Dilemma.. Stoppen met de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SannevdM

Dilemma.. Stoppen met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:23

Hoi!

Ik zit met een heel groot dilemma..
Het zal wel een heel verhaal worden, hoop dat iemand de tijd neemt om het te lezen. Knipoog

De afgelopen 4/5 jaar heb ik verschillende blessures opgelopen door het paardrijden, ik noem alleen even de ''erge.''

Het begon met dat ik mijn voet had gebroken, op meerdere plaatsen, hier werd ik aan geopereerd.
Na 4 pennen rijker en 9 maanden revalideren zat ik weer vrolijk op paard!!
Dit alles liep ik op, door ongelukkig met het paard te zijn gevallen.

Na een jaar of anderhalf, was het weer raak, ik viel er heel l*llig af tijdens springen.
In eerste instantie, leek het wel mee te vallen en dacht ik dat het gewoon goed gekneusd was.
Na het niet overgaan van pijn toch naar HA, ZH etc.
Ik had mijn schouder gebroken, banden gecheurt en nog meer..
Hier ben ik dus toen ook aan geopereerd, weer wat ijzer erbij en na een maand of 7 niet gereden te hebben, ging wederom vrolijk verder.

Weer een klein jaar later, viel ik nog eens van het paard.
Misschien, nou niet misschien, het was mijn eigen schuld.
Ik ging op een paard zitten waarvan we wisten dat ze op dat moment flink aan de rodeo zou gaan, niet slim dus om er op te gaan zitten, maar vond het wel weer een uitdaging.
Tsjaa, daar lag ik weer op de grond, al vrij gauw wist ik dat het niet goed zat.
Weer mijn schouder gebroken, banden gecheurt, pees gescheurt etc. etc.
Ja en het kon ook niet anders... Ik moest weer onder het mes...
Hier heb ik toen ook een topic over aan gemaakt. !KLIK!

Het herstel van de laatste operatie gaat langzaam, ik kreeg elke keer gips verlening en nog steeds dus 4 maanden later is het niet genezen. Eigelijk zou ik nog een keer onder het mes moeten, maar dit zag ik zelf niet zitten. Dus ervoor gekozen ( 2weken geleden) om te gaan revalideren, kijken hoever ik kom en daarna verder kijken of nog een operatie zinvol is.

Nou komt het waar het dus even om draait.
Gisteren moest ik lesgeven, ik hield paard vast die altijd druk is met opstappen, gevolg ik kreeg een harde kopstoot van dat paard tegen mijn verkeerde schouder. Vrij vlug daarna werd ik beroerd van de pijn, moest overgeven, had het gevoel dat ik steeds van m'n stokkie zou gaan.
Het is nu dus op hoop van zegen dat het meevalt, ik kijk het even een paar dagen aan.
Maar zit nu dus thuis op de bank/ bed met weer fikse pijn.. (Gelukkig heb ik morfine..)

Mijn ouders willen nu dus dat ik maar eens met de paarden stop.
Voor 8 maanden terug mijn eigen paard laten inslapen, ik zou van het voorjaar, als ik weer kon rijden voor een nieuw paard gaan kijken. Maar mijn ouders hebben dit liever niet meer.
Nu moet ik zelf zeggen, dat ik het wel snap, ik ben het ook helemaal zat elke keer ziekenhuis in/ uit.
Weer wat gebroken, weer operatie, weer revalidatie etc. etc.

Wat moet ik nu? Voorlopig had ik sowieso nog niet kunnen rijden, daar niet van, maar zou ik daarna weer verder gaan met rijden? Of moet ik het uit m'n hoofd zetten en stoppen?
Ik weet niet of ik dat wel kan, ik kan echt niet zonder de paarden.... Verdrietig

Groetjes, Sanne

Ilzjuh

Re: Dilemma.. Stoppen met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:27

Paardrijden verleer je in principe niet. Je kunt best tijdelijk stoppen en het later weer oppakken. Lachen
Ikzelf heb nu ook de keuze gemaakt om te stoppen, misschien tijdelijk, misschien voor altijd, dat zie ik later wel weer.

Succes met je keuze, maar je moet wel aan je gezondheid denken hoor. Ach gut

rockyloveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:28

hoi !

als ik jou was zou ik proberen om een paard te vinden waar je heen kan wanneer je wil een soort vezrorg paard dus. maar dan wel een die niet wild of onberekenbaar is. als je zo'n paard vind kan je rustig aan beginnen en hoef je niet perse elke dag heen. als het dan heel goed gaat kan je zelf later weer ene paard kopen.

ik zou dus niet stoppen met de paarden maar eerst rustig beginnen met een lief verzorgpaard en dan kijken hoe dat gaat.
ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik dacht ik ga wel ff reageren op dit topic.

gr. maaike

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:30

Het is toch je eigen keuze..
Uit je verhaal merk ik op dat je liever stopt voor je ouders dan voor jezelf. Doe wat jou gevoel zegt! Je kan er altijd afvallen je kan altijd iets krijgen, maar het kan ook zijn dat je nu voor 10 jaar geen ziekenhuis meer ziet. Als je uiteindelijk toch een paard wilt gaan kopen zou ik wel voor een wat rustiger type kijken. Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:30

Sanne, misschien moet je gewoon een soort van paarden-sabbatical nemen. Je lichaam krijgt zo de kans om te helen en jij kunt eens goed nadenken over wat je echt wilt. Ik weet niet wat je verder nog doet aan jureren of lesgeven, misschien kunnen dat dingen zijn waar je uiteindelijk ook een stukje plezier en voldoening uit kunt halen. Ik heb zelf ook een lastige blessure die rijden soms vrijwel onmogelijk maakt en ik heb veel plezier en voldoening in mennen gevonden.

