24/7 buiten, 1e keer flink onweer, toch wel eng...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

24/7 buiten, 1e keer flink onweer, toch wel eng...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:51

Ik heb vannacht (tegen beter weten in) toch wel even wakker gelegen toen het zo aan het hozen en onweren was. Dit was de eerste keer, mijn paard staat sinds deze maand 24/7 buiten. Ik zeg tegen beter weten in, omdat hij en zijn vriendje zich prima kunnen redden daar (zijn vriendje staat al jaren buiten in die wei), met voldoende beschutting en schuilstal. Och ja, ik was ook nerveus toen hij de allereerste nacht buiten bleef (bezorgde paardenmama Haha!), want hij zou wel eens kunnen uitbreken of gestolen worden Bloos.

Hebben jullie dit ook gehad? Het gaat toch wel over he Tong uitsteken?

Lynn_Nikita

Re: 24/7 buiten, 1e keer flink onweer, toch wel eng...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:52

paarden die op stal staan kunnen ook gestolen worden en zijn nog makkelijker te pakken ook
dat gevoel gaat wel over hoor, denk er maar aan hoeveel fijner het voor je paard is om buiten te staan

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:54

Haha ja meis ik ken ´t, ik kan me er ook vreselijk schuldig om voelen. Ze hebben hier geeneens een schuilstal. Ik ben zelfs een keer in mn pyjama met een jas erover en regenlaarzen aan dr heen geweest om hem binnen te zetten maar hij stond gewoon te grazen, niets aan de hand. Vannacht is het hier erg rustig gebleven dus geen last gehad.

En of ´t over gaat, tja ik vind het nog wel een zielig maar dan denk ik altijd weer terug aan die ene keer en dan houd ik mezelf maar voor dat hij valt gewoon staat te grazen en dan voel ik me een stuk beter Tong uitsteken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:56

mijn paarden gingen juist schuilstal uit toen het begon te regenen eergisteren
genoten van die verkoeling

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 12:00

@Lynn_Nikita: Dat is waar. En dat weet mijn koppie ook, maar als poownielief zo in het onweer de nacht doormoet, komt toch de mama-bezorgdheid naar boven Bloos. Ik zou hem voor geen goud meer op stal willen hebben en geniet er elke dag van hoe fijn hij het daar vindt. Wat een mietje ben ik Haha!!

@Theeglas: Fijn om te horen dat ik niet helemaal achterlijk was toen ik er even aan dacht om te gaan kijken! Maar om nou om 3 uur 's nachts een kwartier met de auto naar de wei te gaan, waar ik vervolgens door een andere wei heen moet waardoor ik nat tot op het bot bij mijn paard aankom, om vervolgens te ontdekken dat ik me voor niks druk gemaakt heb, dat ging me (gelukkig) iets te ver!

Edit: maar als ik het wel gedaan had, zoals jij, dan was ik er wel voor altijd van genezen Clown!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:02

Mijn paarden (Fries & Shet) en een KWPN'er van een vriendin staan sinds vorige week ook 24/7 buiten.. Het is de hele week lekker weer geweest, en nu regent het en voel ik me toch wel een beetje ongerust of ze het niet te koud hebben Bloos het lieft stop ik ze onder een regendeken Bloos maar dat gaat me een beetje te ver haha.

Maar dat is altijd even weer wennen in het begin Knipoog
Ze kunnen er best wel tegen..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 12:09

De regen maak ik me niet druk om, omdat ze zelf binnen kunnen gaan staan. Anders heb je het daar in ons natte kikkerlandje maar druk mee, daar begin ik niet aan Tong uitsteken. Maar vannacht zag ik hem in gedachten al in paniek raken van een flits of een knal en dwars door een draad rennen. Maar dat is natuurlijk onzin, hij heeft overdag in de groepswei ook wel eens onweer buiten meegemaakt en in de stal 's avonds of 's nachts sowieso. Zeker als er een doorgewinterd buitenpaard bij staat dat rustig blijft, zal een paard van onweer niet warm of koud worden.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:14

Wat grappig om te lezen dat ik niet de enigste ben Clown

Wij hebben afgelopen donderdag onze merrie met veulen weggebracht en staan nu ook 24/7 buiten.
De andere merrie wilde onze paarden niet de schuilstal inlaten en het was toch aan het regenen.
Vond het zo sneu, maar gelukkig kreeg ik vanmorgen bericht dat de merrie ze nu toch de loopstal inlaat.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 12:17

Dat is wel een geruststelling. Herrie om de schuilstal is iets wat je echt niet kan hebben.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:33

Haha genezen was je dan inderdaad wel, maar ach dan moet je ons allemaal maar op ons woord geloven Lachen Komt dus wel goed, ze smelten niet zomaar.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:39

Inderdaad. Ik moet gewoon een beetje eelt op mijn tere zieltje krijgen, zodat mijn gevoel ook echt gelooft wat mijn verstand allang weet!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:51

Nou dat dacht ik dus ook, pony een pony laten doen ze in de natuur ook buiten zijn. Kom net van onze pony die helemaal stond te trillen en rillen en de rug kwam omhoog door de kou en nattigheid. Heb haar droog gestapt en toen ging het beter. Ze staat nu met een
regendeken op met fleece. En voel me idd schuldig dat ik
niet eerder naar mijn mama gevoel had geluisterd. Dan
was het niet zo gelopen. Ze was voor het rijden aardig verkleumd en stijf. Hoop dat het morgen beter gaat.
(haar hoeven waren niet warm en stonden recht onder haar en ze wou ook lopen dus lijkt mij geen hoefbevangenheid )

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:53

Ow, dat is minder Ach gut. Heeft hij geen schuilstal? Hopelijk is hij er morgen bovenop.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:59

Nee helaas niet. Mijn dochter heeft nog wel even voorzichtig gereden. Ze wou ook wel alles doen alleen
galop had ze veel moeite mee. Hield de benen stijf.
Zit mezelf al van alles aantepraten. Bedankt speedster
hoop idd dat het morgen beter is. En niet dat het wat anders is. Heb nog niet zo veel ervaring met eig pony
(we hebben haar pas sinds nov)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:10

Zonder schuilstal is een regendeken met zo'n buien inderdaad geen overdreven luxe. Jezelf iets aanpraten heeft geen zin, de pony overleeft het wel en staat nu toch lekker met een regendeken op te warmen. Het was erger geweest als je domweg volgehouden had dat hij "lekker paard" moet zijn, koste wat kost zonder deken...

