Mama wil ook een pony - welke maat/soort het beste voor haar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Mama wil ook een pony - welke maat/soort het beste voor haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:39

Mijn moeder wil stiekum ook erg graag rijden. Op mijn paard gaat dat niet zo goed omdat zij nog jong is en eerst eens een jaartje braaf moet rijden voordat zij erop gaat, ook in verband met een rugprobleem. Een val kan betekenen dat ze blijvende schade oploopt. Nu is mijn paard ook nog steeds een beetje groeiende, momenteel zo'n 1.65. Ze vind dat te groot. Hoe hoger vallen hoe meer kans. Maar ze wil rijden en is zich bewust van de risico's, die ze wel wil nemen maar ook minimaliseren.

Dus, een wat kleiner formaat paardje/pony, en rustig. Daarmee gelijk het probleem. Ze is net als ik 1.70 echter een stuk zwaarder, ik schat toch wel zo een 72/74 kilo. Ze ziet zichzelf het liefst op een E pony ongeveer. Maar welke E-pony kan dat nou dragen..t lijkt me zo onverantwoord..iemand opperde een Tinker. Maar alsnog...Wat denken jullie wat minimaal voor maat/type paard nodig is...?

T is een plan wat nog wel duurt voordat het uit gaat komen, maar ik wil haar wel eerlijk vertellen waar het op staat en ik heb het idee dat sommige mensen nogal snel makkelijk denken dat je zomaar overal op kunt klimmen...

Jodieee

Re: Mama wil ook een pony - welke maat/soort het beste voor haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:40

Ik denk inderdaad dat een tinker of haflinger het beste is of iniedergeval een dier met koudbloed erin. ( Het is natuurlijk ook een voordeel aan dat ras dat ze erg goedaardig zijn )

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:42

Een grote E pony of een klein paardje kan naar mijn idee prima.
Dat is met een kilo of 70 nog goed te doen.

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:44

Een e-pony kan zonder problemen. Helaas ben ik zelf ook altijd zeer stevig gebouwd geweest en ik heb jaren met mijn 85 kilo op een warmbloed e-pony gereden. Dit heeft geen problemen opgeleverd, zolang je zelf maar bewust bent van je gewicht en daar naar handelt.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:46

ik denk dat een haflinger of een tinker een goed idee is.
makelijk in onderhoud.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:58

En een haf, zijn die niet vreselijk koppig vaak? Of is dat meer iets wat mensenmakkelijk roepen en is het geen rassen kenmerk?

T liefst echt E, denk max hoogte echt 1.56 zoiets..

En er werd ookergens fell pony geroepen, ook een optie? Vooral omdat zij zo vlak schijnen te lopen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:02

Een E kan prima!
En qua ras maakt het echt niet uit hoor.
Je moet meer naar type en karakter kijken.
Zolang het paard maar een eerlijk en rustig karakter heeft lijkt me het beste in deze situatie.
En een wat bredere pony! Dat geeft (vind ik) altijd weer net een wat fijner (veiliger) gevoel dan zo'n iel ding Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:04

Welsh Cob? Connemara? Of een kruising? Ik ken NRPS'ers, kruisingen Arabisch/Engels volbloed met bijvoorbeeld Connemara of New Forest, die ook prima geschikt zijn voor mensen met lengte en gewicht van jouw moeder. Ik ben net zo lang, wel iets lichter (niet heel veel overigens), en ik pas prima op mijn kruising Arabier x draver van 1.56 m.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:08

rooz1993 schreef:
ik denk dat een haflinger of een tinker een goed idee is.
makelijk in onderhoud.

