buitenritten...een nachtmerrie!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

buitenritten...een nachtmerrie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:32

Oke ik wist niet goed waar het hoorde...
Buitenritten...een wandeling te paard maken... ik krijg al kippevel als ik er nog maar aan denk
Vroeger had ik hier allemaal geen problemen mee : ik vond het ontzettend leuk, ging zelfs zonder zadel...
Maar nu zoveel jaren en ongelukken later durf ik het gewoon niet meer...

Ik heb sinds een tijdje terug een nieuw paard en het vertrouwen is stilaan gegroeid. Ik durf zonder problemen dressuren in de bak en hem eens goed op zn donder geven als hij weer eens aan het klieren is... ( dat durfde ik eerst niet) , ik durf een sprongetje met hem maken, doe grondwerk met hem,...we zijn ook echt aan elkaar gehecht en ik denk wel dat ie me vertrouwd.

Nu wil ik langs de ene kant zoooooo graag eens met hem een buitenrit maken.
Ik heb ook een nieuwe stalgenoot die met haar merrie elke dag een uitgebreide wandeling maakt en gisteren bood ze me aan eens met haar mee te wandelen...
De vorige eigenaars van mijn paard zeiden dat ie ontzettend graag wandeld en ook verkeersmak is.

Maar toch houd iets me tegen...
We zijn begin dit jaar eens n keertje naar buiten gegaan : hij aan het touw en iemand met de fiets ernaast. Hij was ontzettend kijkerig en bij iets "engs" bleef hij stokstijf staan, klaar om te ontploffen... Dat houd me nu zo'n beetje tegen.
Als hij ergens begint naar te kijken denk ik al van "oh jee..." en zie ik taferelen dat ik 5 minuten later de sloot in lig.
Probleem is : ik zou echt niet weten wat te doen als hij op de weg echt ergens van schrikt... En ik heb echt schrik datk er dan in de bak ook niet meer op durf.

Ik ben ook al eens met hem aan de hand gaan wandelen : we zijn 5 meter verder geraakt en toen werden we bijna aangereden omdat hij gewoon constant bleef draaien en de weg op liep.

Ik weet datk het gewoon zou moeten doen...
Maar zijn paarden zowiezo al een pak rustiger als ze met 2 zijn? Er zou ook iemand op de fiets meegaan.
Zijn er nog mensen die met dit dilemma zitten of zaten?
Is het echt "oneerlijk" tegenover je paard om niet met hem op buitenrit te gaan?

Nyah

Re: buitenritten...een nachtmerrie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:43

hmmz, ik heb dan geen eigen paard maar herken het probleem wel want ik ben bij mijn eerste manege weggegaan waar we buiten reden zonder zadel en ik viel er vaker van af.
Als ik wle een ding heb geleerd is dat als ik bang ben, het paard erop gaat reageren, dat is een beetje bij mij het probleem. Een vriendin helpt me weer te leren rijden als het ware.
Maar misschien is het wel een goed idee om met iemand samen te gaan, ben je in elk geval niet alleen. Als je nou met iemand gaat die het echt durft en erg zeker is erover misschien helot dat wel.
Nou ja, niet echt zinnige woorden maar ik hoop dat je weer eens lekker kan buitenrijden, want het is natuurlijk ook erg leuk Lachen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:49

Hm, ik zal dit proberen zo vriendelijk mogelijk te brengen, want ik wil je gevoelens zeker niet kwetsen.

Maar ik denk dat je beter niet naar buiten kan gaan totdat je wat vertrouwen hebt in je paard. Paarden zijn (gelukkig maar soms ook een beetje helaas) heel erg gevoelig voor emotie en als jij al bang bent buiten (zoals je zelf al schrijft ben je bang voor wat ze zal gaan doen) dan kan je kwalijk verwachten dat zij kalm blijft. Als je echt bang bent dat je ontploft, heb je dan ook goede kans dat ze dat zal doen ook.

Ik herken het van mijn eigen paard en ik in het begin. Mijn paard is zo goed als blind en ik was er dus erg op gespitst dat hij vertrouwen zou hebben en houden in mij. Maar wat ik merkte toen we eenmaal buitenritjes gingen maken, was dat ik net zo goed vertrouwen in hem moest hebben als andersom om het te laten slagen. In het begin draaide hij vliegensvlug op 1 been om zijn as, en weg was 'ie. Achteraf geef ik 'm geen ongelijk, want ik was heel erg benieuwd naar wat hij ging doen in plaats van bij wijze van spreken van de rit en het uitzicht te genieten.

