Begeleidster paard gevallen na aanval hond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montiesmama

Begeleidster paard gevallen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:37

Vanmiddag rende een Flatcoated Retriever van een echtpaar dat liep te wandelen in het Amsterdamse Bos, nogal agressief op een paard af. Dit gebeurde tot twee keer toe en de hondeneigenaar greep niet in.
De begeleidster kwam te vallen en is afgevoerd met de ambulance.
Eigenaresse van de hond wist nog even te melden, dat ze zich 'totaal niet verantwoordelijk' voelde voor wat er gebeurde; haar hond mocht immers loslopen daar. We hebben samen met politie en boswachter nog naar het echtpaar gezocht, omdat ze gewoon door zijn gelopen en totaal geen interesse toonden hetgeen er gebeurde!
Bij navraag, bleek dat er meer klachten over dit echtpaar en betreffende hond zijn.....
Wil een ieder die ervaringen heeft hiermee, het alsjeblieft melden aan de boswachterij?

Het paard en begeleidster kwamen van stal Wennekers, alleen toen ik terugkwam met de politie, was de ambulance inmiddels weg..... wie weet hoe het met ze is?

celticpony

Re: Begeleidster paard gevallen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:41

hi, heb zelf een topic geplaatst over honden die paard lastig vallen en de wettelijke regelgeving hierover. weet niethoe ik link kan zetten, dus even zoeken...... Bloos Iemand heeft mij erg goed geeinfood,succes met je zoektocht naar deze lui.....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:49

Jeetje wat vervelend zeg. Man die rothonden dan ook.
Ik ben zelf een hondenvriend en hondenbezitter maar sommige honden zijn gewoonweg erg vervelend bij paarden.Vorige week ook wij lekker buitenrijden in de zandbergen in losser. Heerlijk over straat aan het stappen komt er uit het bos zon husky rennen. rent om mijn paard heen en gaat hem in de gelukkig gebandageerde achterbenen bijten. Nu ik snel mijn paard omdraaien maar die hond bleef maar speels happen.
Komt echt een paar minuten later de eigenaar eraan lopen, van oh was je hier. Ik die jongen erop aan spreken dast zijn hond bijt. Nou ja vond die niet echt boeiend. Ik heb hem gewaarschuwd straks trapt een paard van zich af dat overleeft je hond niet.
En heb ik hem gezegt de volgende keer doe ik aangifte bij de politie.
Ook al mogen ze los lopen ze mogen ja niet bijten.
Ik hoop dat met het meisje en het paard alles goed gaat

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 22:32

tip: als er een hond aan komt rennen, waarvan je denkt: dat wordt een probleem, roep dan keihard naar de eigenaar dat je paard trapt..... dan komen ze wél in aktie!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:34

Hopenlijk ja maar goed in galop op een asfaltstraat. En wie verwacht dat dan ook een hond die los loopt in een paardengebied die paarden de stuipen op het lijf jaagd.

Roepen naar de eigenaar idd in de trant van als uw hond mijn paard bijt dan trapt mijn paard u

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:07

Mensen hebben gewoon totaal geen respect voor ruiters. Of ze nu met hun hond lopen of in de auto zitten, ze weten imo gewoon niet wat te doen. Mensen die absoluut niets te maken hebben met paarden weten gewoon niet hoe ze moeten handelen in situaties als ze een paard zien. Een normaal denkend mens zou de hond aanlijnen, maar kennelijk zijn er maar weinig mensen die zo denken want dit komt nog veel te vaak voor in het nieuws. Erg zonde Er moet gewoon meer voorlichting komen over het omgaan met paarden in het verkeer, ruiters zijn tenslotte ook bestuurders. Of ze nu op het paard zitten of ernaast lopen, zij nemen ook deel aan het verkeer.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:14

Jeetje wat asociaal. Ik heb zelf paarden en honden maar als mijn honden (wat ze trouwens niet doen maar als) paarden gaan aanvallen of vervelend tegen ze doen roep ik ze toch echt wel terug.

LillyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:11

Hallo!
Ik ken de vrouw waar je het over hebt en het gaat redelijk. Ze zit met haar arm volledig in het gips. D'r onderarm was uit de kom, er is een stukje bot van d'r schouder (geloof ik) af en er zit een scheurtje in haar arm. Erg vervelend dus!
Ze vertelde over de 'mededeling' van die mensen... Heel apart. Belachelijk ook dat die mensen gewoon zijn doorgelopen!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:24

Ásociaal zeg

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:35

Hier in de buurt merk ik het ook. Zelf heb ik 3 honden. Ik weet er van 1 hoe ze reageert. Ze rent erop af maar doet niks en komt daarna weer terug. Toch doe ik ze altijd alle 3 vast.

Maar aan de andere kant merk ik ook dat veel ruiters even min respect hebben voor mensen met honden.
Aan komen galoperen. Niet terugnemen als ze je zien lopen. Vlak langs je heen gaan. Ook dit vind ik erg vervelend. Dan kan ik er weinig aan doen als mijn hond uitvalt. Ze zit dan al vast en kan dus geen kant op. Tuurlijk, ik moet ze onder apel hebben. Maar ik heb geen ogen in mijn rug en kan dus niet altijd iemand aan zien komen. De gene die mij daarintegen in mijn rug treft, ziet mij verdomd goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:24

Sterkte en beterschap!

