discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:10

n.a.v. dit topic: [SV] Hoe verkoelen?
waar ik mij wel over kan verbazen is dat er vaak geen schaduw is voor een paard?
veel mensen vinden paarden die in de winter buiten staan zielig, maar die zijn minder zielig dan een paard in de felle zon zonder schaduwmogelijkheid. een paard kan beter tegen kou dan tegen hitte. is het niet verplicht dat paarden schaduw moeten kunnen vinden?

wat vinden jullie? wat denken jullie? en hoe is het bij jullie?

silfie35

Re: discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:11

Mijn vz paarden kunnen nu zo vanuit de wei naar de stal (ivm bouwen stal) en vanmiddag stonden ze gewoon met zn tweeen in de stal en de anderen stonden er lekker bij te leuten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:12

mee eens. schaduw zou verplicht moeten zijn en gemeentes moeten het eens toestaan om schaduw neer te mogen zetten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:13

ik vind eigenlijk dat het wel zo fijn is voor het paard.
die van mij staat meestal gewoon in een weide waar hij uit kan lopen naar de bak en zijn uitloopstalletje Lachen
soms echter ook aan de overkant van de weg, dan is er wel een heg die wat schaduw biedt, maar verder weinig..
merk weinig aan hem of hij in de 1e of 2e weide staat Lachen

wel komt hij sowieso 'savonds tegen half 6 terug naar de bak/paddock (en dus de schaduw van zijn stal)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:13

Ik deel volledig je mening,ikenindi !

Ik vind dat ze het nu echt moeten gaan verplichten dat paarden een schuilplek hebben op de wei.
Zowiezo tegen de wind/regen en kou. Maar zeer zeker ook tegen de zon, en een schuilstal bied ook uitkomst tegen dazen.Dazen komen meestal niet binnen namelijk.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:15

Natuurlijk moet je wat schaduw in de wei hebben, volle polle is echt niet gezond. Vind je zelf ook niet fijn met dit weer als je niet in de schaduw kan zitten

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:16

ik ben het er ook helemaal mee eens dat paarden/pony's in de schaduw moeten kunnen staan!
de hele dag met deze temperaturen in de felle zon staan lijkt me niet zo goed voor een paard..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:18

Ik vind idd ook dat een paard ten alle tijden moet kunnen schuilen voor de zon maar ook als het regent. Als zo`n dier zelf de keus heeft doet hij echt wel wat goed voor hem is. Maar je moet altijd schaduw kunnen bieden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:24

Ik vind een schaduwmogelijkheid ook wel belangrijk. Die van mij kunnen in de zomer vrijwel altijd in de schaduw, maar maken daar niet heel veel gebruik van. Hun voorkeursplekje is wel wat beschut, maar biedt nauwelijks schaduw.

Wettelijk gezien ligt het alleen wat lastig met schuilmogelijkheden. De overheid is bang dat het toestaan van schuilstalletjes een wildgroei aan aftandse schuurtjes gaat geven. Dat is niet goed voor het landschap (geef toe, die golfplaten, vervallen krotten zien er niet altijd mooi uit), en daarnaast bestaat het gevaar dat het schuilstalletje in no time wordt gebruikt als permanente stalling, wat dan weer niet de bedoeling is. Ga je het dus toestaan, dan moet het aan eisen voldoen en moet er een strenge controle op zijn. En wie gaat dat doen (en betalen)?

Ik ben er trouwens wel voor hoor, dat het toegestaan wordt, maar wil alleen aangeven waar de knelpunten liggen Knipoog

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:27

Eigelijk nooit bij stil gestaan de mijne heeft trouwens ook geen schaduw. Scheve mond Scheve mond
Die staat ook gewoon in de volle zon.
Ga dat eens vragen bij ons op stal....

Maar nu ik dit zo lees eigelijk overal bij mij in de buurt wat ik kan bedenken staan ze in de volle zon. Verward

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:29

De mijne heeft momenteel ook geen schaduw in de wei. Enige oplossing is dan om hem, als het echt warm wordt, 's middags binnen te houden en dan 's ochtends en 's avonds naar buiten.

