FNRS proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mii_mini

FNRS proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 09:04

Hallo allemaal!
Ik rij op een manege en ik heb een vraag ik rijd afentoe FNRS dressuur proeven, maar mag je daarbij een mexicaans hoofdstel gebruiken?

Alvast bedankt! Bloos

Sim

Re: FNRS proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:16

-> MA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:49

Ja dat mag.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:37

Nee dat mag officieel niet. Alleen een africhtings-, gecombineerde of een hoge neusriem mogen.
Als je geen ander hoofdstel hebt zou je het heel lief kunnen vragen aan de jury of je er mee mag rijden aangeizen je geen ander hoofdstel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:48

Wordt in de praktijk echt niet op gelet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:54

Dat er niet door ieder jurylid op gelet wordt betekent niet automatisch dat het dan mag.
Met de nieuwe proeven en de 2 lichtingen nieuwe juryleden zijn de richtlijnen toch wel een op aantal punten strenger geworden. Wij hebben op cursus de afgelopen maanden het over dit soort dingen uitvoerig gehad en vooral bij privepaarden kan een jurylid de ruiter de baan uitsturen om een ander hoofdstel om te doen of een deelnemer uitsluiten aangezien zij zelf hun harnachement kunnen kiezen.

Bij mij ga je er igg uit om een ander hoofdstel om te doen als ik het niet van te voren weet en de ruiter geen goede redenen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:58

daniella74 schreef:
Dat er niet door ieder jurylid op gelet wordt betekent niet automatisch dat het dan mag.
Met de nieuwe proeven en de 2 lichtingen nieuwe juryleden zijn de richtlijnen toch wel een op aantal punten strenger geworden. Wij hebben op cursus de afgelopen maanden het over dit soort dingen uitvoerig gehad en vooral bij privepaarden kan een jurylid de ruiter de baan uitsturen om een ander hoofdstel om te doen of een deelnemer uitsluiten aangezien zij zelf hun harnachement kunnen kiezen.

Bij mij ga je er igg uit om een ander hoofdstel om te doen als ik het niet van te voren weet en de ruiter geen goede redenen heeft.

Daar heb je gelijk aan, dat het dan niet automatisch mag.
Maar in de praktijk zie je bv van die meiden met verzorgponies die een hoofdstelletje met Mexicaanse neusriem hebben (dat is toch een beetje de doelgroep van dat soort neusriemen) en dan zou een jury wel heel flauw zijn om ze daarvoor te weigeren oid. Waarschuwing/opmerking is op z'n plek.

Ik zie overigens ook zelfs wel pessoabitten en thiedemannteugels toegelaten worden in de F-proeven. Dát vind ik persoonlijk tamelijk ver gaan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:00

ook martingaal word gewoon goed gekeurd hoor in de F proeven..bij ons werd daar nooit moeilijk over gedaan...terwijl in een echte dressuur proef mag je geen martingaal etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:03

Martingaal vind ik niet zo kwalijk (mits goed afgesteld) daar die praktisch nooit inwerkt. Maar Thiedemannteugels vind ik al een redelijk dwangmiddel voor een dressuurproef.

Hoe liggen die regels Daniella74?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:05

Thiedemann heb ik geen probleem mee, die mogen ook gewoon tot de F12 volgens mij en zijn ook ter bescherming van het paard zijn rug. Martingaal mag gewoon, weet even niet uit mijn hoogd tot welk niveau maar igg tot en met de F12.

Pessoa's en slofteugels gaan er ook uit, hebben indien niet kundig gebruikt geen toegevoegde waarde en mogen niet.

Ik was wel van plan het van te voren te melden bij de organisatie dat ik alleen reglementair opgetoomde prive-paarden in de ring accepteer en voor de manegepaarden daar iets soepeler mee omga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:08

Maar waarom ben je met privépaarden soepeler dan? (ben alleen maar nieuwsgierig hoor, is geen (af)zeikvraag ofzo) Dat zijn vaak toch ook verzorgmeiden met hun pony's die het moeten doen met wat een eigenaar maar heeft liggen.

Thiedemann is op zich overigens ook geen verkeerde hulpteugel, mits fatsoenlijk afgesteld. En ik vind ze vaak wel verrekte krap staan. Zelfde voor martingalen overigens, regelmatig echt een V-vorm in de teugels. Is toch niet mee te rijden?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:26

Manegepaarden ben ik soepeler aangezien de ruiter daar weinig over in te brengen heeft. Zo'n paard heeft een set spullen en daar moet mee gereden worden. Hetzlefde geldt voor het toileteren, niet iedere manege heeft het toileteren hoog op de to do list staan en dan kun je een ruiter niet kwalijk nemen dat een staart nodig bijgeknipt moet worden. Privepaarden kunnen wel netjes worden getoileteerd. Voor de ponydames is het vaak een modegril om een bepaalde optoming te gebruiken zonder verdere toegevoegde waarde en een Mexicaanse neusriem is dermate specifiek dat een "boer met wat ponies in een weitje" die hoogstwaarschijnlijk niet aanschaft maar de basic neusriem in 1 van de 3 varianten koopt.

