gevallen van paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

gevallen van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:18

ik ben nu al 2 x achtermekaar van paard gevallen,ik vind t momenteel niet belangrijk om te vertellen waarom maar ik wil jullie wel vragen of jullie toch gewoon weer zijn gaan rijden?Na 1e x 3 dagen in ziekenhuis gelegen en 2e x 2 dagen.Ben nu in totaal al 8 weken uit de running.Hebben jullie ook last van angst om weer op te stappen en hoe hebben jullie t weer opgepakt?
graag tips en/of jullie verhaal

MontyRulezz

Re: gevallen van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:23

Tis me ook wel eens gebeurd en ik moet zeggen dat ik de eerste keer dat ik er weer op ging zitten zo onderhand de broek vol had Tong uitsteken maar ik heb het wel gedaan. Zorg dat er iig iemand bij is. Maar als het enigzins mogelijk was ging ik er gelijk weer op, dat is het beste.

Als dat niet mogelijk is doen zodra het weer kan want anders blijf je ertegenaan het hikken en durf je dadelijk helemaal niet meer. Veel Succes!!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:29

Is dit je eigen paard?

Anders kun je eens rondvragen of je op een 100% betrouwbaar paard mag stappen om weer je vertrouwen terug te winnen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:30

Misschien is het toch handig om te vertellen wát er precies gebeurt is, en wat de gevolgen waren....
Ik begrijp uit je verhaal al dat je wel serieus gevallen bent. In dat geval kan ik me voorstellen dat je er minder makkelijk weer opstapt dan als je valt en niks hebt.
Echter, zolang we niet weten wat er gebeurt is, weet ik ook niet wat wijsheid is. Als jij 2 keer van 1 paard af gevallen bent, zou ik in elk gval voorlopig niet meer op dat paard gaan. Als het een gebrek aan evenwicht is van jou kant, kan je misschien aan de longeerlijn.
Maar zo is hier dus niet echt een antwoord op te geven.

Wat ik wel aan kan geven is dat ik er tot nu toe altijd gewoon weer opgestapt ben. Maar ja, tot mei had ik nog nooit iets gebroken bij een val (toen brak ik mijn bovenarm). Wel heb ik meerdere malen dingen behoorlijk gekneust, inclusief mijn ribben (ik viel met paard en al op een hindernisbalk. Gewoon paard weer overeind geholpen en weer opgestapt Haha! ), meerdere malen wervels verschoven en dingen uit de kom gehad. Geen van die dingen heeft mij ooit tegengehouden weer op een paard te stappen, meestal zat ik er al weer op voor de blessure genezen was. De enige uitzondering daarop is mijn arm nu, daar moet ik echt even mee oppassen.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:33

ik zou je paard eerst even ´´moe ´´ longeren en er daarna met hulp opstappen eventueel nog vast aan de longeerlijn gaat dat goed gewoon weer los gaan rijden. ik zou er alleen niet gelijk opstappen misschien lig je er dan gelijk weer af en dat is niet best voor je vertrouwen. en een paard voelt het dat je bang bent. daarom zou ik hem eerst een beetje moe longeren en als dat dan goed gaat vind je het als goed is niet eng meer.

en ik zou niet op een ander paard stappen dan durf je later niet meer op het paard wat je eraf gegooit heb.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:39

Bij de eerste val was t een fries die zogenaamd zeer mak zou zijn,hij is totaal in paniek geraakt na dat ik een nieuw zadel erop had gelegd.Kweet dus dat t daar aan lag maar t was een zeer nerveus paard.Ik heb m verkocht en nu overgestapt op een criollo.Ik heb m nu ong maand en ben in t begin zo n 4 x alleen naar buiten geweest zonder enkel probleem,verkeer fietsers noem maar op.Bij de laatste buitenrit ben ik afgestapt bij een zeer drukke weg, t laatste stuk wilde ik terugrijden en bij t opstappen ging t fout.Ik kon mijn beugel niet vinden zat wat rond te porren en hij bokte me er af.Heb er verleden weekend iemand anders op laten rijden maar die werd er ook gelijk afgebokt,daarna is hij in totale blinde paniek door de wei gerend singel kapot deken kapot.Ik weet zeker dat t niet aan t zadel ligt.Verder denk ik dat t ook aan t paardje ligt,zoals je weet komen ze uit zuid-amerika en heeft hij toch een trauma opgelopen van de stress.Nogmaals ik wil geen discussie over het waarom maar meer over hoe ik er weer op durf en hoe jullie dat gedaan hebben.Verder misschien ook belangrijk hoe oud zijn jullie,ik ben 40+ en toen ik stuk jonger was stond ik na val op en ging gewoon verder.Nu heb ik die stoerheid niet meer en ben me erg bewust van de gevaren.
dank voor reakties en eventuele tips

