Totale kostenplaatje paard/pony?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Totale kostenplaatje paard/pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 16:10

Haha! Haha!

Ik heb een tijdje met mijn moeder zitten praten, over leasen en verzorgen van een paard (dat het toch meestal te ver is of dat het niet is wat ik zoek, etc.)
Het kwam er toch wel op neer dat een paardje voor onszelf (ik en m'n zusje) eigenlijk de beste optie is, we willen dat ook al zo lang heel graag.

Nu moet ik van mijn moeder een kostenplaatje maken, echt alle gemiddelde kosten die je per jaar en per maand kwijt bent dus. (We houden rekening met evt. ziekte/andere medische dingen die er onveerwachts bij kunnen komen)

Het gaat om de aanschaf van een paard (haflinger), ik heb een beetje op marktplaats zitten kijken en heb gezien dat de gemiddelde prijs varieërd van 1000 tot 2500 euro (met uitschieters naar boven en onder maar dat gaat dan meestal om de jongere dieren of sport paarden)

Nu zou ik aan jullie willen vragen of jullie mij een beetje kunnen helpen daarmee?

Ik heb hier mijn lijstje;
(Ik weet niet wat de kosten zijn van een enting en wanneer en hoevaak die moet?)
En ik wil jullie vragen of er nog iets ontbreekt?

Citaat:
Stalling
Stalling per maand € 105 p.m. (excl. Hooi, stro, biks)

(Voor 1 pony, klopt dit zo ongeveer?)
Hooi per maand € 15,00
Stro per maand € 15,00
Bix per maand (per zak van 25 kg = € 8,00) € 25,00

Totaal stalling per maand € 160,00

-----------------------------------------------------------------------------------------

- Hoefsmit: Bekappen per 6-8 weken € 40,00

- Lessen prive per half uur (per keer) € 10,00 - 15,00 (€ 12,00)

- Wormenkuur per 6-8 weken € 10,00 - 13,00

-----------------------------------------------------------------------------------------

Kosten per maand (incl. Les / bekappen / wormenkuur) € 220,00

- Enting (per jaar?) € ?

Toebehoren
- Zadel (als die er niet bij te kopen is)
Veelzijdigheids zadel € 300,00 – 500,00
of
Dressuur zadel € 500,00 – 800,00

----------------------------------

- Dekens
* Regen € 60,00
* Winter € 60,00
* Zweet € 10,00
Totaal dekens € 130,00

- Hoofdstel € 30,00
* Bit € 15,00
Totaal hoofdstel € 45,00

- Overige verzorging (beenbescherming, asseciores etc.) € 100,00

------------------------------------------------------------------------------------------

Totaal toebehoren (excl. Zadel) eenmalige kosten € 300,00

------------------------------------------------------------------------------------------

- Verzorging, shampoo, etc. € 45,00

Wedstrijden
- Startkaart (pony) € 25,75
* Startcoupons (16 stuks) € 17,10
* Registratie Pony € 15,75
* Paard & Sport € 27,95
* Behandelingskosten per fractuur € 2,85
* Lidmaatschap per jaar € 37,50
Totaal startkaart € 126,90

- Kosten per proef € 1,50

Verder zou ik jullie willen vragen of jullie nog tips hebben (aankoop tips enzo)

Bijv. over het keuren van het paard voor aankoop?
En waar je zoal op moet letten?

Groetjes Tessa

Megamutsj

Re: Totale kostenplaatje paard/pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:45

De prijs voor een stalling per maand is meestal duurder, of je moet een goed plekje hebben gevonden voor die prijs.
Verder heb ik het even globaal doorgekeken, en sommige dingen hoef je niet te kopen zoals een regendeken.
Je kan kijken voor een tweedehands merkzadel. Die zijn meestal duurder dan de goedkopere nieuwe merkloze zadels maar deze zadels gaan wel langer mee.
De hoefsmid hoeft niet zo vaak (althans, bij mijn paard) aangezien de hoeven niet zo gek snel groeien.
Verder ziet het er allemaal wel goed uit..

