Zonder zadel = niet zo geweldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zonder zadel = niet zo geweldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:01

Vandaag was ik op stap met het ponybeest, gewoon aan de hand wandelen (wilde wat foto's nemen). Toen ik terug naar huis wilde had ik iets van: het is wel nog een heel stuk ... Dus ik besloot maar op het ponybeest te kruipen.. gewoon met het halster en zonder zadel. Maar ik vond er helemaal niks aan?

Ik vond het niet goed zitten en heb me ook opengereden..
Nu weet ik niet of dit enkel door vandaag is, of gewoon het gevolg van de voorbije week zeer veel stappen na een tijd niet meer gereden te hebben.. Maar toch, ik vind het niet echt voor herhaling vatbaar (al was het gevoel van vrijheid zeg maar tegelijk ook wel leuk Lachen ).

Ligt dit aan mij, aan mijn houding?
Iemand die dit herkent? Valt er nog wat aan te doen? Vork
Of kan het zijn dat ik niks verkeerd doe en het gewoon niet zo klikt? Clown

Bedankt voor het lezen Lachen

mirror666

Re: Zonder zadel = niet zo geweldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:03

rijd regelmatig een stukje zonder zadel, maar heb dan nergens last van.. draaf en galoppeer ook dan.
vind wel dat het voor paardjelief minder comfortabel is.. vandaar maar afentoe, en dan niet te lang Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:05

ik kan ook niet echt zonder zadel rijden op mijn paard. heeft een hoge schoft dus zit niet echt zo lekker.
wel af en toe gedaan met een 'dik" chabrak eronder maar dat is het ook niet helemaal.
geef mij maar gewoon een zadel!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:34

Ik vind het heerlijk om zonder zadel te rijden en doe het ook regelmatig, ja ook lekker scheuren in het bos en langs de weg, alleen is het wel een dikke haflinger, ik ga ook wel eens op van de wpners hier zonder zadel zitten maar au au au zit niet echt prettig. Dus denk niet dat je eerst verkeerd doet, ligt gewoon beetje aan de bouw van het paard.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:35

Ik rij heel graag zonder zadel, maar ook ik vind het niet heel comfortabel. Ik heb echter geen last van mijn kont, maar wel van mijn longen. Op de een of ander manier zit ik wat meer in elkaar zonder zadel, en dan krijg ik gewoon minder lucht? Nagelbijten / Gniffelen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:39

Ik vind het prettiger om zonder zadel te rijden dan met. Dan rij ik met mijn pony ipv op mijn pony.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:34

Het ligt ook heel erg aan de bouw van je paard!! Op mijn pony kan ik uren en uren zonder zadel rijden, maar op mijn paard krijg ik toch echt wel last! Zijn ruggengraat staat dan echt helemaal tussen mijn billen.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:36

Ligt inderdaad aan de bouw van het paard. Bij een wat breder paard zit je gewoon beter dan bij een smal/iel paard. Ik vind het overigens wel heerlijk om zonder zadel erop te zitten, maar ik hou het echt geen uur vol..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:56

Als het warm wordt tussen jouw billen en je pony zijn rug, dan ga je jezelf openrijden inderdaad.. dus volgende keer met dekje of er toch maar naast blijven lopen Lachen

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:11

Black vind het prettiger wanneer ik zonder zadel rij. Ze is dan gelijk een stuk makkelijker en loopt ze makkelijker rond. Maar echt heel lang hou ik het niet uit want dan rij ik mezelf open omdat haar ruggegraat een stukje uitsteekt. Max een uurtje denk ik. Ik draaf en gallopeer ook zonder zadel.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:13

Ik vind het wel geweldig. Ik heb een Haflinger, dus weinig schoft en lekker breed.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:15

het maakt mij eigenlijk niet eens zo veel uit Knipoog
alleen met zadel zit ik nog net iets steviger Bloos

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:16

ik heb het gevoel zonder zadel veel meer controle te hebben, ik rij dan ook graag zonder zadel
onze tuiger vind het ook leuk hij is wat dikker dus het zit ook erg lekker

ik vind het wel leuk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:27

Ik maakte voorheen altijd buitenritten zonder zadel. Inclusief rengalop hoor, nooit ergens last van gehad Nagelbijten / Gniffelen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:30

kan ook aan je pony liggen. ik ree op mn pony heel veel zonder zadel ook komplete bosritten zonder zadel en halster en toutje maar ree altijd mn kont open ze heeft der ruggengraat vrij ver bovenop liggen. ook als ik er nu maar 5 min opzit ligt mn kont al open bij mn fries zit het wel heerlijk naar die is echt lekker rond.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:34

Ik heb nog maar 2 x zonder zadel gereden dus ik heb niet zo veel ervaring.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:34

je hebt dan juist zo'n heerlijk direct contact vind ik! je voelt het hoe dan ook meteen wanneer ze haar rug ontspant, en dus ook beter hoe je moet reageren etc.
Ik rij niet vaak zonder zadel, ik wil haar rug namelijk niet te erg belasten en mijn houding is nou ook niet je van het.

