mooi/duur tuig maakt een paard mooier ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

mooi/duur tuig maakt een paard mooier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:08

hoi,

ik vroeg me af of jullie dat ook soms zien. dat als je een paard heb (standaart niet lelijk niet bloed mooi). en je ziet dat paard met een anky pad en duur zadel en duur hoofdstel. of je dat paard dan mooier vind dan als je dat paard ziet met een oud versleten dekje en zaldel en lelijk kapot hoofsdstel.

ik heb dat wel soms want toen ik mijn paard kocht werd hij gereden met oud en lelijk versleten tuig en had een oude deken op. toen vond ik hem minder mooi dan nu nu hij een mooi hoofdstel om heeft en mooi zadel en mooie deken. vind ik hem 10 X zo mooi.

hebben jullie dat ook soms ? (als het paard ohz is want zonder tuig maakt het natuurlijk niet uit)

magda_90

Re: mooi/duur tuig maakt een paard mooier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:33

Mwah nee, kijk eerder naar functionaliteit. Wil juist met het tuig dat het niet te opvalt zegmaar.

[edit] Het tuig moet wel in topconditie verkeren wil ik het gebruiken
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 19-01-08 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:36

Ja ben ik wel met je eens hoor! Ik vind een paard wel mooier met een mooi dekje, ect

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:38

Als het tuig en pony er verzorgd uitziet, ziet dat er idd 10x beter uit dan wanneer je met versleten tuigage en onverzorgde pony rijdt..

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:41

Als je verzorgd tuig hebt ziet het plaatje er stuk mooier uit! Ik moet wel zeggen dat het niet duur hoeft te zijn! Een paard kan ook een mooi zelf gemaakt sjabrakje hebben dat het mooier staat en een lelijk kleurtje van een anky geval.. Dus ik vindt niet het het paard er mooier uit ziet als het spul wat die op heeft duur is!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:41

Het tuig hoeft absoluut niet duur te zijn, zolang het maar net is. Dat geeft inderdaad een heel ander beeld.

Je geeft het zelf eigenlijk al aan. ("oud en lelijk versleten tuig en had een oude deken") Het is niet zo dat het tuig bij elke euro meer mooier wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:45

nee oke bedoel niet dat tuig alleen mooi is als het duur is. maar het is wel vaak zo dat als je een 100 euro hoofdstel heb dat het vaak (!) mooier is als eentje van 20 euro

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:52

Ik vind een paard het mooist als deze goed verzorgd er uitziet.. dan kan hij/zij nog het lelijkste tuig om hebben maar ik vind eingelijk wat onder het tuig zit moet blinken.. je rijd namelijk op je paard om trots te zijn je wilt met je paard showen.. en dat doe je niet met het tuig wat er op ligt.. en al is dat tuig maar € 20 euro of zelf gemaakt het gaat er om dat het goed past..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:53

ik denk dat de kwaliteit en de manier waarop het funcioneert belangrijker is dan hoe het tuig eruit ziet. een oud tuig kan tevens 10x beter zijn als een nieuw tuig.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:55

Ik vind een mooi dekje er altijd stuk mooier uit zien dan een paard met een versleten dekje. Maar als een paard echt mooi is, springt hij er ook uit zonder mooie spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:16

BE_GENTLE schreef:
je rijd namelijk op je paard om trots te zijn je wilt met je paard showen

Oh? Ik ben wel trots op mijn pony, maar niet om hoe mooi ze is. Mijn tuig ziet er prima uit omdat het prima onderhouden wordt, en ik heb maar 2 vereisten; het moet passen en veilig (dus netjes onderhouden) zijn. Hoe we er dan uit zien zal me een zorg zijn.
(en ik vind Anky dekjes zo lelijk dat ik niet snap dat een paard met zo'n dekje er mooier uit kan zien Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:19

RedPassion schreef:
BE_GENTLE schreef:
je rijd namelijk op je paard om trots te zijn je wilt met je paard showen

Oh? Ik ben wel trots op mijn pony, maar niet om hoe mooi ze is. Mijn tuig ziet er prima uit omdat het prima onderhouden wordt, en ik heb maar 2 vereisten; het moet passen en veilig (dus netjes onderhouden) zijn. Hoe we er dan uit zien zal me een zorg zijn.
(en ik vind Anky dekjes zo lelijk dat ik niet snap dat een paard met zo'n dekje er mooier uit kan zien Haha!)

anky's vind ik ook niet echt fantastisch maar was het eerste dekje dat in mij op kwam waarbij iederee meteen weet over welk type dekje ik heb