Mijn tip is: Als je een zadel koopt, wees dan zeker dat die ook 100% goed past! Anders blijf je maar steeds kopen en verkopen en daar komt alleen maar armoede van. Verder heb ik denk ik geen tips. Knipoog

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:51

hooi en stro zou ik veel meer voor rekenen,
ook dat starten voor 1,50 kun je helaas vergeten het gemiddelde hier ligt rond de 9 euro..

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:00

Hoefsmid is niet zo duur, die kan wat naar beneden, bekappen is bij mij 25 euro, volgens mij is dat redelijk gemiddeld.
Ik vind je dekens en je hoofdstel wat aan de goedkope kant, maar wellicht dat dat voor een pony wel in die prijsklasse zit.
Daarbij mis ik een post 'medisch'. Ik zou toch iedere maand wat wegzetten in een potje voor het geval je pony/paard iets krijgt waar een DA bij aan te pas moet. Als je pech hebt moet dat vaker dan je nu denkt.

Voor wat betreft het keuren. Ik zou zelfs (of zeg liever juist) bij een goedkope pony klinisch en rontgenologisch laten keuren.
Kost 1 x zo'n 450 euro maar dan weet je wel een stuk meer over het betreffende paardje en kan je bepaalde problemen toch al uitsluiten.
Mocht je toch kiezen voor alleen een klinische keuring dan ALTIJD bij je eigen DA of een DA die jij hebt uitgezocht. Het komt helaas maar al te vaak voor dat DA en verkopende partij onder 1 hoedje spelen.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:51

15,00 aan hooi per maand??
Dat vind ik best weinig, of je moet héél goedkoop hooi kunnen krijgen..

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:24

De stalling is denk ik nog wel iets duurder, bij ons in ieder geval wel (of je hebt natuurlijk een mooie, goedkope stal:)) En inderdaad de dekens (iig winterdeken) en proefjes zijn vaak wel duurder. Je hebt wel een mooi kostenplaatje gemaakt voor de rest!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:31

Ik vind dat je vrij goed rekent, maar ik zou voor de zekerheid wat hoger gaan zitten, zodat het uiteindelijk niet meer word dan dat je bedacht had.. qua dekens mag je wel wat hoger gaan zitten, en qua hooi en stro ook.. Maar wormenkur en smid zijn meestal wat minder hoor.. Knipoog
Veel suc6! Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:40

Ik vind je stalling wel erg goed koop, en denk wel dat je wat meer hooi en stro mag hebben per maand.
Hoefsmid hoeft idd ook niet zovaak.
Wil je een hoofdstel+bit nieuw kopen? dan ben je wel maar kwijt als 30,- voor je hoofdstel en 15,- voor een bitje.
Ook voor een winterdeken ben je vaak wel wat meer kwijt, maar goed daar doe je ook lang mee en hoef je als het goed is niet iederjaar te kopen, ook met een zweetdeken ben je iets te goed koop, ik vind dat je alles nog al minimaal geschat hebt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:49

Ik denk dat je wat krap rekent.
Een enting kost bij mijn DA 25 euro als je bij hem langs gaat. Ik ent hem 1x per jaar.

Verder zou ik de toebehoren wat omhoog gooien. Je hebt altijd extra dingen nodig, zoals een extra halster, liksteen, poetsspullen, extra rijkleding, beenbescherming voor het paard, vliegennetje, leerverzorgingspullen.

Voor mijn hoofdstel heb ik zo'n 120 betaald, maar dan heb je een fijn soepel hoofstel die zeker 10/20 jaar meekan, als je hem goed verzorgt. Dat zou mijn voorkeur hebben boven een goedkoop hoofdstel. Maar in pricipe heb je dat natuurlijk niet meteen nodig, je kunt er ook voor sparen.
Voor een bit was ik 70 euro kwijt, dat was het bit wat mijn pony het meest comfortabel vond en ik vond dat ik daar niet op mocht besparen.