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:51

criollos kun je niet longeren,misschien na een hele lange tijd maar zeker niet in t begin.t Zijn buitenrij-paardjes dus ik kan m niet moe maken van te voren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:58

Waarom kan je een criollo niet longeren???!!! Dat ontgaat mij echt ten volste.

Maar misschien is het in dit geval een idee om toch op zoek te gaan naar een paardje van iemand anders die geregeld gereden word, en waarvan je hebt kunnen zien dat hij echt braaf is.
Ik zou neit meteen op je eigen paardje stappen. Neem je tijd er voor. Desnoods alleen aan de longeerlijn stappen op een paard wat je ten volste vertrouwd. het probleem van de leeftijd ken ik ook wel. Het enige wat je kan doen is toch rustig aan weer beginnen, maar wel op een paard wat vertrouwd is.

Wat je eigen paardje betreft: Dat van dat trauma betwijfel ik. Dan had hij van het begin af aan zo moeten zijn, en niet pas toen je hem begon te porren. Ikzelf denk eerder, dat je paardje dor jou geiriteerd is geraakt, terwijl hij niet doorhad hoe of wat, je er afgebokt heeft, en zelf ook dusdanig van de toestand geschrokken is dat ie nu niet veel vertrouwen in de ruiter heeft. Het enige wat daarmee kan helpen is even opnieuw te beginnen, desnoods door iemand anders. Veel grondwerk, veel vertrouwenswerk en dan rustig aan weer gaan rijden. Gaat het weer goed en heb je zelf weer wat meer vertrouwen gekregen, kan je er zelf weer op.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:02

Ja dat is vervelend! Ik heb geen ervaring met criollo's, weet ook niet wat voor temperament deze paardjes hebben. Ik ben zelf 30+ en heb na mijn laatste val besloten om alleen nog op paarden te stappen die niet te veel temperament hebben en die niet gemeen zijn.
Vooral omdat ik geen eigen paard heb maar altijd voor andere mensen gereden heb.
Misschien is het een optie om de volgende keer met een ander paard naar buiten te gaan en dan niet meer af te stappen maar er gewoon op blijven zitten??

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 19:16

een criollo kan je niet longeren omdat ze dat gewoon niet kunnen!Je zou t ze wel kunnen leren maar daar heb ik nu niks aan.Je kan ze ook niet aan t hoofd aanraken of hoefsmid geeft veel problemen omdat ze in zuid amerika niet gekapt worden.Dit kan je ze allemaal wel leren maar aangezien hij nog zo kort in nederland is wil ik hem sowieso eerst laten acclamatiseren,weer voer andere paarden,omgang alles is hier zooo anders dan dat ze gewend zijn.

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:55

Je zegt wel dat de 'waarom' niet mee teld en er geen discussie over wil. Maar dat is toch dan wel de oorzaak. Ik rij zelf nog manege en ik stap altijd nog op.
Ben een keer 2 keer in 1 les erafgevallen en ik kon alleen maar lachen. 2 keer niet mijn schuld Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:58

eerst brak ik me duim, 2 weke uit de running, nu me sleutelbeen heb operatie gehad en ben dalijk 3 maanden uit de running. ik stap gewoon weer op. ik wil en kan het niet opgeven door een paar stomme ongelukjes

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 20:16

dat wilde ik lezen maureenn!!!!dank je.Iedereen is negatief in mijn directe omgeving,aan de ene kant logisch,ben zelfs mijn baan erdoor kwijt geraakt maar ik kan t maar niet laten...zucht.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:22

Ik ben er ook eens afgevallen ik heb toen tien dagen in het ziekenhuis gelegen, ik heb er toen ook over nagedacht om te stoppen met paardijden maar ik wist dat ik er toch spijt van ging krijgen en ben toch terug begonnen. Ik ben op een paard begonnen die ik volledig vertrouwde.
Ik zou vooral langzaam terug beginnen op een paard dat jij vertrouwt en waar je ontspannen op kan zitten en langzaam je vertrouwen terug krijgen. Als je het vertrouwen terug hebt pas terug op jouw paard rijden, ik zou ondertussen wel iemand anders op jouw paard laten rijden als dit mogelijk is.

