Wandelaars op ruiterpad...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Wandelaars op ruiterpad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:26

Hebben jullie ook wel eens dat je lekker aan het rijden bent in het bos .... en dat je dan wandelaars op het ruiterpad tegen komt?

Vandaag ook weer, ik reed op het ruiterpad, lekker ontspannen drafje. Zie ik voor mijn nordic-walkers lopen. Ik vroeg me al af: "wat doen die op het ruiterpad?" maar meer mensen zijn wel eens "verdwaald".

Wat nog erger was, ze draaiden zich om, zagen mij maar liepen doodleuk door. Ik zet mijn paard in stap en vraag vriendelijk of ze aan de kant willen gaan.

Verstoord kijken ze om en al mopperend gaan ze aan de kant.

Ik vind het zelf echt vreselijk irritant als een wandelaar op het ruiterpad loopt. Ik rijd toch met mijn paard ook niet op wandelpaden? Ruiterpad, de naam zegt het al ...is voor RUITERS niet voor wandelaars toch!?!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wandelaars op ruiterpad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:32

Ja idd... Het is nog levensgevaarlijk ook. Stel je zat net in een lekker rengalopje... Ziek

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:35

precies....het is gewoon niet zo verstandig dat ze daar lopen. Vaak lopen er ook nog honden los, waar ze niet los mogen lopen....

Het is gewoon eng, ik zie ze meestal wel op tijd, maar soms zie je door de bomen in een bocht niet dat daar een wandelaar aan komt...

en als je ze omver rijdt is het altijd jouw schuld....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:36

Oh dat ken ik! hier vaak om dat die paden redelijk begaanbaar zijn.. Op het brede zandpad ga ik ze in stap voor bij.. Maar ruiterpad is ruiterpad Helemaal als ze mij zien aankomen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:39

Moet je ff toeteren Knipoog
Als ik ze omver rij dan rij ik gewoon lekker verder.
Mits ze niet zwaargewond zijn natuurlijk voordat ik weer iemand over mee heen krijg Knipoog

Maar hier hebben we er eigenlijk geen last van, teminste rijd hier nu al heel wat jaren maar komt het nooit tegen dat mensen op ruiterpaden lopen.
Wel 1x een man, die dacht dat wij er niet mochten lopen maar toen heb ik hem op de bordjes gewezen en moest ie toch zijn ongelijk toegeven Haha! Sukkel Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:39

Brede zandpaden zijn hier vaak "gemengde" wegen, daar mogen wandelaars ook op lopen. Daar ga ik dan niet in volle galop overheen, tenzij ik heel zeker weet dat er niemand loopt.

De ruiterpaden zijn hier best modderig, dus wandelaars worden wel lekker smerig hahaa Clown

Goed idee! Toeter op mijn zadel bouwen hahaha Sigaar

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:58

hahahaha inderdaad, zo'n gastoetertje.

Maar heb je tegen die wandelaars gezegd dat het pad eigenlijk alleen bestemd is voor ruiters?
Misschien hadden zij het, net als die man waar Aaron het over heeft, helemaal niet door. Al betwijfel ik dat in de meeste gevallen, maar soms let je gewoon niet op of ben je zo aan het kletsen dat je het niet ziet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:00

Ik heb ze vriendelijk verteld dat dit een ruiterpad is en dat wandelaars moeten wandelen op hun eigen paden. Overal staan bordjes met ruiterpad en paaltjes met een hoef erin...duidelijker kan niet....

Als ik ze vertel dat het een ruiterpad is krijg ik argumenten als: "Hier rijdt toch bijna nooit iemand" en "Dit is toch ook gewoon een pad? Je paard wandelt hier toch ook?"

Allemaal nogal kinderachtige opmerkingen van ze helaas...ruiterpaden zijn voor ruiters...wandelpaden voor wandelaars....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:01

Hmm, dan is het inderdaad vervelend, maar ik kon het niet uit je beginreactie halen, vandaar.

Dan zou ik zeggen: hoe reageren jullie als jullie mij op JULLIE wandelpad zien lopen? Dat kan toch ook nog steeds niet? Je gaat toch als wandelaar ook niet 's nachts op de snelweg lopen, omdat er bijna nooit iemand rijdt 's nachts?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:03

Dat snap ik, beginpost was daarin wat onduidelijk, klopt Lachen

Inderdaad...als ik op een wandelpad rijd omdat ik per ongeluk een verkeerd pad heb genomen wordt ik boos aangekeken en vragen ze wat ik in godsnaam doe op het ruiterpad....

haha precies...je wandelt 's nachts ook niet op de snelweg omdat er amper verkeer is

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:04

oeps dubbelpost Bloos

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:08

Volgens mij mogen wandelaars ook op ruiterpaden. Neemt natuurlijk niet weg dat het gevaarlijk kan zijn en ook nog eens erg vervelend.
Wel neem ik aan (mis_malfoy) dat je niet in rengalop gaat op een pad waar je geen overzicht hebt. Het is ook niet leuk om een andere ruiter onverwachts om de hoek tegen te komen terwijl je in rengalop zit.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:11

In rengalop op een ruiterpad doe ik zelden tenzij hij heel breed is en ik zeker weet dat er niemand aan komt.