Maar ik vind het juist wel heel fijn! (en zacht en warm en rond..)

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:53

Ik rij nu ff zonder zadel totdat ik een nieuwe heb, maar heb een fjord dat scheelt wel denk ik Haha!
Ik doe gewoon hetzelfde qua rijden als wat ik met zadel deed.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:02

Ik heb er geen last van, rij heel erg veel zonder zadel. Eigenlijk alleen maar zonder zadel, vind het bijna een straf om op mijn zadel te rijden. Ik zit dan verder ook niet wiebelig, kan zelfs zeer gemakkelijk dressuren ed. zonder zadel. Met het vele contact kan ik hem gewoon sturen ed. op mijn zit. Ik vind dat heerlijk. Duncan ook. Ik zit dus ook niet onrustig en plof ook niets steeds op zijn rug bij het draven. Goed meezitten en je evenwicht en balans vinden.
Maarja, dan zit ik met mijn spekkige billen op mijn ronde tinker.

Zo ziet het eruit:
http://i106.photobucket.com/albums/m246/christa_luesink/IMG_2874-1i.jpg
http://i106.photobucket.com/albums/m246/christa_luesink/IMG_2998i.jpg

Ik denk dat als de spekkige billen en het vlees op de rug van het paard ontbreken, dat het erg oncomfortabel is. Waarschijnlijk is dit bij jou ook het geval.
Valt eigenlijk weinig aan te doen. Wel heb ik eens een jongen gezien, die op een ouder paard (met een rug zonder enig spekje) ging rijden. Hij kon dat niet wanwege het mannelijke zaakje. Hij deed dan een dekje en een longeersingel of dekensingel (iig singel om het dekje op zn plek te houden) op het paard en dan reed hij zonder zadel op het dekje (wel een vrij dikke). Dat ging zelfs met het mannelijke zaakje prima.

Misschien een idee om eens uit te proberen, kun je toch zonder zadel rijden zonder jezelf open te rijden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:59

Ik rijd ook regelmatig zonder zadel, maar ik vind het heerlijk zitten. Nu rij ik wel met een barebackpad (http://www.horsebalance.centerall.com/custom2.php), omdat ik op de blote rug het probleem had dat ik naar achteren gleed als we bergopwaarts liepen. Met zo'n pad heb je toch wat meer houvast, plus dat je kont niet elke keer onder de haren zit. Maar ik vind het erg relax rijden!

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:41

Ik rijd ook regelmatig zonder zadel, ik vind het wel leuk om te doen. Niet te vaak natuurlijk. Maar heb nooit problemen gehad dat het niet goed zat of zo.

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:52

Ik vind het ook niet echt prettig zonder zadel

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:44

mylittlejoy schreef:
Ik rijd ook regelmatig zonder zadel, maar ik vind het heerlijk zitten. Nu rij ik wel met een barebackpad (http://www.horsebalance.centerall.com/custom2.php), omdat ik op de blote rug het probleem had dat ik naar achteren gleed als we bergopwaarts liepen. Met zo'n pad heb je toch wat meer houvast, plus dat je kont niet elke keer onder de haren zit. Maar ik vind het erg relax rijden!

Dat ziet er lekker uit!! Ik rijd nu ook noodgedwongen zonder zadel, want mijn oude zadel is verkocht en mijn nieuwe zadel is nog niet geleverd. Ik wen er steeds meer aan, en ik merk dat ik mijn rug veel anders gebruik dan op een zadel. Het vervelende is wel dat ik er zo snel af lig als hij een onverhoedse beweging maak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:41

Ik vind een klein rondje zonder zadel af en toe wel leuk , maar na een kwartiertje ben ik het al goed zat hoor , zo comfortabel zit het niet !

Dan rij ik liever met een Barebackpad of nog liever gewoon met m'n boomloze Barefootje. Dan heb je ook dat zachte , soepele gevoel van heel veel contact en samenzijn maar dan veel comfortabeler en met veel meer steun. En je merkt dat het voor je paardje ook prettiger is als de ruggengraat vrij ligt en je er niet overheen zit te schuren de hele tijd Knipoog

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:59

ik heb één keer op mijn pony gezeten zonder zadel, naja ik lag er binnen een paar seconden weer naast ,hij begon meteen te bokken net zo lang dat ik er af lag mijn pony vond het blijkbaar niet leuk.