Ik denk dat vaak wel het probleem is dat de gemeente niet toestaat om schuilmogelijkheid op de wei te bouwen...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:30

Zat ff te bedenken of wij schaduw hadden maar wij hebben een hele grote overhangende boom waar ze met zn allen onder kunnen staan!

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:31

Ik ben het wel met je eens, schaduw zou verplicht moeten worden. Wij hebben een hele bomenrand waar altijd schaduw is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:35

Maar hoe kan je schaduw verplicht maken als je niks mag bouwen? En om dat te verplichten zal duidelijk moeten worden dat het dierwelzijn daadwerkelijk wordt geschaad. En dat is vrij lastig meetbaar...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:36

Een boom oid Knipoog
Ik wind wel dat er schaduw moet zijn ja. Ik heb dan ook alleen maar op weides gestaan waar schaduw was, nu heb ik het helemaal ideaal want ze hebben een schuilstan en ze hebben altijd ergens schaduw in de wei, dus ze kunnen kiezen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:48

Die gasten bij de gemeente zijn allemaal eigenwijze flikkers die alleen maar aan zichzelf denken (dat idee krijg ik soms). Dus dat zal wel heel lang gaan duren voordat ze gaan controleren of je schaduw hebt (laat staan dat ze wat makkelijker zijn in het verschaffen van een vergunning voor schuilstal)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:51

WesseLady schreef:
Ik vind een schaduwmogelijkheid ook wel belangrijk. Die van mij kunnen in de zomer vrijwel altijd in de schaduw, maar maken daar niet heel veel gebruik van. Hun voorkeursplekje is wel wat beschut, maar biedt nauwelijks schaduw.

Wettelijk gezien ligt het alleen wat lastig met schuilmogelijkheden. De overheid is bang dat het toestaan van schuilstalletjes een wildgroei aan aftandse schuurtjes gaat geven. Dat is niet goed voor het landschap (geef toe, die golfplaten, vervallen krotten zien er niet altijd mooi uit), en daarnaast bestaat het gevaar dat het schuilstalletje in no time wordt gebruikt als permanente stalling, wat dan weer niet de bedoeling is. Ga je het dus toestaan, dan moet het aan eisen voldoen en moet er een strenge controle op zijn. En wie gaat dat doen (en betalen)?

Ik ben er trouwens wel voor hoor, dat het toegestaan wordt, maar wil alleen aangeven waar de knelpunten liggen Knipoog

maar zeg eens eerlijk: weegt een verminder dierenwelzijn op tegen minder mooi landschap?

en tegen het meeste kunnen ze best wat doen. als je een schuilstal wilt neerzetten moet je toestemming vragen bij gemeente. als zij nou `gewoon` toestemming geven op bepaalde voorwaarden, namelijk onderhoud en uitzicht vanaf de openbare weg etc. dan is er een hoop geknel weggenomen toch? Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:53

silfie35 schreef:
Die gasten bij de gemeente zijn allemaal eigenwijze flikkers die alleen maar aan zichzelf denken (dat idee krijg ik soms). Dus dat zal wel heel lang gaan duren voordat ze gaan controleren of je schaduw hebt (laat staan dat ze wat makkelijker zijn in het verschaffen van een vergunning voor schuilstal)

het is niet aan de gemeente het te controleren, maar aan de db of lid... maar dan moet er eerst een wet voor komen of in ieder geval een regel Knipoog

en een hoop geprotesteer voor het gemeentehuis Knipoog zodat ze makkelijker toestemming geven voor een schuilstal

maar een boom midden in de wei kan ook prima schuilgelegenheid bieden...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:55

x_Mliss schreef:
Eigelijk nooit bij stil gestaan de mijne heeft trouwens ook geen schaduw. Scheve mond Scheve mond
Die staat ook gewoon in de volle zon.
Ga dat eens vragen bij ons op stal....

