Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:56

Nouja, ik heb een abo op Ros en ik las laatst dat het "slecht" is om tijdens de omgang met je paard, te praten. Paarden koppelen geluid aan communiceren. Wij communiceren eigenlijk om de stomste dingen verbaal terwijl een paard alleen verbaal communiceert wanneer nodig (hinniken bij gevaar of bij herkenning).

Dus daarom dacht ik aan de stelling:

"Praten tegen je paard reduceerd(verminderd) onrust!"

Eens of oneens?

Mijn mening: Ik krijg NHM les en mij is geleerd alleen geluid te laten horen wanneer het nodig is. Wanneer er een "enge" wagen aan komt (zie traktor, vrachtwagen e.d.) niets zeggen. Zo kan het paard ook niet van jouw aflezen/horen dat er iets engs aankomt of staat te gebeuren. Ik heb altijd paardgereden met het idee dat het juist goed is, rust in je stem, goed laten voelen hoe de sfeer is. Maar als ik er zo aan denk, denk ik ja dat is best logisch. Voor de geïntresseerde wil ik dit artikel ook wel inscannen en hierop zetten.

Ben benieuwd!

Anoniem

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:58

Ik praat wel altijd tegen mijn paard. Als ik buiten ben ofzo.
Als hij druk is en ik praat tegen hem word die er wel rustiger van.
Vind het wel leuk af en toe zo'n gesprekje met hem te voeren Vork
Al praat ik geen hele verhalen. Dat vind ik een beetje overdreven.

Ik heb er trouwens nooit van gehoord dat het slecht is om gewoon tegen je paard te praten Nagelbijten / Gniffelen
Ben wel benieuwd naar dat artikel.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:59

Ja eigenlijk praat ik wel tegen m'n paard. Maar meer onbewust. Niet dat ik hem hele verhalen vertel, en vertel wat ik die dag heb gedaan. Maar ik begroet hem bijvoorbeeld, zeg 'm gedag. Probeer met poetsen ook gewoon op een rustige manier wat tegen m te zeggen. Als de stout ik op een wat strengere manier toespreken. Echt verstaan wat je zegt zullen ze niet doen, maar de manier waarop iets gezegt wordt begrijpen ze wel denk ik. Als ik er op zit praat ik eigenlijk zeg maar niet. Alleen als die iets gedaan heeft wat ik echt super knap vind! Dan beloon ik m ook met 'm stem Lachen

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:00

jah, dat ze het goed doet enzo, en voor de grap dat ze zo in de zz kan rijden Haha!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:02

Ja soms babbel ik wel wat met hem, maar dan juist vooral als hij heel braaf is, als hij vervelend is praat ik een tijdje niet met hem Knipoog

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:02

ik praat ook. Haha! maar niet teveel onder het longeren enzo, zodat het wel duidelijk blijft. dus gewoon de standaard hooo enzo. maar verder hebben we hele lange gesprekken hoor Haha! haha nee grapje, maar het komt vaak voor dat mijn vriendin denkt dat ik het tegen haar heb terwijl het voor me paard was.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:03

Ik steek geen hele verhalen tegen haar af, maar ik praat wel met haar. Vooral als ik met haar aan het tutten ben, dan komt de ware penny in mij weer boven Haha!

Ik kan me niet echt voorstellen dat het erg is, en sommige commando's zijn toch wel handig om die op stem aan te leren. Ho is toch echt ho, en niks anders. Ik beloon mijn paard ook tijdens het rijden met de stem. Ik geloof dat dat toch wel positief werkt, ook al is het voorjezelf, dat je gaat ontspannen Knipoog

Ik kan me wel ergeren aan mensen die vanalles tegen hun paard zeggen, zo iets als in de trant van; wat ik vandaag toch mee heb gemaakt, bla die bla die bla Sigaar wordt je als paard zijnde toch ook gek van dat gekakel Ziek hoef je niet eens een paard voor te zijn Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:03

Het moet niet gekker worden hoor.

Natuurlijk praat ik tegen mijn paard!
En dat jij die tractor eng vind dat merkt hij toch wel!
Ook al zeg je helemaal niets.

Ik vind het klinklare onzin eigenlijk!

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:04

Eevj schreef:
Ja eigenlijk praat ik wel tegen m'n paard. Maar meer onbewust. Niet dat ik hem hele verhalen vertel, en vertel wat ik die dag heb gedaan. Maar ik begroet hem bijvoorbeeld, zeg 'm gedag. Probeer met poetsen ook gewoon op een rustige manier wat tegen m te zeggen. Als de stout ik op een wat strengere manier toespreken. Echt verstaan wat je zegt zullen ze niet doen, maar de manier waarop iets gezegt wordt begrijpen ze wel denk ik. Als ik er op zit praat ik eigenlijk zeg maar niet. Alleen als die iets gedaan heeft wat ik echt super knap vind! Dan beloon ik m ook met 'm stem Lachen

Mooi omschreven, dit doe ik ook... Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:04

ja ik praat tegen mijn paard [laatst vroeg ze al om oordopjes Haha! ]
wel is het zo dat als er b.v. een trekker aan komt ik niets in mijn houding verander.
ik ben het dus gedeeltelijk met die stelling eens maar dan niet door mijn mond te houden maar meer door door te gaan zoals het was. Knipoog

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:05

Ik zal hem even inscannen!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:05

Ik praat altijd tegen mijn paard.
Als er iets op mijn lever ligt weet hij het altijd als eerste.
Deed ik ook met mijn vorig paard.

Tijdens het instappen praat ik ook veel, tijdens draf en galop minder tot zelf niet omdat ik dan geconcentreerd bezig ben en mijn paard ook en als je dan praat ben je beide uit de concentratie.