Ik ben toen gaan werken aan vertrouwen over en weer. Wat voor mij goed werkte was om mijn vriend voor te laten gaan (lopend of op de fiets) dat gaf me iets meer vertrouwen omdat ik dan betrekkelijk 'veilig' kon aftasten hoe hij was buiten.

Als je paard niet echt ontploft (je schreef dat hij alleen stil staat en jij vervolgens bang bent dat hij ontploft) kan het helpen hem er gewoon even naar te laten kijken en zelf ondertussen even overdreven te relaxen. Lekker een diepe zucht laten en je billen uit de knoop halen Knipoog

Je kan paarden natuurlijk niet met elkaar vergelijken, maar de mijne reageert beter op 'het zelf even uitchecken' van een afstandje, dan een welles-nietes spelletje om erlangs te komen. Als je een nuchter paard hebt, is dat vaak al wel genoeg.

Of als je daar wat meer vertrouwen van krijgt: ga lekker schrikparcoursjes bouwen en doorlopen met je paard. Kan je in een veilige omgeving zien hoe hij reageert. Wie weet valt het reuze mee hoe schrikachtig hij is. 'De mensheid lijdt vaak het meest onder het lijden dat men vreest' Vork

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:51

Mijn boerenverstand zegt; Je voelt je er nog niet happy en zeker mee? Dan niet doen, dan ben je er nog niet helemaal klaar voor.

Ik ga daarin met de rest mee.

Als je het gevoel krijgt toch zover te zijn, ga dan inderdaad samen, met een rustig paard erbij. Dat scheelt dan toch weer de helft.

Sterkte met alles!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:07

je meot het niet doen.

mijn ervaring is als jij bang of gestres doet, is je paard het ook. ik heb ook een tijdje gehad dat ik alleen niet drufde. Want me haf ging gewoon achteruit lopen omdat hij het 'eng' vond. naja dat dacht ik alltijd. nu heb besloten door te zetten. en hij loopt nu beter.

Maar dan moet je wel sterk in je schoenen staan en meer verrtouwen in hebben. Jij hebt dat dus nog niet (niet banketstaaf bedoeld). Mischien helpt het om samen met iemand te gaan. Dat deed ik ook toen ik hem net had. ieder aan 1 kant. hoofdstel om. en dan bijde bitringen een halstertouw mee. en dan samen naast het paard lopen ook al is het 5 minuten. Ik voelde me daardoor zekerder en hij ging zich ook normaler gedragen.

kan me nog zo goed herineren. mijn paard is met andere paarden heel goed verkeesmak. en ik reed in die tijd voor bij wat beginners (niet super beginners) en we gingen op buiten rit. nou ik was harstikke zenuwachtig en nervues want als hij er vandoor zou gaan ging de rest mee. kortom mijn hafje was kijkerig enz,is hij normaal nooit als we met meerdere paarden zijn. Pas op de terug weg werdt hij rustiger puuur omdat ik rustiger werdt.

dus probeer eerst samen met iemand te wandelen. en daarna gewoon rustig opbouwen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:24

Ik denk dat je er zelf nog niet aan toe bent en ik zeg dit omdat ik dit zelf herken, ik ben er een hele tijd uitgeweest en liep tegen hetzelfde aan.
Ga aan jezelf werken, ga veel grondwerk doen, freestyle, nh weet ik veel wat, alles wat jou dapperder maakt en meer vertrouwen in jezelf geeft. Oefenen met een ervaren paard met iemand anders mee.prima.
Veel wandelen, heel veel wandelen met je paard, begin op veilig bekend terrein en ga zo telkens een stapje verder als je dat wil.
Verder als je naar buiten ga doe dat dan zondagochtend vroeg, half 8 ofzo dan is er niet zoveel verkeer en mocht je paard dan een stap opzij zetten dan is er niet zoveel aan de hand.
Er wanneer je met je paard buiten loopt doe of alles de gewoontste zaak van de wereld is en loop door en maak dan lange wandelingen, je zult zien dat je erin groeit.
Paarden voelen haarfijn aan hoe jij je voelt en of je te vertrouwen bent als leider. Dus mijn advies: ga met jezelf aan de gang en dan kan het heel snel gaan als je een goede instructie erbij betrekt. Fijn dat je ook zo open en eerlijk zegt waar je probleem ligt. Succes ermee.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:26

even een diepe zucht en je billen uit de knoop vind ik wel een hele goeie, haha. Ik zal eraan denken als ik ook weer eens diep zucht dan.....

