Paarden uit het wild halen. Zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Paarden uit het wild halen. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 09:20

Ben nu een boek aan het lezen van Hempfling die ook een paard heeft dat uit het wild gehaald is.

Is dat nou niet sneu voor zo'n paard om hem uit zijn natuurlijke omgeving te halen?

Elisa2

Re: Paarden uit het wild halen. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:10

Tja,hangt er een beetje vanaf hoe ie daarna gehouden word he.De natuur hoeft niet altijd het beste te zijn voor een paard.Want een zwak paard gaat gewoon snel dood,dus als ie daarom eruit is gehaald dan is het niet sneu denk ik.Hangt echt van de omstandigheden af en hoe er daarna mee omgegaan word.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:15

ja das voor iedereen verschillned toch.. Ligt er maar net aan wat je definitie van zielig is.. ik ken een meisje met een konikspaard, en dat paard heeft niets te klagen hoor! Maar ik vind wel dat je zoiezo altijd rekening moet houden met je paard.. ik heb persoonlijk een hekel aan je paard op stal, lekker buiten in een kudde laten lopen!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:22

Hangt er vanaf hoe je je paard wilt houden. Een wild paard in een stal zetten gaat je simpel weg niet lukken. En dan zeg ik Ja, dat is zielig. Hou je het paard in een natuurlijke omgeving, dan vind ik het niet zielig. Ik snap alleen het nut er niet zo van. Er zijn massa's paarden die gefokt worden in gevangenschap, maar nee... om te bewijzen dat we zo'n goede trainer zijn moeten we er weer een uit het wild plukken. Waarom???

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:23

Black_White schreef:
Hangt er vanaf hoe je je paard wilt houden. Een wild paard in een stal zetten gaat je simpel weg niet lukken. En dan zeg ik Ja, dat is zielig. Hou je het paard in een natuurlijke omgeving, dan vind ik het niet zielig. Ik snap alleen het nut er niet zo van. Er zijn massa's paarden die gefokt worden in gevangenschap, maar nee... om te bewijzen dat we zo'n goede trainer zijn moeten we er weer een uit het wild plukken. Waarom???

volgens mij bedoelt ze niet dat ze het zelf wil, ze heeft er iets over gelezen.. en tja waarom je dat zou willen snap ik ook niet helemaal..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:36

Elma_ schreef:
Black_White schreef:

volgens mij bedoelt ze niet dat ze het zelf wil, ze heeft er iets over gelezen.. en tja waarom je dat zou willen snap ik ook niet helemaal..

Lees het nu pas na, en snep je reactie volkomen, maar bedoelde het eigenlijk in het algemeen. En van die trainer slaat op Hempfling.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:39

Tja, ik ben het zeker met je eens dat er tegenwoordig een beetje een hype is ontstaan, mensen zien op youtube pat parelli en willen dat ook! zonder er eigenlijk goed over na te denken, het toverwoord op bokt lijkt tegen woordig ook wel grondwerk Tong uitsteken
Niets mis met NH Maar waarom zo dooorslaan Lachen

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:40

In VS gebeurd dat op grote schaal. Teveel wilde paarden richten teveel schade aan/te weinig ruimte.
Goede paarden worden eruit gehaald (gezondere/jongere) en per veiling voor twee dubbeltjes verkocht, de rest word afgeschoten.

Die paarden doen het daarna prima als rijpaard. Er zijn zelfs gevangenissen waar inmates paarden beleren (die nog nooit een paard gezien hebben) daar zijn documataires over.
Dan moet je voorstellen : crimineel uit Detroit die niks van paarden weet, dat ter plekke leert en paar maanden later op zijn 'eigen' eerste mustang rondgaloperen.
VInd het geweldig, die paarden worden dan ook als rijpaard doorverkocht

