Talisman heeft een ongeluk gehad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amrah

Talisman heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:28

Heeeyy,,

Ik ben redelijk nog van de schrik bekomen dus hier maar eventjes een berichtje...

Gister avond vlogen er laag een aantal luchtbalonnen oer en die gaven net een beetje extra gas. Talisman is dus helemaal geflipt en uit angst op 2 plaatsen door het hek heen gesprongen. Ook heeft hij de spoeier en de bijbehorende paal onderweg meegenomen in zijn vlucht.
(Athans dat ik wat ik vermoed van wat er gebeurd is want ik had het niet gezien omdat ik binnen aan mijn avond eten zat en kwam naar buiten om hem naar binnen te halen en te voeren.)

Dus toen ik naar buiten kwam stond Talisman buiten de bak op het gras heel erg te shaken en zijn
achterbenen zaten helemaal onder het bloed....
Ik gelijk weer naar binnen gerend en me moeder
gezegt dat er met spoed een dierenarts moest komen..
Snel weer naar buiten gerend en een deken gepakt en
omgedaan.
Toen ben ik even gaan kijken wat de wond was... zover ik toen kon zien was het een fikse bloeduistorting
een grote schaafwond en een gat... Ondertussen was mijn moeder al naar buiten gekomen en had de dierenarts aan de lijn en die wou weten wat ik zover kon zien. DUs de uitstorting,schaafwond en gat bij naast de koker.
De dierenarts was er gelukkig binnen 15 minuten...

Talisman kreeg toen een sedatie zodat hij rustig werd en ze konden kijken wat het precies was.
Het zat helemaal niet goed, het klopte wel van wat ik had kunnen zien maar toen ze voelde hoe groot/diep het gat was schrok ze. Het bleek toch wel erg groot te zijn dus flink uitgescheurt...
De DA heeft de chirurg maar even op gebeld of die wou komen kijken en wat er gebeurd moest worden...
Hij was er ook binnen 15 minuten... en ook eventjes voelen.

Het begon ondertussen al behoorlijk donker te worden en Talisman wat onrustiger en moest er een praam om en lichten aan.

De 2 da's hebben besloten om het gat op te vullen met gaasjes.. Er zitten nu 5rolletjes verband in wat gaasjes en het is afgesloten met 3 hechtingen!

Ze komen nu elke dag langs voor antibiotica. Zelf moet ik een ontstekingsremmend/pijnstiller poeder geven gemengd met appelmoes...

Dinsdag gaan ze alles wat ze in het gat hebben gestopt eruit halen, controleren en een plan maken hoe het verder moet.

Heb het allemmaal in een waas meegemaakt geloof ik, ben al wel zover dat ik begrijp dat we de komende maanden veel stress meebrengen en een flink kostenplaatje. En het rijden kan ik ook wel even vergeten...

Ik hoop eigenlijk heel erg op dat er geen infecties optreden en het van binnen nog meer uitscheurd...

Zoo ik moest het echt eventjes kwijt het lucht wel een beetje op.

xx Christa
Laatst bijgewerkt door Amrah op 06-05-07 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Re: Talisman heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:31

oe zo heeft iemand die ik ken dat gehad met helicopters die overvlogen om te oefenen , dat paard kon afgemaakt worden Boos!

Succes ermee, kan je daar niets aan doen omdat die luchtballonen zo dichtbij waren?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:32

Jeetje wat een toestand zeg, wat moet jij je rotgeschrokken zijn. Ik hoop dat je paardje weer snel opknapt en dat er geen blijvende schade is.
Veel sterkte!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:33

Ooh wat erg heel erg veel sterkte ermee en hou ons op de hoogte wat er dinsdag gaat gebeuren.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:37

jeemig wat schrikken, hoop voor jou en je paardje dat het weer goed komt.

trouwens als je weet van wie deze luchtballonnen waren zou je kunnen proberen schadevergoeding te krijgen

succes!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:41

@ nobillity; Ik houd jullie op de hoogte

@ djoeka; Ik ben heel erg geschrokken stond gisteren gigantisch te shaken en heb nu nog trillende handen als ik er aan denk...

