probleem met je bit? of de maat? dan zit je hier goed!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maks13

probleem met je bit? of de maat? dan zit je hier goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 09:04

ik heb best veel verstand van bitten ik heb vele bitten uitgetest hoe zo rijden
van KK tot harry's horse van robart tot happy mouth van nathe tot merkloos
ik heb menbitten dressuur bitten spring enzovoorts uitgeprobeert dus met je vragen ben je hier goed!
vraag maar raak!

Tanja

Re: probleem met je bit? of de maat? dan zit je hier goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:33

HAR-->YRT

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:06

Maakt het materiaal van het bit veel uit?
Roestvrijstaal (RVS) is vaak het goedkoopst en ook het lichtst qua gewicht. Aurigan en koperachtige dingen schijnen 'lekkerder' te zijn maar die zijn duurder.
Maar hoe zit het met vernikkeld metaal? Wat zijn daar de voor- en nadelen van? Daar heb ik zelf namelijk helemaal geen idee over. Het gaat mij om een menbit (Utrechtse stang).

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:13

nou dan heb ik wel een vraagje Knipoog
ik rijd nu met een dubel gebroken bitje..en daar heeft mn paard altijd goed op gereageerd, maar de laatste tijd maakt hij zich heel sterk en zo, ik reed ook wel eens met een bit met van die rolletjes(weet niet presies hoe die heet Bloos ) en daar reageerd hij wel iets beter op!
mischien heb jy een beter idee met wat voor bit ik kan rijden??
ik hoor het wel!

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 10:16

jowien schreef:
Maakt het materiaal van het bit veel uit?
Roestvrijstaal (RVS) is vaak het goedkoopst en ook het lichtst qua gewicht. Aurigan en koperachtige dingen schijnen 'lekkerder' te zijn maar die zijn duurder.
Maar hoe zit het met vernikkeld metaal? Wat zijn daar de voor- en nadelen van? Daar heb ik zelf namelijk helemaal geen idee over. Het gaat mij om een menbit (Utrechtse stang).

een nikkel bit gaat snel roesten RVS heeft een lange levensduur en roest bijna nooit koper en argentaan(aurigan) gaat groen aanslaan maar een pony die hard in zijn mond is is koper fijn voor hij gaat hierop kauwen en dan komt er speeksel vrij waardoor de mond zachter word/blijft
de meeste mensen gebruiken RVS dit is simpel en de meeste paarden accepteren dit er zijn ook paarden die koper of nikkel niet accepteren ik rij zelf een welsh met harde mond op een kopere gebroken trens en de shet op een RVS

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:19

wat voor inwerking heeft een rubberen bit?

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 10:22

_Stephanie schreef:
nou dan heb ik wel een vraagje Knipoog
ik rijd nu met een dubel gebroken bitje..en daar heeft mn paard altijd goed op gereageerd, maar de laatste tijd maakt hij zich heel sterk en zo, ik reed ook wel eens met een bit met van die rolletjes(weet niet presies hoe die heet Bloos ) en daar reageerd hij wel iets beter op!
mischien heb jy een beter idee met wat voor bit ik kan rijden??
ik hoor het wel!

je kan een koper bitje proberen dit maakt door het kauwen(speeksel) de mond weer zachter of je kan ook de mondhoeken met vaseline insmeren(doe ik zelf ook) ik rij mijn pony die heel hard in de mond is(door het western rijden bij vorige eigenaar) met een koper watertrensje deze bestaan ook in dubbel gebroken of de K&K dubbelgebroken met roller in het midden deze werkt meer in op de tong maar is wel hoog aan de prijs(103,95) een dunner of dikker bit maakt egter niet veel uit dat ligt aan de mond van je pony een bit met rollertjes zorgt dat het paard het bit niet beet kan pakken of misschien legt je paard zijn tong over het bit er kunnen veel verschillende redenen zijn

xx kelly

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 10:27

Sodeletuut schreef:
wat voor inwerking heeft een rubberen bit?

