Eerst leek me de paardentandarts best wel onzin maar nu is mijn mening toch wel veranderd zeg! Op alle argumenten die ik had had zij wel een weerwoord....
Ik vond het heel interessant. Ze haalde liet allemaal schedels zien (willekeurig uit het slachthuis die ze zelf had schoongemaakt + uitgekookt) en sommige daar schrok je van joh!
Bijvoorbeeld een paard wat onder een tand miste en de tand van de bovenkaak boorde helemaal door de onderkaak (het bot) heen. Wat zal dat dier pijn hebben gehad zeg, en dan zei ze ook nog dat dit niet eens zo zelden voor kwam...
Ze vertelde ook nog hoe ze deed werken enz, het was echt heel erg leuk.4 van mijn stal hebben meteen een afspraak gemaakt, en [**] zal er binnenkort ook aan moeten geloven (pas in feb, eerst krijgt ze nog een baby geloof ik). Vind het trouwens wel zielig uit zien, zon mondklem, volgens mij vind ik het enger als mn paard (zien we dan wel weer) ...
Nu was mijn vraag of jullie paarden ook naar de paardentandarts gaan en wat jullie (en de paarden
) dr van vinden. 
) controleren en vijlen.

met de paarden. Mijn pony is 1,5 jaar geleden voor het eerst door haar behandelt, ik had over haar gehoord op de manege en aangezien Pepsi toen al 16,5 jaar was leek het mij verstandig om vrijblijvend te laten kijken. De mondklem valt erg mee hoor, Pepsi was wel ontzettend bang voor het vijlen van zijn kiezen, hij moest ook verdoofd worden door de dierenarts, hij was zo suf dat hij niet echt meer kon wegkomen!
, ik ben erg blij dat ik Pepsi heb laten behandelen (in 1,5 jaar tijd nu 3x, normaal hoeft dat niet maar het was erg hard nodig!) want het bleek dat zijn kiezen vol met grote haken zaten waar ook allemaal voedselproppen in vast zaten, hij moet veel pijn hebben gehad, de 1x heeft ze het grootste gedeelte weggevijld, maar het moest toch beetje, bij beetje omdat het zo erg was, hij bloedde de eerste keer ook best erg. Nu na 3x behandelen is hij echt een stuk opgeknapt, hij eet beter, kan zijn bit ook beter in, en ruikt ook niet meer zo uit zijn mond, ik heb zelf die haken gevoeld, nou ik kreeg erg tranen van in mijn ogen toen ik bedacht hoe pijnlijk dat geweest moet zijn. Ik heb mijn pony nu 2,5 jaar en het bleek dat er nog nooit naar zijn gebit gekeken was! Ik ben blij dat ik het wel heb laten doen
Ik kan het iederren aanraden om in ieder geval een vrijblijvend het gebit te laten controleren. dan weet je in ieder geval of je paard pijn heeft of niet...hij kan het tenslotte niet zelf zeggen!
scheelt echt met eten, aanleuningsproblemen etc! gewoon 'effe checken' (er zit trouwens bij jou in de buurt een super tandarts die vroeger onze kant op kwam, maar er nu helaas geen tijd meer voor heeft! Jos Coolen (uit Grathem?)
en waar ik mijn paard voor geen goud aan over laat.