Commentaar op mede-stalgenoot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Commentaar op mede-stalgenoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:34

Stel; jij staat sinds een week op een nieuwe stal en kent nog niet zoveel mensen. Je loopt een beetje rond en blijft staan om naar iemand te kijken die haar paard in de binnenbak rijdt, met stang en trens. Ook al rij jij zelf nog lang geen Z, kan je duidelijk zien dat de stang constant te strak staat. Wat doe jij, zeg je er wat van?

shan

Re: Commentaar op mede-stalgenoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:36

Gewoon lekker niet mee bemoeien, maak je geen vrienden mee. Knipoog

Cyn_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:38

Niks zeggen, mischien er later wat over zeggen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:56

Als je nog maar net op die stal staat zou ik zeggen 'leven en laten leven'.

Als je er wat langer staat weet je beter hoe de verhoudingen zijn en of dit iemand is die open staat voor een dergelijke opmerking.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:56

-> TAO

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:04

Je mond houden.
Op pension stallen weet iedereen het beter dan de andere en dat kan tot flinke irritaties leiden. Dus laat iedereen gewoon z'n gang gaan.

Nu bedoel ik niet dat je niks tegen een stalgenootje mag zeggen hoor. Want soms kan het een goede tip zijn. Maar jij bent er pas net een week, dus dan zou ik je commentaar maar even voor je houden Lachen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:11

door schade en schande wijs geworden, zeg niets en laat ieder z'n ding op zijn of haar eigen manier doen.

Anders dan een hok vol met herrie schiet je er niets mee op. Dat geldt tevens voor de nieuwe Z ruiter die een B ruiter aan ziet rommelen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:15

Ik snap de andere hun reacties wel, maar misschien kan je na dat ze gereden heeft naar de'r toe gaan en zeggen dat ze leuk reed maar dat je een vraga had, en dan vraag je dat jij altijd hebt geleerd om het niet zo strak te houden en misschien is er wel een reden voor

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:16

hmm ik zou er misschien iets van zeggen maar wel subtiel..
maar beter niet doen Knipoog
ze merkt het vanzelf wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:18

Ik zeg niks...of het moet echt mishandeling wezen wat ze aan het doen zijn.
Heb je toch vaak niks aan.
Als je elkaar beter kent kan het wat anders worden.
Of als iemand dan zelf eens vraagt, wat vind je ervan...tja, dan is dat wel eens hét moment Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:23

Als ik jou verhaal zo lees praat je over een momentopname; je ziet iets maar weet niet of dat altijd gebeurt. Ik zou dan mijn mond houden. Overigens vind ik het de plicht van de staleigenaar om dit in de gaten te houden. Als pensionhoudster let ik ook op wat de klanten doen en discussies als 'ik weet het beter' komen hier niet voor: daar is het beleid op aangepast. Voorlopig ben ik degene die het meest over paarden weet op mijn stal, maar ik sta altijd open voor andere meningen/ervaringen; zo leer ik ook nog steeds bij.
Als ik een klant iets zie doen wat niet door de beugel kan vraag ik altijd beleefd wat de reden is van dat gedrag. Ik vertel ook waarom ik vind dat iets niet door de beugel kan. Vervolgens hoor ik de klant aan en vaak is het zo dat men handelt uit onwetendheid. Dan leg ik graag uit hoe het wel moet en - wat heel belangrijk is - wáárom het zo moet.
Op deze manier gaat het altijd goed en is iedereen tevreden. Lastige klanten? Nee, zijn zeldzaam; met iedereen valt te praten. Toch heb ik wel eens klanten verwijderd van mijn stal omdat zij zich afsloten van educatie/voorlichting en beweerden dat zij gelijk hadden. Als ik dan vroeg waarom zij dan gelijk hadden kreeg ik als antwoord 'zo deden ze het op de andere manege ook, dus het zal wel goed zijn'. Dan is mijn antwoord simpel : Fijn, ga dan terug naar die andere manege, per direct, ik moet hier geen dierenbeulen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:23

Dat soort momenten heb ik de laatste tijd erg vaak; rij nog laaang geen Z (kom er niet eens in de buurt Clown ), maar zie het toch echt wel als het er in de bak niet ontspannen uitziet. Ik zou er niks van zeggen, zoals eerder gezegd maak je er geen vrienden mee en kom je 'bijdehand' over. Inderdaad als iemand zelf naar jouw mening vraagt.. Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:26

indd.. niet gelijk wat van zeggen.

maar je kan haar wel vragen wat ze nou rijdt etc. en je voor de domme houden en zeggen. ik dacht dat stang en trens alleen voor Z ruiters was. en dan vragen hoe het hoort.
en dan zeg je.. ooh ik heb me laten vertellen dat je de stang zo los mogelijk moet houden...

