Ik wil zo graag van mijn angst af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:33

Hallo,

Even in het kort wat over mij; Ik ben Milou, en ben 19 jaar. Ik rij vanaf 13e paard. Heb de eerste 2 jaren op een manege gereden, toen kwam ik ergens terecht waar je een paard kon huren, kon je als je eigen paard beschouwen. Ik reed ook wedstrijden met die merrie, heb der 3 jaar gehad. Was een Volbloed Arabier.. was in het begin nogal druk maar longeerde der in het begin altijd voordat ik ging rijden. Toen een jaar gestopt met paarden, sinds sep/nov 2007 weer begonnen. Na een paar maanden een haflinger gekocht, me eerste eigen paard. Heel lief paard, maar hij had een iets te zenuwachtig karakter voor mij, want ik durf paarden niet goed aan te pakken. Als ik dat wel had gedaan had ik Vasco miss gehouden. Nou heb ik sinds vandaag een nieuw paard; een kwpner van 1 jaar, een merrie. Gister voor het eerst wezen kijken toen ze in de wei stond en ze kwam heel rustig over (maarja dat kan je na 1x kijken niet weten). Toch maar de gok gewaagd; Heb Vasco geruild tegen Kira. Vanmiddag meteen in de wei gezet, maar er is 1 probleem; Een vriendin van mij heeft het veulen dat bij der in de wei liep ook gekocht en die 2 zijn dus superveel aan elkaar gehecht, netalsof ze honing aan de kont hebben. Zo erg zelfs dat als we er eentje uit de wei halen en de ander niet dat ze allebei flippen. Aankomende Vrijdag komen ze ook apart te staan omdat dit niet langer kan.
Nou ben ik vandaag af en toe naar der toegelopen maar vaak als ik dan bijna bij der was draaide ze weg; alsof ze niks van me moest hebben. Vriendin van me zei dat ik moest doorzetten en der gewoon moest vastpakken. Maarja, eerste dag dat ik der heb.. voor haar is het ook raar; andere mensen, andere omgeving, andere paarden (behalve dan dat veulen). Dus voor de rest had ik der maar met rust gelaten. Nou wil ik dus echt heel goed me best gaan doen met haar, beter dan bij Vasco. Vasco stond ergens anders gestalt waar ik helemaal geel hulp had en nu wel, dus dat is al 1 voordeel. Maar ik moet streng genoeg zijn, dat weet ik.. maar ik durf het gewoon niet. Vandaag toen we ze hadden uitgeladen en naar de wei brachten durfde ik me eigen paard op een stukje niet eens vast te houden omdat we langs andere paarden moesten lopen. Hoevenkrabben zou ze ook allemaal moeten leren, ALLES.. maar ik ben gewoon te bang om der dat allemaal zelf aan te leren. Dat is zo vervelend!
Wie kan mij hierbij helpen, ook al is dat moeilijk vanuit de computer, heeft iemand miss goede tips voor mij? Ik heb nu al goede hulp van een vriendin van mij daar op stal (is o.a. haar stal) dus dat scheelt al een hoop. Maar ik wil het zelf ook kunnen.

Ik heb nou hele goede hulp van een vriendin van me, maar ik moet het na een tijd ook zonder haar hulp kunnen want wie weet kan zij een keer niet helpen. Ik heb zelf voor een 1-jarige gekozen omdat ik het ook wel een uitdaging vind om der helemaal naar mijn hand alles aan te leren. Wat ik bedoel met die angst die ik heb is vooral dat ik een trap van der krijg ofzo, of dat ze steigert en dat geraakt word. Dat soort dingen vind ik eng. Ik ben van plan om dit paard te houden, dus ik wil het echt niet verpesten.
Groetjes Milou
Laatst bijgewerkt door Moelie op 23-06-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Re: Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:35

hmmm het klinkt hard maar is het niet verstandiger om met een wat ouder braaf paardje te beginnen?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:40

