Zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 17:25

Ik ben altijd gewend me zweepje aan de rechterkant te houden maar met me proefje (f-6) moet ik die aan de linkerkant houden met groeten maar overnemen mag ook niet. Zal ik zonder zweepje gaan of hele tijd zitten te irriteren aan omdat ik linkerhand heb? (vind ik helemaal niet fijn)

Shetjjee__x

Re: Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:30

ik zal zeker met zweepje gaan! Ik weet niet of je op een eigenwijze pony gaat? maar met gewoon rijden hou ik mijn zweep altijd in mijn binnenhand. Misschien is dat ook handig om te doen voor jou? Dan ben je namelijk allebei de handen gewend Knipoog <-- Dit is mijn mening! Gaaaap Knipoog Tong uitsteken

Tessa de Biinky-Stiinky Lover

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 17:33

Het is een braaf paard die soms wel wat duidelijke hulpen nodig heeft anders doet ze haar eigen zin. Maar dat is het juist, dat ik het niet maar dan ook echt niet fijn vind om met zweep in binnenhand te rijden. Ik heb dit zo aangeleerd en vind het niet fijn.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:34

maar als je gewoon les krijgt is het heeeeeel irritant want je moet steeds van hand veranderen enzo, dan blijf je bezig vooral, door een s van hand veranderen, (slangenvolte)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:01

Kun je niet oefenen om als je groet je zweep samen met je teugels vast te houden met je linkerhand? dus wel de zweep rechts houden, maar als je groet is het even een gedoe, maar ik doe het ook altijd.. Even wennen!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 13:13

Dabo schreef:
Kun je niet oefenen om als je groet je zweep samen met je teugels vast te houden met je linkerhand? dus wel de zweep rechts houden, maar als je groet is het even een gedoe, maar ik doe het ook altijd.. Even wennen!

Maar je mag je zweep toch niet overnemen als je gaat groeten?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:23

je moet de teugels ook overnemen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:37

Ja dat bedoel ik ook, je hebt je zweep gewoon in je rechterhand, en als je gaat afgroeten neem je de teugels in je linkerhand, PLUS het topje van je zweep, die dan nog wel gewoon naar rechts wijst.... snap je? Dan heb je je rechterhand vrij om te groeten Haha!

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:40

ja zo doe ik het ook altijd.. is vortaan een aangewen geworden

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 14:00

Dabo schreef:
Ja dat bedoel ik ook, je hebt je zweep gewoon in je rechterhand, en als je gaat afgroeten neem je de teugels in je linkerhand, PLUS het topje van je zweep, die dan nog wel gewoon naar rechts wijst.... snap je? Dan heb je je rechterhand vrij om te groeten Haha!

Dan neem je hem dus wel over je zweep? Vork

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:08

het is maar hoe je het opvat.. je neemt de zweep niet over de hals van het paard maar je neemt de zweep over van de ene naar de andere hand.. haha Knipoog je hebt wel gelijk ja

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:28

natasja1991 schreef:
maar als je gewoon les krijgt is het heeeeeel irritant want je moet steeds van hand veranderen enzo, dan blijf je bezig vooral, door een s van hand veranderen, (slangenvolte)

is net de goeie manier om handig met je zweep om te gaan Knipoog en beide handig te worden..
heb het ook moeten leren hoor, hoe ik mijn zweep met mijn linker hand om kun zwaaien enzo.. (rensport)
die ene tip wat hier boven is genoemd is een goed idee. dat je je zweep bij het groeten met je linkerhand het topje vast pakt..
succes ermee

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:49

--> MA

Pukkie_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:38

je moet je zweepje de hele proef in je linkerhand houden, niet alleen met groeten (of heb ik het fout?? Bloos ). ik denk dat je beter er aan kan wennen je zweep links te houden want dit zal als je verder komt toch ook moeten. ( en het is niet zo moeilijk, een paar keer en dan ben je er al aan gewent, ik had vroeger het zelfde maar toen heb ik gewoon een maand lang met me zweep links gereden en nu voelt dat gewoon heel goed. Tong uitsteken )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:43

Kwestie van oefenen om te leren je zweep links te houden, dus ik zou gewoon met zweep gaan rijden, in de proef maar ook bij het dagelijkse werk.

Het is sowieso goed om te leren dingen met beide handen te gaan doen. Zoals het bedienen van de computermuis met de linkerhand als je bijv. rechts bent. Is even wennen, maar gaat op een gegeven moment best goed. En zo stimuleer je ook je andere hersenhelft.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:54

je zweep permanent overnemen is niet altijd een oplossing, de pony die ik op het moment rij is op een kant iets minder vlot, dus daar wil ik haar af en toe bij kunnen tikken.
Je zweep en teugels allemaal in een hand houden is prima bij het groeten, het enige dat niet mag is helemaal over de hals overnemen, dus dit mag wel.

Wel moet ik er even bijzeggen dat veel mensen met de hand waarin ze hun zweep hebben de neiging hebben sterker te worden dan in de hand zonder zweep. Als het enigzins mogelijk is, is het toch wel aan te raden iig tijdens trainingen/ lessen/ vrijrijden toch regelmatig zweepje te verwisselen van hand. Ook voor je eigen handigheid wel makkelijk, soms heb je hem aan de andere kant nodig en dan kun je dat ineens niet (bijv bij een pasje wijken) dat is ook niet handig.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:58

trouwens ff vraagje, als je de teugels vasthoud aan welke kant moet de rest van de teugels

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:23

Aan de rechterkant van de hals Haha!

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:27

dan over of onder de teugels door

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:31

onder de teugel door Haha!
leren wij iig
op andere stallen zie ik het ook wel anders

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:22

over heen, anders zit je zo in de knoop, ze komen naar boven uit je vuist, dus ze zitten automatisch al boven de rest van de teugel die langs de hals loopt. Als je ze naar rechts laat hangen zitten ze vanzelf goed. (niet tussen de hals en de teugel gaan stoppen dus)

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:26

lejo schreef:
over heen, anders zit je zo in de knoop, ze komen naar boven uit je vuist, dus ze zitten automatisch al boven de rest van de teugel die langs de hals loopt. Als je ze naar rechts laat hangen zitten ze vanzelf goed. (niet tussen de hals en de teugel gaan stoppen dus)

dat moeten wij wel bij ons op stal en op andere stallen bij ons in de buurt een vriendin van mij had dat op wedsstrijd niet en toen had de jury erbij gezet dat het netter was als je hem tussen de hals en de teugel in deed (vind ik persoonlijk ok veel logischer)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:39

Ja dat klopt, het staat ook wel netter, maar het hoeft zeker niet.
Ze mogen er gewoon overheen hangen, dat is wel makkelijker als je al moeite hebt met je teugels. Je moet het jezelf dan nog niet te ingewikkeld maken, je hebt al genoeg om over te denken. Ik zou dus toch zeggen, laat ze hangen zoals ze vanzelf vallen (zolang dat maar naar rechts is)

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:40

ja ok nee ik dacht dat je bedoelde dat het eroverheen moest

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:44

kan ik begrijpen dat je dat dacht, stond er ook wat ongelukkig zie ik nu Bloos
nu duidelijk? Knipoog