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:54

Tja, toch snap ik het niet zo goed hoor. Amerika is zó groot, en toch te weinig ruimte. Maar goed. Ik kan er wel mee leven dat er dan een aantal paarden worden uit geplukt. Maar als er onvoldoende voedsel is gaan de zwakke vanzelf dood hoor. Kilnkt hard, maar zo heeft moedertje natuur het geregeld, waarom moeten wij ons daar mee bemoeien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:55

ik zou in hemelsnaam niet weten waarom je een paard uit het wild zou willen halen............. zolang er nog zoveel overschot is van gefokt materiaal

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:56

KiWiKo schreef:
ik zou in hemelsnaam niet weten waarom je een paard uit het wild zou willen halen............. zolang er nog zoveel overschot is van gefokt materiaal

Dat is mijn gedachte ook.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:57

@b&w: ja is groot maar als kuddes zich ongecontroleerd voortplanten....daarnaast zijn er nog gigantisch veel wilde paarden in bv wyoming maar veel land is van ranchers en afgezet. Dus veel land is relatief, er is niet veeeel land waar ze onbeperkt kunnen voortplanten en rondhangen.

Vind het zelfs bij vlagen eerlijker als het uit de hand loopt om af te schieten dan vele kuddes met te weinig voedsel langzaam uit tehongeren.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:00

mltex schreef:
In VS gebeurd dat op grote schaal. Teveel wilde paarden richten teveel schade aan/te weinig ruimte.
Goede paarden worden eruit gehaald (gezondere/jongere) en per veiling voor twee dubbeltjes verkocht, de rest word afgeschoten.

Die paarden doen het daarna prima als rijpaard. Er zijn zelfs gevangenissen waar inmates paarden beleren (die nog nooit een paard gezien hebben) daar zijn documataires over.
Dan moet je voorstellen : crimineel uit Detroit die niks van paarden weet, dat ter plekke leert en paar maanden later op zijn 'eigen' eerste mustang rondgaloperen.

Doet mij aan deze reclame denken: http://youtube.com/watch?v=0ccd_DcH5y4

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:03

Geweldig! Maar idd je ziet hier dus duidelijk dat het echt gebeurd, vele gevangenissen krijgen wilde paarden aangereikt, geen fabeltje!

ps VS eten GEEN PAARD dus ze zoeken binnen hun mogelijkheden de meest humane oplossing, de betere niet afschieten maar een tweede leven gunnen!

LauraMc schreef:
[quote="mltex"

Doet mij aan deze reclame denken: http://youtube.com/watch?v=0ccd_DcH5y4[/quote]

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:06

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:39

Ja, ik vind het zielig. Je gaat geen dier uit zijn vertrouwde omgeving weghalen waar die is opgegroeit om hem in een box van 4x4 te zetten, puur omdat wij ermee willen rijden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:41

Zielig? Vind het vooral zielig van personen die dat willen doen Lachen
Er zijn zo ontzettend veel paarden gefokt in gevangenschap, dan ga je mij niet wijsmaken dat er noodzaak is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:49

Black_White schreef:
Hangt er vanaf hoe je je paard wilt houden. Een wild paard in een stal zetten gaat je simpel weg niet lukken. En dan zeg ik Ja, dat is zielig. Hou je het paard in een natuurlijke omgeving, dan vind ik het niet zielig.

Dat valt niet te realiseren. Natuurlijke omgeving = vrijheid zonder mens.
Ookal proberen wij paarden zo natuurlijk mogelijk te houden, de vrijheid eindigd hoe dan ook bij het hek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:34

als het verhaal klopt dan komt mijn pony ook uit het wild...volgens de verkoper is hij opgegroeid in engeland in een groot natuurgebied.
af en toe moet het daar inkrimpen en dan drijven ze een aantal bij elkaar en worden ze verkocht..

ik kon het natuurlijk wel merken, wild opgeroeide paarden zitten toch wat anders in elkaar, ze zijn veel puurder in hun reacties.
ik ben er dolblij mee, mijn pony staat tussen soortgenoten, kan ravotten met jonge dieren als hij wil en de merries vinden hem na 17 jaar nog steeds aantrekkelijk Haha!

