Wat nu???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:31

Zo hoe een leven ineens met 180 graden kan draaien....

Ben zo lang op zoek geweest naar een fijn nieuw paard omdat ik erg graag op concours wil.
Eindelijk heb ik mijn hartendiefje gevonden! Maar ik heb er 3 weken geleden achter gekomen
dat er een verrassing in mij groeit, ik ben zwanger!!! ( om eerst maar even te zeggen: ben al ruim 4 jaar samen, waarvan ik al ruim 3 jaar smaenwoon met mijn vriend in Maastricht, dus dat zit wel goed Knipoog )

Wow, dat is nog eens een verrassing! We hadden graag nog een jaartje of 2, 3 gewacht, maar het is van harte welkom!
Maar nu, ik heb een eigen bedrijf én 3 paarden. En nu komen de "Hoe moet ik dit allemaal gaan doen" gedachtes binnensluipen.
Ik ben ontzettend blij met mijn nieuwe paardje, maar is het niet verstandiger om een stapje terug te zetten en hem miscchien te verkopen? Hij is 4 jaar en heeft veel aandacht, training en tijd nodig. Ik wete niet of ik het allemaal ga redden straks, een kleintje, een eigen zaak waar je meer dan fulltime mee bezig bent, een huishouden, en dan nog iedere dag 2 paarden .....

Ik hou ontzettend veel van mijn diertjes en natuurlijk doe ik hem niet graag weg, maar ik moet ook denken wat het beste zou zijn voor hem. Hij heeft er niet veel aan als ik straks iedere dag uitgeput op stal aan kom en niet genoeg fut of tijd heb om hem de aandacht en training te geven die hij nodig heeft.

Dus, ik wil heel graag jullie gedachtes weten....?
Wie wilt zijn mening met mij delen?

Laura82

Re: Wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:34

Allereerst: gefeliciteerd!!!

Ik snap je probleem, zo te lezen heb je een druk leventje... Is het niet een idee om misschien een bijrijder voor je paardje te zoeken? Dan hoef je hem niet weg te doen, en krijgt ie wel voldoende aandacht en beweging... Dan kan je er zelf ook nog wat mee blijven doen, maar niet fulltime.

Hopelijk vind je een oplossing waar je je in kan vinden...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:38

Dankjewel! De bijrijders die ik ken moet ik allemaal betalen. Het is ook een goed paard en ik kan ook niet zomaar iemand erop zetten die misschien wat minder rijd. En boven op de stallingskosten en de kosten van mijn lessen word het dan wel erg prijzig...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:38

Ten eerste - gefeliciteerd met je weliswaar ongeplande, maar welkome zwangerschap Ja

Dan over je paarden en bedrijf... je zult mij niet horen zeggen dat het makkelijk zal zijn, maar het allerbelangrijkste is - hoe sta je er ZELF tegenover? Welke concessies ben je bereid te doen, of juist niet? Hoe staat je vriend er tegenover? Wil hij misschien ook een dag minder gaan werken om zo voor jullie kindje te gaan zorgen en jou ook meer lucht te geven, of kom je er wat dat betreft alleen voor te staan?

In principe kun je nu, tijdens je zwangerschap, nog best blijven rijden, maar je zult sneller moe zijn en naarmate je buik gaat groeien, ook minder plezierig rijden. Ligt er ook aan hoe snel je dikker gaat worden natuurlijk! En een 4-jarige rijden... ik weet neit hoe braaf die is, maar houd er rekening mee dat valpartijen niet gewenst zijn nu....

Er zijn veel moeders die werken en zorg met elkaar combineren. hoe of dat dit voor jou zal gelden, is iets wat alleen jij kunt beslissen Lachen

Succes

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:39

gefeliciteerd ! ja ik zou ook voor een bijrijdster kizen ! Want het zal een tijdje zwaar voor je worden , maar ik denk dat je er achteraf spijt van krijgt als je je paard verkoopt, dus ik denk dat een bijrijdster wel een goede oplossing is

Moey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:42

Gefeliciteerd!