Dekens zit je aan de lage kant, tenzij je ze tweedehands koopt. Maar let er wel op dat dekens ook stuk kunnen gaan en niet altijd te repareren zijn.
Wat je aan dekens nodig hebt verschilt per doel wat je hebt. Wil je hem gaan scheren of gewoon vachtje laten groeien? In principe kan hij heel goed zonder deken, dan heb je aan een zweetdekentje genoeg.
Ik heb zelf voor mijn pony 1 goede waterdichte winterdeken en 2 zweetdekens (als er 1 nat is van de dag ervoor, dan heb je nog een schone).

Maar de kans in natuurlijk ook aanwezig dat je alle spullen van de vorige eigenaar kan overnemen. Dat heb ik gedaan, zodat ik direct kon beginnen. Dan kun je ook beter inschatten wat je nog echt nodig hebt.

Voor de wedstrijden moet je niet vergeten dat je ook lid moet zijn van een rijvereniging. En toen ik starte betaalde ik minimaal 5 euro per proef, maar dat was ook al een paar jaar geleden

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:50

Ligt er ook aan of je alles tweedehands wilt kopen of nieuw enz..
En misschien heeft de TS al een stalling gevonden, die dus die prijs vraagt Knipoog

Ik vind Lieke's reactie heel goed kloppen! Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:56

Heb ook even je lijstje doorgekeken.Maar zou dan best graag weten waar jij je hooi gaat halen, ikzelf ben namelijk zo'n € 60,- per 4 weken kwijt aan hooi.Stro gebruik ik niet, maar is hier € 3.50 per baal.Stalling is vrij goedkoop, maar dat is ook erg regiogebonden.Brokken kosten mij ongeveer € 20,- per 2 maanden.Wormkuren liggen meestal tussen de € 12,- en € 30,- maar let op, per 01-07-2008 alleen nog te verkrijgen via de DA!!!Aangezien je een haflinger wil, zijn al die dekens niet echt nodig, ze ontwikkelen een prima winterjas en zijn erg sober.Met al het gebeuren van wedstrijden heb ik geen verstand, ik rijd puur voor de lol.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:42

als ik ook een tip mag geven. zorg dat je altijd een paar honderd euro op een spaarrekening hebt staan. als je onverwachte dierenartskosten moet maken. mijn paard kreeg huidkanker en nog een paar dingen en de eerste rek. was al 450 euro en ik verwacht nog wel z'n rek. dus dan is het altijd fijn als je wat eurotjes achter de hand hebt Lachen mijn ervaring.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:48

ik betaal 170 all-in

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:56

Enten is bij ons 15,- per keer en die komt dan bij je langs.
Maar dat hooi en stro wat je daar voor hebt is wel erg weinig.
Een klein pakje hooi kost bij ons 2,50 en die van ons krijgen toch een half pak per dag.
Dus dat kost je ong. niet precies 9,- per week.
Dus reken toch maar gauw 40,- per maand.

Stro is bij ons ook 2,5 maar dat is bij sommige ook duurder.
En ik weet natuurlijk niet hoe je gaat mesten ofzo. Maar ik denk dat dat ook al gauw rond de 20,- per maand gaat zitten?

hoefsmid als je hem alleen bekapt is ongeveer 20,-
maar je kunt natuurlijk ook paarden hebben met ontzettend slechte hoeven die bijvoorbeeld op ijzers moeten dan ben je weer 80,- per 8 weken kwijt.

En verder kosten per proef is 7,5 / 8 euro .
teminste officieel ik weet niet of je dat ook bedoelde met de kosten per proef.

En het is inderdaad fijn als je wel wat geld achter de hand voor onverwachte kosten van de DA

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:05

ik vind dat je een mooi lijstje heb gemaakt Knipoog maar alsje een haflinger wilt vind ik dat je niet persé een deken nodig hebt.
en zoals sommige mensen al zeggen, het bekappen kan goedkoper en minder vaak! Knipoog

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:06

je kunt ook inplaats van de ondergrond steeds moeten te veranderen een matje kopen
ik heb gehoord dat dat heel lang mee gaat Haha!
ik hoop dat je als je weet hoeveel het ongveer is dat je nog steeds een pony kan kopen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 20:25

Bedankt iedereen voor de reacties!! OK dan! Haha!

Ik ga even op iedereen reageren..