Ja dat zou miss wel beter zijn, maar ik heb nou eenmaal gekozen voor een jong paard omdat ik dat zelf wil. Ondanks dat ik te 'zacht' ben. Ik weet goed van mezelf dat ik wel streng kan zijn, maar dan moet ik steeds worden aangemoedigt door iemand anders. Als ik alleen ben ben ik weer zo zacht. Maar nou heb ik er altijd hulp bij dus waarschijnlijk komt het wel goed. Die vriendin van mij durft alles, met welk paard dan ook.. Ik wou dat ik dat had! Het is nu wat telaat om een ouder paard te kopen, ik heb nou eenmaal voor deze gekozen en deze wil ik ook echt houden. Ik wil gewoon over die angst heenkomen, en een wat ouder paard kopen is daar niet de oplossing voor. Met een jong paard kan ik er juist aan werken. Bedankt voor je berichtje

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:42

dan is het goed dat je hulp hebt Ja
bedenk dat het voor je paardje ook eng is, jullie moeten nog naar elkaar toe groeien, verdiep je eens in wat grondwerk, dat zou voor jullie een goede start zijn Ja
im wens je veel plezier met je nieuwe aanwinst, ondanks alle moeilijkheden Ja

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:44

Herken je probleem zeker. Ik ben net begonnen met grondwerkles. Heb ik erg veel aan en leer dr ook veel van. Vooral over mn eigen houding en manier van omgaan met mn paard.
Met een jaarling wordt dit lastig, maar wellicht kun je dit met een ander paard oefenen om zodoende je houding en handelswijze wat zekerder te krijgen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:51

Aangezien het een enter is zul je toch alles eerst samen met je vriendin moeten doen. Laat haar het eerst voordoen, terwijl jij je paard vasthoud. bijv. borstelen. dan kan je paard toch aan jouw wennen en kun jij een beetje afkijken. Als je paard rustig dan neem jij de borstel een keer over en laat je je vriendin je paard vasthouden. Zo gewoon alles opbouwen wat bij de verzorging hoort. Dan kunnen jullie beiden aan elkaar wennen en heb je er iemand bij die je kan ondersteunen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:54

Ik zie in je pro dat je vasco ook maar heel kort hebt gehad.. 6 maandjes.. Vind wel dat je het snel opgeeft.. Als ik heel eerlijk mijn mening geef en naar mijn ervaring met paarden denk ik dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.. Jong en onervaren en een angstig onzeker iemand.. is geen goede combi..Spreek uit ervaring..
Ben het met bovenstaande mening eens dat een ervare paard en rustig van aard beter voor je was geweest

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:12

Dana01 schreef:
dan is het goed dat je hulp hebt Ja
bedenk dat het voor je paardje ook eng is, jullie moeten nog naar elkaar toe groeien, verdiep je eens in wat grondwerk, dat zou voor jullie een goede start zijn Ja
im wens je veel plezier met je nieuwe aanwinst, ondanks alle moeilijkheden Ja

Dankjewel, ik ga nu een nieuwe start maken met een nieuw paard. Vind het wel jammer van me haflinger, maar de klik was er ook niet zo. Ik was eigenlijk ook niet zozeer opzoek naar een haflinger maar verlangde toch steeds meer naar een paard. Het is idd fijn dat ik hulp heb, want alleen zou ik het niet redden zoals bij die haflinger. Ik wil nu ook echt over me angsten heenkomen want ik word het zelf zo zat. Voor sommige is het misschien raar dat ik zo'n jong paard heb gekocht, maar ik vind het fijner om een paard op te voeden naar eigen hand. In dit geval dan met hulp erbij.
Maar ik zal eens wat voorbeelden geven, vandaag hadden we der afgeladen uit de trailer en liepen meteen met der naar de wei, ik had der vast.. toen kwamen we langs de wei met andere paarden en toen vroeg ik al meteen aan me vriendin of zij der wou overnemen omdat ik dat al eng vond. Zoiets wil ik voorkomen, ik wil zelf alles durven bij me paard en niet aan andere overlaten. En daar moet ik echt aan gaan werken, tis al een hele geruststelling dat ik goede hulp heb. Maar 1 ding vind ik een nadeel; soms kan zij nogal lomp zijn. Ze geeft paarden nogal snel een tik/pak slaag. En zo ben ik dus totaal niet; alhoewel dat wel beter zou zijn want haar paarden luisteren altijd goed. Vrijdag ga ik weer naar me paard toe en dan gaan we der voor het eerst binnenzetten en borstelen, ik laat nog wel weten hoe dat dan gaat. Helaas kan ik woensdags, donderdags en vrijdags niet komen vanwege me werk.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:16