Wij mogen ook niet op wandelpaden rijden, bij ruiterpaden staat hier ook een bord onder " alleen toegankelijk voor ruiters of paard en wagen"

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:11

het is inderdaad erg vervelend, maar dit neemt niet weg dat je wel rekening met deze mensen moet houden.
deze mensen zouden ook rekening moeten houden met jou, maar sommige mensen doen dit niet. Knipoog

als ik in de bossen rij, dan gaan mensen vaak netjes aan de kant, ik maak een praatje gewoon harstikke sociaal allemaal. Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:14

ik hou zeker rekening met ze, ben een heel nette opgevoede ruiter wat dat betreft. Als ze toch erop wandelen scheur ik ze ook niet voorbij, maar geef toch duidelijk aan dat dit een ruiterpad is en geen wandelpad Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:16

idd voortaan even toeteren. ree vroeger met een arabiertje mensen zette geen stap opzei als ik erlangs wou(uiteindelijk ree ik ze dus maar omver). nu tegenwoordig heb ik een fries onder mn kont. daarvoor springen ze wel opzei als die even aankomt.heb er zo'n mega hekel aan vooral omdat wij maar 1 ruiterpad hebben met maar een paar goed begaanbare paden. waar je dus een stukje kan draven of galloperen. en ik passer ook heel netjes in stap.blijf netje tenzei ik niet netjes wordt behandelt. paar maanden geleden was het een mountainbike wedstrijd door het bos over de ruiterpaden. gingen dus niet aan de kant dus ik bleef ook doorrijden. ook in draf. ben er op 1 opgeknald die wou echt neit aan de kant terwijl ik duidelijk netjes aan 1 kant bleef rijden omdat ze om de minuut kwame

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:17

Dit staat op wikipedia.nl

Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Ik ga wel aan de kant, sommige mountainbikers zijn echt brutaal en gaan niet aan de kant. Dan stop ik wel, beter stoppen dan dat mijn paard gewond raakt van het stuur of wat dan ook...
Laatst bijgewerkt door Coconut op 22-01-08 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:18

het is idd erg irrietant... maar aan de andere kant je kan je er druk om maken maar ook gewoon denken... helaas het is maar zo,, en terug nemen vriendelijk vragen of ze even aan de kant willen en dan doorgaan, ik zou zowieso nooit gaan galoperen op een stuk waar ik geen zicht op heb, wat ik ook nog wel eens doe is vroeg je nest uit kom je haast geen mensen tegen! en je ziet alles wakker worden Haha! ook erg leuk!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:19

Vriendelijk vragen houd een keer op als je elke keer weer wandelaars tegen komt...echt waar...! Vroeg mijn nest uit doe ik al...maar helaas zit ik ook met school Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:20

Hier ook wel eens ja, maar erger me er niet zo aan, ik ga vaak even over in stap en als ik ongeveer weer een meter of 5 van hun af ben dan draaf ik weer aan. Als het elke keer een clubje zijn dus om de paar meter weer anderen vind ik het wel vervelend want dan kun je niet gewoon lekker doorrijden. Dit is vooral op zondag (maar eigenlijk ook wel logisch, maar ze gaan niet snel aan de kant!).
Hier zijn ze (tot nu toe) altijd wel vriendelijk eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Melia op 22-01-08 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:20

Ik zie er vaak de humor van in...stap met mijn pooonie op kousevoetjes achter ze aan(dat kan ook want ik heb een tinker Clown ) en op een kleine afstand vraag ik vriendelijk of ik er even langs mag.

Veel wandelaars zijn zo druk met praten dat ze me vaak niet door hebben omdraaien en staan ze ineens oog in oog met een haarbal Koe Wow! ROFL

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:21

Vreselijk dat soort mensen.
Maar wat dacht je van Mountainbikers op het ruiterpad?
In Heerde is het op sommige locaties zelfs dat de ruiterpaden en MTB wegen samen lopen.
Kan wel voorstellen dat je dan aan mekaar ergert.
Maar het is op die paden ook absoluut niet fietsen hoor, de wegen zijn er veel te mul door de paarden.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:24

_Skess_ schreef:
Dit staat op wikipedia.nl

Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Ik wandel met enige regelmaat met mijn paard (hij is 2½) en ga dus de ruiterpaden op. Als ik dit stukje lees, dan mag dat dus niet, maar waar moet ik dan al wandelend met mijn paard lopen? Op wandelpaden mag ik ook niet met mijn paard komen namelijk. Ik dacht altijd dat voetgangers wel op de ruiterpaden mochten lopen.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:32

Wij zijn een keer aangevallen door een hond toen we op het ruiterpad reden. De eigenaar liep met hem over het ruiterpad maarr had de hond niet onder appèl, de hond viel de pony aan waar ik op zat en greep haar in haar hals. De pony kon de hond gelukkig direct wegschoppen, moet er niet aan denken hoe dat echt mis had kunnen gaan.

Kortom, ik vind voetgangers op het ruiterpad levensgevaarlijk. En bovendien horen ze er niet, het zijn ruiterpaden, dus voor ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:34

Persoonlijk heb ik er niets mee te maken, ik rijd altijd in de Ardennen waar ze me vierkant uitlachen als ik het over ruiterpaden heb Clown En na uren rijden is er nog de mogelijkheid om niemand tegen te komen. Daar prijs ik me echt gelukkig mee. Maar helaas is het in Nederland niet anders en moeten zowel de ruiters als de wandelaars gewoon op hun eigen paden blijven. Het is jammer dat er in NL zo weinig bos is. Met als gevolg dat het soms wel de kalverstraat lijkt als je gaat wandelen. Er kunnen daardoor ook gevaarlijke situaties ontstaan als paarden en mensen door elkaar heen gaan lopen. Dan zijn gescheiden paden toch eigenlijk wel een uitkomst. Maar o wee als de ruiters op de wandelpaden gaan rijden. De schande Maar die wandelaars gaan vooralsnog wél met z'n allen op het ruiterpad lopen. Wat een sh*tmentaliteit toch ook!