Bij mij kwam ook in eerste instantie een bijrijder in mn hoofd op.. Misschien kan je wel iemand die ook bekend is met (jouw) paarden? Of via via? Je kan er altijd bijzetten dat het voor tijdelijk is, en als het je niet bevalt ken je ze nog altijd wegbonjouren! Zo kan je je paardje houden en heb je wat meer rust.. Ookal snap ik dat het best moeilijk is om jouw paard toe te vertrouwen aan iemand. Staan ze aan huis? dan heb je wel meer de mogelijkheid het in de gaten te houden..

In ieder geval succes!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:42

Dankjewel!! Hij is super braaf, daar hoef ik mij echt geen zorgen om te maken! Mijn vruiend studeerd op het moment nog en hij zal daarna gaan werken. Ik vind het moeilijk om een weloverwogen beslissing te maken omdat ik heel veel moeite heb in het doorhakken van een knoop en om een diertje te laten gaan. Vandara dat ik benieuwd was naar de meningen van mensen buitenaf. In principe een eigen bedrijf en paarden, ging tot nog toe goed samen! Maar ook nog een kleintje erbij, eerlijk gezegd denk ik dat dat miscchien iets teveel hooi op mijn vork zou kunnen zijn. Ik vind het allemaal een beetje moeilijk, hoop dat jullie inzichten mij een beteje kunnen helpen Ja

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:44

nee mijn paarden staan op een stoeterij/pensionstalling. Mijn ponytje gata zo wie zo nooit meer weg, ze is al 16 en ik ken haar door en door, dus dat is allemaal geen enkel probleem, maar de hele dag werken, huishouden doen, kleintje en 2 paarden, iedere dag.... Ik weet niet of mij dat gata lukken.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:47

Gefeliciteerd, dat is 1!! Haha!

ik zou net als wat al genoemd is voor een bijrijder gaan, misschien voor je pony van 16? een lieve verzorgster zoeken? of eventueel bijrijdster?

maar volgens mij hoort dit niet hier toch? het gaat het eigenlijk meer over je paarden dan over je zwangerschap...? ->temt voor de zekerheid Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 10:48

Oh mijn ponyke dat lukt mij wel, maar 2 is gewoon wat veel.... Ik wist niet zo goed wara ik het neer moest zetten Lachen

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:54

Hebben ze weidegang? Want dat scheelt al een heel stuk.

Ik denk dat je best een bijrijdster kunt 'aanwerven', volgens mij heb je er genoeg die het gratis willen doen.

Ik zou trouwens wel willen, maar ik woon in Belgie dus dat is wat ver Tong uitsteken

Trouwens, gefeliciteerd!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:58

Gefeliciteerd Charlotte !!! Jeetje, jouw leven is de laatste paar jaar een werverwind van veranderingen hé ! Knipoog

Wellicht is het sowieso een idee als je een hulp zoekt voor in de huishouding, dat scheelt je al vaak een paar uur per week en dat zijn nou niet de meest leuke klusjes. Zeker met een kleintje erbij.

Als je nog een bijrijder zoekt weet ik nog wel iemand, heeft paardenhouderij gedaan, rijdt goed en heeft veel ervaring met jonge paarden. Ze vraagt geen geld voor bijrijden en is echt iemand waar je op kunt bouwen.

Als je beebje er eenmaal is merk je denk ik snel genoeg hoe alles gaat. Ik denk dat het zonde is als je je paard nu al verkoopt als je het tenminste financieel kunt redden. Stel dat je het wél allemaal prima redt met een kleintje én je 2 paarden en je hebt je jonge paard verkocht, dan ga je daar echt spijt van krijgen.
Daarnaast kan het echt geen kwaad om je paard een half jaartje wat minder te laten werken / leren. Lachen

By the way; ben je bekend met het mama en zwangertopic in de huiskamer ? Is wellicht ook een aanrader, daar komen veel mamma's die tegen dezelfde problemen aanlopen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:02