@ Megamutsj; Ik heb hier in de buurt stalling gevonden die 107 per maand kost, dat is excl. hooi, stro en biks. Je kunt daar dan hooi van de staleigenaar kopen, wat gaat per grootte van het paard, voor een haflinger is onbeperkt hooi 15,- per maand. Lachen

Ik hoop natuurlijk een zadel en evt. toebehoren bij de aanschaf van het paard te kunnen kopen, dan neem ik zoiezo ook iemand mee die verstand heeft van het kopen van een paard en die kan kijken of het zadel goed ligt. (Dat kan ik zelf globaal wel een beetje inschatten, maar precies kan ik het niet, en het moet wel precies) Als het zadel dan goed ligt, laat ik na aankoop evengoed nog nakijken door een zadelmaker en evt. opvullen oid.

@ Doerakje; Dit staat op de site van de vereniging waar ik dan lid wil worden:
''Het startgeld bedraagt € 8,- voor paarden, € 7,- voor B/L pony's en € 8,- voor M/Z pony's per proef, leden krijgen € 1,50 per proef''
Ik ga er dan dus vanuit dat het € 1,50 per proef kost voor en lid van die vereniging?

@ Foxy1980; bedankt voor je reactie! Ik was idd. al van plan om de pony te laten keuren. Zou jij mij wat meer kunnen vertellen over klinisch en rotgenologisch keuren? wat het is en hoe het allemaal in zijn werk gaat?
Verder over het potje 'medisch', ik wil het beestje zoiezo gaan verzekeren, dus ik denk dat ik aan die verzekering alleen dan wel genoeg heb?
Ik wil zoiezo elke maand ongeveer € 20-30 aan de kant zetten voor evt. kleine dingetjes enzo..

@ XplumX; zie reactie bij Megamutsj

@ yaraenguusje; bedankt voor je reactie Lachen Bij de ruitershop hier in de buurt kun je een 100% waterdichte 450 grams winterdeken kopen voor 60,00 (is nu wel de zomerperiode, vandaar dat hij zo goedkkoop is)

Maar misschien is het voor mij beter om een regendeken licht gevoerd (100 grams ofzo) te kopen, en dan een dikke zweetdeken erbij. Dan kan ik in de winter ipv. een winterdeken, de zweet+regendeken opdoen. Ik wil wel wedstrijden gaan rijden, het is dus niet een paard puur voor de recreatie, dus hij zal ook wel dagen hebben dat hij hard moet werken en dus veel zweet. En als ik dan in de winter hem niet scheer, gaat dat hem misschien in de weg zitten. Dus ik denk dat ik maar geen risico's moet nemen en beter gewoon die 450 grams regendeken kan aanschaffen, hij is toch niet zo heel duur en dan kan ik altijd nog aankijken of ik hem scheer of niet en wat ik hem opleg.

@ Biebz95; Ik had mijn lijstje al flink aangepast, zal hem zo even hieronder zetten.
Ik heb nog een vraagje over het stro,
nml. ik heb nu 50,00 per maand gerekend aan kosten voor stro. Maar ik weet niet precies hoelang je met een baaltje van 3,00 á 20 kg doet? Ga dan uit van een stal van 3x3 meter en een normale hoeveelheid stro in de stal. Elke dag uitmesten en opstrooien en 1 keer in de week de stal helemaal leeg. Kunnen jullie een inschatting maken op basis van die dingetjes misschien? Lachen ik heb echt geen idee..

@ Maureenn; Dankje voor je reactie!

@ Lieke; Je hebt wel gelijk (van de toebehoren iets omhoog) Halsters, rijkleding heb ik iig al genoeg. Poetsdingetjes ook een mega koffer vol, maar daarvan heb je zoiezo altijd wel nieuwe dingetjes nodig. Beenbescherming enzo heb ik er ook allemaal bij gedaan.