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:19

Als zowel paard als ruiter er verzorgt uitzien, heeft dat een positief effect op het plaatje Lachen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:21

Ik ken een paard dat nogal groot is en slungelig en een scherpe rug heeft, als je hem zo ziet echt geen mooi paard.
Leg er een zadel op en hij lijkt al 2X voller, laat iemand hem netjes rijden en hij verandert in een swingend dressuurpaard mert een prachtige houding en kadans.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:52

Het paard moet blij en trots uit zijn ogen kijken, lekker 'vol' zijn, los door zijn lijf lopen en dan vind ik 'm mooi Lachen
Al moet ik wel toegeven dat een mooi tuig wonderen doet ja. Je ziet het vaak bij manegepaarden dat die meisjes hun eigen tuig erop leggen, dat je de stal inloopt en even denkt: 'Huh? Wie is dat?'
Leuk Haha!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:07

ik vind als het tuig mooi verzorgd is en goed past en heel is dat het er idd mooier uit ziet dan versleten en oud, want vaak als het versleten en oud is ziet het er ook heel dof uit.
of er een anky dekje of een goedkoper dekje op ligt maakt niet veel uit.
Ik let wel heel erg op de kleur bij het kopen, zo koop ik geen donkere kleuren want dan komt de vacht van mijn paard er niet mooi uit.
lichte kleuren accentueren juist de bruine kleur. Daarbij vind ik lichte kleuren ook gewoon mooier.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:09

whahah er zijn idd heel wat mensen die dat denken ja

ik doe absoluut niet mee aan die lelijke anky-hype en al helemaal niet met die lelijke bontjes-hype

je kiest tuig dat jouw paard goed past,
en voor het mooie kies je zelf de kleuren die je mooi vind.
dit is persoonsgebonden.

maar ik moet altijd stiekum lachen om mensen met duurste van het duurste tuig, en duurste van het duurste rijjasje etc
en dan onderaan eindigen op wedstrijd..

ze hebben daar een mooie naam voor "schone schijn"

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:33

Ik vind dat daar niet zoveel mis mee is. Als jij dat mooi vindt en je kunt het betalen? Ik rijd ook met een Anky dekje onderlinge wedstrijden, zou je mij dan ook uitlachen? Ik vind het leuk dat aan te schaffen, mij en m'n pony te verwennen met eens wat leuks. En ik vind ook een pikeur jasje mooier dan een simpele van bijvoorbeeld Harry's Horse. Als ik het geld had zou ik ook een Pikeur jasje aanschaffen en een GPA cap.
Sommige mensen vinden dat leuk, en anderen interesseert het niet. Nouja, best toch? Niemand heeft toch last van elkaar??

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:48

Ik ga bijvoorbeeld geen Butet zadel op mijn haflinger legger. Die zie ik liever op een KWPN. Ik vindt een standaard zadel, wel zo toepasselijk bij een haflinger. Ik wil ook graag een merk hebben, maar niet de meest uitbegreide met enkel zweetblad etc etc. Geen mij maar een gewone KN of standaard model van Kentaur, Prestige of Passier. Nou zijn dat wel behoorlijke merken, maar ik vindt ze er behoorlijk normaal uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:10

HAR --> YRT.

Leonie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:34

Als het er gewoon netjes uitziet maakt het niet zo erg veel uit!
Groetjes Leonie

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:40

Het geheel kan maken dat het er mooier uitziet, doordat het verzorger oogt. Dat geldt ook voor als een paard netjes is getoiletteerd bijv.. Maar het paard zelf wordt er niet mooier of lelijker van.

"al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding" .............bij wijze van spreken dan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:46

Ik denk dat het een kwestie van smaak is, zo is mijn fjord altijd netjes geknipt en vind ik het geen porem als een fjord lange manen heeft. (met echt unieke uitzonderingen natuurlijk) Ik vind het dan zo onwijs armoedig staan! Dan doet een mooi hoofdstel er ook geen extra goeds aan.

Een ander vind het prachtig, een fjord met lange manen, ieder het zijne Knipoog

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:53

Mijn paard word gereden met een lerenhoofdstel van €19,- en een heel oud dalenman zadel. Deze is wel oud, maar verder in goede staat. Een dekje van HH of een merkloze pad. Niks geen duur spul..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:36

Ellee schreef:
Mijn paard word gereden met een lerenhoofdstel van €19,- en een heel oud dalenman zadel. Deze is wel oud, maar verder in goede staat. Een dekje van HH of een merkloze pad. Niks geen duur spul..

ik rijd mijn paard ook niet met het duurste van het duurste hoor. maar het ziet er wel gewoon goed uit.