Je moet ook nog rekening houden met je lichaam wat dat betreft. Stel dat je last krijgt van bekkeninstabiliteit oid dan wordt het erg moeilijk om die paarden te onderhouden.
Een bijrijder lijkt mij ook de beste oplossing, om dan toch lekker met je beesten bezig te zijn kun je er dan voor kiezen om in plaats van te rijden je bijrijder te gaan lesgeven. Hoef je ook geen topruiter te hebben, maar wel iemand die graag wil leren en goed naar jou luisterd.
En natuurlijk nog gefeliciteerd Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 11:09

Dankjewel voro alle reacties weer! Britt, daar heb je ook helemaal gelijk in. Hoop dat ik dara geen last van krijg.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:35

Wow, wilde dat ik een gratis bijrijdpaard kon vinden, laat staan een waarvoor ik betaald zou worden Bloos! Jammer dat je zo ver weg woont, ik had me zo aangeboden Vork

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 11:50

Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:12

Ik wil hem natuurlijk niet graag kwijt, maar ik moet niet meer alleen denken aan wat ik wil
ook aan wat kán en wat híj verdiend...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:14

Je kan het toch aankijken? Mocht later blijken dat je er de energie en de tijd niet voor hebt ka nje altijd nog de beslissing maken. Anders heb je hem dalijk verkocht terwijl blijkt dat je barst van de energie, nergens last van hebt enz en dan baal je als een stekker Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:20

Hé een lotgenoot Haha!
Ik ben ook vrij onverwacht zwanger geworden, ik was net bezig mijn driejarige in te rijden. Ik vind het ook allemaal erg lastig om keuzes te maken. Ik reed nog meerdere paarden voor een andere eigenaar, maar daar ben ik mee gestopt. Mijn 3 jarige staat nu in de wei, maar gaat dit winterseizoen naar een trainingsstal. Daar moet je natuurlijk wel wat voor over hebben, want dat is duur.
Maar als hij dan terug is, dan kan ik meteen met hem aan de slag.
Als ik jou was, zou ik het even allemaal laten bezinken. In het begin zag ik ook allemaal hobbels in de weg, maar nu ik een tijdje aan het idee heb kunnen wennen, zag ik ook steeds meer oplossingen. Praat er veel over met je partner, maar ook met bekenden die in een soortgelijke situatie zitten. Iedereen heeft wel een tip voor je! Haha! Ik zou in ieder geval niet meteen je paard in de verkoop doen. Hij is nog jong, het zou best kunnen om hem bijvoorbeeld voorlopig door te rijden en als dat niet meer gaat hem af te bouwen aan de (dubbele) longe. Tijdens je kraamtijd een paar weken op de wei, en daarna weer een beetje oppakken. Je paard wordt echt niet minder van een beetje vakantie ( en jij ook niet in deze situatie ). Succes met je beslissing!

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:26

Wiejj! Wat een leuk nieuws! Gefeliciteerd!

Een bijrijder lijkt mij ook het prettigst in zo'n situatie. Je kunt natuurlijk ook een bijrijder (of een verzorger, nu het vakantie is zijn er vast meer dan genoeg die heel graag af en toe een dagje willen wandelen etc? ) voor je pony zoeken, zodat daar je tijd niet in gaat zitten, en je je 4 - jarige zelf berijden?
Iig veel succes met de keuze!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:31

Ik had nu al weinig tijd, met een kleintje erbij zal ik alleen maar minder tijd hebben. Daarom dat ik een goede overweging moet maken. Ik heb ook gene paard om hem door een ander te laten rijden Lachen Het is geen paard dat ik een week of langer stil kan zetten, hij heeft veel consequentie nodig in het werk.

Ik had Whoopy ook gekocht om mee op concours te gaan, eerlijk gezegd zie ik dat nu met ene kleintje erbij ook niet snel meer gebeuren...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:34

Waarom niet? Ik zie hier regelmatig mama te paard en papa met de kleine in de maxicosi op het concoursterrein. Hetis wat meer geregel, maar onmogelijk is het zeker niet!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:36

Maar ik heb naast de paarden ook nog een eigen zaak wara zoveel tijd in zit.... Oh ik weet het niet..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:39

Tja, iedereen heeft het tegenwoordig druk. Ik werk ook fulltime en doe een academische studie. Mijn man idem dito. Maar ik denk: waar een wil is, is een weg!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:41

Ja dat is waar!