Over het hoofdstel heb je ook gelijk, ik hoop er een hoofdstel bij te kunnen kopen. Maar ik wil (wat ik een paar regels hierboven ook al zei) Zoiezo per maand een klein bedragje opzij zetten. Daarbij werk ik ook over in de vakanties en al dat geld dat ik daarmee verdien is extra Lachen

@ marlies85; Bedankt voor je reactie!
Bij de ruitershop hier in de buurt kun je een 100% waterdichte 450 grams winterdeken kopen voor 60,00 (is nu wel de zomerperiode, vandaar dat hij zo goedkoop is)

Maar misschien is het voor mij beter om een regendeken licht gevoerd (100 grams ofzo) te kopen, en dan een dikke zweetdeken erbij. Dan kan ik in de winter ipv. een winterdeken, de zweet+regendeken opdoen. Ik wil wel wedstrijden gaan rijden, het is dus niet een paard puur voor de recreatie, dus hij zal ook wel dagen hebben dat hij hard moet werken en dus veel zweet. En als ik dan in de winter hem niet scheer, gaat dat hem misschien in de weg zitten. Dus ik denk dat ik maar geen risico's moet nemen en beter gewoon die 450 grams regendeken kan aanschaffen, hij is toch niet zo heel duur en dan kan ik altijd nog aankijken of ik hem scheer of niet en wat ik hem opleg.

@ p_onypaard; Ik wil het paard gaan verzekeren, dat kan toch ook ipv. zo'n potje voor onverwachte dierenartskosten?

@ Armani88; Bedankt voor je reactie!

@ Deetjuh;
Ik heb nog een vraagje over het stro,
nml. ik heb nu 50,00 per maand gerekend aan kosten voor stro. Maar ik weet niet precies hoelang je met een baaltje van 3,00 á 20 kg doet? Ga dan uit van een stal van 3x3 meter en een normale hoeveelheid stro in de stal. Elke dag uitmesten en opstrooien en 1 keer in de week de stal helemaal leeg. Kunnen jullie een inschatting maken op basis van die dingetjes misschien? Lachen ik heb echt geen idee..

@ _bloempje01_; Bedankt voor je reactie!

@ yaraenguusje; zo'n matje wat houd dat in precies? is dan in plaats van bodembedekking? of moet je daar evengoed nog stro oid. overheen gooien?

En hier nog mijn nieuwe kostenplaatje;

Citaat:
Kostenplaatje

Paard
Paard incl. zadel (en evt. hoofdstel + dekjes en kleine dingetjes)
€ 1500 – 2200

Paard excl. Zadel
€ 1200 – 1600

Stalling
Stalling per maand € 107 p.m. (excl. Hooi, stro, biks)

(Als het excl. Hooi, stro en biks is)
Hooi per maand € 15,00
Bix per maand (per zak van 25 kg = € 8,00) € 10,00
Winter: Stro per maand € 50,00
Zomer: Stro per maand (paard staat meestal op de wei) € 12,00
Totaal stalling per maand winter € 167,00
Totaal stalling per maand zomer € 139,00

-----------------------------

- Hoefsmit: Bekappen per 12 weken (3 maanden) € 30,00
per maand € 10,00

- Wormenkuur per 8 weken € 23,00
per maand
€ 11,50

--------------------------------

Kosten per maand € 161,00
(incl. bekappen en wormenkuur)
(Zomer; +/- 15 april – 15 oktober, zijn 6 maanden)

Kosten per maand € 199,00
(incl. bekappen en wormenkuur)
(Winter; +/- 15 oktober – 15 april, zijn 6 maanden)

- Enting 1 keer per jaar € 20,00 – 40,00

- Lessen prive per half uur (per keer) € 12,00
1x in de 2 weken 1 les = per maand € 24,00

-----------------------------------------------------------------------------------

Eventuele verzekering paard

Per jaar € 300,00 (+/-)
(licht eraan wat voor verzekering)

(snap ik niet zo veel van eerlijkgezegt, word er niet echt wijs van al die sites enzo Nagelbijten / Gniffelen )
---------------------------------------------

Tandarts

1x per jaar € 100,00

---------------------------------------------------

Toebehoren
- Zadel (als die er niet bij te kopen is)
Veelzijdigheids zadel € 100,00 – 400,00
of
Dressuur zadel € 200,00 – 600,00

