Wat vinden verzorgers van pony's of paarden nu redelijk als.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

White_Wolf

Wat vinden verzorgers van pony's of paarden nu redelijk als.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 00:11

Hallo allemaal.
Ik zie op verschillende topics dat mensen afgeven op verzorgers van pony's en paarden dat ze niet genoeg over hebben voor hun verzorgpaard/pony. Nu wil ik het wel eens van de andere kant horen. Wat vinden jullie als verzorgers nu een redelijke tegenprestatie voor het rijden van jullie verzorgpaard of pony.
Ik heb bijvoorbeeld een D-pony staan waarmee je alles mag (behalve buitenritten, want daar is hij te wild voor), beschikking over trailer, buitenbak en goed materiaal. Waar iemand alle dagen op kan rijden.
Wat vinden jullie een reëele tijdsbesteding per week in combinatie met school/werk/andere activiteiten?

rooz_89

Re: Wat vinden verzorgers van pony's of paarden nu redelijk als.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 00:16

Ik zou er zelf weinig tijd voor hebben ( zon 3 dagen in de week totaal). Maar heb best wat over voor een verzorgpaard. Ik moet eerlijk zeggen dat als de bijdrage al aardig hoog is ik ook niet zo snel iets extra's koop ofzo. Verzorging e.d. heb ik er uiteraard wel voor over, stalletje doen etc.
Ik heb nu een verzorgpaard die ik op oproep doe, erg makkelijk voor in vakanties en weekenden als zij weg zijn en niemand hebben mailen ze mij.
Voor vast ben ik nog opzoek, wat ik een goede deal vind van mijn inval is dat de eigenaar van die verzorgpony heel soepel is met dagen. Voor mij ideaal want ik heb elke week een ander rooster en kan dus zelf bepalen of ik ga en welke dagen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:44

Ik mag alles Haha!
Ik heb wel m'n eigen spullen, eigen zadel/hoofdstel en zelfs eigen trailer. Maar ik mag zo vaak komen als ik wil en zolang het paard er niet slechter van word alles ermee doen (ik heb er b.v. een ander bitje ingedaan omdat ik dacht dat ze daar fijn op zou lopen, en dat deed ze ook)

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 23:27

Ok, maar vinden jullie niet dat als je een verzorgpaard/pony neemt je ook verantwoordelijk bent voor de training van dat paard/pony. Dus dat je het eigenlijk niet kan maken om "maar" 1x in de week te komen? Een paard/pony heeft tenslotte minimaal vier keer in de week training nodig om resultaten te kunnen behalen. En hoe zit dat met het uitmesten, harnachementverzorging ed?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 23:51

Oef lastige vragen Knipoog

Ik heb nu sinds een jaar of 7 verzorgpaarden op een kinderboerderij. Wat begon als een plekje om te hobbelen is uitgegroeid tot een hele verantwoordelijkheid. En ik vind het perfect zo, niets te klagen.

Voor mn studeren ging ik er iedere zondag en vaak nog 2 dagen in de week heen. Als het kon vaker, maar is een stukje fietsen, dus kan niet altijd. Nu ik studeer en alleen weekends kan, ga ik zo vaak mogelijk.
Wel op zoek gegaan naar vervangers, zodat ze toch aandacht krijgen die ze verdienen.

Kwa opbouw in training. Wij rijden ze recreatief, beetje conditie is leuk, maar nu ze 24/7 buiten staan hoeven ze echt niet constant gereden te worden. Eentje rij ik zelfs zelden, als ik er eens in de maand op zit is dat veel.
Uitmesten, altijd als ik er ben. Soms een hele dag alleen uitmesten, je kan je vast wel voorstellen dat je je wel vermaakt op zo'n kinderboerderij.

Verantwoordelijkheid geven aan de ruiter is leuk, maar bekijk wel goed of dat die het aan kan. Met of zonder controle is een wereld van verschil. Ik zou er niet meer tegen kunnen als iemand me constant op de vingers kijkt, maar bij de meiden die komen houdt ik wel alles in de gaten. Of nouja, subtiel natuurlijk, maar naderhand wel even mailen/bellen/sms-enhoe het gegaan is natuurlijk..

Maar wat wil je precies weten?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 06:54

White_Wolf schreef:
Ok, maar vinden jullie niet dat als je een verzorgpaard/pony neemt je ook verantwoordelijk bent voor de training van dat paard/pony. Dus dat je het eigenlijk niet kan maken om "maar" 1x in de week te komen? Een paard/pony heeft tenslotte minimaal vier keer in de week training nodig om resultaten te kunnen behalen. En hoe zit dat met het uitmesten, harnachementverzorging ed?