Ik kan mij ook wel de reactie van je ouders voorstellen, mijne waren en zijn ook niet altijd even blij met de hobby van hun dochter.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:37

Dank jullie wel.
Misschien dat ik er anders maar even voor een jaartje uit moet.
Ik weet het gewoon echt niet... Wan het is ook helemaal niet zo dat ik er bang voor ben geworden.
Ik zou zo weer op paard stappen, een gekke ook nog wel.
Kijk dat een gekke zou ik dan niet zo snel doen omdat ik weet wat de gevolgen ervan (kunnen) zijn.
Het is gewoon zo lastig, ik mis het rijden nu al, ik denk gewoon niet dat ik niet rijden volhoud.
Als er een nieuw paard komt, moet hij/ zij braaf zijn. Alleen al voor de gemoedsrust van mijn ouders...

@daniella74: Ik geef 5 uur les in de week, verder zit ik nog op school.

Verder zijn er genoeg paarden, waarmee ik lekker aan kan klooien, lekker tutten etc.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:40

ik denk ook dat je door moet gaan,maar het anders moet aanpakken.
op de een of andere manier tref je steeds de verkeerde paarden, zoek een dier die wat rustiger is en neem minder risico's.
Ikzelf heb een paard die ik al 8 jaar rijdt, alles mee doen en die zeker geen suffe bok is,maar vanwege het karakter ben ik er in al die tijd nog nooit vanaf gevallen. Ik denk dat je zo'n dier moet zoeken en dat zowel jij als je ouders dan veel meer gemoedsrust hebben.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:51

Ik zou het dan even houden op 5 uurtjes lesgeven en verder een beetje aanklooien met andere paarden tot je vanzelf iets weer op je pad krijgt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:56

Kan je niet een lekker braaf dier ergens rijden of als het nodig is kopen.. goed voor je eigen vertrouwen en vooral dat van je familie. En dan natuurlijk met dat paard geen rare dingen ondernemen KnipoogAls je hart in de paarden ligt moet je dat blijven doen en niet aan de kant zetten. Ik kan je familie wel begrijpen dus misschien moet je ze wat tegemoet komen Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:58

jeetje, wat een boel pech heb jij met paarden. Ik begrijp je ouders heel goed. Maar ik snap ook dat jij liever niet wilt stoppen...

een oplossing kan ik zo niet voor je bedenken, behalve dat je wat bravere paarden zou kunnen gaan rijden, waar de kans om vanaf te vallen wat kleiner is.
sterkte met het herstel, en je beslissing

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:54

Tja, moeilijk dit. Ik vraag het mezelf ook wel eens af...
Als ik jou was zou ik het gewoon een tijdje rustig aandoen. Dus niet rijden zodat je lichaam de kans krijgt om goed te herstellen.
In die tijd kom je er denk ik vanzelf wel achter of je de paarden heel erg gaat missen. En als dat zo is dan zou ik toch doorgaan. Misschien op een wat betrouwbaarder paard omdat je schouder toch altijd een zwakke plek zal blijven. Maar je kan ook van je fiets vallen of een ongeluk krijgen met de auto....Sterkte met je beslissing.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:07

Ten eerste als ik zoveel blessures had opgelopen als jij zou ik denk ik nooit meer op een paard durven.

Zelf heb ik nog nooit wat ernstigs gehad nadat ik van een paard ben afgevallen. Maar toch ben ik snel bang op een paard.

Ik ben dus te snel bang zonder dat het nodig is en jij hebt juist het omgekeerde. Jij bent te roekeloos. Zelfs na al je blessures zeg je dat je zo weer op een moeilijk paard durft te stappen. Je ziet dus geen gevaar waar je dat wel zou moeten zien.

Logisch dat je ouders ongerust zijn.

Bedenk wel dat je maar 1 lichaam hebt en waarschijnlijk de 80 wel haalt. Dan is het wel zo prettig als je lichaam tot die tijd ook een beetje blijft functioneren.

Je zit nog op school wil later toch ook wel gaan werken lijkt mij dus dan is het belangrijk dat je dat lichamelijk aan kan.

Maar het paardenvirus ban je niet zomaar uit. Als je stopt met paardrijden verdwijnt er waarschijnlijk ook een stuk levensvreugde.

Dus als jij nog op een paard durft dan zou ik zeker doorgaan met paardrijden. Maar probeer dat dan zo veilig mogelijk te doen.