@ inkepink; Nee dat weten we niet. En het uitzoeken zal ook erg moeilijk gaan.

Pff ik hoop zo erg dat het er dinsdag niet uitkomt dat hij naar de kliniek moet want dat zie ik echt niet zitten. Gelukkig als hij er toch heen moet dat het maar 6km verder op is.

Bedankt iedereen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:50

Zo wat erg zeg! Hoop dat alles goedkomt!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 19:59

hoop het ook:)... hij durft inmiddels (naja vanaf eind van de ochtend) weer te plassen... ziet er wel heel erg pijnlijk uit...

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 07:19

Toenet heb ik eventjes naar de wond gekeken en het ziet er goed uit! Er drupt geen bloed meer uit tenzij hij zich even inspant om te draaien maar waggelen doet die al:)

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:01

he bah!
gelukkig dat het al ietsje beter gaat!
hopen dat hij gauw beter word, en voorlopig geeft luchtballon meer hoeft te zien!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:50

Ze zijn verzekerd bij de Luchtvaarpool (zijn ze allemaal). Effe googlen voor het adres. Je kan proberen ze aansprakelijk te stellen, hoewel ik uit ervaring weet dat het een lastige club is. Verklaringen van getuigen die het hebben zien gebeuren direkt meesturen in ieder geval.
Succes ermee en sterkte met je paard.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:21

We weten ondertussen waarschijnlijk al van welk bedrijf ze zijn dus even een belletje...

@LDRD; We hebben de ballonnen wel gehoord, maar ik heb er verder geen aandacht aan besteed. Er helemaal niet bij nagedacht dat Talisman er van zou kunnen schrikken.
Na het eten wilde ik Talisman binnen zetten en toen trof ik hem buiten de bak en gewond aan.

Ik stuur je trouwens ook wel even een pb want jij had er toch ervaringen mee?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:53

LDRD schreef:
Ze zijn verzekerd bij de Luchtvaarpool (zijn ze allemaal). Effe googlen voor het adres. Je kan proberen ze aansprakelijk te stellen, hoewel ik uit ervaring weet dat het een lastige club is. Verklaringen van getuigen die het hebben zien gebeuren direkt meesturen in ieder geval.

Ik heb wel begrepen van ballonnen die bij ons in het grasland zijn geland de afgelopen jaren; dat ze zich ervan bewust zijn dat ze veel overlast en ongelukken veroorzaken, derhalve zijn sommige piloten gedupeerden zeker terwille.

In de agrarische vakbladen wordt meestal ieder jaar wel een keer aandacht besteedt aan hoe te handelen als gedupeerde bij schade en/of letsel door overvliegende ballonnen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 07:57

tienus63 schreef:
LDRD schreef:

Ik heb wel begrepen van ballonnen die bij ons in het grasland zijn geland de afgelopen jaren; dat ze zich ervan bewust zijn dat ze veel overlast en ongelukken veroorzaken, derhalve zijn sommige piloten gedupeerden zeker terwille.

In de agrarische vakbladen wordt meestal ieder jaar wel een keer aandacht besteedt aan hoe te handelen als gedupeerde bij schade en/of letsel door overvliegende ballonnen.

De piloten misschien wel, die geven ook netjes een flesje wijn en een uitnodiging voor een brunch als ze in je weilandje landen. Daarentegen is hun verzekeraar de Luchtvaartpool niet de makkelijkste.
Heb het zelf ervaren hoor en dan ben ik nog een professionele partij ook nog. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:02

Arm paard
Ik hoop dat alles goed komt

K.. ballonnen
ooit heb je echt de neiging om ze uit de lucht te schieten...