Makkelijk in onderhoud? Sinds wanneer zit daar verschil in? Clown

@TS, kijk eens naar een wat breder type paardje, Welsh Cobs zijn vaak niet al te groot maar wel lekker stevig en kunnen ook behoorlijk wat hebben.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:10

Mijn moeder is 1.60 en weegt rond de 80kilo, als zij even met mijn haflinger X welsh (1.45m) rijdt, dan zie ik wel dat die pony het lastig heeft, haar benen zwengelen maar onder haar lijf en ze brengt haar massa niet op de achterhand maar gebruikt vooral de voorhand. Niet dat ze bijna in elkaar zakt ofzo, maar als ze echt moet gaan draven enz is het wat moeilijker voor mijn pony.
Dit is namelijk wel een D-pony dus ik weet niet hoe het zit met een E-pony? Als je een grote haflinger zou vinden zou dat wel goed zijn, mijne is inderdaad koppig, maar wees er kordaat mee en je kan er alles mee doen! Vaak zijn het ook rustigere type's

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:13

Een goede zit (waarmee je het paard niet hindert) is vaak van groter belang dan het gewicht van de ruiter. In de endurance zie je veel kleinere paarden (1.45-1.60) met grotere ruiters erop en echt niet iedereen heeft daar ondergewicht. *LOL*

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:15

Gewoon een stevige E.. niks aan de hand..
Types zoals een haflinger, tinker, fjord.. hoef niet per definitie die rassen te zijn, maar zo'n stevige bouw..
Verder moet je wel kijken naar karakter, en die is bij elk paard weer anders, ongeacht ras..

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:19

misschien een fjord..maarja daar moet je wel van houden...en anders een haf ja..maar die kan ook pittig zijn..bij ons op stal staan ook 2 haf's..die zijn best pittig!
en een tinker die is volgens mij altijd wel 'koel' ...
maarja..t is en blijft een dier..hij kan altijd een keer schrikken ofzo..maarja neem aan dat je daar wel rekening mee houdt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:25

Een tinker is misschien een leuk idee of idd een kruising met een stevige bouw.

idd haflingers kunnen soms ook best pittig zijn ik ken er zo al 3 die behoorlijk pittig zijn.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:29

Annemiekbram schreef:
misschien een fjord..maarja daar moet je wel van houden...en anders een haf ja..maar die kan ook pittig zijn..bij ons op stal staan ook 2 haf's..die zijn best pittig!
en een tinker die is volgens mij altijd wel 'koel' ...
maarja..t is en blijft een dier..hij kan altijd een keer schrikken ofzo..maarja neem aan dat je daar wel rekening mee houdt.

Ja mijne is ook pittig om haflinger X welsh te zijn, tijdens het rijden is ze enorm pittig maar in omgang is ze wel enorm braaf. Maar hangt er ook allemaal vanaf..

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:36

Een Haflinger kan een heel erg leuke pony zijn voor iemand als de moeder van de TS, maar je hebt ze inderdaad in heel veel soorten en maten Lachen . Ze zijn er van heel rijtypisch tot het zwaardere trekpaardtype en alles daar tussen in. Ook karakters kunnen veel verschillen. Er zijn er die de kachel met je aanmaken, maar zijn ook hele fijne, brave Haffies. Mensen op het Haflingersubforum kunnen je daar vast beter over informeren, er zijn ook voor websites over dit ras en je zou eens kunnen informeren bij de rasvereniging ofzo. Die kunnen je vast meer vertellen.

Welsh Cobs kunnen doorgaans ook prima uit de voeten met 70 kg op hun rug, maar ook bij dit ras er zijn bravere en fellere pony's.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:43

Id,karakter is echt belangrijk.Moet echt koel in het hoofd zijn en lekker relaxed. Ik zou nooit zo'n paard willen, maar voor haar is dat echt het verstandigste. Op zich af en toe wat afwisseling op een echt makkelijk paard is ook best leuk Tong uitsteken Aangezien ik hemof haar ook zou onderhouden qua beweging en verzorging gezien.

Wat zou zo het minimum zijn aan hoogte? kan 1.50 bvb nog? Bvb een tinker of een brave haf van die maat?

annemiek: het is een gecalculeerd risico. Ze weet dat ze schade kan overhouden bij een val, maar wil het risico wel nemen mits het dus geminimaliseerd is. Wat inhoudt een wat kleiner formaat met een lekker fijn makkelijk en rustig karakter, dus niet te jong. Ze wil graag lekker op buitenrit, en als mijn paard dan ineens gek gaat doen is het fijn als die ander nog wat koel kan blijven bij wijze van spreken.