Oke, ik vind het ook dom, maar dat vraag je niet, je vraagt om goede tips.

Ik vind dat je sowieso lef moet gaan krijgen en beetje zekerder moet worden. Je moet een beetje vertrouwen in je enter krijgen.
Dan zou ik haar altijd zelf voeren, jij geeft haar eten, zij gaat je een beetje kennen en dus herkennen. Als je bij haar ben, zorg dan dat je haar altijd even aanraak. Als dat heel makkelijk gaat haar overal even aanraken, haar aaien bij wijze van spreken. Als dat allemaal goed gaat, ook haar benen. Je moet heel veel gedult hebben. Als je haar al een beetje ken, kan je proberen een halster om te doen (met hulp?) en een stukje met haar te lopen. In het begin in de wei en later ook buiten. Als dat allemaal lukt en ze gehoorzaamt, kan je proberen haar vast te maken op een poetsplek. Als dit allemaal lukt kan je proberen haar ook helemaal aan te raken. En haar later ook ''om'' enz. leren. Dan kan je ook proberen haar beentjes op te tillen, in eerste instantie alleen optillen en later ook uitkrabben.

Zo ga je steeds een stapje verder, en als het niet gaat een stapje terug.
Je kan met alles beginnen, met hulp. En later zonder hulp.

Veel succes! Lachen

Edit; Ik zie je reactie nu pas.
Jammer dat je 3 dagen per week niet kan komen. Ik zou haar niet laten doen door anderen. Dan word het niet jou hand, maar ook die van een ander.
Kan je haar niet proberen te voeren die 3 dagen, en haar dan even te aaien?
Laatst bijgewerkt door Carmen op 23-06-08 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:17

Lindy1982 schreef:
Ik zie in je pro dat je vasco ook maar heel kort hebt gehad.. 6 maandjes.. Vind wel dat je het snel opgeeft.. Als ik heel eerlijk mijn mening geef en naar mijn ervaring met paarden denk ik dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.. Jong en onervaren en een angstig onzeker iemand.. is geen goede combi..Spreek uit ervaring..
Ben het met bovenstaande mening eens dat een ervare paard en rustig van aard beter voor je was geweest

Nou zoals ik al had gezegt leer je juist het meest bij jonge paarden, en zoals ik al had gezegt; Ik wil een paard die naar mijn hand is geleert op mijn manier, met behulp van me vriend erbij dus. Zooo angstig ben ik ook weer niet hoor, ik durf wel wat. Wat betreft Vasco; ik heb Vasco helemaal niet opgegeven en ik weet ook niet hoe je daarbij komt? Vasco en ik hadden niet zo'n klik en dat wil ik toch wel hebben met me paard. Het was ook zo dat ik toch een ander paard wou, omdat ik toch geen haflinger wou. En ik denk dat het met hulp van me vriendin allemaal goedkomt, ik moet gewoon aangemoedigt worden en dan gaat dat wel lukken.
Dus ik ben van mening dat dit geen verkeerde keuze is (anders had ik het ook niet gedaan), en zowel; dan kom ik daar vanzelf achter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:21

