groot probleem!!!!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

groot probleem!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 17:04

Ik heb 2 verzorgpony's patricia(6 jaar) en melodie(2,5 jaar). Mijn zusje verzorgt patricia en ik melodie. Nu wil de baas dat ik melodie al ga inrijden en hij zegt dat het kan, maar ik denk zelf dat het nog niet kan(heb ik ook gezegt).
Ik weet echt niet wat ik hier mee moet!!! help!!! Verdrietig

Marigold

Re: groot probleem!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:06

moet het nu op stijl en sprong dan?
of is het ook goed als je nu zachtjes aan begint met het laten wennen aan 1 en ander,
en straks als ze 3 is echt in te rijden?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:08

edit: verkeerd gelezen Bloos
Twee en een half vind ik nog te jong om in te rijden, maar zo langzaam aan kun je misschien eens met het halster met 'm gaan wandelen oid. een paar stemhulpen leren is nooit verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Denise op 17-02-08 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:09

Marigold schreef:
of is het ook goed als je nu zachtjes aan begint met het laten wennen aan 1 en ander,
en straks als ze 3 is echt in te rijden?

stel en sprong toch? Vork

Inrijden en inrijden kun je verschillend zien idd als je nu rustig aan begint met longeren etc is daar weinig mis mee.
Ook moet goed gekeken worden naar het karakter en de bouw van de pony, sommige zijn er met 2,5 al klaar voor en anderen met 4

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:17

Wildgirl schreef:
Marigold schreef:

stel en sprong toch? Vork

je hebt helemaal gelijk Knipoog

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 17:19

ik moet echt al op melodie gaan rijden en dan een half uur lang 2x per week

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:21

Dan weiger je toch gewoon... Leg hem eens met goede feiten uit waarom dit niet kan (de rugwervels zijn nog niet volgroeid, je moet dit rustig opbouwen om spieren te kweken, het paard is nog een kind).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:23

gewoon niet doen, blijf bij je eigen princiepes, het is jou keus als je er al dan niet opstapt, niemand kan je dwingen.
en als die man dat niet respecteerd.. afstand nemen..
altijd beter dan dingen doen tegen je gevoel in!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:57

Wat is het belang van die baas, dat hij die pony nu al ingereden wil hebben? 'k Vind het zelf erg jong hoor! Die pony is noch lichamelijk, noch geestelijk volwassen.

lievedunja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:55

ik zou het niet doen!! 2x een half uur per week om te beginnen op zo'n jonge pony vind ik wel erg vroeg!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:19

Ik zou het niet doen, ze is nog volop in de groei en als je te vroeg begint met inrijden geeft dat alleen maar problemen voor later. Het belemmert ze ook in de groei als je nu al gaat inrijden.

Ik zou zowiezo pas gaan inrijden of met iets beginnen als ze 3 is, maar ik zou liever nog langer wachten. Of dan zadelmak maken en inrijden en daarna weer gewoon op de wei zetten, zodat ze nog lekker door kunnen groeien. Ik heb zelf mijn paard pas ingereden toen ze bijna 4 was, daarvoor heb ik haar wel zadelmak gemaakt en gelongeerd.

Succes er mee.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:31

Misschien kan je wel al een beetje beginnen met longeren oefenen. Of duurt het echt nog heeeel lang voordat ze echt 3 is? Je kan denk ik namelijk wel rustig beginnen met longeren aan een halster & longeerlijn. Zodat hij/ zij al een beetje leert wennen om een volte te lopen en zijn evenwicht daarin alvast kan vinden.

LiekLiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:35

Misschien is het nog een beetje vroeg om te gaan inrijden ze groeit nog het is misschien beter als je gaat inrijden als Melodie in de 3 is Knipoog
Laatst bijgewerkt door LiekLiek op 18-02-08 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:38

LiekLiek schreef:
Ga voordat je gaat rijden ga eerst een stukje wandelen om Melodie te laten wennen aan jou, als je klaar bent met wandelen breng je hem naar stal en geef je Melodie een snoepje. daarna doe je eerst zijn bit in en dan pas het zadel, je weet nooit hoe Melodie reageert. breng Melodie naar de bak en stap daar rustig op, als Melodie het niet leuk vind dram dan niet door, probeer het de volgende keer weer. als Melodie het toelaat dat je op haar rug mag zitten ga de eertse paar lessen stappen met en figuren rijden. verder denk ik wel hoe je Melodie moet inrijden Knipoog
Succes!

Dat is haar vraag niet?
Eerst goed lezen voordat je reageert a.u.b... Nagelbijten / Gniffelen

Gewoon niet doen, hartstikke slecht voor de pony, en wat is er voor ergs aan om nog een half jaar te wachten?

