hier word ik boos om......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heaven

hier word ik boos om......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 08:08

regalmatig loop ik met joy (mijn jaarling merrie)en samen met mijn nichtje die op rema mag rijden buiten..
rijd je heerlijk in een stukje natuurgebied hoor je ineens veel gelach en gekletter.
word je gewoon keihard ingehaald in volle galop door een stelletje...............
vind dit gewoon niet normaal.
ik heb geleerd dat je altijd en iedereen netjes stapvoets moet passeren..
maar tegewoordig denken velen daar anders over....
gisteren zijn we naar het meer gegaan om de paarden te laten zwemmen..
joy pakt alles goed op en is vrijwel nergens bang voor.
komt er weer een meisje met haar pony naast de fiets die mij in keiharde draf inhaald op een drukke weg....
mensen zien toch dat je met een jong dier loopt?
vervolgens joy in rep en roer omdat ze hem niet had gehoord...
jullie ook zulke ervaringen???en wat doen jullie ermee?zeggen jullie er wat van of laat je het erbij?
graag hoor ik het van jullie......

Arabesk

Re: hier word ik boos om......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:13

ik had laatst een groep galopperende manege ruiters die achterop kwamen terwijl ik iemand bij me had die nog maar 2x in het zadel had gezeten

Boos!

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:13

Hoi,
Zelf nog geen ervaring mee gehad, mar ben het wel met je eens dat je elkaar in stap moet passeren. Wat ik doe als ik mensen aan zie komen, en die draven, dan blijf ik net zolang in het midden lopen tot ze stappen Clown. Misschien aso, maar het helpt wel altijd.

In jou geval zal ik er wel iets van zeggen, aangezien het je meerdere keren is overkomen. Ik vind het maar gevaarlijk als ze je zo inhalen
Succes!

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 08:17

tjah zoms rennen ze gewoon 3 keer voorbij....
ik zeg er wel wat van maar dan zijn ze gelijk weer weg....
aangezien paarden toch kuddedieren zijn worden ze van mij helemaal heet en gek...
aangezien mijn nichtje altijd nu snel afstapt als ze weer voorbijdenderen...word er gewoon moe van....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:19

Ik brulde nog 'STAPPEN!' en later vloekte ik 'g.dverdomme, ik heb een beginner bij me, als ik jullie tegenkom in het bos ga ik ook altijd stappen, zeker nooit geleerd dat je inhalen in stap doet?!'

Ik was ook flink pissed

Onze paarden blijven gelukkig rustig en koel in de kop, maar ik vind het gewoon aso.

Later die week kwam er nog een dikke vent op z'n knol de hoek om scheuren in galop Rolleyes gelukkig stopte hij wel.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:23

Ik heb zeker ook zulke ervaringen. Meestal laat ik het erbij, tenzij het echt te erg is.

Goed anticiperen, ze op tijd spotten en teken doen om te vertragen wil ook wel eens helpen. Wat ik geleerd heb in de praktijk maar dan vooral bij motor verkeer is juist niet op zij te gaan op voorhand. Als je in de weg loopt, vertragen ze automatisch en dan ga ik netjes opzij.

Mensen zien niet dat je met een jong dier loopt. Als je geluk hebt, zien ze dat je er loopt(met een dier). Ga er altijd vanuit dat het de lompste mensen zijn die er maar zijn op de wereldbol met oogkleppen op.

Overigens heb ik ook geleerd in stap te passeren. Voor mij hoeft dat niet eens. Beheerste arbeidsdraf of zelfs rustige galop, vind ik niet erg, maar het moet geen "vluchtidee" geven aan het andere paard. Maar die drempel ligt bij ieder paard anders, dus dan is dat wel het makkelijkste om gewoon te stappen. Maar dan vind ik ook dat de persoon die ingehaald wordt even de kans moet geven om te passeren, zodat je geen vrachtwagen fenomeen krijgt zoals op de snelweg.