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:58

ik heb een keer een blesure gehad aan mijn knie en heb er toen een jaar uitgelegen.
de 1e dag dat ik weer begon sloeg ie me heel hard blauwe plekken en nog wat gekneust.
was toen best wel gespannen maar je moet nooit je vertrouwen verliezen er is altijd een oplossing (met of zonder hulp van anderen) en als je bang/je vertrouwen beschadigt is probeer het langzaam en wil niet te veel in eens als er dan weer wat gebeurt beschadig je je vertrouwen nog meer.
veder ben ik het er mee eens wat er word gezecht dat je mss beter kan beginnen op een paard dat jij vertrouwt .
en mss eerst iemand anders even op jou paard kan laten rijden.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:07

ik stap er ook altijd gelijk weer op (als er geen bloed vloeit) liefst met iemand in de buurt (zijn meestal probleem paarden) of desnoods aan de longeerlijn, die van jou zou ik nog niet rijden maar grond werk en voetjes geven succes. Ps ik ben 50 pl.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:11

Doe het lekker rustig aan zou ik zeggen, iemand erbij, eerst een paard wat je wel vertrouwd (ik rij ook een criollo, ik kan me voorstellen dat ze in het begin moeilijk zijn). Misschien gewoon even iemand zoeken voor je Criollo die er iets mee durft te beginnen. Criollo's zijn over het algemeen wel aardig relaxed bij wegen en auto's enzo, dus ik denk dat het echt ligt aan een gevoelige plek, een trauma oid.
Ik ben er ook een keer flink af gedonderd, maar dan echt keihard. Lekkere hersenschudding enzo, niet fijn, maar daarna met behulp van iemand anders toch er weer op. Maar dat was anders, want mijn paard was lief, alleen wat schrikkerig en ging dus opeens de andere kant op...

Je hoeft je niet te schamen hoor, want mijn instructrice (40+) zei ook altijd dat ze vroeger alles durfde maar nu opeens veel minder. Tsja, ik klim er zo weer op, maar ik ben nog jong enzo Tong uitsteken

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:19

Ik ben er niet afgevallen maar heb heel wat andere dingen meegemaakt (nu niet belangrijk) waardoor ik allemaal alleen maar de gevaren en gevolgen zag... ipv het plezier.
Nu heb ik hulp voor mij en mijn paard en durf ik weer steeds meer. Ik begrijp de reactie van mijn paard beterder en kan ik ook voorspellen wanneer ze wat gaat doen. Op deze manier kan ik dus gevaarlijke situatie voorkomen of er juist op inspelen.

Suc-6

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:23

Ik ben van een Paard gevallen en in totaal 3 keer geopereerd.
En ong 10 weken int gips..
Ik was van een paard gevallen en ging eerst alleen maar op mijn eigen pony rijden.. die vertrouw ik helemaal!
Na een weekje ong. denk ik ben ik weer Paard gaan rijden dat heb ik nu 2 keer gedaan..(nog niet weer op dat paard waar ik afgevallen ben) De 1e keer erweer op was best gespannen maar later ging het goed..
De 2e keer vond ik het best eng als ze ineens haar hoofd omhoog deed of ineens sneller ging lopen..
Vandaag ga ik het weer proberen..
Ik rij nu wel weer op een Paard en dit Paard vertrouw ik ook wel.
Later als ik echt weer 100% durf ga ik weer proberen op dat Paard waar ik afgevallen ben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:37

--> PP

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:45

Ik zou er niet zo snel meer opstappen.
En dan op de tweede plaats omdat ik bang zou zijn.
Eerst maar eens achter halen waarom dit paard zo in paniek raakte en dan daar mee aan het werk gaan.
Alle problemen zijn er om opgelost te worden toch...al lijkt dit wel een groot probleem.