Elastiek/halsverlenger vind ik ook prima. Vaak lijken dergelijke hulpteugels ook extra krap omdat het paard zijn hoofd omhoog houdt en zijn rug wegdrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:21

Grappig om je laatste bericht te lezen. Ik heb me dus vanavond juist uit staan te sloven op de manen de manegefjord omdat er zondag weer wedstrijd is en het is onze eer te na om verschil te kunnen zien tussen manege- en privépaarden Nagelbijten / Gniffelen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:58

Dus hij is nu weer helemaal superknap

Gelukkig valt het op de meeste maneges uiteindelijk allemaal reuze mee met de verzorging van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:05

Alleen morgen weer het gekibbel of er knotjes, hengstenvlechten of matjes gemaakt moeten worden Nagelbijten / Gniffelen Want ja, er rijden nou eenmaal meerdere kids op 1 pony, dus daar worden serieuze compromissen over afgesloten Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:09

En gekibbel over dekjes en wie moet poetsen en wie moet opruimen Haha!
Om over wie het langste mag losrjden maar even nog niet Knipoog te denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:21

"Ja maar JIJ hebt z'n staart al mogen wassen dus IK mag de vlechtjes maken" "Nietes!" "Welles!" "Geef HIER die borstel!" Haha!
En dan die pony die d'r bij staat te kijken met zo'n hoofd van 'hmmmzzzz morgen weer wedstrijd zeker, wat een gedoe..." Nagelbijten / Gniffelen
Heerlijk!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:42

En daarom krijgen ze van mij allemaal een 7 voor hun eigen verzorging en een 7 voor de verzorging van de pony, iedereen gelukkig en niemand kan ruzie maken. En de pony dankt de hemel als het 5 uur is en de stal weer dicht gaat voor de nacht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:23

Geef je dan ook de kids die op een fjord rijden een 7?
Wij hadden er laatst eentje die alle kinderen die op het fjordje reden een punt minder gaf, omdat die niet ingevlochten was Verward Misschien niet netjes, maar daar heb ik 'r toch op aangesproken. Dat vind ik behalve dom ook behoorlijk flauw. Beestje was overigens keurig strak geknipt, glimmend gepoetst, staart netjes uitgeplozen en recht afgeknipt. Reactie was dat ze dan toch in ieder geval de staart hadden kunnen vlechten. Nee dát hoort bij een fjord zullen we zeggen...

Was gelukkig een uitzondering. De meeste jury's waarderen de mooimaakpogingen van de kinderen wel. Hoe lelijk die stomme matjes dan ook zijn Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:51

Ik geef iedereen een 7, tenzij de pony echt duidelijk niet gepoetst is en er verse vlekken op zitten of op het outfit van een kind de vlekken van de vorige wedstrijd nog zitten.
Een schimmel met oude gele vlekken krijgt ook een 7 aangezien op sommige maneges niet gewassen mag worden, het paard niet gewassen wil worden of het gewoon te koud is om te wassen. Een correct geknipte Fjord is een lust voor het oog verder dus ja een 7.

Het gaat mij erom dat er aandacht aan het uiterlijk is besteed. Een matje-kunstwerk is altijd door het kind zelf gedaan, dat zegt mij meer dan een pony met naald-en-draad knotten die er door moeders in zijn gemaakt. Kleding kijk ik alleen of het reglementair correct is en in goede staat. Een tikje verwassen trui/bodywarmer is voor mij geen enkel bezwaar (niet iedereen heeft het geld voor een Anky outfit), een Pikeurjasje met een knoop eraf wel.

Jij werkt op een manege?

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 21:09

Bij officiële wedstrijden heb ik gehoord dat het wel mag... Klopt dat wel?

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:36

buster4ever schreef:
ook martingaal word gewoon goed gekeurd hoor in de F proeven..bij ons werd daar nooit moeilijk over gedaan...terwijl in een echte dressuur proef mag je geen martingaal etc

Bij ons was laatst iemand en die kwam de bak in en toen moest ze de martingaal eraf halen.
Gaat dat altijd zo, of ligt dat aan de jury?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:18

Ik heb het even opgezocht en een martingaal mag tot en met de F20 eventueel gebruikt worden. Alle andere hulpteugels als stootteugels en Thiedemanteugels etc. mogen tot en met de F12 worden gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:14

Dit lijkt me wel even het topic voor mijn vraag. Want om er een nieuw onderwepr voor te openen?

Ik kan het niet vinden in de algmene voorwaarden of op de FNRS site.
MAar als je al een startkaart hebt gehad en b met winstpunten bent, mag je dan terug naar FNRS proeven .

Ik heb nog nooit iets met FNRS proeven gedaan, dus ben alles maar eens aan het uitzoeken nu ik geen eigen paard meer heb.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:36

Dit moet ik even voor je opzoeken, ik weet dat niet uit mijn hoofd.