Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar ja, bij het KWPN geven ze ook fijn het verkeerde voorbeeld met de hengsten, maar ja dat was een financiele kwestie volgens de meneer met wie ik daar een hele discussie over heb gehad, en gelukkig lees je in steeds meer bladen dat het niet verstandig is om al intensief met een 2 1/2 jarige aan de slag te gaan, oke, een beetje aan van alles laten wennen en af en toe al dan niet opgezadeld longeren, maar rijden...starten...
wij beginnen echt pas als ze 3 jaar zijn met zadelmak maken, liever nog in de winter dat ze van 3 naar 4 jaar gaan en we beginnen ook pas te starten in de winter als ze van 4 naar 5 jaar gaan en waarachtig dan kun je ook zomaar Z worden.....! (ik start ook vaak maar 1x per maand en alleen indoors, maar dat is een persoonlijke keuze) er zullen best paarden zijn die het aan kunnen of er al 'heel volwassen uitzien' maar het blijven toch echt 'baby's' en je stuurt een kind van 6 jaar toch ook niet direct naar de havo?..........
Shaienne schreef:Mijn haflinger van 2,5 longeer ik ongeveer 1 keer per week, 10 tot 15 minuten.
Hij heeft ook al eens een zadel opgehad. Maar ik stap er nog niet op, daar vind ik hem te jong voor.
Mijn mening is dat ze met 2,5 jaar al best gelongeert kunnen worden, of dat je ermee kan gaan mennen. Zo lang er maar niemand op gaat zitten, omdat ze daar nog niet sterk genoeg voor zijn.

sherif schreef:Dat laatste wat Desiree aanhaalde dat longeren als noodzakelijk kwaad wordt gezien, leg eens uit wat je bedoelt hiermee !!
Volgens mijn dierenarts is longeren helemaal niet verkeerd zolang je je jonge paard maar op de grote volte zet, en dus niet op een kleine volte zetten dat is inderdaad niet goed.
Kreeg laatst zelf nog het advies (van een kenner) om Sherif ook eens wat vaker te longeren!