Wel als ik nieuwe dingen aanleer en hij doet het goed praat ik wel en zeg ik goed zo jongen en braaf enzo.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:07

Nou ik praat ook wel tegen mn paard.
Zowiezo zeg ik hem altijd gedag en hij reageert heel goed op stem commando's als; ho, wachten, voorwaarts. Verhalen tegen hem vertellen doe ik niet ofzo, en ik praat ook niet constant tegen hem.
Sinds een aantal jaar is hij blind aan zijn linkeroog. Het oog wat in principe altijd aan de wegkant zit zeg maar.. Als er iets aankomt, bijv. tractor met een aanhang wagen zeg ik; Let op. Evenals bij opstapjes en andere dingen waarvan ik denk dat hij het niet ziet of struikelt.
Waarschijnlijk in veel gevallen een tikkeltje voorbarig, maar goed... hij reageert daar inmiddels wel op.
Hij is verkeersmak, maar het blijft toch een paard!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:09

Als ik niet tegen mijn paard praat als ik op hem zit, vliegt hij alle kanten op. Als ik met een rustige stem tegen hem praat, en hem rustig aai, dan word hij een stukken rustiger en dan is het goed. Dan heeft hij net dat stukje vertrouwen nodig om zijn angst te overwinnen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:10

als ik m overdreven gerust ga stellen omdat ik zie dat er verderop iets is waar hij bang voor zou kunnen zijn gaat het alleen maar minder goed. (laatst ook toen we langs een circus tent moesten) volgens mij heeft hij dat alleen maar meer door dat er iets gaat gebeuren. volgende keer zei ik niks, deed niks met de teugel en niks met me been en we liepen er zo langs.. Haha! . maar ik denk dat het per paard verschilt. de een heeft soms ook gewoon juist een aanmoediging nodig.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:11

Ja klopt, we hadden op de manege vroeger een paard die was links blind en rechts doof, of andersom. Als ik die ging poetsen moest ik ook altijd tegen dr blijven praten, zodat ze kon merken waar je was en wat je deed Lachen, ook altijd aan blijven raken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:18

Wij communiceren niet exact zo met paarden als zij dat onderling doen, en logisch, want wij zijn geen paarden. Dat is ook helemaal niet erg. Communicatie is ook iets wat je samen ontdekt: jij doet iets, het paard reageert daarop en jij reageert daar weer op en zo leren jullie allebei van elkaar om elkaar te begrijpen.
Paarden leren ook wat dat gepraat betekent omdat ze dat meemaken en ervaren en zelfs als paarden in eerste instantie schrikken van de stem (wat volgens mij niet zo is overigens), dan nog leren ze vanzelf een nieuwe betekenis. Zoals hun eerste reactie op poetsen / halster / voetje optillen / bit / zadel er een is van 'heehoo, dat klopt niet' maar ze wennen er al snel aan. En ze leren ook wat het betekent... wat je moet doen als er een bit voor je neus geduwd wordt, wat het betekent als je de bikstrommel of de kruiwagen met hooi hoort, etc. Allemaal dingen die een paard niet instinctief heeft meegekregen maar in de omgeving leert.

Zeker kun je met je stem angst en nervositeit overbrengen, maar ikzelf heb niet gemerkt dat gewoon praten al automatisch een onrustige reactie oproept, in tegendeel. (Wel merk ik dat het vaak beter werkt om in spannende situaties een beetje een 'geinende' toon aan te nemen dan een sussende: "oh, levensgevaarlijk he, zo'n graspriet? Het is maar goed dat je ze allemaal in de gaten houdt, voor ze je bespringen" en meer van dergelijke onzin Haha!
Maar dat kan ook zijn omdat ik dan zelf een andere houding aanneem en ook mezelf afleid Lachen )

Ik vind stem een fijne manier van communiceren en alle paarden die ik ken reageren daar uitstekend op.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:26

Ik communiceer ook met mijn paard al pratend hoor, het werkt erg goed. Maar in bepaalde situaties breng je toch spanningen over doordat je zelf gaat praten terwijl dat niet hun instinctieve gedrag is. En het blijven immers dieren.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NILO4Z8O.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NILO4Z8O.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EHXQYTWC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMO8BGLX.jpg

Deze heb ik in ieder geval. Scannen is niet mooi gelukt, jullie krijgen zo nog 2 details ervan als ik ze goed kan uploaden :S

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:30

sorry maar niet te lezen.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:32

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:32

Dit is eigenlijk het meest concrete over de misverstanden tussen mensen en paarden die ik kon vinden in het artikel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:38

Hi HI praten tegen je paard....l*l me er niet van...ik doe niet anders! Ik klets de hele dag tegen m'n paarden en scheld ze af en toe ook behoorlijk uit! Dat gaat dan van...sukkel Gooi je hooi nu niet uit je box... tot goed zo ouwe, jij bent tenminste een braaf paard! Of ze het begrijpen...MMM aan de toonhoogte en je eigen houding weten ze denk ik toch precies wat je bedoeld.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:40

Ik loop altijd tegen mijn meiden te kletsen hihih .
Als ik rij, poets of in het land bezig ben en op stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:42

En af en toe lekker schelden op ze, dat lucht heerlijk op...toch peetorlan???

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:45

Ik praat wel tegen mijn paard Clown Ik vertel haar wel 10x hoe mooi en geweldig ze wel niet is en dat ze lange oren heeft Tong uitsteken en tijdens het rijden vind praat ik meestal ook wel tegen haar, vooral als er wat engs is. Met een rustige stem, dan gaat ze er wel langs. (er was ook een super enge steen vandaag!)