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:28

En als je paard van je vriendin heel mak is ga jij daar dan op en zij op de jouwe dat je ziet hoe die is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:30

Met iemand meegaan kan heel goed werken Ja Verder: hou het eenvoudig: na een half uurtje flink dressuren kun je lekker een kwartiertje op de weg gaan uitstappen, de meeste paarden zullen dan heel makkelijk zijn. Als de vorige eigenaren zeggen dat het makkelijk kan, denk ik niet dat je veel problemen zult hebben.
Maar idd: de truc is om zelf rustug te blijven Ja

XxSultanxX

XxXchaXxX schreef:
En als je paard van je vriendin heel mak is ga jij daar dan op en zij op de jouwe dat je ziet hoe die is.

precies dat is het beste ja Lachen veel suc 6

Caro_Vladi

Ten eerste zal ik niet iemand mee laten gaan op de fiets maar gewoon lopend, is een stuk veiliger mocht je paard gek gaan doen dan hoeft die persoon niet eerst van zijn fiets af te springen..Die persoon kan jouw paard dan gewoon aan de longeerlijn of halstertouw begeleiden met jou er op.

Laat een ander rustig en ervaren paard voorop rijden, als je paard gek gaat doen parkeer dan desnoods zijn neus in de kont van dat andere paard Koe

Rijd voordat je naar buiten gaat je paard een beetje 'moe' zodat de meeste pit er uit is en ga gewoon lekker rustig een stukje uitstappen. Kies dan ook voor een route waar het rustig is en je weinig fietsers/wandelaars/honden/auto's e.d tegen komt.

Succes!

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:35

Laat iemand die niet bang is met jou paard aan de hand lopen...
Zie je dat het goed is en durf je het zelf kan je het een stukje overnemen

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 08:35

Nou dat andere paard is best braaf maar is nog een pak groter dan de mijne, dus daar ga zie ik mezelf nog niet opkruipen.
Ik rijd ook nog sinds kort een pony bij en dat is een echt "duiveltje' : heeft me der al proberen af te gooien enzo. Toch ben ik daar de keer nadien zonder problemen terug opgegaan. Dus ik kom er denk ik wel door!

Ja ik rijd sinds kort eigenlijk alleen nog maar in de buitenbak : daar zijn ze ook een pak alerter.
Vliegt er een vliegtuig of helikopter over dat doet em niks, een tractor die even de wei ernaast komt omploegen doet hem eigenlijk ook niets, als ze de paarden binnenhalen doet hem ook niks,...
Hij is alleen heel kijkerig maar doet verder niks.
Als ik terug naar stal ga dan blijf ik er ook altijd opzitten en wandel die 10 meter... en dat is voor mij ook al heel wat soms hoor!

Dus misschien best helemaal nog niet gaan wandelen?
Ik zou zowiezo niet alleen gaan : het zou met een ander paard dat dagelijsk een buitenrit maakt + fietser zijn.
Ik weet niet of hij het mist om te gaan wandelen : volgens de vorige eigenaars deed hij dat heel erg graag.

Ik probeer zowiezo 1 dag in de week een uurtje grondwerk met hem te doen : oke dat zijn nog maar de kleine basisdingetjes maar ik probeer er wel aan te werken.

