's van voor en van na die tijd (weet niet of dat hier bij mag). Fijn dat het zo goed is afgelopen voor hem.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:02

Wat geweldig zeg. Echt super dat je hem hebt gekocht , eind goed al goed.
Heb je soms een foto van je kanjer Haha! ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:07

Omdat ik niet weet of ik hier een foto mag plaatsen, een linkje. Wedstrijdfoto's zijn onderweg, die zijn in bestelling!!!!!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KWIOPALA.jpg

Deze foto is van vorige nazomer, zesde keer onder het zadel. Ondertussen is hij nog veel mooier geworden kwa bespiering.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:09

wat een verhaal zeg..blij dat hij zo geweldig goed is opgeknapt. Wel jammer vind ik dat je in mijn ogen álle naturals en bekappers over 1 kam scheert. Zelf ben ik overegins gewoon traditioneel. Maar naar mijn weten is strasser ook onder een groot aantal naturals niet aan te schrijven. Dus... beetje kort door de bocht om dan álle naturals over 1 kam te scheren.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:10

mooi verhaal zeg..
zeker mooi paard.. wat voor ras is het Schijnheilig..

alleen beetje jammer van je vooroordelen maarja.zo heeft iedereen wat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:12

Nou Bentuh het zijn geen vooroordelen hoor. Als deze niet op kundige wijze was behandeld door een erkend hoefsmid die wist waar hij mee bezig was, waren zijn benen op de grote bult slachtpoten belandt, vrees ik......
Uitleg nodig wat voor ras het is???? Zwart, harig, sokken.... nog toelichting nodig? Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:20

Pfuh me neus andersom mag het wel, maar nu ineens is het boe en bah? Haha!

Gaaf paard heb je TS Ja Wat een verhaal! Nog heel veel plezier toegewenst met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:22

Maartje1990 schreef:
wat een verhaal zeg..blij dat hij zo geweldig goed is opgeknapt. Wel jammer vind ik dat je in mijn ogen álle naturals en bekappers over 1 kam scheert. Zelf ben ik overegins gewoon traditioneel. Maar naar mijn weten is strasser ook onder een groot aantal naturals niet aan te schrijven. Dus... beetje kort door de bocht om dan álle naturals over 1 kam te scheren.

Maartje, ik heb geen problemen met "natural bekappers" die zijn opgeleid als traditioneel hoefsmid! Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:24

dan is het toch ook geen natuurlijk bekapper meer? niet álle natuurlijke bekappers zijn per definitie slecht oid. Maar in mijn ogen.. die de strasser methode gebruiken wél...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:25

Er zijn wel degelijk smeden die eerst de rijkserkende opleiding voor hoefsmid hebben gedaan, en later meer NB zijn gaan werken, maar die zijn wel opgeleid in de zin van anatomie en hebben ook de nodige kennis van beenstanden...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:27

super zeg dat je de moeite hebt genomen om hier nog wat van te maken! hoelang heb je m nu?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:29

Volgens mij bedoelt ze mensen die opgeleid zijn tot smid (die dus heel veel geleerd hebben over beenstanden en dergelijke) en zich dan verdiept hebben in NB. Die schijnen er wel te zijn.

Mooi verhaal en goed dat je het paard gekocht hebt zeg.

Edit: TS was me al voor Lachen Ben het verder daar wel mee eens, maar volgens mij is dat weer een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:31

Dank jullie, ik heb hem nu iets van anderhalf jaar. De moeite was dus niet tevergeefd want hij is super en heeft ook nog eens een fijn karakter. En Capopjekop, ik bedoel inderdaad opgeleide smeden die zich hebben verdiept in NB, maar die hebben kennis van zaken, dus daar heb ik inderdaad niets op tegen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:01

Ik vind het een heel mooi verhaal en super wat je voor hem gedaan hebt.
Verder vind ik het ook jammer dat je zo je gal spuwt op NB en vooral Stasser.
Ik ken toevallig 4 paarden die van die slachthoop gered zijn door deze methode.
Mijn strasser kapper heeft ook een opleiding tot gewoon hoesmid gedaan en verder nog anatomie van het paard enz... doet ook energetische behandelingen.
Maar ik wens je nog vele jaren vol plezier met je paardje toe hij ziet er prachtig uit !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:07