@madamx: knap hoor.

bij ons op de pensionstal komt steeds meer "ik weet het beter" . wel erg jammer hoor.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:30

Ik zou als je haar een keertje spreekt gewoon vragen over hoe dr paard is enzo. En als het aan de orde komt gewoon zeggen dat je de stang wel erg strak vind. Of gewoon vragen waarom de stang zo strak staat? Maar als je dan gelijk op dr af zou lopen en zou zeggen: jou stang staat te strak!! Daar schiet waarschijnlijk niemand wat mee op dus ik zou er misschien wel wat van zeggen maar wel subtiel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:44

TAO --> PP.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:41

Ik zou ook mijn mond houden.
Voornamelijk omdat je er net bent, en je toch wel vrienden wilt maken. Als je weet hoe de verhoudingen zijn dan zou ik wel een balletje opgooien Vork

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:46

Idd leven en laten leven. Er zijn vast wel mensen die er wat van zeggen als het daadwerkelijk een probleem is en geen momentopname.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:48

wordt het te erg, dan trek ik mijn mond open.......

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:51

ik heb hetzelfde als kiwiko... ik wacht 1 keer af, maar als het de keer erna weer hetzelfde gaat of erger en het is echt erg genoeg dan zeg ik er echt wel wat van... of nog beter ik zou een stal zoeken waar ze niet zo rijden Bloos

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:27

Ik zou er denk ik ook niets van zeggen. Zeker als ik er nog niet lang bent. Als iemand mijn mening vraag uiteraard wel (maar ik denk dat er maar weinig mensen mijn mening zouden vragen).

Ik merk ook dat in de stal waar ik nu kom een ieder voor zich mentaliteitje heerst. Iedereen doet er gewoon zijn ding.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:48

Helemaal afhankelijk van de situatie. Of je al kennis hebt gemaakt met diegene, hoe oud diegene is en hoe oud ikzelf ben.

Er zijn situaties waarin ik me kan voorstellen dat je naar aanleiding hiervan eens (bv. na de training) een praatje maakt met diegene en vraagt hoe het zit. Voordeel van de twijfel geven.

Iedreeen heeft wel eens dagen dat het minder gaat. Overigens als iemand overtuigd is van zijn eigen aanpak, helpt een goedbedoelde opmerking van een nieuwe 'bemoeial' toch niet echt.

In de meeste gevallen denk ik dat een opmerking o.i.d. in het verkeerde keelgat zal vallen Knipoog

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 01:00

Ik vind het zelf ook niet fijn om commentaar te krijgen op mijn rijstyle dus ik bemoei me echt niet met andere.
iedereen heeft zijn eigen manier van rijden, sommige hard, sommige zacht.
voor de mensen die denken dat ik gelijk een ''mishandelaar'' oid ben nee ik vind slaan en schoppen ect niet kunnen maarik bemoei me niet met andere mensen en hun dier.Lachen

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:56

Ik zou er niets van zeggen.
Ik ben zelf nogal verlegen, dus zou het zowiezo niet doen, maar dan maak je geen nieuwe vrienden op die manier.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:57

Ik zou er niets van zeggen en zeker niet als je net nieuw bent.
Ik sta zelf wel open voor commentaar mits het op een vriendelijke, normale manier gebracht wordt.
En als je niet weet of dit altijd gebeurt dan kan je je er maar beter niet mee bemoeiten want je maakt er inderdaad geen vrienden mee.

Bij ons op stal heb je niet echt mensen die denken dat ze het beter weten, dat komt voornamelijk omdat ze recreatief rijden en iedereen gewoon hun gang laten gaan en daar ben ik wel blij mee. Ik vind het wel heel irritant als iemand de hele tijd op mij let.... Knipoog

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:59

Niet mee bemoeien. Daar maak je geen vrienden mee.