Succes!!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:58

connie1964 schreef:
dat wilde ik lezen maureenn!!!!dank je.Iedereen is negatief in mijn directe omgeving,aan de ene kant logisch,ben zelfs mijn baan erdoor kwijt geraakt maar ik kan t maar niet laten...zucht.

Tja, zo ben ik. voor veel mensen heel irritant en vinden dat ik moet stoppen met die 'paarden omdat er elke x wel iets is.
Ik heb vaak genoeg gehad dat ik heb gedacht: 'Nu stop ik!' maar ik kan het niet. Haha!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:17

Hoi,

Ik denk dat leeftijd er mee te maken heeft, je merkt dat je minder kan (en dat je meer verantwoordelijkheden hebt).
Zelf ben ik heel hard gevallen en ben na genezing weer op mijn paard gestapt, maar dan in het begin wel met bodyprotector (dat voelde veiliger). Na een 3 keer had ik weer het vertrouwen om zonder te rijden.

Misschien ook een idee voor jou? (eventueel even lenen van iemand, weet niet waar je woont, anders mag je de mijne lenen:))

Sterkte.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:31

Ik denk dat leeftijd er een hoop mee te maken heeft.
Ik heb mijn voet op meerdere plekken gebroken gehad voor aantal jaar terug, operatie gehad, stapte zo weer op, no- problemo.
Dec. 2005 na val van paard aan mijn schouder geopereerd, na revalideren, hup er weer op geen enkel probleem.
Begin Juni weer geopereerd aan mijn schouder, nadat ik van een rodeo'end paard af was gevallen. Waarvan ik wist dat ze gek deed. Nu weer behoorlijk in de lappenmand... Check maar even de link in m'n onderschrift.
Zelfs daarmee heb ik alweer op het paardgezeten, als ik uitgerevalideerd ben, stap ik er ook zo weer op!
Ik denk dat het ook heel erg aan jezelf ligt.... Ik weet dat niet iedereen zo ''gek'' is , als dat ik ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:40

connie1964 schreef:
een criollo kan je niet longeren omdat ze dat gewoon niet kunnen!Je zou t ze wel kunnen leren maar daar heb ik nu niks aan.Je kan ze ook niet aan t hoofd aanraken of hoefsmid geeft veel problemen omdat ze in zuid amerika niet gekapt worden.Dit kan je ze allemaal wel leren maar aangezien hij nog zo kort in nederland is wil ik hem sowieso eerst laten acclamatiseren,weer voer andere paarden,omgang alles is hier zooo anders dan dat ze gewend zijn.

Ik lees wat tegenstrijdigheden Knipoog. Aan de ene kant koop je een vrij groene Criollo en vind je het heel normaal dat je hem niet kunt longeren, aan het hoofd aanraken en dat het bij de smid allemaal niet makkelijk gaat. Je hebt dus volgens mij bewust een behoorlijke uitdaging aangeschaft. Aan de andere kant rijd je er zo de weg mee op (wat ik overigens wel extreem dapper vind op zo'n groen en nog niet 'ingeburgerd' paard) en verwachtte je blijkbaar geen problemen.

Nu is het helaas toch mis gegaan onderweg en wil je ervaringen van mensen die ook van hun paard zijn gevallen. Ik vraag me alleen af in hoeverre je wat aan antwoorden hebt als: 'Ja, ben ook gevallen en zo snel mogelijk weer gaan rijden' of 'Ja, ben ook gevallen en angstig gebleven' of iets van die strekking. Ik denk dat het belangrijker is dat alles goed komt met je paard en dat jullie een goede vertrouwensband op kunnen bouwen.

Daarom snap ik niet veel van je reactie 'Je zou t ze wel kunnen leren maar daar heb ik nu niks aan'. Je was toch niet serieus van plan om er op een dag spontaan weer op te gaan zitten en zo weer de weg op te rijden? Ik denk dat je juist aan tips als longeren/band opbouwen heel veel hebt. Op die manier kun je een tweede rottige situatie voorkomen en is de kans veel groter dat je in plaats van nog angstiger wordt, juist meer vertrouwen krijgt.

Ik zou beginnen met het aanleren van 'basisvaardigheden' aan de Criollo, het liefst met hulp van een persoon die veel ervaring heeft met het aanrijden van jonge dieren. Pas als hij goed bevestigd is in de basisdingen zou ik samen met een ervaren persoon op een braaf ervaren paard weer naar buiten gaan.