- Dekens
* Regen € 60,00
* Winter € 60,00
* Zweet € 10,00
Totaal dekens € 130,00

- Hoofdstel € 30,00
* Bit € 15,00
Totaal hoofdstel € 45,00

- Overige verzorging (beenbescherming, asseciores etc.) € 110,00
Bestaat uit:
Longeerzweep € 9,50
Hoofdstelhanger € 3,95
Liksteen € 8,50
Longeerlijn € 9,95
Longeersingel € 19,95
EHBO koffer € 57,50
Totaal € 110,00

Totaal toebehoren (excl. Zadel) eenmalige kosten € 260,00

- Verzorging, shampoo, etc. € 34,00
Bestaat uit
Anti-klit € 9,95
Neovet vliegenspul € 11,95
Betadine wondzalf € 7,95
Shampoo € 3,00
Spons € 1,00
Totaal € 34,00

Wedstrijden
- Startkaart (pony) € 25,75
* Startcoupons (16 stuks) € 17,10
* Registratie Pony € 15,75
* Paard & Sport € 27,95
* Behandelingskosten per fractuur € 2,85
* Lidmaatschap per jaar € 37,50
Totaal startkaart € 126,90

- Kosten per proef € 1,50 op vereniging waar je lid bent.
€ 8,00 – 13,00 op vereniging waar je niet lid bent.

2 proeven per wedstrijd € 3,00 per wedstrijd
of € 16,00 – 26,00 per wedstrijd

Volgens mij was dat alles Haha!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:41

Eigenlijk is het niet makkelijk om het in een paar regels op te sommen. Ik betaal maandelijks een kleine 200 Euro aan stalgeld (dat is inclusief brok, hooi en stro/vlas, zelf mesten), daar bovenop kan ik rustig nog zo'n 100 Euro per maand extra rekenen om op die manier op de gemiddelde maandelijkse kosten te komen. Dit is gebaseerd op alle bijkomende en onvoorziene kosten op jaarbasis, gedeeld door 12. Alle overige kosten voor het éénmalig aanschaffen voor bijvoorbeeld borstels, halster + touw, zadel, hoofdstel, dekje, etc. zou ik niet in deze kosten meerekenen. Tenslotte gaan die - wanneer er zuinig mee omgegaan wordt - jarenlang mee, tenzij je graag met de laatste mode mee loopt. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds een halster die ik als 10 jarig meisje van mijn vader heb gekregen. Dat is nu zo'n 22 jaar geleden en hij ziet er nog als nieuw uit (oke, wat roestige plekken (door het eens in de zoveel tijd wassen) op de sluitingen, maar hij werkt nog prima!). Je kunt je paardenhobby zo duur maken als je wilt! Knipoog

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:53

Je moet als je je paard verzekerd altijd wel goed uitkijken, meestal vergoed de verzekering niet meer dan de waarde van je pony...

Verder kun je dit denk ik wel aanpassen:
"Bix per maand (per zak van 25 kg = € 8,00) € 10,00"
Dan zou je per dag ongeveer een kilo brok aan een haflinger voeren, dat hebben ze echt niet nodig... Ik zou eerder aan een kwart schep per dat denken Knipoog

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:49

Ik denk dat je nu wel een heel goed lijstje hebt gemaakt Lachen
In de zomer heb je denk ik niet echt biks nodig als ze veel op de wei staan en hooi bijgevoerd krijgen?
Tandarts is meestal 50 euro per keer (=per jaar) voor controle, tanden (hoe heet dat? Zo gladmaken zeg maar Tong uitsteken ) en nog iets, wat ik even vergeten ben Knipoog Daar komt soms nog iets bij, als er iets mis is met de tanden..
Van verzekeringen en wedstrijd prijzen weet ik ook niet veel..
En ik heb geen idee hoeveel hooi/stro je nodig hebt.. ik denk iets meer dan 1 baal per week ofzo?? Sorry als ik er helemaal naast zit Clown
Waar is jou stalling? (A)
Ik hou dit topic in de gaten Haha!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:59