Gelukkig hebben mijn paard en zijn vriendje wel een schuilstal. Hij stond daarstraks trouwens poepieleuk in de wei grasjes te eten en had zich ook flink in de modder gerold. Niks aan het handje dus (maar dat wist ik al wel...).

Wat het ook is, eerste keren blijven altijd een beetje moeilijk denk ik. Dat zal straks van de winter ook wel zo zijn als het voor het eerst vriest, of sneeuwt. Zien we dan wel weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:21

Daarom staat de mijne ´s nachts binnen. Helaas is er geen schuilmogelijkheid en is het middenop het platteland. Zou veels te bang zijn dat de bliksem op het land in zou slaan omdat de paarden dan het hoogste punt zouden zijn Bloos First thing in the morning staat ze weer lekker op de wei en ´s nachts in de stal kan ze contact hebben met meerdere buren en over de staldeur alles zien buiten terwijl ze op haar hooi staat te knabbelen. Ik verzorg af en toe andere paarden die wel een schuilstal hebben en niet het hoogste punt zijn in de wei, dus over hun maak ik me absoluut geen zorgen. Als het ze te nat wordt gaan ze wel naar binnen toe als ze willen. Maar ik heb wel eens een pony op een wei gehad bij ons in het dorp in Belgie zonder schuilmogelijkheden en mét onweer, mooi dat ik om 3u in fr nacht bij zijn wei stond om te kijken of alles goed was en slapen deed ik ook niet meer Clown

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:43

Ja het gaat over, echt waar! Op een gegeven moment zal je het zelfs fijn vinden dat je paard altijd buiten is en niet op stal. Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:06

VSW-->PP

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:11

ja, 24/7 is echt finnste voor het paard, maar zonder welke schuilgelegenheid dan ook.... nee, niet mijn keuze
er zouden op zijn minst struiken, bomen of een stalletje moeten staan
mag het van de gemeente niet, plaats dan een half rande haag van struiken en bomen, zodat ze daarachter kunnen staan

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 08:46

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heerlijk voor hem dat hij daar kan staan. Ik heb niks tegen 's nachts op stal, maar mijn paard is overduidelijk niet happy in een stal. Ik was dus ook super blij dat zich deze kans voordeed. De wei heeft een schuilstal, je kunt hem niet zien liggen vanaf de weg of de veldwegen, het hoort bij de pensionstal waar ik al stond, dus ik heb zelf ook nog alle faciliteiten en toezicht van daaruit. Ideaal dus, zowel voor hem als voor mij! Zonder stal of andere schuilmogelijkheid zou ik het waarschijnlijk niet gedaan hebben, dan zou ik er bij regen al niet gerust op zijn, laat staan bij onweer.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:50

Als je een schuilstalletje hebt komt zeker alles goed. Paarden laten zich in het donker moeilijk vangen. Mijn kudde vz-shets rennen ook altijd weg als er iemand in het donker naar ze toe komt. Eigenlijk zolang ze een schuilstal hebben is het goed.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 08:52

Ik ben dus gewoon een doetje Nagelbijten / Gniffelen Haha!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:59

Het zijn 'paardenmama gevoelens' die we vast allemaal wel kennen. Knipoog

Natuurlijk schieten er dingen door je hoofd "als maar niet dit, als maar niet dat". Er kan altijd iets met je paard gebeuren, of ze nou in de wei lopen of op stal staan. Het is niet te doen om je altijd zorgen te maken, dan hebben we geen leven meer. Maar het zijn wel heel menselijke gedachten en ook erg herkenbaar voor mij. Knipoog

Wat ik heb gezien, is dat paarden inderdaad niet bang zijn voor onweer. Het is gewoon een natuurverschijnsel waar een paard niet van op of om kijkt. Tenminste, ik heb nog nooit een paard zien reageren op onweer en ze grazen gewoon lekker door.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 09:09

Geruststellende gedachte dat zelfs een die-hard buitenpaardenmens als jij dit ook herkent. Ben niet de enige oversentimentele paardenmama dus (paard zou me nu aankijken en zeggen "mens waar maak je je druk om, ik ben een grote jongen hoor!".

Grappig dat ik terwijl ik dit schrijf een banner met "Stop je angsten" onder aan de bokt-pagina heb staan... *suspense muziekje* ... toeval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:27

Haha!
Ik ben mijn paarden - toen ze nog in pension liepen - zo dikwijls gaan checken of ze het bijv. niet koud hadden, of ze wel voldoende hooi hadden, etc. Bloos Knipoog
Heb ze nu heerlijk bij huis, dus een blik uit het raam of even een paar meter naar buiten lopen, en ik zie hoe happy, sterk en gezond ze zijn. Dat scheelt een stuk. Haha!

Toppie trouwens dat je deze plek voor Speed hebt kunnen krijgen! Heerlijk voor 'm!