Misschien dan nog een jaartje wachten tot volgende zomer?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:53

Aan de ene kant als je het echt niet durft doe het dan niet, want het paard kan het al aanvoelen dat je onzeker bent en dit kan al de oorzaak zijn waarom hij bij vorige pogingen zo kijkerig was, terwijl hij mss bij de vorige eigenaars totaal geen probleem had. Op zich zijn paarden wel makkelijker met twee. Maar ik zou dan enkel meegaan met dat meisje van stal als je zeker weet dat haar paard nergens van schrikt. Ik merk wel als ik met mn 4jarige ga wandelen alleen, als hij ergens van schrikt of stil staat of een beetje trippelt dus niets speciaals en hij is over het algemeen bijna nooit bang. Als we met twee gaan wandelen dan merk ik wel dat hij mee panikeert met het andere paard. Is het show of wil hij gewoon meedoen omdat hij denkt dat het moet, geen idee, maar lijkt me niet fijn als je dit tegenkomt als je al onzeker bent. Je kan ook altijd beginnen met een supermak wandelpaardje. En drukke wegen mijden. Je kan vooraf je weg uitstippelen en eventueel vooruit rijden om te kijken waarje moet oppassen. Buitenritten zijn heel fijn en het zou zonde zijn als je het niet meer zou doen, maar je moet er wel beide plezier aan beleven. Als het voor jou niet leuk is, heeft je paard er ook weinig aan als er een brokje spanning op zn rug zit mee te stuiteren. Gewoon eens goed overna denken. Je weet dat je hem in de bak kan vertrouwen dus ik zou er niet zo mee over inzitten of je erna wel of niet op zou durven stel er gebeurt iets buiten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:09

ik weet precies wat je bedoeld. Alleen heb ik wel een paard wat verkeersmak is, alleen het vrouwtje niet Verdrietig Ik voel me zo onzeker als ik alleen ga, dat ik er totaal geen lol aan heb. ik los het op door mijn dochter de buitenritten erop te laten rijden. Mijn dochter is een stuk zekerder en zij geniet echt van de buitenritten met paard. Vaak ga ik op de fiets mee, omdat ik dat leuk vind. en dat is ook heel gezellig. Onderweg kunen we gewoon samen kletsen. Als ik nou met iemand anders meega, is er niets aan de hand. Dan vindt paard het ook niet eng en ik ben ook zekerder van mezelf. Omdat ik gespannen ben, gaat paard overal naar kijken en als het eng is, staat ze op de noodrem. Bij mijn dochter doet ze dat niet; dan springt ze alleen zo nu en dan opzij.
Ik denk dat je gewoon moet oefenen; wandelen met een ander paard erbij, kleine buitenritjes met iemand anders. Of zoals al gezegd was eerst rijden in de bak en dan een rondje uitstappen.
Een klein rondje uitstappen doe ik wel alleen, maar een echte buitenrit, nou nee. Succes met oefenen. en als het dit jaar niet lukt, misschien volgend jaar. We hebben ons paard nu bijna 2 jaar en pas dit jaar gaan we alleen naar buiten. Vorig jaar alleen in een groep of met z'n 2-en. sterkte!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:15

Wat ook goed werkt: meteen een goede draf inzetten. Dan heeft je paard niet veel tijd om geintjes uit te halen of rond te kijken. En het helpt vaak ook voor je eigen zelfvertrouwen.

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:48

Mijn pony heeft vroeger(voordat hij van mij was) een hele slechte ervaring gehad met een auto. Het gekke is dat hij niks om auto's geeft die achter hem langs rijden, maar zodra er een tegenliggende auto aankomt draait hij om. Ik probeer dat met niet al te veel geweld op te lossen, want dan wordt hij alleen maar banger. Ik praat rustig tegen hem en geef hem zo nu en dan een klopje op de hals. Op een smal weggetje helpt dat niet, dus dan stap ik even af.
Ik vind dit niet heel erg, want we hoeven meestal maar een paar honderd meter over zo'n smal weggetje, en als we daar eenmaal langs zijn is de hele angst weg. Hij is voor de rest echt nergens bang voor, ook niet voor wielrenners en bruggetjes. Het zijn echt alleen die tegenliggende auto's waar hij bang voor is.
Ik ga altijd samen met iemand naar buiten, en ik kan dan wel mijn pony met z'n neus in de voorganger planten, maar dat helpt echt niet Scheve mond
Ik moet wel zeggen dat ik in de Randstad woon waar erg veel verkeer is, dus in het bos en in de duinen heb ik dit probleem helemaal niet. Ook niet op een rustig fietspad. Knipoog
Ik zou dus zeggen: los het niet met al te veel geweld op, want daar bereik je niks mee(tenzij het paard niet echt bang is, maar gewoon zit te klooien Knipoog )
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Buwa_ op 13-06-07 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:48