Wat een mooie! Gaaf dat je hem weer helemaal hebt opgeknapt *LOL*

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:33

Erg mooi paard zeg!
mooi dat je hem heb opgeknapt idd Ja

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:39

petje af! En mooi geschreven!
Veel plezier nog jullie 2~~~
Ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:14

Dank jullie!
Ik ben nog altijd voorzichtig met hem. Leuk is dat onze smid even aanwipte naar aanleiding van de laatste wedstrijd, hij blijft maar meedenken die goeie man en heeft paardliefs benen ook even bekeken. Hij kon niks schokkends ontdekken maar alleen al het feit dát hij even komt wordt zo gewaardeerd. Natuurlijk komt die man ook ere toe want hij heeft er mee tot bijgedragen dat dit paard zonder enig probleem normaal kan en mag werken, en nog opvalt ook!!! Het was echt teamwork vanaf het moment dat ik hem op heb gehaald en we zijn echt zo trots als een stel apen met zeven jongen met het resultaat tot nu toe.
Vanwege de leeftijd van het paard zijn we ook nog erg zuinig op hem. Het is eentje die altijd wel wil en die moet je tegen zichzelf beschermen en vooral niet overvragen. Hij loopt nu dus ook heerlijk smerig en stoffig in het weiland te dollen......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:54

suleilitha schreef:
A

Na een tijdje arriveerde er een medeweidegenote die aan NB en Strasser deed. Ze ging op je baas inpraten en deed niets dan adviseren je ondertussen scheef staande been (en scheef geworden hoef) met Strasser en NB te lijf te gaan.

Oja waar zagen we ook alweer nog meer het mengen van NB en Strasser fout gaan....?

http://www.degevarenvan................ ... ..........

En als ik het zo lees, is er niet eens NB toegepast, dat zou alleen gaan gebeuren áls die ander het paard had gekocht, dus kun je eigenlijk geen uitspraak doen hierover. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:13

Fijn dat het zo goed gaat met je paard Lachen
Maar ook ik vind het heel jammer dat je de hele 'natural brigade' over 1 kam scheert.. Strasser is inderdaad iets totaal anders dan natuurlijk bekappen. Ik vind het helemaal niks, dat strasseren, is gewoon heel slecht om zoveel in de hoef te snijden en de stand drastisch te gaan veranderen..
Een normale NB'er snijdt juist níet in de hoef (in dat opzicht is t zelfs beter dan traditioneel bekappen), en standveranderingen horen daar gewoon heel langzaam te gebeuren, net zoals bij traditioneel bekappen.
Een goede NB'er had je paardje dus ook wel weer goed op de hoeven gekregen. Daar zijn niet altijd ijzers voor nodig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:15

Wat een prachtig paard!! Ik neem mijn petje af omdat je dit dier een mooie kans op een prachtig leven heb gegund!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:19

Mooi paard. Maar beetje jammer dat 't nu zo lijkt dat de 'Natural Brigade' een groep mensen is met messen en hamers die er alleen maar op uit is om paardenhoeven kapot te snijden... Je kunt niet alle naturals over één kam scheren. Alle normals ook niet, trouwens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:22

suleilitha schreef:
Nou Bentuh het zijn geen vooroordelen hoor. Als deze niet op kundige wijze was behandeld door een erkend hoefsmid die wist waar hij mee bezig was, waren zijn benen op de grote bult slachtpoten belandt, vrees ik......
Uitleg nodig wat voor ras het is???? Zwart, harig, sokken.... nog toelichting nodig? Haha!

Ik weet het ik weet het ik weet het!

*springt op en neer met vinger in de lucht*

Magikhetzeggenmagikhetzeggen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:24

Arabesk schreef:
suleilitha schreef:
A

Oja waar zagen we ook alweer nog meer het mengen van NB en Strasser fout gaan....?

http://www.degevarenvan................ ... ..........

En als ik het zo lees, is er niet eens NB toegepast, dat zou alleen gaan gebeuren áls die ander het paard had gekocht, dus kun je eigenlijk geen uitspraak doen hierover. Knipoog

De uitspraak die ze hier doet is dat het met traditionele manier van bekappen ook goed is gekomen. Waar ze niet van is overtuigd als er was gestrasserd.