ik denk dat hij het bij mij niet zo slecht getroffen heeft

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:49

ellepel schreef:
als het verhaal klopt dan komt mijn pony ook uit het wild...volgens de verkoper is hij opgegroeid in engeland in een groot natuurgebied.
af en toe moet het daar inkrimpen en dan drijven ze een aantal bij elkaar en worden ze verkocht..

ik kon het natuurlijk wel merken, wild opgeroeide paarden zitten toch wat anders in elkaar, ze zijn veel puurder in hun reacties.
ik ben er dolblij mee, mijn pony staat tussen soortgenoten, kan ravotten met jonge dieren als hij wil en de merries vinden hem na 17 jaar nog steeds aantrekkelijk Haha!

ik denk dat hij het bij mij niet zo slecht getroffen heeft

Hetzelfde hier, maar de mijne is dan een Natuurmonumentje van Hollandse bodem. Knipoog
Zielig? Misschien. Niet meer dan een veulen weghalen van zijn mamma, denk ik zo...
Mijn Tom is geboren en opgegroeid met een hele kudde om hem heen, dus hij heeft zeker een mooie jeugd gehad. Ja

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:33

Nijn schreef:
Zielig? Vind het vooral zielig van personen die dat willen doen Lachen
Er zijn zo ontzettend veel paarden gefokt in gevangenschap, dan ga je mij niet wijsmaken dat er noodzaak is.

Heeft niks met noodzaak en de algemene paardenfokkerij te maken. Er ontstaat een overschot aan wilde paarden, that's it...dan kun je kiezen: enkeltje slachthuis of verkopen aan particulier.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:22

Als er echt plaats te weinig plaats is voor de mustangs dan moeten ze inderdaad gevangen worden. Vind het jammer voor de paarden omdat het toch een stresvolle gebeurtenis moet zijn voor de paarden om gevangen te worden.

En wat met de gevangen paarden... Tjah
Als je dan kunt kiezen tussen slacht en opgeleerd worden en aan een particulier verkocht worden dan ga ik toch voor het laatste.

Overigens een goed initiatief om gevangene wilde mustangs te laten temmen *LOL*.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:00

-> PP

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:58

Als de duitse handelaar het ons goed verteld heeft, komt onze merrie oorspronkelijk uit het wild. Het is een Russisch paard van origine, blijkbaar is het daar gebruikelijk om de paarden de eerste 3 jaren compleet te laten gaan en er daarna pas iets mee te gaan doen ( kan er grandioos naast zitten hoor, ik heb me hier niet zo heel erg in verdiept ).
Rudnja heeft op het moment niets te klagen, ze staat 24/7 buiten, dat bevalt d'r goed, maar je moet d'r inderdaad niet op stal zetten, die breekt ze af. Verder vind ik het op zich niet zielig, het kan heel goed zijn voor een paard om ze gewoon totale vrijheid te geven voor een tijdje, ze raken er veel beter gemanierd van... Ze leren in ieder geval beter wie de leider is en dat ze daar niet over gaan domineren. Maar als je zo'n paardje koopt en 'm vervolgens een groot deel van de dag op stal zet, ik geloof niet dat dat goed is voor een paard.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:46

Vergeet niet hoe snel paarden zich aan kunnen passen.
In die documantaire worden wilde paarden binnengehaald dmv helicopters dat is dag 1.
De gevangenen heb 90 dagen dan zijn de mustangs omgeschoold tot brave rijpaarden die per veiling worden gekocht.

Dan zie je een kindje van 5 jaar relaxed rondgaloperen op een mustang die niet alleen kort onder zadel is maar ook nog meer 3 maanden van zijn vrijheid berooft en eerste contact met de mens.

Paarden zijn makkelijk en goed opvoedbaar. (daarom word ik soms moe van die paardenmens discussies, kom op dat zijn leken en kunnen in afzienbare tijd wereldwonderen verrichten)

Voor de diehard liefhebbers dit is de lange trailer van die film:

http://www.pointgreypictures.com/wildho ... ses109.mov

Niet onbelangrijk, de invloed van paarden op de gevangen = geweldig, krijgen een totaal ander wereldbeeld en hoop voor de toekomst, vaak zelfs met paarden Knipoog