Biebz95 schreef:
In de zomer heb je denk ik niet echt biks nodig als ze veel op de wei staan en hooi bijgevoerd krijgen?
Tandarts is meestal 50 euro per keer (=per jaar) voor controle, tanden (hoe heet dat? Zo gladmaken zeg maar Tong uitsteken ) en nog iets, wat ik even vergeten ben Knipoog Daar komt soms nog iets bij, als er iets mis is met de tanden..
En ik heb geen idee hoeveel hooi/stro je nodig hebt.. ik denk iets meer dan 1 baal per week ofzo?? Sorry als ik er helemaal naast zit Clown

Als ze regelmatig gaat rijden, en dan ook nog actief in de dressuursport, dan MOET je zeer zeker brok voeren. Uit gras en hooi haalt het paard dan niet genoeg energie en mineralen. De mineralen worden eruit gezweet als de pony moet werken, dus dat moet aangevult worden. Dus alleen al daarvoor moet je dan een goede brok voeren die bij je sobere Haflinger past. Een paard waar je bijna niks mee doet, kan goed af met een weiland met gras/hooi en een mineralen liksteen, maar dat is in dit geval niet ter sprake.

Niet voor elk paard hoeft de tandarts te komen. Wij hebben in de afgelopen 30 jaar nog nooit met een paard/pony naar de tandarts te hoeven gaan. En dan heb ik het over de paarden van mijn Opa/nicht/schoonvader/schoonzus en van mezelf, 14 stuks in totaal. Allemaal paarden die we van jongsafaan hebben gehad en nog steeds hebben of tot hun dood bij ons zijn gebleven. Maar het is natuurlijk nooit slecht om er een bedrag voor te reserveren.

Ik gebruik aan stro ca. 3 balen per week. Ik begin met 1 baal in een schone stal en strooi dan gedurende de week een paar keer bij. Alleen in de zomer met goed weer, als ze meer op wei staan en niet al hun stro opvreten, dan gebruik in een stuk minder. Bij ons kost het stro € 1,00 per baal, dus met maximaal € 15,00 per maand in de winter/voorjaar/najaar ben ik klaar.

Het ligt aan de voeten van je paard en waar je gaat rijden of je afkunt met alleen kappen. Wij rijden veel buiten, maar hier in de omgeving zijn de landwegen keihard en met scherpe split bezaait. Dat doet pijn aan de voeten als je er onbeslagen overheen rijdt (al kon mijn B-ponytje er heel goed op lopen zonder ijzers). Mijn paard heeft heel gemakkelijke hoeven. Die groeien recht aan, nauwelijks over het ijzer heen en ik kan in de winter (als de hoeven bijna niet groeien) soms 4 maanden met de ijzers doen. In de zomer en voorjaar zit ik rond de 3 maanden. Beslaan kost tussen de € 55(dat kost die van mij) en € 80 hier in de omgeving. Maar er zit veel prijsverschil in de hoefsmeden, dus informeer je bij verschillende. Kappen kost bij de mijne € 20,00.

TIP: als je paardespullen nodig hebt (zoals een nieuw sjabrak,vliegendeken,bandages etc.), vraag ze dan voor je verjaardag of sinterklaas/kerstman. Dat zijn altijd leuke kadootjes en zo breid je je collectie paardenspullen langzaam maar zeker uit.
Ik heb Pagony dekens bij Divoza voor niet te veel geld gekocht. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van dit merk. Niks goedkoop-duurkoop, maar gewoon degelijke dekens voor een schappelijke prijs. En ook een goed hoofdstel hoeft echt geen € 120 te kosten. Ik heb er zelf ooit een voor ƒ80,00 gekocht (€36 dus). Het ziet er nog steeds prachtig uit en ik heb het inmiddels toch al zo'n 10 jaar).

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:02

Wooow das duur, Haha!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:38

Isabonny schreef:
Biebz95 schreef:

Als ze regelmatig gaat rijden, en dan ook nog actief in de dressuursport, dan MOET je zeer zeker brok voeren. Uit gras en hooi haalt het paard dan niet genoeg energie en mineralen. De mineralen worden eruit gezweet als de pony moet werken, dus dat moet aangevult worden. Dus alleen al daarvoor moet je dan een goede brok voeren die bij je sobere Haflinger past. Een paard waar je bijna niks mee doet, kan goed af met een weiland met gras/hooi en een mineralen liksteen, maar dat is in dit geval niet ter sprake.