Uitmesten word gedaan, harnachement is van mezelf dus word thuis gepoetst. Ik kom 3-4 keer in de week, dus voel me verantwoordelijk genoeg Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 06:58

Ik verzorg 4 verzorgpaarden met nog 2 andere meiden maar die zijn er meestal niet als ik er ben (alleen een op zaterdag) dus ik ben er meestal maandag en soms dinsdag donderdag vrijdag
zaterdag! Verder mag ik ook gewoon alle spullen gebruiken en hoef ik geen cent om te draaien....

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:00

Ik heb nu 2 verzorgpony's, deze mag ik poetsen, longeren, ermee wandelen etc. rijden niet. Past ook niet haha. Ik kom daar nu 2x per week. Vaker lukt helaas niet. Maar ik leer er echt onwijs veel dus in tegenprestatie daarvoor zou ik zo 4x in de week komen, maarja school hè...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:15

Ik verzorg er nu vier; twee volwassen merries, een ruin in opleiding en een hengstje van net 2, en overdag door de weeks zijn ze dan 'van mij'. Dat houdt in buiten zetten, voeren, poetsen, stallen (+eventueel weitje) uitmesten, tuig bijhouden, opruimen en rijden oid. Een enkele keer, als de eigenaar echt niet kan, ook 's avonds en/of 's ochtends voeren en natuurlijk een gil geven als er iets is met een van de paardjes. Best een verantwoording maar ik vind het prachtig zo. Ik heb wat om handen, mag doen en laten met ze wat ik wil en het is dan net alsof ik mijn eigen paardjes heb, maar dan zonder de financiele lasten (ik doe al genoeg, volgens de eigenaar). Niet komen doe ik eigenlijk alleen als ik echt te ziek ben, ik vind het veelste leuk!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:34

White_Wolf schreef:

Ik kom 3 dagen in de week, de andere verzorger ook. Ik voel me niet zozeer verantwoordelijk voor de training, want het is toch maar een beetje recreatief hobbelen, maar wel voor de aandacht. Ik wil dat een paard af en toe mens ziet, dus daarom ben ik er elke dag dat ik thuis ben. Die resultaten vind ik minder belangrijk, het gaat erom dat het paard gewoon aandacht krijgt. Ik ben er geen uren meer, maar een uurtje of 3, omdat ik tegenwoordig studeer. In die tijd zorg ik dat ze gepoetst wordt en dat haar stal schoon is. Invetten doe ik ook, maar dat schiet er tegenwoordig nog wel eens bij in Bloos

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 07:39

Financieel vind ik het ook een verantwoordelijkheid van de eigenaar, anders moet je geen paarden houden zeg ik altijd maar. Ik heb een meisje rijden op mijn pony, waar ik echt nooit geen omkijken naar heb: ze komt van best ver, maar is er minimaal drie keer in de week en regelt alles van stal tot harnachement bovendien houdt ze rekening met haar training met hoeveel ze geweest is. De andere kant heb ik helaas ook (te) vaak meegemaakt: bij mij mogen ze gebruik maken van de trailer tot het (goede) kwaliteit harnachement. Wat ik alleen zo jammer vind is dat het zo vanzelfsprekend is voor hen, of het moet liggen aan de streek waarin ik woon... Verdrietig

Ashley250

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:40

Toen mijn paard nog niet van mij was, was hij mijn verzorgpaard. Ik verzorgde hem, samen met mijn moeder en zusje, omdat de eigenaresse zwanger was.
Het was altijd een stukje rijden voor Eshley maar we konden er altijd heen wanneer we maar wouden. Ook konden we altijd rijden, binnen of buiten en gewoon heerlijk verzorgen. Als we iets nieuws wouden doen, vertelde we dat altijd wel maar we kregen altijd makkelijk toestemming.
Uiteindelijk liep het zo uit dat hij zowat van ons was alleen betaalde de eigenaresse het voer en de stalling nog.

Nouja, en toen ging ze bijna bevallen en mochten we Eshley overkopen Haha!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:27

Ik denk dat je daar van te voren duidelijke afspraken over moet maken.
Tevens ligt het natuurlijk ook aan de flexibiliteit van de eigenaar. Als die vaste dagen heeft dat je mag komen dan zal het niet altijd lukken. En qua training ligt de eindverantwoording bij de eigenaar.
Zelf heb ik een bijrijpony, puur recreatief en de afspraak is ongeveer twee keer per week. Als ik daar gemiddeld aan kom is het goed.
Overgens zou ik niet betalen voor een verzorgpaard omdat beide partijen en profijt van hebben. Een leasepaard is natuurlijk weer wat anders.

AylaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:27

rooz_89 schreef:
Ik zou er zelf weinig tijd voor hebben ( zon 3 dagen in de week totaal). Maar heb best wat over voor een verzorgpaard. Ik moet eerlijk zeggen dat als de bijdrage al aardig hoog is ik ook niet zo snel iets extra's koop ofzo. Verzorging e.d. heb ik er uiteraard wel voor over, stalletje doen etc.
Ik heb nu een verzorgpaard die ik op oproep doe, erg makkelijk voor in vakanties en weekenden als zij weg zijn en niemand hebben mailen ze mij.
Voor vast ben ik nog opzoek, wat ik een goede deal vind van mijn inval is dat de eigenaar van die verzorgpony heel soepel is met dagen. Voor mij ideaal want ik heb elke week een ander rooster en kan dus zelf bepalen of ik ga en welke dagen.

haha rooz, ik dat het te lezen, ik d8 hé dat kotm me bekend voor:P zie k dat het van jou is haha

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:32

Ik kom bij mijn huidige pony's 1 keer in de week, simpelweg omdat ze in Nederweert wonen, en ik bij Sittard. Ik mag er alles mee, en als tegenprestatie doet ik alles wat er gevraagd wordt. Als de stallen uitgemest moeten, de dieren water (ben je zeker n uur mee kwijt, maar goed), helpen met de volbloeds, ik doe gewoon wat er gevraagd wordt. Ben ook errug blij met mijn huidige pony's, zoiets heb ik niet eerder meegemaakt, en heb er al meerdere versleten Lachen
Ben ook erg dol op die mensen, en die mensen ook op mijn, dus in dit geval snijd het mes echt aan twee kanten Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:58

Ik mag ook alles doen wat ik wil. (Rare uitzonderingen daargelaten). En rijd zo'n beetje ook elke dag, soms 2 of meerdere keren op een dag (in het weekend bijv.). Heb geen klagen, ik denk dat je gewoon goed vooraf moet zeggen tegen je bijrijdster waar hij/zij aan toe is, dus eerst beginnen met de "mindere klusjes" zegmaar, dus dat ze moeten uitmesten, vegen enz. enz. en daartegenover staat dus het rijden.

Denk dat het met de meeste verzorgers is dat die alleen maar willen rijden en niet (vervelende) klusjes willen doen.

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:26

ik mag alles doen met mijn verzorgpony Lachen .. ik beschouw haar eigenlijk als mijn eigen pony Lachen.. en ik ben echt super blij dat ik haar mag verzorgen.; ( het is een heel lang verhaal *LOL* .. en haar eigenaars zijn ook blij dat ik dat wil doen.. omdat ze zelf niet zoo vaak komt rijden Lachen
en ik heb echt wel veel voor haar over hoor ! kga er 4 keer in de week heen.. en verzorg haar altijd voor ik ga rijden en erna , en ik ga soms gewoon om te verzorgen en niet voor te rijden Lachen. dus kgeef echt niet alleen om het rijden !

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:29

Mijn verzorg paarden zijn mijn paarden Knipoog ik verzorg fulltime ( laatste 3 maand heb ik er gelukkig iemand bij gevonden ) 3 paarden, we regelen alles en als we niet komen gebeurd er niets, krijgen een plak hooi, en dat was het. eigenaar kan om lichamelijke problemen nog maar zeer weinig, daar staat wel tegenover dat we er dus ook alles mee mogen doen, goede buitenbak ter beschikking, 20 hindernissen, trailer, auto, als we wat nodig zijn, lever ik het bonnetje in en krijg het weer terug. super! Ben er wel erg veel tijd mee kwijt, maar dat heb ik er ( nu nog ) wel voor over Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:33

Ik heb een verzorgster die een van mijn pony's bijna fulltime verzorgd. Die rijd haar 4 of 5 keer in de week, mest uit, voert enz. Grote spullen zijn van mij (zadel, hoofdstel enz), dekjes, beschermer enzo heeft ze wel voor haar.

Zij doet bijna de complete verzorging, mag ook alles wat binnen het normale ligt, maar de eind verandwoordelijkheid ligt bij mij. Ik hou een oogje in het zijl en ben financieel verantwoordlijk.

