Rijden zonder Cap onnodig risico nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam4

Rijden zonder Cap onnodig risico nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:26

Ik rijd altijd zonder Cap. Ik heb onlangs een dochtertje gekregen en nu vind ik het toch belangrijker om voorzichtiger met mezelf om te gaan. Zoals niet meer door rood licht fietsen e.d. Eigenlijk hoort het rijden zonder Cap daar ook bij. Vinden jullie het onverantwoord om zonder cap te rijden of rijden er nog genoeg mensen zonder cap?

FahyaFemke

Re: Rijden zonder Cap onnodig risico nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:31

ik heb mijn pony zonder cap ingereden
ook al heb ik verhalen gehoord van erge ongelukken en door cap gerede (zo verloor paard boven hindernis zijn evenwicht en kwam met hoef op ruiter zijn hoofd terecht : cap door de midden,maar schedel niks mee gebeurd, stel je de situatie voor dat cap er niet op had gezeten).
Eigenlijk ben ik pas meer met cap gaan rijden toen mijn pony begon met rare sprongen te maken , dus echt ineens rodeopaard op fietspad begon uit te hangen en ik er bijna naast lag. Pas dan ga je eigenlijk nadenken lijkt (ik dan..)
Daarna ben ik ook nog eens heel erg gevallen van een paard (met cap hoor) maar mijn knie zo ernstig geblessuurd dat ik er nog last van heb. Dan denk je toch ja, het kan hoe dan ook gebeuren, wat dan ook, maar had ook wat met mn hoofd kunnen zijn dus misschien toch handig.
Zo reden wij vroeger op de shetjes zonder cap, tot vriendinnetje gewoon langs zijkant van pony afgleed, maar op paal in de wei, groot gat in het hoofd en naar dokter! Vanaf toen daar: cap verplicht!

Dusja...Dan dat onding maar op.. Er is ook nog mogelijkheid hoed met ingebouwde cap, dat vind ik zelf ook wel wat voor de buitenritten:)

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:45

ja,denk voor uit en zet die cap maar wel op.
je kindje heeft er recht op dat je gezond blijfd.!!!
heb zelf ook 2 kids die bijden ook rijden.
zonder cap kom je er niet op.

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:46

ja,denk voor uit en zet die cap maar wel op.
je kindje heeft er recht op dat je gezond blijfd.!!!
heb zelf ook 2 kids die bijden ook rijden.
zonder cap kom je er niet op.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:52

Ik rijd Altijd met cap..
of het nu 60 graden is of niet, Ik rijd Never zonder cap, en ik moet t zelf weten want ik ben 18 +
Wat er allemaal kan gebeuren.. en ook gebeurd.. Zoek voor de gein eens mensen op met ervaringen.. Laatst nog op de manege, vrouw valt van dr paard, knaalt met dr hoofd tegen de bakrand aan, en is opslag dood.. Die cap had dr waarschijnlijk gered..
Ik vind t gewoon DOM Lachen

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:03

Ik rijd ook altijd met cap. Toen ik nog kind was, moest ik van mijn ouders perse een cap op en nu draag ik nog steeds een. Ik hoor vaak enge verhalen over ongelukken met ruiters die geen cap dragen. Ik voel me ook veilger met een cap op Clown .
Ik vind het echt onverstandig om zonder cap te rijden. Het is belangrijk om zuinig met je zelf om te gaan of je kinderen hebt of niet. Vergelijk het maar met dat je in de auto ook je gordel omdoet.
Zou jij je dochtertje later laten paardrijden zonder cap? Knipoog

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:06

Waarom zou je geen cap op doen (omdat het niet zo mooi staat?)
Ik vind het heel normaal waarom niet
en het is tog echt een heel stuk veiliger OK dan!
en ik denk niet dat mijn ouders het er mee eens zijn dat ik zonder cap rijdt

Ik rijdt ook (bijna) altijd met cap (hab er wel eens een keer een klein stukje zonder zadel, zonder cap mee gerden Bloos maar een hele rit echt niet)

Op slag dood door dat ze met haar hoofd op de bakrand viel?
En een cap had haar waarschijnlijk geredt Koe idd DOM denk je dan

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:47

Met cap is veel veiliger je kan je kop stoten tegen de bakrand of met je kop op de stenen ketsen. mess ff 10 minuutjes als je zonder zadel uitstapt okee. OK dan! Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:51

Niet eens uitstappen,
zal je wat geinigs vertellen, Ik heb een x een hele les gereden op een pony.. Alles ging goed en braaf, waren aan t uitstappen en iemand zwait met een jas, pony op de kletter en ik lag ernaast, had ik dus mn schouder gebroken, En als ik nou op mn hoofd terecht was gekomen? lekker dom verhaal..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:55

Rijd zelf ook altijd met cap,ook al is het 30 graden.

miibr3nda schreef:
mess ff 10 minuutjes als je zonder zadel uitstapt okee. OK dan! Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus ook met uitstappen een cap op!!! het paard kan altijd ergens van schrikken.
En meestal ben je daar niet op berekent, ben daar zelf laatst ook achter gekomen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:56

dat bedoel ik Clown

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:57

Rijden zonder cap geeft een verhoogd risico. Dat is gewoon een feit.
Of je dat risico wilt nemen kun je alleen zelf bepalen. Ik word het betuttelgedrag hier op bokt echt heel erg zat bij ieder topic waar iemand zonder cap rijdt. Iedereen die volwassen is weet dat er risico's aan kleven....en ieder moet dat zelf weten. Net als door rood licht fietsen, geen autogordel dragen, op ski vakantie gaan...noem maar op. Het leven is een aaneenschakeling van risico's...en ieder moet voor zichzelf weten welke risico's je wel of niet neemt.
Wat ik overigens zeer frappant vind: als er iemand foto's laat zien van een Z dressuurproef en diegene rijdt met een hoedje...dan hoor je NIEMAND over de cap....
Dat vind ik echt raar...alsof je dan minder risico loopt....