Niet voor elk paard hoeft de tandarts te komen. Wij hebben in de afgelopen 30 jaar nog nooit met een paard/pony naar de tandarts te hoeven gaan. En dan heb ik het over de paarden van mijn Opa/nicht/schoonvader/schoonzus en van mezelf, 14 stuks in totaal. Allemaal paarden die we van jongsafaan hebben gehad en nog steeds hebben of tot hun dood bij ons zijn gebleven. Maar het is natuurlijk nooit slecht om er een bedrag voor te reserveren.

Ik gebruik aan stro ca. 3 balen per week. Ik begin met 1 baal in een schone stal en strooi dan gedurende de week een paar keer bij. Alleen in de zomer met goed weer, als ze meer op wei staan en niet al hun stro opvreten, dan gebruik in een stuk minder. Bij ons kost het stro € 1,00 per baal, dus met maximaal € 15,00 per maand in de winter/voorjaar/najaar ben ik klaar.

Het ligt aan de voeten van je paard en waar je gaat rijden of je afkunt met alleen kappen. Wij rijden veel buiten, maar hier in de omgeving zijn de landwegen keihard en met scherpe split bezaait. Dat doet pijn aan de voeten als je er onbeslagen overheen rijdt (al kon mijn B-ponytje er heel goed op lopen zonder ijzers). Mijn paard heeft heel gemakkelijke hoeven. Die groeien recht aan, nauwelijks over het ijzer heen en ik kan in de winter (als de hoeven bijna niet groeien) soms 4 maanden met de ijzers doen. In de zomer en voorjaar zit ik rond de 3 maanden. Beslaan kost tussen de € 55(dat kost die van mij) en € 80 hier in de omgeving. Maar er zit veel prijsverschil in de hoefsmeden, dus informeer je bij verschillende. Kappen kost bij de mijne € 20,00.

TIP: als je paardespullen nodig hebt (zoals een nieuw sjabrak,vliegendeken,bandages etc.), vraag ze dan voor je verjaardag of sinterklaas/kerstman. Dat zijn altijd leuke kadootjes en zo breid je je collectie paardenspullen langzaam maar zeker uit.
Ik heb Pagony dekens bij Divoza voor niet te veel geld gekocht. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van dit merk. Niks goedkoop-duurkoop, maar gewoon degelijke dekens voor een schappelijke prijs. En ook een goed hoofdstel hoeft echt geen € 120 te kosten. Ik heb er zelf ooit een voor ƒ80,00 gekocht (€36 dus). Het ziet er nog steeds prachtig uit en ik heb het inmiddels toch al zo'n 10 jaar).

Okee, Bedankt voor je uitleg Haha!
Ik vind een paardentandarts altijd wel eerlijk tegenover het paard, omdat je dan zeker weet dat het qua tanden 9 van de 10 keer goed zit, en het lijkt mij gewoon een stuk fijner voor het paard, maargoed da's eigen keuze Knipoog
O, idd wel ieeeets meer dan 1 baal per week Bloos
En die tip is wel handig voor de TS ja, voor je verjaardag, rapport, kerst etc etc kan je idd dekjes, halsters, peesjes, zweetdeken oid vragen, en van je ouders zadel of hoofdstel of deken (s?) Lachen

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:59

Citaat:
''Het startgeld bedraagt € 8,- voor paarden, € 7,- voor B/L pony's en € 8,- voor M/Z pony's per proef, leden krijgen € 1,50 per proef''
Ik ga er dan dus vanuit dat het € 1,50 per proef kost voor en lid van die vereniging?

Het lijkt net of er een woord is weggevallen. Misschien krijg je als lid 1,50 euro korting op het startgeld? Dat is bij rijverenigingen vaak zo. 1,50 euro is wel erg weinig.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:02

Ja idd, ik dacht ook al dat ze bedoelde: leden krijgen 1,50 eur. korting per proef Knipoog