toen was het trailerprobleem opeens opgelost

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

toen was het trailerprobleem opeens opgelost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 08:51

Mijn paard (sinds maart in mijn bezit) heeft nogal een vervelend trailer probleem.
Tegen de zijwand aan gaan hangen (en dan vervolgens gewoon omvallen).
Na onze eerste trailer helemaal aangepast te hebben moest er toch eens een nieuwe trailer komen.
En de problemen waren er weer.
hangen, vallen, benen en staart daardoor beschadigen, baasje in de stress.
En het stomme is, ze blijft er wel gewoon oplopen.
Gister zette ik haar op de trailer, komt ze met volle kracht met achterstang en al er weer afvallen. Voor de rubber ketting kapot, achterstang eruit gebroken.

Nu heeft onze nieuwe trailer een voorlader.
We hebben Jentel gister gewoon via de voorlader de trailer op laten lopen en dan achter er weer uit. Dit hebben we een aantal maal gedaan totdat het haar gewoon was over die smalle klep te lopen.
Daarna de voorstang achter haar billen gesloten en de achterstang.
Ja daar sta je dan achterstevoren op de trailer.
Voorzichtig klep dicht, koppie over de klep.
Jos rijden en ik op de trailer staan om bij haar te blijven.
Ze ging nog maar heel af en toe een beetje hangen maar bleef aardig op de been.
Toen zijn we doorgereden naar het bos (alle mensen op de weg kijken toch wel erg raar als dat koppie over die klep kijkt.)
Lekker een ritje gemaakt en weer achter ste voren naar huis.
Veilig thuis gekomen.

baasje opgelucht.
Afbeelding

Splinter

Re: toen was het trailerprobleem opeens opgelost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:18

Nou als dat de oplossing is, mooi toch!

Succes verder ermee, hopen dat ze zo braaf blijft Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:20

Beter joh!
En goed om te horen dat de voorladers eindelijk als voorladers worden gebruikt!
Remmen gaat iha veel minder gelijkmatig en subtiel als optrekken, waardoor achteruit de fijnste manier van vervoeren moet zijn voor het paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:22

Als ik het goed begrijp staat jouw paard achterstevoren op de trailer en kijkt ie naar autos achter hem..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:27

Levensgevaarlijk.....

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:29

ik heb jullie zien rijden en moest inderdaad ook erg lachen Lachen

Imker, zou je misschien willen onderbouwen waarom dit levensgevaarlijk is? Als dit de oplossing is voor de merrie in kwestie, dan is er toch geen probleem? OF zie ik dat verkeerd?
Niks aanvallend bedoeld hoor, gewoon interesse!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:29

imker , heb jij nog nooit iets anders gedaan dan normaal , ... even ter verduidelijking , uitleg waarom ...

ik vind dit een erg groffe reactie hoor

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:30

het is niet de manier om je paard zo te vervoeren er zou maar iemand achterop klappen.

Ik vind het ook gevaarlijk

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:32

Tita, waarom is dit niet DE manier? Het probleem is net zo groot als een auto achterop klapt en het paard staat met z'n neus naar voren hoor!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:33

tita schreef:
het is niet de manier om je paard zo te vervoeren er zou maar iemand achterop klappen.

Ik vind het ook gevaarlijk

en wat nou als iemand achterop klapt en de paarden staan met de neus naar voren?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:38

Als je wel eens naar Animal planet kijkt zie je dat in Amerika de paarden vervoerd worden in een heel ander soort trailer. Helemaal open dus geen dicht hokje en ze staan er dan soms ook nog zijwaarts in. Daarbij als een auto tegen de trailer rijdt dan heb je altijd een probleem...

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:40

joyce83 schreef:
Als je wel eens naar Animal planet kijkt zie je dat in Amerika de paarden vervoerd worden in een heel ander soort trailer. Helemaal open dus geen dicht hokje en ze staan er dan soms ook nog zijwaarts in. Daarbij als een auto tegen de trailer rijdt dan heb je altijd een probleem...

als je het boek van monty roberts leest (niet dat ik zo'n natural ben) is het voor het paard het allerprettigst om schuin achterwaarts vervoerd te worden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:43

Ow dat heb ik dus nog niet gelezen. Maar ik doelde eigenlijk meer erop dat er meer manieren zijn van vervoeren. Als jullie het probleem hiermee op hebben gelost vind ik het allang knap dat jullie goed gekeken hebben naar het paardje. En of paardje nu achterstevoren, schuin op de kop of hoe dan ook erin staan maakt niet uit. (mits veilig natuurlijk). Ik ben dus ook geen natural maar het viel me gewoon op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:25

levensgevaarlijk inderdaad!
en waarom: omdat de kogeldruk van de trailer nu niet juist is en het gewicht verkeerd verdeeld is, paard staat verkeerdom dus met hoofd buiten de trailer. onze trailers zijn daar niet op gemaakt.
Maar je moet het helemaal zelf weten, je hebt kans dat je niet verzekerd bent als er wat gebeurd want je gebruikt de trailer niet op de manier waarvoor ie gemaakt is, volgens mij zijn er bepaalde regels voor veevervoer en kan me niet voorstellen dat daarin staat dat je je paard ook andersom in de trailer mag zetten.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:46

cissy schreef:
levensgevaarlijk inderdaad!
en waarom: omdat de kogeldruk van de trailer nu niet juist is en het gewicht verkeerd verdeeld is, paard staat verkeerdom dus met hoofd buiten de trailer. onze trailers zijn daar niet op gemaakt.
Maar je moet het helemaal zelf weten, je hebt kans dat je niet verzekerd bent als er wat gebeurd want je gebruikt de trailer niet op de manier waarvoor ie gemaakt is, volgens mij zijn er bepaalde regels voor veevervoer en kan me niet voorstellen dat daarin staat dat je je paard ook andersom in de trailer mag zetten.