Er zijn vast mensen die goed kijken wat er onder zich gebeurd
Maar andere denken maar aan 1 ding..als ik mijn hobbie balonvaren maar kan uitoefenen
Schade, dat doet de verzekering wel
Maar niet willen weten dat een dier geen product is, maar liefde die niet betaalbaar is....

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:38

runningkawa schreef:
Arm paard
Ik hoop dat alles goed komt

K.. ballonnen
ooit heb je echt de neiging om ze uit de lucht te schieten...

Er zijn vast mensen die goed kijken wat er onder zich gebeurd
Maar andere denken maar aan 1 ding..als ik mijn hobbie balonvaren maar kan uitoefenen
Schade, dat doet de verzekering wel
Maar niet willen weten dat een dier geen product is, maar liefde die niet betaalbaar is....

mee eens. Bah kijk nou wat er van is gekomen en als ze gas geven maakt het nog eens zo lekker geluid ok Lips are sealed hopelijk komt het allemaal goed met je paard!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:42

Wij hadden dat laatst met een luchtbalon, dat deze op zo`n 20m boven de bak overkwam terwijl wij les hadden. Boos!
Gelukkig is er bij ons niks ergs gebeurd.

Ik hoop dat met jouw paardje alles goed komt.

Overigens kun je wel achterhalen van wie of van wat de luchtbalon afkomstig is.
Om te vliegen moeten ze een vergunning aanvragen voor een bepaalde tijd en plaats.
Die vergunning kun jij dus na gaan vragen bij de gemeente en zo weet je precies wie het geweest is.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 13:55

Bedankt voor de reacties Lachen
Vandaag komt de DA tussen half 5 en half 6 dus dan weten we meer. Hoop wel dat het er niet uitkomt dat hij naar de kliniek moet voor een verdere behandeling (tenzij het natuurlijk nodig is)

Het gaat al wel iets beter met hem, hij durfde toen ik de stal wou uitmesten al makkelijker naar buiten te lopen en heeft wat grasjes op (hij liep naja waggelt stukjes verder):D

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:41

Dat was schrikken zeg! Hopen dat het snel beter is!

Estah_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:48

woow.. wat een toestant! niet normaal, eng dat de wond zo diep is:(
veel suc6 nog verder met je paardje!! en ik hoop ook echt dat er geen infecties bijkomen!! Ach gut beterschap voor je paardje!!( ik heb trouwens niet alle berichtjes gelezen..) maar ik hoop dat het steets beter met je paardje gaat(en jou;) ) en dat ie er snel weer boven op komt!!

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:51

Wow dat moet erg zijn.. Veel succes!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:20

Ik duim der voor dat het goed komt !

Veel sterkte.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:24

Bedankt allemaal!

De dierenarts(en) zijn vanmiddag geweest en hebben de rolletjes ed eruit gehaald. Stonk echt heel erg. Ik en mijn moeder hebben de wond allebij nog vanbinnen gevoeld (dus met de vingers erin) om te kijken hoe het nou daadwerkelijk is. En beginnen we morgen met spoelen, 1e keer onder begeleiding van de DA en daarna komen ze met regelmaat kijken hoe het gaat. Hij is toenet ook even uit de stalgeweest om een rondje op het plaatsje te lopen erg braaf! Zijn knie is wel achterlijk dik!
(Zal morgen wel foto's plaatsen)
Dat was het eigenlijk wel vandaag.

Edit; Met mij gaat het ook wel weer wat beter, ben ondertussen aardig van de schrik bekomen. En ook opgelucht dat Talis naar de kliniek hoeft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:53

Blij dat het allemaal goed lijkt te komen en dat Talisman gewoon thuis kan blijven.
Beterschap!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:10

Het spoelen gaat erg goed! Talisman blijft braaf staan (zonder praam oid.) er komt bijna geen vuil uit maar moeten wel blijven spoelen tot het van binnenuit helemaal is dichtgegroeid.
Zijn knie is gelukkig al wat dunner geworden.