ladolcevita schreef:[naam verwijderd] ik ben zaterdag bij een paard van 2450 euro geweest en die betalen de ksoten gewoon als ze afgekeurd zou worden. helaas was de combinatie niet goed. Ze zijn er wel de goeie mensen!je wil toch een goed paard verkopen en dan sta je toch vol achter zo'n beestje?als je een paard niet laat keuren dan heb je naar mijn mening wat te vergbergen maar ik zal wel gek zijn.
Nou, zo'n deal zou je bij mij niet krijgen. Niet omdat ik wat te verbergen zou hebben, maar gewoon omdat kostenrisico en mogelijke opbrengst TOTAAL NIET met elkaar in verhouding staan. Ik ga me daar zo'n 400 euro risico lopen op een paard van 2500 euro. Doei, dan maar een andere koper.
Ik ben een van die (ver)kopers die echt heel weinig waarde hecht aan een rontgenonderzoek. Het is zo'n koffiedik kijken, ik heb het al zo veel eerder gezegd; je kan een 100 % goedgekeurd paard kopen die een dag later dood in de box ligt. Want weet je, LDV, ze kijken bij die keuringen helemaal niet naar de darmen, de rug, het bekken, de hersenen, nemen vaak niet eens een bloedproef. Dingen die net zo belangrijk zijn als de botten.
Overigens, in mijn ervaring weet je vaak al voor de werkelijke keuring op het paard wel of niet door de keuring gaat komen. Je kan zien hoe een paard loopt (ook op het harde), en als je erop kan rijden, kan je ook voelen of het correct over alle 4 de benen gaat. De slechten pik je er vaak toch wel zo uit. Niet altijd. Maar vaak wel.
Ik kan je een volledig goedgekeurd paard verkopen dat je binnen 14 dagen helemaal kan laten afkeuren. Een merrie zoals mijn [naam verwijderd] met een slechte stofwisseling, en dus snel spierbevangen, kan heus door een aankoopkeuring heen komen, maar als jij dan niet weet wat die merrie werkelijk mankeert, en je voert hem dus lekker wat brokjes...nou, daar gaat je paard, na 14 dagen rijp voor de slacht.
Wellicht is er dan sprake van een verborgen gebrek, maar toon jij maar eens aan dat ik daar al van wist. Ik zou aanvoeren dat jij het paard gewoon te veel hebt gevoerd, en als koper ga je het geschil verliezen, dan ben je dus echt belazerd. Dat doet een verkoper die te kwader trouw is. Maar wees niet bang, mijn [naam verwijderd] is niet te koop.
Het is een voorbeeld, wat ik wil zeggen; hecht niet te veel aan een klinische + rontgen keuring. HEt is geen enkele garantie, wil je op zeker gaan rijden, koop dan een nieuwe brommer.
Een klinische keuring volstaat in het prijssegment tot 4.000 euro, daarna komt een grijs gebied, en vanaf en 7.000 euro zou ik laten keuren.
En verkopers die niet instemmen met een risico op hoge keuringskosten hebben niet allemaal wat te verbergen, sommigen weten gewoon echt niet hoe de uitslag zal zijn, als jouw paard immers nooit kreupel is geweest, waarom zou je je paard dan op de foto zetten? En als je je paard dan ook niet voor een vette prijs kunt verkopen, waarom zou je je dan al dat gedoe op de hals halen. Want immers, daarna kan je zo'n op foto's afgekeurd paard nooit weer als goed verkopen, ook al heeft dat dier bij jou nog nooit een stap verkeerd gedaan.
Ik begrijp dat stamdpunt volkomen, en vind kopers die zulke bedingingen hebben bij een paard onder de 4.000 euro, gewoon zeuren. Ik vind zelfs dat het blijk geeft van weinig paardenverstand.
En nog iets...er zijn meer goede paarden dan dat er paarden zijn met 1tjes en 2tjes op hun keuringsrapport. Kijk verder dan de neus van je verzekeringsagent lang is.