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen standaard europeese trailer.
Maar een engels model wat ook duidelijk anders in elkaar steekt, zowel binnen als buitenkant.
In grote schaal de zelfde opbouw als een ifor williams VEE trailer.
anders zou het niet eens lukken om mijn paard er andersom in te krijgen. De fabrikant adverteerd hier zelfs mee.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:48

Maar dat is onzin...ifor williams kun je ook gewoon hier verkrijgen en voldoen aan de eisen hier.

Ik vind het paard zo vervoeren niet normaal en gevaarlijk als je het zo blijft doen kun je beter een kleine veewagen aanschaffen die je met je B-rijbewijs mag vervoeren.

Op deze manier rij je onverzekerd rond

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:50

Als je even zoekt op IMKER, dan zie je in andere recente topics een prima uitleg waaróm het zo gevaarlijk is om én bij je paard te blijven tijdens de rit.
En het is ook erg onverstandig om een trailer te gebruiken voor achteruitvervoeren, die gebouwd is om paarden vóóruit te vervoeren. Denk alleen al aan de stangen en de ruimte voor in de neus van de trailer, die je dus achteruit niet hebt.
Een trailer met voorlader is bedoeld om paarden vooruit uit te laden, niet om paarden achteruit te laten reizen.

Het lijkt alsof ik grof ben, maar als er een ongeluk is gebeurd omdat iemand zo slim is geweest om zo te vervoeren, is het OE en Ach en wee, maar dan heb ík iig geen medelijden met degene die het overkomen is.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 14:51

tita schreef:
Maar dat is onzin...ifor williams kun je ook gewoon hier verkrijgen en voldoen aan de eisen hier.

Ik vind het paard zo vervoeren niet normaal en gevaarlijk als je het zo blijft doen kun je beter een kleine veewagen aanschaffen die je met je B-rijbewijs mag vervoeren.

Op deze manier rij je onverzekerd rond

De trailers zitten heel anders in elkaar, het is ook geen ifor williams maar qua opbouw vergelijkbaar. Trouwens koeien enz staan los in de veewagen, er zegt niet dat een paard perse in de rijrichting vervoerd moet worden dat ik anders niet verzekerd ben.
Waartegen zou ik niet meer verzekerd zijn....?

En ook blijft de ruimte in de neus van de trailer bestaan, deze ruimte is gewoon leeg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:54

Waar ik aan moet denken is...hoe ziet de "achterklep" er dan uit?
Als ik m'n paard achtestevoren in de trailer zou stoppen, zou ik bang zijn dat ie zou proberen om erover heen/ eruit te springen...
Wel eens gehoord dat en paard los was gebroken, omgedraait was en er uit probeerde te springen of zelf was gesprongen.... via via dus weet niet of ik alles moet geloven Knipoog

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 15:03

het net contact gehad met het RDW en die zeiden dat het totaal niet uitmaakt in welke richting je vee (waar volgen hun ook paarden onder vallen) vervoert.

Onze trailer heeft een klep die ongeveer gelijk is aan de schofthoogte van het paard, ze steekt haar hooft er netjes overheen en kijkt lekker rond.
Mijn andere paarden blijf ik wel normaal vervoeren maar die hebben dan ook geen trailer problemen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:11

Zal voor de zekerheid ook maar je verzekering bellen.

Ik vind het een rare manier en voor mijn gevoel gevaarlijk..een paard ziet zo meer dus kan sneller in de stress schieten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:17

ik vind het ook geen goede manier

om de redenen die al genoemt worden, en daarbij komt ook nog dat je andere mensen en jezelf in gevaar brengt, als er een paard met zijn hoofd achter uit de trailer hangt, gaan mensen daar naar kijken, en letten minder op de weg.
ook zul je veel mensen krijgen die je inhalen en gaan gebaren dat er wat mis is.. kan ook gevaarlijk zijn.

al met al genoeg reden om het niet zo te doen.
kan je paard echt niet op een trailer, overweeg dan eens een kleine vrachtwagen / bus.
of een grote aanhangwagen (maar dus ook een grotere auto) waar ie zijwaarts of achtwaarts in kan, deze zijn er wel, maar dit zijn dan ook dubbelassers

een trailer is een enkelasser en daarom is het zo gevaarlijk als ie achterstevoren staat, er komt dan veel te veel druk op de koppeling, en doe je dit vaak dan komt er uiteindelijk speling op met alle gevolgenvan dien...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:19

Het word in sommige gevallen zelfs aangeraden,achteruit op de trailer.

Wat denken jullie dat gevaarlijker is? een paard die gestoord doet,en onderhand door de trailer komt,Of achterste voren rustigop dat ding staat?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:25

Ik dacht in eerste instantie ook "o jee die is gevaarlijk bezig" Maar ik geloof na je verhaal te hebben gelezen te begrijpen dat je er een speciale trailer voor hebt aan geschaft.
Ik denk namelijk wel dat de gebruikelijke paarden trailers zoals je ze hier altijd ziet rijden er niet voor gemaakt zijn om je paard achterste voren te vervoeren. Maar dat is meer eigen redenatie als wetenschap hoor!
Veel plezier met je paard nu je trailer probleem is opgelost.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:32

dat is geen redenatie, als je achter op de trailer gaat staan, dan komt er al druk op de koppeling, laat staan als paard met 2/3 van zijn gewicht op de achterkant staat, dan krijg je een "wip"effect, en komt er dus te veel druk op de koppeling. richting de lucht, richting de grond is normaal , dit zorgt voor een goede wegligging, maar nu is de druk de verkeerde kant op Knipoog