Erg onverstandig om een jaarling te nemen als je bang bent! Je gaat jou angst zeker overbrengen op je paard.Nu zal dat het eerste jaar meevallen...het is tenslotte nog maar een baby, maar als het dier zodirekt ouder wordt( en dat wordt hij hoop ik!) dan gaat hij je zeker uitproberen. Als 2 jarige zal je al je handen vol krijgen aan hem en als jij door je angst hem niet direkt op zijn plek durft te zetten omdat je bang bent een trap te krijgen, is hij als hij zadelmak gemaakt moet worden niet meer te hanteren.
Door jou angst kan je geen paard "naar eigen hand" zoals jij dat noemt zetten. Een africhter staat sterk in zijn of haar schoenen. Sorrie als dit een beetje bot overkomt, maar ik vind het erg onverstandig wat je aan het doen bent...zelfs met hulp!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:21

Maar ik mag aannemen dat er ook een dag komt dat je op je paard wilt gaan rijden. Heb je met rijden ook veel angst? Want een jong paard inrijden is wel wat andersals een paard berijden wat al het een en ander kent... Ik weet niet wat je plannen zijn, maar wil je wel gaan rijden op dit paard, dan zou ik juist nu al op zoek gaan naar een paard (misschien van je vriendin?) die al goed bereden is en gemakkelijk is met rijden en daar al op beginnen te rijden, want daar voorzie ik dus problemen in de toekomst...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:26

Carmenn_ schreef:
Oke, ik vind het ook dom, maar dat vraag je niet, je vraagt om goede tips.

Ik vind dat je sowieso lef moet gaan krijgen en beetje zekerder moet worden. Je moet een beetje vertrouwen in je enter krijgen.
Dan zou ik haar altijd zelf voeren, jij geeft haar eten, zij gaat je een beetje kennen en dus herkennen. Als je bij haar ben, zorg dan dat je haar altijd even aanraak. Als dat heel makkelijk gaat haar overal even aanraken, haar aaien bij wijze van spreken. Als dat allemaal goed gaat, ook haar benen. Je moet heel veel gedult hebben. Als je haar al een beetje ken, kan je proberen een halster om te doen (met hulp?) en een stukje met haar te lopen. In het begin in de wei en later ook buiten. Als dat allemaal lukt en ze gehoorzaamt, kan je proberen haar vast te maken op een poetsplek. Als dit allemaal lukt kan je proberen haar ook helemaal aan te raken. En haar later ook ''om'' enz. leren. Dan kan je ook proberen haar beentjes op te tillen, in eerste instantie alleen optillen en later ook uitkrabben.

Zo ga je steeds een stapje verder, en als het niet gaat een stapje terug.
Je kan met alles beginnen, met hulp. En later zonder hulp.

Veel succes! Lachen

Ik snap niet waarom je het dom vind? Ik heb Vasco ook vanalles aangeleert, die kocht ik toen die anderhalf was en heb hem een halfjaar gehad. Waarom zo kort; de klik was er niet zo en ik was toch opzoek naar een ander paard; geen haflinger meer. Me nieuw paard heb ik al op veel plekken aangeraakt, maar dat heb ik niet teveel gedaan vandaag, ik liet ze eerst wennen. Een halster heeft ze al om, meelopen kan ze nog niet zo heel goed maar dat komt wel. Beentjes optillen zal wel een moeilijke periode voor me worden, aangezien Vasco nooit stil bleef staan als je zijn achterbenen op wou pakken lukte me het niet. Maar daar had ik ook geen hulp, ik stond als enige gestald daar (op een boerderij). En hier heb ik altijd hulp, hier ben ik nooit alleen. Dus dom vind ik mijn keuze niet, ik zag dit paard gister voor het eerst en wist toen al dat ik der wou. Ze kwam heel rustig over en dat kwam Vasco voor het eerst al niet.
Voor de rest weet ik wel hoe je jonge paarden dingen moet aanleren, heb dit bij Vasco gehad en heb meerdere jongen paarden verzorgd. Het enigste probleem is dat ik nooit zo goed doorzet, vanwege mijn angst. Bijv met beentjes optillen ben ik bang dat ze achter trappen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:30