Maar nu ik dit zo lees eigelijk overal bij mij in de buurt wat ik kan bedenken staan ze in de volle zon. Verward

klopt, hier hebben ook niet alle weides schaduw... maar daarom breng ik het ook eens onder de aandacht Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:04

ikenindi schreef:
WesseLady schreef:

maar zeg eens eerlijk: weegt een verminder dierenwelzijn op tegen minder mooi landschap?

en tegen het meeste kunnen ze best wat doen. als je een schuilstal wilt neerzetten moet je toestemming vragen bij gemeente. als zij nou `gewoon` toestemming geven op bepaalde voorwaarden, namelijk onderhoud en uitzicht vanaf de openbare weg etc. dan is er een hoop geknel weggenomen toch? Knipoog

Ik zei al, ik ben ook wel voor hoor Knipoog

Maar om dat wettelijk rond te krijgen zal het effect op het dierwelzijn ook echt aantoonbaar moeten worden gemaakt. Dat op zich is meestal al lastig. Imo is het voor een paard niet goed om de hele dag in de brandende zon te staan, maar aan de andere kant komen (wilde) paarden ook in de woestijn voor... Dieren die echt niet tegen kunnen leven daar niet! Het lijkt me daarom moeilijk om aan te tonen dat het dierwelzijn van paarden wordt geschaad op deze manier...

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:21

De mijne staat ook in het land in de volle zon, maar je merkt snel genoeg of het te gek wordt als ze veel witte plekken op de neus hebben of ze zijn een schimmel die verbrand dan wel sneller.
Maarja dat is een kwestie van veel smeren en goed in de gaten houden ... Knipoog

Ik maak er geen probleem van als ik moet kiezen in een hete box (binnenstal) staan of in de zon op het land dan kies ik voor het land !!! (zonder schaduw) Zolang ze maar genoeg drinken dat is wel erg belangrijk ja en veel controleren maar dat is geen probleem bij ons ze gaan dr om 12uur op en half 6 weer af en overdag lopen erg genoeg mensen die alles in de gaten houden !!!

Ik weet dat ze helemaal gek is van op t land staat dus zolang zei het geweldig vindt wie ben ik dan Clown

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:31

als je kijkt in de polders hier, dan is er ook nergens een schaduw plek. Tuurlijk is het beter van wel,maar aan een schuilstal of boom midden op het land zitten ook nadelen (ik beredeneer even als een boer nu...)

Je moet er omheen rijden met de trekker, moeilijker te bemesten, moeilijker in te zaaien, moeilijker te maaien ect ect ect.

Ik heb de keuze: op het land zonder schaduw, of 24/7 op stal.
Wij hebben hier geen dazen in de regio.
Nou dan kies ik wel voor op het land. Sloten genoeg om te drinken, ook hebben ze een waterbak in het land.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:47

Er mag geen schuilstal op ons land gezet worden dus er is helaas geen schaduwplek in ons land. Dazen zijn er gelukkig niet veel bij ons dus dat is weer geen probleem.

Als het erg warm is (25 +) en ik heb de mogelijkheid om hem op het warmst van de dag even binnen te zetten of er iemand die dat wil doen voor mij, dan gaat hij een paar uurtjes op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:49

VSW --> PP.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:51

Ineke2 schreef:
Er mag geen schuilstal op ons land gezet worden dus er is helaas geen schaduwplek in ons land. Dazen zijn er gelukkig niet veel bij ons dus dat is weer geen probleem.

Als het erg warm is (25 +) en ik heb de mogelijkheid om hem op het warmst van de dag even binnen te zetten of er iemand die dat wil doen voor mij, dan gaat hij een paar uurtjes op stal.

kun je niet gewoon een wand neer zetten?? of een boom planten??
altijd beter dan stal.
Lachen

wij hebben een schuil muur en meerdere schuren naast de paddock waar ze bij kunnen staan en in de wei bomen Lachen
over een tijdje word de stal opgebouwd en dan kun ze als ze willen schuilen in de stal.