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:32

als je denkt dat je het niet (aan)kan en zelf niet wil, dan moet je het niet doen..
maar denk er nog maar is goed overna..
pony is ook nog wel een beetje jong..
ik zou nog eventjes een half jaartje wachten.
SUCCES!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 05:48

Ik ben het met de eerdere reacties eens.
2,5 jaar is een mooie leeftijd om spelenderwijs eens met een bitje aan de slag te gaan, of wat longeerwerk te doen, maar veel te jong om er al op te gaan zitten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:06

--> VP

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:38

Yorghos schreef:
Ik ben het met de eerdere reacties eens.
2,5 jaar is een mooie leeftijd om spelenderwijs eens met een bitje aan de slag te gaan, of wat longeerwerk te doen, maar veel te jong om er al op te gaan zitten.

Je kan absoluut niet op hem rijden. Daar is hij nog te jong voor!

Maar je kan wel zoals zij al zegt, beginnen met stemcommando's en longeren en laten wennen aan zadel/hoofdstel met bit.

Maar inrijden doe je pas als hij 3 of ouder is. Hoe komt je eigenaar bij dat je zo vroeg al op een pony kan zitten?

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:45

vrijwel iedereen (enkele uitzondering) reageert op het inrijden maar dat is helemaal de vraag niet van TS, ze weet al dat het te jong is om al te gaan rijden. Ze vraagt hoe ze hiermee om moet gaan ten opzichte van de eigenaar...

@t TS: Ik zou proberen uit te leggen aan de eigenaar dat je het nog te vroeg vind omdat het paard nog niet volgroeid is etc. Je kan hem daarin tegemoed komen door te zeggen van ik kan wel alvast beginnen met longeren en aanleren van stemhulpen en opbouwen van wat spieren zodat het inrijden over een paar maanden (half jaar) makkelijker en sneller zal gaan. Dan kom je hem tegemoed en kan je toch het rijden nog even uitstellen... succes!!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:04

Ik zou inderdaad ook proberen uit te leggen dat je het gewoon te vroeg vind om het in te rijden, en dat je daar gewoon niet mee instemt, kies altijd voor wat jij denkt dat het beste is, ga dus niet tegen je gevoel in.

Wel kun je beginnen met grondwerk, aanleren van stemhulpen en longeren voor het opbouwen van conditie en spieren.

Niet beledigend bedoeld, maar weet je eigenlijk wel hoe je moet inrijden?
Wanneer dit niet zo is, zal ik er zowieso nog wel een paar keer over na denken of je dat wel zou gaan doen.
Dit kun je eventueel ook tegen de eigenaar zeggen.

Succes!

Florinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:43

Het is nog te jong om een pony al gelijk in te rijden, en als jij zegt dat je er niet klaar voor bent moet je het ook gewoon niet doen.Vraag aan hem waarom heb zo'n haast heeft. en als jij het er niet mee eens bent, Dan moet hij er maar iemand anders voor zorgen.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 19:38

Mirrrriii schreef:
Ik zou inderdaad ook proberen uit te leggen dat je het gewoon te vroeg vind om het in te rijden, en dat je daar gewoon niet mee instemt, kies altijd voor wat jij denkt dat het beste is, ga dus niet tegen je gevoel in.

Wel kun je beginnen met grondwerk, aanleren van stemhulpen en longeren voor het opbouwen van conditie en spieren.

Niet beledigend bedoeld, maar weet je eigenlijk wel hoe je moet inrijden?
Wanneer dit niet zo is, zal ik er zowieso nog wel een paar keer over na denken of je dat wel zou gaan doen.
Dit kun je eventueel ook tegen de eigenaar zeggen.

Succes!

Dat is dus probleem nummer 2! Ik ben geen ervaaren ruiter!!!!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:08

Misschien kun je hem dit gewoon netjes en beleefd uitleggen.
Waarom je niet wilt inrijden, maar ook waarom het beter is dat er (nog) niet ingereden wordt, en of jij wel de juiste persoon daarvoor bent.

Wanneer je het netjes verteld, zal hij er vast geen probleem van maken?

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:32

als je zelf weet dat je dit niet aankan moet je het zeker niet doen je moet niets doen als je twijfelt want dan gebeuren er juist ongelukken , hij kan toch iemand anders zoeken voor het inrijden,

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:52

Ik zou het niet doen, daarbij komt ook nog eens dat het vrij jong is!

En als je zelf al twijfelt of je het kan, dan moet je het zeker niet doen.