Nou meisje als je het dan allemaal al zo goed weet, snap ik dit hele topic niet! Wat wil je nu eigenlijk horen van ons dan?? Hoe je over je angst heen komt...nou door in elk geval niet zo onverstandig te zijn om een 1 jarige te kopen die 2 jaar gaat worden en ook ooit, neem ik aan, bereden moet. Je zet niet goed door zeg je..en dat is nu juist wat elk dier nodig heeft...iemand die consequent is!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:34

Zammie schreef:
Maar ik mag aannemen dat er ook een dag komt dat je op je paard wilt gaan rijden. Heb je met rijden ook veel angst? Want een jong paard inrijden is wel wat andersals een paard berijden wat al het een en ander kent... Ik weet niet wat je plannen zijn, maar wil je wel gaan rijden op dit paard, dan zou ik juist nu al op zoek gaan naar een paard (misschien van je vriendin?) die al goed bereden is en gemakkelijk is met rijden en daar al op beginnen te rijden, want daar voorzie ik dus problemen in de toekomst...

Ik heb wel al rij-ervaring hoor, rij ook soms op een 3,5-jarig paard van haar dat nog maar sinds kort onder het zadel is. En ik ben ook niet diegene die haar gaat inrijden, en ga nou niet lopen zeuren; waarom rij je der zelf niet in? Want er zijn zoveel mensen die dat niet bij hun eigen paard doen. Ik vind wel dat ik veel negatieve reacties krijg zeg, ik open deze topic juist om van me angst af te komen. Ik wil niet steeds negatieve dingen zoals; wrm koop je een jong paard terwijl je zo bang bent? Zoals ik al zei (wat sommige mensen blijkbaar niet goed hebben gelezen) heb ik al een jong paard gehad, een haflinger.. hij was iets te zenuwachtig voor mij maar hij stond ook ergens gestalt waar ik van niemand hulp had. Met me nieuw paard heb ik altijd hulp! Ik open deze topic om tips te krijgen van mensen die dit misschien ook hebben/hebben gehad. Ik weet van mezelf dat ik wel streng kan zijn, maar dan moet ik worden aangemoedigt en dat kan nu dus wel. Ik wil ook een nieuwe start maken met een nieuw paard. Ik vind het dus echt niet leuk dat sommige mensen zeggen dat dit dom en onverstandig is, ik heb zelf voor een jong paard gekozen. Ik weet waar ik aan begin.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:36

aerdenhout1 schreef:
Nou meisje als je het dan allemaal al zo goed weet, snap ik dit hele topic niet! Wat wil je nu eigenlijk horen van ons dan?? Hoe je over je angst heen komt...nou door in elk geval niet zo onverstandig te zijn om een 1 jarige te kopen die 2 jaar gaat worden en ook ooit, neem ik aan, bereden moet. Je zet niet goed door zeg je..en dat is nu juist wat elk dier nodig heeft...iemand die consequent is!

Dat snap ik ook wel, wie zegt dat ik het allemaal goed weet? Waar haal je dat vandaan. En ga nou niet zeggen; door in elk geval niet zo onverstandig te zijn om een 1-jarig paard te kopen. Die keuze heb ik nou eenmaal al gemaakt en ik verkoop der ook niet, klaar. Ik vraag hier gewoon om tips om wat van mijn angst af te komen. En niet om afgekraakt te worden, dus hou die onzin aub voor je.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:38

Het spijt me maar ik vind het ook een domme beslissing van je.

Ten eerste, je hebt als ik het goed begrijp een keer gekeken bij het paard en het paard meteen gekocht? Dan denk ik dat je nog niks kan zeggen over het karakter en hoe het paard reageert op dingen.