Misschien krijg je meer vertrouwen als iemand anders (die jou en je paard kent, en die je vertrouwd) een stukje op je paard buiten gaat rijden terwijl jij mee bent op de fiets, dan kun je zien hoe je paard reageert buiten.. Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:37

XxXchaXxX schreef:

Vind ik ook een goede. Maar een paard voelt wel als je angstig bent, dus dan moet het wel een betrouwbaar paard zijn. (al kan er altijd wat gebeuren, want het blijft een dier)
Ik zal het in ieder geval proberen, al is het maar een klein stukje.
Desnoods dat er iemand naast loopt?
Probeer in ieder geval je angst te overwinnen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:31

Ik vind het ook heel spannend.
Mijn vorige paard was best moeilijk buiten en daardoor ben ik het vertrouwen wat kwijt. Nou heb ik het geluk dat wij een prive uitstappad hebben, dus ik ga wel over dat pad uitstappen. Als mijn paard (nog jong en dus nog niks gezien) iets eng vind dan helpt het voor mij heel goed om tegen hem te vertellen dat ik weet dat hij stoer genoeg is om er langs te gaan. Ik zeg het nl. net zo goed tegen mezelf als tegen hem Clown Verder ga ik buiten wandelen aan de hand, hij wordt meer gewend en ik leer zijn reacties in te schatten. Behalve dat hebben we een buitenbak waarvoor je een stukje de weg af moet (doodlopende weg) en als ik naar die buitenbak ga en terugkom doe ik dat ook te paard. Als dat gesneden koek is ga ik beginnen met een klein stukje buiten stappen terwijl iemand mijn paard aan de longe heeft.
Met een ander paard mee doe ik juist niet. Mijn paard wordt onzekerder en drukker met een ander paard erbij, dan doet hij flauw over dingen waar hij in zijn eentje zonder verblikken of verblozen langs stapt.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:00

Meestal als je in je eentje naar buiten gaat en je paard is al erg kijkerig, dan lopen ze er zo langs zonder te kijken als je met 2 paarden bent. Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:35

Wat heel goed helpt: benoemen. Zeg heel duidelijk: ik voel me gespannen, ik kan beter even rustig ademhalen, mijn handen los houden, been eraan houden etc. Klinkt heel debiel maar het werkt echt (psychologisch onderzoek toonde aan dat sollicitanten die zichzelf tijdens het oefenen voorzeiden wat te doen en hoe, ook beter overkwamen).

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:47

Als je echt zo onzeker bent, zou ik het niet doen. Als jij super gespannen op je paard zit, voel hij dat meteen: Er is iets, anders zou ze wel rustig zijn..
En dan wordtie inderdaad bang Knipoog
Pas als je zeker weet dat je er klaar voor bent, ga dan even een stukje stappen met een lief paard er bij. Met zn 2tjes zal je paard minder snel bang zijn, dan neemtie gewoon eerder een voorbeeld aan dat andere paard Lachen

Succes Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 06:55

zolang jij je niet prettig voelt merkt je paard dat dus zou ik het niet doen.
kan je niet iemand anders vragen een keer op je paard een buitenrit te rijden? kijk van een afstand toe wat er gebeurd en hoe diegene eventuele dingen oplost, dan kan je altijd nog zeggen ik doe het wel of niet.....
het blijft natuurlijk altijd wel een vluchtdier en kan de ene keer meer kijkerig zijn dan de andere keer.

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:02

als je zelf onzeker en bang bent zou ik nog niet naar buiten gaan! doe lekker rustig aan! wat je ook zou kunnen doen is dat je iemand anders erop laat en jij er met de fiets naast zodat je kan zien hoe die reageerd doe dat een paar keer! misschien als je ziet dat ie zich netjes gedraagd dat je zekerder word en kan je het langzaam opbouwen dat je er zelf even een stukje op gaat op een rustig stukje.
Haha! en zonder buitenrit heeft ie het ook wel naar ze zin hoor Haha!
en als je denk wil hem af en toe wel naar buiten laten gaan laat iemand anders dat doen kan die misschien 1keer in de week even met hem op buitenrit