Dus kies liever voor betrouwbare paarden. Neem niet te veel risico's. Er kan altijd wat gebeuren maar je hoeft het niet bewust op te zoeken.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:29

Misschien zou het wel verstandig zijn om een tijdje te stoppen. Lekker blijven lesgeven enzo. Maar der toch maar even niet op stappen. Ik kan heel goed begrijpen waarom jouw ouders dat zeggen. Volgens mij is het verstandig als je eerst helemaal beter bent en nergens last meer van hebt zogoed als dat gaat. Paardrijden verleer je volgens mij niet zo snel. En weer gaan rijden kan altijd!

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:47

Jemig wat een pech... En een moeilijke beslissing!
Sterkte met je keuze....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:05

doe in ieder geval lekker rustig aan, je vind wel een oplossing dat zal alleen niet op kort termijn zijn, sommige dingen moeten ook weer rijpen en verwerkt worden.
En over de keuze van rustige paarden, heb ik ook gedaan, ik heb nu een rustig paard en nu doe ik zelf weer druk, zo spring ik van de week er nogal onhandig van af en loop ik nu met een brace om omdat er een tussenwervelschijf is verschoven. Had ik nu een druk paard dat had ik waarschijnlijk, eigenlijk wel zeker weten wel weer rustig afgestapt en nu weer geen last, dus zeg het maar, sterkte met je beslissing en neem je tijd.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:21

Bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat aan!!!
Uiteraard weet ik nog niet wat ik ga beslissen, ik heb nog even de tijd!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:36

Ik zou nadenken over de manier waarop ik met de paarden en problemen omga en zou proberen door een andere insteek minder risico"s en meer plezier te krijgen.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:41

Tja wat zal ik zeggen.Als je zou stoppen....water kruipt waar het niet gaan kan.Het zal denk ik wel blijven kriebelen.Maar misschien is het verstandig om even te stoppen totdat je weer helemaal 100% gerevalideert ben.En misschien als je weer ooit op een paard kruipt...an een bodyprotector ofzo aandoen?Ik wens je in elk geval heel veel beterschap nog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:52

ik heb denk ik nog meer blessures dan jij door paardrijden (ik val niet vaak, maar ALS ik val...) gehad, en rijd nog steeds. wel alleen op mijn eigen paard, die ik door-en-door ken (en vertrouw).
neem de tijd om goed na te denken en weeg de voors en tegens tegen elkaar af. mijn ouders pruttelden ook heel wat aan, maar snappen nu dat ik er toch niet mee stop. Tong uitsteken

sterkte jij, ook met herstellen!

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:25

Ik zou even stoppen totdat het weer écht helemaal goed gaat met je schouder (en de rest Knipoog) Als je verder wilt gaan met rijden, dan zou ik eerst even zoeken voor een makkelijk paardje, gewoon een rustig betrouwbaar iets, zodat je na een tijdje weet dat het gewoon toeval was al die keren Knipoog Gewoon lekker te tijd nemen, en niet te snel een beslissing nemen, gewoon rustig aan doen Knipoog Sterkte!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:35

Dank jullie!

@ Dierfisio, dit is van de afgelopen4/5 jaar hè... Haha... Andere kneuzingen/ breuken daarvoor niet meegerekend. Maar dat even terzijde. Knipoog

Ik heb een brak lichaam, net als wat jij zegt Dierfisio, ik val niet vaak, maar als ik val...
Ik heb HMS, daardoor zijn mijn gewrichten niet super en loop ik daar snel blessures aan op.

Maar ik stop denk ik even tot alles helemaal goed hersteld is.
Daarna ga ik gewoon voor een leuk paard kijken, die niet te gek doet.
Denk dat dat het wordt, maar weet het niet zeker en moet het er natuurlijk nog even goed met mijn ouders over hebben!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:36

sterkte! Ach gut
lijkt me slim om eerst te herstellen, en dan verder te kijken. overleg ook goed met je arts wat nog verantwoord is. je hebt maar één lijf, en daar moet je je hele leven mee doen, hoor!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:53

Jeetje, wat heb jij een pech met je lijf in combi met paarden!

Misschien is het idd verstandig om eerst helemaal te genezen en daarna niet de problemen op te zoeken. Dus niet op "stoute"" paarden stappen en risico's voorkomen....

Helemaal stoppen met de paarden lijkt mij erg moeilijk.

Sterkte ermee!!

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:09

Ten eerste beterschap!
Zou niet meteen de keuze maken om helemaal te stoppen, eerst even helen en dan eens kijken wat je wilt en kan ook!
Kan me wel voorstellen dat je ouders liever hebben dat je stopt, ziet toch steeds je kind gehavend thuis komen.en ook met je aandoending misschien toch verstanding dat je iets anders zoekt, maar ja het paardenbloed kruipt waar het niet gaan kan...
Sterkte met je beslissing en herstellen!!

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:30

Ilzjuh schreef:
Paardrijden verleer je in principe niet. Je kunt best tijdelijk stoppen en het later weer oppakken. Lachen
Ikzelf heb nu ook de keuze gemaakt om te stoppen, misschien tijdelijk, misschien voor altijd, dat zie ik later wel weer.

Succes met je keuze, maar je moet wel aan je gezondheid denken hoor. Ach gut

Idd. Haha!