Bij een jong paard moet je duidelijk zijn, sterk in je schoenen staan en niet over je heen laten lopen. Je geeft aan paarden niet aan te durven pakken, hoe moet dat als hij straks puberen en je uit gaat proberen?
Je bent bang om haar dingen zelf aan te leren, maar vind het wel fijn om je paard naar je eeigen hand te zetten .En je hebt dan wel hulp, maar diegene heeft vast ook zelf dingen te doen en kan er vast niet altijd bij zijn als jij er heen gaat. Dus hoe wil je dat dan allemaal doen?
En natuurlijk merk je vanzelf wel als het misgaat, maar met een beetje pech is er dan al een jong paard verpest omdat iemand te overenthousiast een jong paard koopt!

En als je geen kritiek op je eigen handelen wilt, moet je geen topic openen. Je kunt het verwachten dat mensen gaan zeggen dat dit erg dom van je is.
Wat had je dan verwacht met dit topic? Dat iedereen zegt dat je super bezig bent, en dat dit dé manier is om van je angst af te komen?
Laatst bijgewerkt door Arethe op 23-06-08 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:39

danneke80 schreef:
Herken je probleem zeker. Ik ben net begonnen met grondwerkles. Heb ik erg veel aan en leer dr ook veel van. Vooral over mn eigen houding en manier van omgaan met mn paard.
Met een jaarling wordt dit lastig, maar wellicht kun je dit met een ander paard oefenen om zodoende je houding en handelswijze wat zekerder te krijgen.

Kan ook prima met je jaarling hoor, als je eens per week een les hebt, dan kan dat prima. Zou ik zeker doen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:41

Nou, denk dat je de verkeerde voor je hebt, want ik heb tot nu toe alleen maar adviesen gegeven en nog niets negatiefs... Hooguit gevraagd wat je in de toekomst wilde doen en heb het niet gehad over dat een ander je paard zadelmak moet maken... Maar goed, nu zal ik dus wel even mijn mening geven:
Je hebt een paar jaar op een paard gereden, maar nog nooit een jong paard wat net zadelmak is. Nou neem maar van mij aan (en heb de nodige zadelmak en doorgereden) dat je dan verd*md goed moet weten wat je doet. Hier kun en mag je geen angst bij hebben, want dat gaat gegarandeerd mis. Of je nu al eentje een half jaar hebt verzorgt, zegt mij niet zoveel. Ieder paard is anders. Je enter kan nu wel rustig zijn, maar dat kan zo veranderen... Ik zie weer een paard wat op den duur weg moet, omdat de "klik" er niet is, of je paard wordt zo gevaarlijk dat het ritje slachthuis wordt in de toekomst... Tja, je wilde mijn mening? Nou, ik vind het jammer dat je een jong paard hebt gekocht en ik hoop echt voor je dat het allemaal goed zal gaan, maar ben er bang voor...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:41

Nog iets; Zou dit betekenen, vanwege mijn angst. Dat ik alleen maar oudere, ingereden paarden kan kopen? Ik wil zelf juist een jong paard, en ik laat dat niet verpesten door mijn angst. Ik heb vroeger gewoon wat dingetjes meegemaakt waardoor ik zo bang ben wat jonge paarden betreft, maar ik wil er overheen komen en ga er ook mijn best voor doen. Ik heb nou een geweldig paard gevonden waar ik helemaal overnieuw mee wil beginnen. Ik snap dat jullie eerste reactie is dat het dom is, maar om het zo banketstaaf over te brengen is ook weer niet nodig. Jullie kunnen nooit van achter de computer weten hoe het er precies aan toe gaat, en ik heb het idee dat jullie allemaal denken dat ik echt een watje ben. Maar ik durf wel wat, alleen bepaalde dingen durf ik niet zo goed. Ik vind het gewoon niet leuk dat sommige van jullie zo reageren, ben hartstikke blij met me nieuw paard, alleen vind het wel jammer van vasco.. en nou word er zo negatief op gereageert terwijl de meeste niet eens goed weten hoe het nou precies in elkaar zit. Het enigste wat ik vraag is wat tips om over die angst heen te komen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:43

paars schreef:
danneke80 schreef:

Kan ook prima met je jaarling hoor, als je eens per week een les hebt, dan kan dat prima. Zou ik zeker doen!