Tja, zit..ze heeft jaren geleden op een manege gereden maar weet er weinig meer vanaf. Dus weer opnieuw beginnen maar mijn instructrice is daar heel goed mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:56

een stevig gebouwde pony vanaf 148 ofzo kan prima hoor.
als ze wat smaller gebouwd zijn vind ik het mooier als ze ook wat groter zijn. anders lijk je er al snel veel te groot voor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:06

jouw moeder zou in principe op vrijwel iedere gezonde gemiddelde grote D en Epony zo weg moeten kunnen rijden kwa gewicht en lengte
zoals het er nu staat is het net alsof je moeder hartstikke zwaar is terwijl haar gewicht helemaal niet zo hoog is
ik zou niet eens naar ene bepaald ras gaan kijken, maar gewoon een maatje zoeken wat geschikt lijkt (150 tot 155 oid?) niet te ielig , gewoon een lekker gezond dier met een beetje body en een ontzettend leuk karakter en wat drie nette basis gangen heeft (paardige gangen ipv korte pony gangetjes Knipoog )

er zullen bij de fjorden en haflingers, connemara's , paardgefokte E pony's , welsh nwr, k en cob en zelfs new forest enz. allemaal dieren te vinden zijn die geschikt zouden kunnen zijn voor je moeder , kwa bouw, maat , gangwerk en karakter

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:12

1.55m Kan zeker Ja , en een pony van 1.45m ook, alleen is het dan wat mer afhankelijk van het ras en type Lachen . Een Fjord zou ook erg leuk kunnen zijn, denk ik.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:18

ik zou idd ook een fjord, haflinger of tinker in die richting zeggen.
Die zijn gewoon makkelijker in omgang dan andere meer warmbloed pony's (niet allemaal natuurlijk).
Ook wat meer bomproof (meestal) en gewoon wat langzamer/slomer van begrip (positief bedoeld).
En een misschien ervaren pony al (geen jonge) waarvan je weet wat je eraan hebt.
Een fell pony lijkt me wat te klein die mogen namelijk max. 1.41m hoog worden en zijn niet allemaal zo stevig als b.v. een fjord van de zelfde hoogte.
Eene merens zou ook kunnen maar ik heb zelf geen ervaring met dit ras dus zou niks over het karakter kunnen zeggen.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:55

RUI -> PP

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:57

Een mooie forse e-pony zou ook moeten kunnen, maar ik dacht idd als eerste aan een fjord. Vaak heel makkelijk, en kunnen veel hebben. En anders een ander breed ras, idd zoiets als n tinker of n haflinger Lachen Veel succes met je zoektocht!
Groetjes, mij

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:05

cool! Hier heb ik echt veel aan, thank you all!

Draumpje nou ja nee zo bedoel ikhet niet. Ze is niet topzwaar, maar zeker ook niet de lichtste. Ik wil gewoon een paardje voro haar vinden die echt bij haar past. Ik vergelijk dan met mezelf en ik vond mijzelf altijd een beetje groot op mijn D AV leasepaardje staan, mss komt het daardoor Tong uitsteken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:06

Waarom ga je niet eens kijken bij de ijslanders...voordelen van deze paardjes:
1- laag bij de grond....ideaal met op- en afstappen Haha!
2- je groeit er niet uit.... Tong uitsteken
3- zeer hoog rijdcomfort wat zeker met rugproblemen een groot voordeel heeft.(Zoek er een met voorkeur voor de tölt Knipoog )
4-het zijn net sportwagens...laag bij de grond,extra versnellingen en een groot ego Haha!
5-koel in de kop en fijn in de omgang Bloos

Zo kan ik nog wel even doorgaan,ik ben wel een tikje bevooroordeeld Bloos maar misschien moeten jullie gewoon de 9e feb. naar Hargen komen en kijken naar de recordpoging...Megastranrit 2008.Kunnen jullie dit ras in volle glorie komen bewonderen Knipoog ( http://www.hestagaman.nl )
Een waarschuwing....ze zijn enorm verslavend en voor je het weet heb je er 2...of 3...of.... Tong uitsteken (spiek maar eens in mijn profiel)

Groetjes,Tinky