Ze start deze merrie ook op wedstrijd, maar we gaan ook samen naar het strand, bos, oefenspringen enz.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:50

Ik verzorg nou alweer zo'n 6 jaar bij dezelfde man, eerst de Shetjes en toen ik groter werd ben ik overgestapt op de Fries. Ik heb zelf een hoofdstel gekocht, zadel heb ik wel van daar. De eigenaar van mijn verzorgpaard geeft zelf echter helemaal niks om zijn paard. Ze staat daar echt maar een beetje voor de lol, om de wei maar vol te hebben zeg maar. Als ik dus ooit een week niet kan komen (omdat ik het druk heb met school en werk) staat t paard er nog hetzelfde bij als toen ik haar achterliet. Ook heb ik alleen een weiland tot mijn beschikking om te rijden.
Ik heb ook al een aantal keren eraan gedacht om te stoppen met verzorgen, gewoon omdat ik daar echt alles doe en ik er weinig voor terugkrijg. Het wordt vanzelfsprekend gevonden dat ik weer eens op kom draven als de eigenaar dat wil. Ik zou bijvoorbeeld graag een stukje afgezet hebben als bak, zodat ik les kan nemen.
Daarintegen ben ik helemaal gek op het paard en ook op de plaats waar hij staat (heel veel plaats, langs het water, langs de bossen). Alles komt dus eigenlijk op mij aan, maar ik heb natuurlijk wel veel vrijheid. Ik probeer er minimaal 2 keer per week heen te gaan, meestal ben ik er vaker.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:55

er zit een groot verschil tussen een paard verzorgen en bijrijden denk ik.

bijrijden is alleen maar rijden. verzorgen is alles erop en eraan.
als je een paard verzorgt.. en er zijn meer mensen.. dan wordt het al veel lastiger met wie doet wat.

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:45

xNursiex schreef:
En qua training ligt de eindverantwoording bij de eigenaar.

Dit ben ik niet met je eens. Je kan als eigenaar de training niet beïnvloeden als iemand anders er op rijdt. Tenzij de eigenaar je lesgeeft. Ook als zou de ruiter er elke dag op zitten, voor het zelfde geldt jakkert de ruiter er maar op los. Het gaat om de instelling van degene die het dier traint.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:14

White_Wolf schreef:
xNursiex schreef:
En qua training ligt de eindverantwoording bij de eigenaar.

Dit ben ik niet met je eens. Je kan als eigenaar de training niet beïnvloeden als iemand anders er op rijdt. Tenzij de eigenaar je lesgeeft. Ook als zou de ruiter er elke dag op zitten, voor het zelfde geldt jakkert de ruiter er maar op los. Het gaat om de instelling van degene die het dier traint.

Okay, maar de eigenaar kan toch ook van te voren een beetje scannen wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft? Bovendien merk je het denk ik ook wel aan de paarden, als iemand er op een rare manier mee omgaat. Op dat punt ligt het er natuurlijk wel aan op wat voor manier de eigenaar begaan is met zijn dieren. Die van mij is heel erg kritisch, voorzichtig met zijn dieren en ziet alles; dat ik een van de jongens mag helpen beleren vind ik dan, behalve een prachtige ervaring, ook een enorm compliment.
'Mijn' eigenaar heeft mij al een heel aantal keren met mijn vorige verzorgpaardje bezig gezien en ik durf te wedden dat ie heeft lopen babbelen met de lesgever, ook een goede vriend van hem, voordat hij me vroeg. Ik heb destijds, geloof ik, de eerste dag al de sleutels van het erf en de zadelkamer gekregen, met de mededeling dat ik kon komen en doen wanneer ik wilde.
Als andere mensen eens op de paardjes rijden blijft hij er altijd bij staan, totdat hij het idee heeft dat er geen gekkigheid gebeurt. Zelfs daarna is het nog niet de bedoeling dat ze gelijk het erf afgaan, daar is hij helemaal superkritisch op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:31

ik heb er zekers veel voor over Haha!
moet je nagaan van manegepaard,
naar een privebak voor jou alleen, fijne, nette spullen en er alles mee mag. dat is zo fijn! klinkt erg stom maar alleen al lekker je tijd hebben en goed materiaal... Vork
en ook fijn een paard dat fijn aan je hulpen staat en ook nog eens blij is dat je hem aandacht komt geven. ik word altijd zo heerlijk relaxt bij paarden, erg goed voor mijn humeur. maar ik vind het rommelen er om heen eigenlijk nog wel het fijnste, gewoon relaxt je tijd overal voor nemen....... Dromen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 05:47

RUI-->VP