dat ligt eraan of het gebroken of een stang is
een gebroken is zacht voor de mond(voor gevoelige paarden)
een stang werkt harder in
je hebt het normale zwarte rubber: dit kan verkauwd worden als een paard veel kauwd
je hebt kunstof van happy mouth: dit kunstof bevat appelsmaak maar na verloop van tijd word dit kunstof hard en ruw en kan het de paardenmond beschadigen
en hars van nathe:nathe werkt zacht in als je een flexibele hebt dit hars word niet ruw en blijft lang goed
happy mouth en nathe hebben wit rubber nathe rijd ook egt super(meer geschikt voor de spring-sport) zwart rubber is ook erg fijn is niet duur maar je moet er wel op letten dat het dan niet opgekauwd word

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:28

okee dankje

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:43

@ maks13: bedankt voor je reactie. ik smeer idd de mondhoeken ook best vaak in met vaseline,
maar zou een koper bit helpen?
hij is wel best gevoelig in zn mond, maar hij is gewoon heel sterk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:50

Alleen moet maks zich wat gaan verdiepen in hoe bitten werken..haar info klopt niet.

Een stang...met andere woorden een ongebroken trens dus (daar gaat het al fout) werkt niet strenger in.

Zwart rubber is verder stroef, heeft dus niks met het verkauwen te maken, gewoon geen zacht bit in het algemeen, ook niet als het nieuw is.
Happymouth word bij normaal gebruik niet hard en ruw.
kan wel als ze er op bijten, dan komen er haken aan, maar dat hoeft dus niet, dus ook bij normaal gebruik wordt dat niet ruw.

Dik of dun bit maakt enorm veel uit, in tegenstelling wat TS zegt.

verder mag een rollenbit niet gebruikt worden op wedstrijd, niet omdat het rolt, maar omdat deze 2 metalen een alles behalve vriendelijke werking hebben samen (zoek zelf de werking van een batterij maar op bij wikipedia)

Verder ligt een harde mond aan de ruiterhand en het niet aan het been zijn van het paard..aan de ruiter dus, niet aan het bit

Dus maks...leuk al dat advies...maar eerst wel zorgen dat het klopt Knipoog

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:50

@ runningkawa : bedankt dat jet het zegt!, iemand had tegen mij gezegt dat het handiger was om met een bit te rijden met van die rolletjes, omdat hij nog wel eens het bit vast wou pakken??
maar ik wist niet dat je niet met zo'n bit mag rijden op wedstrijd!?
maar toch bedankt dat je het even zegt! Bloos

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:48

Het paard krijgt er een onaangename tinteling in zijn mond door waardoor hij het los laat.

Een dik bit is zachter maar scherper als er niet genoeg ruimte is. Over het algemeen heeft een paard zo'n 16mm ruimte, een 23mm bitje is dus vrijwel altijd te dik. Een dun bit maakt de hulpen niet alleen scherper maar vooral duidelijker, dit gaat dan over een bitje van 14mm/16mm.

Zwart rubber kan een oplossing zijn voor een paardje dat veel speeksel aanmaakt, maar niet van metaal in zijn mond houd, als het een droge mond heeft dan kan het zelfs brandblaren veroorzaken.

Nikkel is een goedkoop metaal, roest snel en er zijn ook wel paarden allergies voor.
rvs is een iets duurder metaal, roest vrijwel niet maar is vrij koud en zwaar. Het heeft ook geen smaakje.
koper is een zeer zacht metaal, je moet het goed droogmaken omdat er anders koperoxide ontstaat en dat is giftig (groen), maar als het paard niet veel en vooral niet hard kauwt kan het voor een paard met een zeer droge mond helpen, aangezien het een warm metaal is en een smaakje heeft dat de meeste paarden waarderen, op gaan kauwen en daardoor speekselmaking stimuleren.
Aurigan en argetaan: de éne is ijzerkleurig en de ander koperkleurig. Het zijn allebei legeringen van in ieder geval koper en rvs, in de één zit wel nikkel en de ander niet. De één is heel veel duurder, sprenger heeft hier ook patent op.
Even opgezocht: Aurigan is die van sprenger, koperkleurig, nikkelvrij en duur.
Dit zijn de meest voorkomende metalen, happy mouth is al uitgelegd.