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:59

Ja, ik vind ook dat je met een dressuurproef me een cap moet rijden.. mooi of niet..
En trouwens, Je heb tegenwoordig ook dressuurhoeden met ingebouwde cap eronder Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:00

ik rijd ook vaak zonder cap, maar ben zaterdag wel even met mijn neus op de feiten gedrukt. ongeluk zit in een klein hoekje... als ik zaterdag geen cap op had gehad had nu mijn schedel in stukken gelegen en mijn hoofd kaalgeschuurd geweest. nu is alleen mijn cap kaal en in stukken...

[VVDD] weer ter aarde gestort?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:06

Er zijn hier al ontzettend veel topics over.
*temt*

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:07

ik rijd altijd met cap ook met uitstappen juist rijd je volgens mij met extra risico teugels lang, paard en jij "te" ontspannen of ongeconcenteerd

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:08

Nog sterker, as zaterdag met onze fotoshoot heb ik een cap op mn koppie Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:10

Niet wéér he Koe

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:18

Tja ik rijd nog niet zo lang paard, dus vanuit die kant heb ik nog geen ervaring met erge ongelukken.
MAAR ik werk in het ziekenhuis en ook ondersteunend op de SEH. Mijn ervaring daar zorgt ervoor dat je mij NOOIT zonder cap ziet rijden.
Over het algemeen hebben de ongelukken die met paarden te maken hebben de meest ernstige gevolgen (tov andere sporten). Ernstig hoofd- of rugletsel zie je daar regelmatig voorbijkomen. Mijn collega's vinden het ook oerstom dat ik ben gaan paardrijden Bloos
Ook wat vz-paarden betreft zie je vaak ernstige ongelukken... En dan bedoel ik de jongere meiden die in een afgelegen wei door wandelaars naast een paard/pony gevonden zijn. Niemand weet hoe lang ze daar al liggen, wat er gebeurd is of wie ze zijn. En het maakt de nasleep er meestal niet beter op als je al een hele tijd met hoofdletsel in een weiland hebt gelegen. Hoe sneller er hulp bij is hoe beter.

Dus om het kort te maken: Ik kan niemand verplichten om een cap te dragen, maar ik vind het gewoon ontzettend onverstandig! Een ongeluk zit in een klein hoekje... En het hoeft maar 1x goed mis te gaan!

Groetjes Kristel

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:30

Een cap vind ik zeer belangrijk. Want het is toch je hoofd. Vroeger reed ik weleens zonder.Stom eigenlijk. Doe dat nu nooit. Dus een cap.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:43

akci schreef:
Rijd zelf ook altijd met cap,ook al is het 30 graden.

miibr3nda schreef:
mess ff 10 minuutjes als je zonder zadel uitstapt okee. OK dan! Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus ook met uitstappen een cap op!!! het paard kan altijd ergens van schrikken.
En meestal ben je daar niet op berekent, ben daar zelf laatst ook achter gekomen.

ja okee.. maar ik ryd ALTYD zelf wel met cap Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:57

Cap opdoen dus,
En pas weer afzetten als je vant peerd bent afgestapt Haha!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:04

ik heb em altijd op! ik vind het zo onverstandig als je hem niet draagt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:48

Vroeger moest ik per se altijd een cap op van mijn ouders. Omdat een vage kennis van ons een buitenrit ging maken met haar paard, en viel op een betonnen brug. Met fatale afloop.
M'n ouders hebben weinig met paarden, en zijn nog altijd bang dat er wat mis gaat.
Toen ik 3 jaar op mijn vorige paard reed, begon ik mijn cap te laten liggen bij warm weer, maar dit werd ook met koud weer. Na een poosje droeg ik nooit meer een cap. Door overstap op een ander paard, en frisser paard die ik nog niet goed ken, hebben mijn ouders me weer verplicht tot het dragen van een cap. Maar dat was ik zelf ook al van plan. Nee, nu draag ik wel altijd een cap. Maar als ik dat paard ga vertrouwen, en door en door leer kennen, wie weet. Misschien laat ik mijn cap dan wel weer liggen. Eigen verantwoordelijkheid, en niet slim van me.
Ben wel vóór het dragen van een cap, daarom ga ik ook een lichtere cap kopen, zodat ik bij warm weer geen onnodige last van mijn cap zal ondervinden.
Tegenwoordig zijn de caps zo goed, dat niemand nog last van het dragen heeft. Kom ik aan met mijn cap uit het jaar 0.. Nagelbijten / Gniffelen
De ouderwetse veiligheidscap Tong uitsteken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:54

Ik heb vroeger veel kilometers gemaakt zonder cap maar nadat een vriendin van me onderuit gegleden is met een paard (combinatie reed ZZ-L) en daar hersenletsel aan overgehouden heeft ben ik nog maar weinig zonder cap te paard gaan zitten.