De gevleugelde woorden van mijn opa "ze zijn allemaal gek en met warm weer nog veel meer, dus let op"

Edit: arabesk, ik vind dat wel een risico om een beginner mee te nemen op buitenrit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:04

daar had ik ook veel last van ja. Er waren een aantal stalgenoten (delfde staleigenaar, andere locatie) die overal en nergens willen galoperen. Ik liep samen met 2 andere stalgenootjes en hun paarden bovenlangs en hun raceten onderlangs. 1 van onze paarden werd helemaal panisch, dus ik gil naar beneden of ze ALSJEBLIEFT willen stappen. Ze waren nog geen 3 stappen voorbij ons en hopla, daar gingen ze weer. Gelukkig hield mn stalgenootje dr tinker wel, maar voor hetzelfde geld schiet hij er vandoor. Sinds dat hun bij ons zijn komen staan hoor je de mensen ook meer klagen als je gewoon met je paard rustig in stap loopt. Op elk stukje gras in die wijk zie je galopsporen. Nee hoor fijn die huidige maatschappij; hard, harder, hardst.

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:08

Ja ik ken het, wilde ze bij ons laatst ook doen, op een fietspad aan de drukke weg... wij hebben onze pony's er dwars voor gezet en ze maar eens even duidelijk gezegd wat we ervan vonden. De ene schrok wel heel erg omdat ik haar bij naam kende...

romatjuh

Arabesk schreef:
ik had laatst een groep galopperende manege ruiters die achterop kwamen terwijl ik iemand bij me had die nog maar 2x in het zadel had gezeten

Boos!

Sorry hoor, maar wie is hier nou dommer?? Snap wel dat het niet nodig is om in te halen, maar je gaat ook niet met iemand buiten rijden die nog maar 2 keer heeft gereden.

AnnemiekvM

Wat vinden jullie dan van wandelaars, kinderen op het ruiterpad? Kan ook heel vervelend zijn. Mijn pony stopt wel op tijd, maar voor hetzelfde geldt ligt er een keer een kind onder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:10

A.S.O.C.I.A.A.L. ander woord heb ik er niet voor....
Ik vind dat erg beangstigend, god weet wat er allemaal kan gebeuren...
Misschien leuk om eens een topic + poll te opnenen hierover?

Zo van:
"In welke gang mag/ moet je een andere ruiter buiten passeren?"

En dan in de poll:
- in stap
- in draf
- in galop

Misschien wel leerzaam, want er zitten ongetwijfeld ook genoeg van dergelijke aso's op Bokt...

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:10

Als er paarden in volle galop op ons afkomen gaan we gewoon heel breed rijden (als ze van ver af komen) dat ze wel móeten afremmen, maar meestal gaan ze wel stappen!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:12

Erg vervelend inderdaad.. Ik blijf dan ook altijd breed stappen tot tegenligger ook gaat stappen.
Gelukkig komt het hier maar zelden voor. Lachen

Enne, wat betreft wandelaars op het ruiterpad, die horen daar niet,
dus daar zou ik niet zo veel rekening mee houden als andere ruiters.
Kijk over het kind heen rijden gaat wat ver Vork , maar ik zou gewoon zo dichtbij mogelijk draven, als ze geen aanstalten maken om weg te gaan.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:14

Nettieejj schreef:
Als er paarden in volle galop op ons afkomen gaan we gewoon heel breed rijden (als ze van ver af komen) dat ze wel móeten afremmen, maar meestal gaan ze wel stappen!

Als wij met de manege les naar het bos gaan. En er komt een groep ruiters aan die draven of galopperen dan mogen wij ook altijd breed over het pad gaan lopen. Dit mogen we ook altijd doen wanneer er iemand met een hond op het ruiterpad loopt. Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:18

Ik vind het ook erg asociaal om elkaar in volle galop te passeren, zelf passeer ik meestal netjes in stap en soms in een licht sukkeldrafje.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 13:23

de mensen die mij altijd voorbijscheuren zijn meiden van de manege...
gewoonweg om te pesten....
ze weten dat de pony heet word en natuurlijk mee wil!!!
ik heb gewoon geen vertrouwen meer in andere ruiters....
ik fiets meestal mee.
bij ons heb je een parkje wat je aleen te voet kunt doen of lopend.
laat ik haar even in dat park rijden zul je zien dat ze er weer voorbij crossen...
leuk hoor...kun je weer afstappen....