Je hebt qua mondstukken (over het algemeen), van wiki en iets toegevoegd:
Ongebroken: Niet te verwarren met een stangbit. We spreken van een ongebroken mondstuk als het mondstuk uit 1 geheel bestaat, dat tegenwoordig meestal licht gebogen is. Eenzijdige inwerking is niet mogelijk. Dit wordt meestal als het zachtste bit beschouwt en is de enige eerlijke mondstuk bij een stang.
Enkelgebroken: Het mondstuk bestaat uit 2 gelijk lange delen die middels een scharnierpunt met elkaar verbonden zijn. Bij druk op de teugels scharniert het bit waardoor de druk op een andere manier verdeeld wordt over lagen, tong en gehemelte. Meestal als scherpste versie gezien.
Dubbelgebroken: Het mondstuk bestaat uit 3 delen, aan weerszijde 2 gelijklange delen, in het midden een plat, bol, rond stukje dat het mondstuk op 2 plaatsen laat scharnieren. Hierdoor is eenzijdig inwerken mogelijk, en de inklemming van de zijkanten en de inwerking op het gehemelte is minder dan bij een enkelgebroken bit.

Dan heb je ook nog de zijkanten van het bit, weer van wiki en iets toegevoegd:
Losse ring: De ringen kunnen vrij draaien aan het mondstuk.
Bus-ring: Dwars op de uiteindes van het mondstuk worden busjes geplaatst waaraan een ring bevestigd wordt.
D-ring: Dwars op de uiteindes het mondstuk is een ring bevestigd die op een D lijkt.
B-ring: Dwars op de uiteindes van het mondstuk is een ring bevestigd die op een B-lijkt.
Knevels: Er onderscheiden zich 2 versies, namelijk apart of geïntegreerd in de bitring . Bij de eerste zie je een stangetje dwars op het mondstuk geplaatst met daarachter de ring. Bij de 2e variant lijkt het op een bustrens waarbij de ‘busjes’ verlengd zijn.
Ophaalringen: de teugel wordt aan een bakstuk bevestigd die door 2 gaten die boven en onder in de ringen zitten, door het aannemen van de teugel wordt het bit middels een hefboomwerking naar boven geschoven.
Baucher-ringen: Een bustrens variant waar boven op de ringen kleinere ringen op een staafje zijn bevestigd voor het vastmaken van de bakstukken zodat er een hefboomwerking is als de teugels aangenomen worden.
Stang: Een bit dat een hefboomwerking heeft, het heeft voor de teugels maar één vastmaakplaats, onderaan. Er moet hierbij altijd een kinketting gebruikt worden. Dit is een scherp zijstuk.
Pelham: hetzelfde als een stang alleen zit er bij deze ook nog een ringetje direct bij het bit. Hiermee werk je vrijwel hetzelfde in als een d-trens. Ook altijd een kinketting en liever geen pelhamriempjes omdat deze het bit ontzettend onduidelijk maken, dan kan je beter voor een stang kiezen die een zeer korte onderstang heeft (altijd langer dan de bovenkant).
Pessoa: aan dit bit zitten 3 of 4 ringen, een kleine (voor het bakstuk) een grote (hieraan zit het mondstuk) en weer één of twee kleine. Aan deze zit normaal geen kinketting, het werkt als een ophaaltrens deels, maar hier heb je meer keus in de kracht van de hefboomwerking. Ook hier kan met twee teugels gereden worden maar dit is niet gebruikelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:25

Dat is pas volledige info!
Super!

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 09:48

Mizora schreef:
Het paard krijgt er een onaangename tinteling in zijn mond door waardoor hij het los laat.

Een dik bit is zachter maar scherper als er niet genoeg ruimte is. Over het algemeen heeft een paard zo'n 16mm ruimte, een 23mm bitje is dus vrijwel altijd te dik. Een dun bit maakt de hulpen niet alleen scherper maar vooral duidelijker, dit gaat dan over een bitje van 14mm/16mm.

Zwart rubber kan een oplossing zijn voor een paardje dat veel speeksel aanmaakt, maar niet van metaal in zijn mond houd, als het een droge mond heeft dan kan het zelfs brandblaren veroorzaken.