Oke, bedankt voor jullie tips. Wat houd grondwerk precies in? Heb er wel eens vaker van gehoort maar weet niet precies hoe dat gaat. Is dat gewoon om aan de band van je paard en jou te werken?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:45

Sorry maar als jij langs een weiland wandelt en je vriendin moet je paard overnemen omdat er iets zou kunnen gebeuren, dan weet ik niet waar jij mee bezig bent...

Je eigen woorden: Vandaag toen we ze hadden uitgeladen en naar de wei brachten durfde ik me eigen paard op een stukje niet eens vast te houden omdat we langs andere paarden moesten lopen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:46

Ik kraak helemaal niemand af...je vraagt zelf wat je moet doen en ik geef je advies! Bange, niet consequente mensen moeten geen jong paard kopen..klaar uit! Net als ik zou zeggen bij een grote jonge hond...niet doen..gaat fout! En ik denk dat je willekeurig welke grote naam in de paardenwereld je zou vragen, ze allemaal met hetzelfde advies komen.
Het kan wel...maar dan zal uiteindelijk niet JIJ maar toch iemand anders jou paard africhten als 1 jarige, maar zeker als hij ouder wordt.
D.w.z dat als het fout gaat en jij staat niet sterk in je schoenen een ander het zal moeten oplossen voor je.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 22:47

Zammie schreef:
Nou, denk dat je de verkeerde voor je hebt, want ik heb tot nu toe alleen maar adviesen gegeven en nog niets negatiefs... Hooguit gevraagd wat je in de toekomst wilde doen en heb het niet gehad over dat een ander je paard zadelmak moet maken... Maar goed, nu zal ik dus wel even mijn mening geven:
Je hebt een paar jaar op een paard gereden, maar nog nooit een jong paard wat net zadelmak is. Nou neem maar van mij aan (en heb de nodige zadelmak en doorgereden) dat je dan verd*md goed moet weten wat je doet. Hier kun en mag je geen angst bij hebben, want dat gaat gegarandeerd mis. Of je nu al eentje een half jaar hebt verzorgt, zegt mij niet zoveel. Ieder paard is anders. Je enter kan nu wel rustig zijn, maar dat kan zo veranderen... Ik zie weer een paard wat op den duur weg moet, omdat de "klik" er niet is, of je paard wordt zo gevaarlijk dat het ritje slachthuis wordt in de toekomst... Tja, je wilde mijn mening? Nou, ik vind het jammer dat je een jong paard hebt gekocht en ik hoop echt voor je dat het allemaal goed zal gaan, maar ben er bang voor...

Je hoeft er niet bang voor te zijn hoor, heb goede hulp van een vriendin van mij die der ook gaat inrijden. Tot het zover is dat ze ingereden kan worden kan ik mooi aan mijn angsten werken. En ik heb wel eens op paarden gereden die net onder het zadel waren hoor, moeilijk idd maar dat is per paard anders. De klik was er idd niet zo heel erg tussen Vasco en mij, neem aan dat als jij dat had je je paard met tegenzin ook niet houd, dat is ten eerste voor jou niet fijn, en ook niet voor je paard, die verdiend dan iemand waar die meer aandacht van krijgt Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:48

Grondwerk is onder andere om een band op te bouwen. En ook om te zorgen dat je wat meer leiderschap uitstraalt.
Er zijn hier veel goede boeken over. Les nemen hierin werkt nog veel beter.