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 13:25

en blokeren heeft geen zin in je eentje op zo,n groot gebied...
ik ga met joy ook niet meer naar dit park...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:28

Ik ken dat, heb het ook een paar keer meegemaakt. Het is gewoon aso en gevaarlijk... bah...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:32

Ik begrijp wel dat je vertrouwen redelijk foetsie is...
Vroeger werd het er bij ons, zowel op de manege en later op de rijvereniging, goed ingestampt dat je nooit, maar dan ook nooit een andere ruiter voorbij mag scheuren.... Wij durfden dat niet eens te doen.
In het bos hier doet iedereen het vrij netjes.
Maar op de Lage Vuursche heb ik het helaas wel eens anders meegemaakt...

Wat te denken van iemand die je hebt gevraagd of hij wil stappen wanneer hij je inhaalt, maar die er vervolgens (wanneer ie echt 1 meter van je verwijderd is) echt keihard vandoor spuit zodat je de klodders modder in je mond en haar hebt en je paard helemaal knetter wordt?! Godsamme.... Boos!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:35

Mijn broer roept altijd heel hard als mensen rakelings langs hem scheuren: Hé je verliest wat!
Als ze dan langzamer gaan zegt hij heel rustig: "Je snelheid".

lauwauwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:38

wij reden eens met onze paarden lang de weg .. toen kwamen er idioten aan die reden zoo rond de 100/120 dus mijn buurvrouw ging een stukje op de weg rijden van rustig aan....
toen gebeurde het die jongens stopte met gierende banden en begonnen ons uit te schelden van jaah dit en dat met de poedersuiker knollen enzooo wij dachten echt van jaah daag doe ff normaal en toen ze uit gescholden waren toen reden ze met gierende banden weg ..... nOU dat vOnd ik echt belachelijk .....!!!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:40

Hermelientje schreef:
Mijn broer roept altijd heel hard als mensen rakelings langs hem scheuren: Hé je verliest wat!
Als ze dan langzamer gaan zegt hij heel rustig: "Je snelheid".

Dat vind ik een goeie! *LOL*

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 13:41

nou je het zegt....
ben ook al een keer bijna aangereden door een auto die ook vlk langs joy even het gas er op gooide...
vervolgens schrok joy en kwam met haar been tegen de bumper van de man...
klein krasje en joy had niks gelukkig..
deze meneer bood wel zijn excuus aan en nam de kosten op zijn eigen rekening...
hij was nu dus met zn neus op de feiten gedrukt dat een paard altijd kan schrikken als je erlangs rijd........

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:08

het verschilt een beetje maar meestal toch wel stap of een handdrafje.. als mensen bv met een hond mij hebben gezien en aan de kant gaan staan draaf ik er langs en bedank ze. ik heb het zelf wel eens mee gemaakt dat een meisje met groot paard ons tegemoet kwam.. telefoonerend nog wel en draafte gewoon hard door... echt niet normaal... mijn paard is wel bomproof maar toch daar kun je niet van uit gaan vind ik. moet ook zeggen dat ik brommers en automobilisten erg asociaal vind. reed laatst over het kanaal over een smalle brug, rijd er ineens op een meter afstand een auto achter me :S

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:17

Ik vind het ook niet kunne. Heb het ook wel eens gehad dat er een aantal meiden vanachter me met een rotvaart aankomen galloperen, lekker door de blaadjes die in het bos lagen. Paard knettergek, hoppa.

Nee, als ik iemand wil passeren (harder dan stap) vraag ik altijd eerst of dit kan. Je kent het paard niet, dus beter te voorzichtig dat te lomp.