Nikkel is een goedkoop metaal, roest snel en er zijn ook wel paarden allergies voor.
rvs is een iets duurder metaal, roest vrijwel niet maar is vrij koud en zwaar. Het heeft ook geen smaakje.
koper is een zeer zacht metaal, je moet het goed droogmaken omdat er anders koperoxide ontstaat en dat is giftig (groen), maar als het paard niet veel en vooral niet hard kauwt kan het voor een paard met een zeer droge mond helpen, aangezien het een warm metaal is en een smaakje heeft dat de meeste paarden waarderen, op gaan kauwen en daardoor speekselmaking stimuleren.
Aurigan en argetaan: de éne is ijzerkleurig en de ander koperkleurig. Het zijn allebei legeringen van in ieder geval koper en rvs, in de één zit wel nikkel en de ander niet. De één is heel veel duurder, sprenger heeft hier ook patent op.
Even opgezocht: Aurigan is die van sprenger, koperkleurig, nikkelvrij en duur.
Dit zijn de meest voorkomende metalen, happy mouth is al uitgelegd.

Je hebt qua mondstukken (over het algemeen), van wiki en iets toegevoegd:
Ongebroken: Niet te verwarren met een stangbit. We spreken van een ongebroken mondstuk als het mondstuk uit 1 geheel bestaat, dat tegenwoordig meestal licht gebogen is. Eenzijdige inwerking is niet mogelijk. Dit wordt meestal als het zachtste bit beschouwt en is de enige eerlijke mondstuk bij een stang.
Enkelgebroken: Het mondstuk bestaat uit 2 gelijk lange delen die middels een scharnierpunt met elkaar verbonden zijn. Bij druk op de teugels scharniert het bit waardoor de druk op een andere manier verdeeld wordt over lagen, tong en gehemelte. Meestal als scherpste versie gezien.
Dubbelgebroken: Het mondstuk bestaat uit 3 delen, aan weerszijde 2 gelijklange delen, in het midden een plat, bol, rond stukje dat het mondstuk op 2 plaatsen laat scharnieren. Hierdoor is eenzijdig inwerken mogelijk, en de inklemming van de zijkanten en de inwerking op het gehemelte is minder dan bij een enkelgebroken bit.

Dan heb je ook nog de zijkanten van het bit, weer van wiki en iets toegevoegd:
Losse ring: De ringen kunnen vrij draaien aan het mondstuk.
Bus-ring: Dwars op de uiteindes van het mondstuk worden busjes geplaatst waaraan een ring bevestigd wordt.
D-ring: Dwars op de uiteindes het mondstuk is een ring bevestigd die op een D lijkt.
B-ring: Dwars op de uiteindes van het mondstuk is een ring bevestigd die op een B-lijkt.
Knevels: Er onderscheiden zich 2 versies, namelijk apart of geïntegreerd in de bitring . Bij de eerste zie je een stangetje dwars op het mondstuk geplaatst met daarachter de ring. Bij de 2e variant lijkt het op een bustrens waarbij de ‘busjes’ verlengd zijn.
Ophaalringen: de teugel wordt aan een bakstuk bevestigd die door 2 gaten die boven en onder in de ringen zitten, door het aannemen van de teugel wordt het bit middels een hefboomwerking naar boven geschoven.
Baucher-ringen: Een bustrens variant waar boven op de ringen kleinere ringen op een staafje zijn bevestigd voor het vastmaken van de bakstukken zodat er een hefboomwerking is als de teugels aangenomen worden.
Stang: Een bit dat een hefboomwerking heeft, het heeft voor de teugels maar één vastmaakplaats, onderaan. Er moet hierbij altijd een kinketting gebruikt worden. Dit is een scherp zijstuk.
Pelham: hetzelfde als een stang alleen zit er bij deze ook nog een ringetje direct bij het bit. Hiermee werk je vrijwel hetzelfde in als een d-trens. Ook altijd een kinketting en liever geen pelhamriempjes omdat deze het bit ontzettend onduidelijk maken, dan kan je beter voor een stang kiezen die een zeer korte onderstang heeft (altijd langer dan de bovenkant).
Pessoa: aan dit bit zitten 3 of 4 ringen, een kleine (voor het bakstuk) een grote (hieraan zit het mondstuk) en weer één of twee kleine. Aan deze zit normaal geen kinketting, het werkt als een ophaaltrens deels, maar hier heb je meer keus in de kracht van de hefboomwerking. Ook hier kan met twee teugels gereden worden maar dit is niet gebruikelijk.

als jij het zo allemaal verteld(is verder niet erg) wat kan ik dan bij mijn pony gebruiken?
het is een drukke dominante welsh-arabier die graag andere paarden voor is dit is juist een probleem wat voor bit zou ik dan moeten gebruiken?...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:56

Wat voor bitten heb je tot nu toe gebruikt? En hoe reageerde hij op de bitten? Het is grotendeels een rijtechnisch probleem in ieder geval.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:00

Citaat:
als jij het zo allemaal verteld(is verder niet erg) wat kan ik dan bij mijn pony gebruiken?
het is een drukke dominante welsh-arabier die graag andere paarden voor is dit is juist een probleem wat voor bit zou ik dan moeten gebruiken?...

Een (bepaald soort) bit is geen oplossing voor een probleem, houdt je pony aan het werk, veel figuren, tempowisselingen etc. rijden, zodat hij het druk heeft met opletten op jou en niet op de paarden om hem heen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:03

Mizora schreef:
Wat voor bitten heb je tot nu toe gebruikt? En hoe reageerde hij op de bitten? Het is grotendeels een rijtechnisch probleem in ieder geval.

Of onkunde van de mens
(bit verkeerd hangen, waardoor het onaangenaam inwerkt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:13

Gewoon dubbel gebroken trensje gebruiken

De rest is opvoeden en rijtechnisch in orde maken.
Wat jij omschrijft los je niet op met een bit, maar met goede les

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:16

pfoeh wat een lef om zo'n topic te openen als je zelf niet goed geinformeerd bent.....

het is per paard zeer verschillend welk bit het beste werkt ,
een dun bit bijvoorbeeld kan voor het ene paard heel scherp zijn, maar voor het andere juist niet.
een paard met weinig ruimte in de mond bijvoorbeeld, daarbij is een dun bit prettiger dan een dik bit ...

dus wat er door ts gezegt word is grotendeels klinklare onzin.
je kan niet via internet aan iedereen advies geven welk bit ze moeten gebruiken....

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 08:57

ik rij nu met gebroken kopere met een dubbelgebroken gaat hij klieren en vervelen omdat het hem niet lekker zit hij reageert slecht op hulpen en loopt er gewoon doorheen ik kan alleen maar buiten rijden er is geen bak of manege in de buurt waar ik met hem heen kan hij is gewoon lastig te rijden ook als je alleen bent want hij doet altijd dominant als hij in de verte een paard langs ziet komen word hij helemaal druk en gaat hij dribbelen en steigeren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:23

Ik ben bang dat dit alleen met goed lessen verholpen kan worden. Je kan een ongebroken trensje proberen maar hij moet voornamelijk leren naar jou te luisteren. Ga eens grondwerk doen, hoe is hij met longeren? Het is duidelijk een gevoelig paardje, mag hij weleens los?

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 08:09

Mizora schreef:
Ik ben bang dat dit alleen met goed lessen verholpen kan worden. Je kan een ongebroken trensje proberen maar hij moet voornamelijk leren naar jou te luisteren. Ga eens grondwerk doen, hoe is hij met longeren? Het is duidelijk een gevoelig paardje, mag hij weleens los?

dan is er wel een probleem we hebben geen bak of berijdbaar weiland longeren kan ook nergens en dit heeft mijn pony daardoor nog niet geleerd ik kan alleen bosritten of ritten buiten het terrein maken
er is geen manege op loop afstand en een trailer kunnen we nog niet betalen dus dit is een probleem en privé lessen aan huis is te duur....
grtz kelly

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:13

dan zou ik toch echt een oplossing daarvoor gaan zoeken
zo te horen ben je zelf niet ervaren genoeg om dit op te lossen
en ga je zo verder aanklooien,dan hangt er over een half jaaar een bit in waar je u tegen zegt, alleen omdat jij je pony niet meer kan houden??

goed(prive|)les hoort nu eenmaal bij het hebben van een eigen paard.
er zijn zat klusjes/werkjes die je kan doen om genoeg geld te verdienen voor een goede priveles.

kimpie_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:10

hoe kan je jet beste een bit maken die kan scharnieren?????