Ik heb zelf ook 2 honden (reddingshonden), ze staan goed onder appél en ze zijn gewend aan paarden. Maar toch roep ik ze altijd bij me, omdat ik niet weet hoe bang het paard is. Kleine moeite. Vingers aflikken

Als ik met de koets in het bos rijd, dan roepen de mensen meestal wel hun hond bij zich, omdat ze bang zijn dat hun hond onder de wielen terecht komt. Maar rijd ik onder het zadel met mijn pony, dan roepen helaas maar weinig mensen hun hond bij zich. (al heeft het vaak ook weinig nut, want veel van die honden luisteren toch niet naar hun baas)

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:37

Alvast beterschap!

Ik heb zelf ook drie honden, 1 waarvan ik weet dat ik daarmee niet in de buurt van paarden moet komen. Mijn honden blijven tijdens wandelingen netjes aangeleid, ik kan namelijk niet voorspellen wanneer het fout kan gaan of wanneer ze hun instinct de overhand krijgt. Ze zijn heel goed opgevoed, maar ik ga ze niet loslaten.

Wanneer ik buitenrijd, neem ik altijd een lange zweep mee. Dit is niet om mijn paard aan te drijven maar om eventuele loslopende dieren te weren. Toch hou ik ook rekening met de hond en mijn mede weggebruikers. Zo ga ik altijd over in stap, of halt wanneer ik merk dat er mensen zijn. Dit vind ik maar normaal in zowel omgang met elkaar, als veiligheid. Ik vertrouw mijn paard voor 100 %, maar ook hij kan plots schrikken van iets. Als ik merk dat een hond op mijn paard afloopt, dan stap ik ordelijk af, draai mijn paard om zodat hij naar de hond kijkt. Zaim is nu geen schijtluis, dus die blijft rustig staan. Meestal zet ik zelf met mijn paard nog een stap naar voor. In meeste gevallen is de hond daar wel van onder de indruk.

Laatst wandelde ik nog aan de hand met mijn paardje, natuurlijk weer vergezeld met een zweep. Een dame kwam voorbij fietsen, met één hond aangelijnd, en de andere twee voorop lopend. Deze waren aan het spelen met elkaar dus ook het nodige grommen en happen. Natuurlijk vonden ze naarmate ze dichter kwamen mijn paard interessanter. Ik ben toen ook de hond gevolgd toen die naar mijn zin te dicht tegen mijn paard zijn benen aan kwam. De dame zei dat de honden paarden gewend waren, ja, maar daar vertrouw ik toch niet op.

Gelukkig heb ik nog nooit mijn zweep daadwerkelijk moeten gebruiken, dat werkt in de meeste gevallen toch niet als ze echt tilt geslagen zijn. Ik vind het toch een versterkend idee voor mezelf dat ik mijn paard toch met iets kan beschermen dan gewoon in zijn pezen te laten bijten met de gevolgen vandien.

Het ergste vind ik toch wel dat sommige mensen het geduld niet hebben om even hun hond terug te roepen om deze even vast te nemen bij de halsband wanneer ze een paard zien naderen. Er zijn ook enkele personen die dat doen, en daarvoor mijn complimenten. Die mensen krijgen dan ook altijd een vrolijk bedankje. Haha!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:35

ZaimFahd; Vooral bij het laatst ben ik het met je eens! Mijn honden gaan altijd vast, als ik mensen zie aankomen zonder honden, met hond aan de lijn, mensen die wachten tot mijn honden voorbij zijn (honden gaan dan ook vast) en natuurlijk paarden. Ik stel het dan ook altijd op prijs als mensen bedankt zeggen. Als ze het niet zeggen, kan ik het vaak niet laten om nog even te zeggen; graag gedaan hoor!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:38

tjonge zeg... lekker weer..
Ik zeg ook altijd dat mijn paard trapt (nou doet ie dat ook wel als ie t niet vertrouwd)
Als mensen hun honden ook niet aanlijnen zeg ik gelijk dat mijn paard kan trappen... geen actie... dan zeg k heel duidelijk, als de hond voorbij loopt... ik zou maar oppassen doggie...

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:49

Hmmm, ik geloof dat de boswachter ook wel iets vaker zijn gezicht mag laten zien.
Afgelopen weekend ook meerdere hardlopers aangesproken op het feit dat ze op een ruiterpad aan het rennen waren. En een mevrouw met kinderwagen...
Mocht ik deze mensen tegen komen en hetzelfde ervaren (met dit soort acties ben ik wel heel blij dat mijn paard honden als speelgoed ziet), zal ik direct de boswachterij bellen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:49

Vreselijk dat er zulke mensen bestaan. Gewoon totaal geen geweten en niet in staat om gevaren te doorzien. Ik hoop niet dat ze kinderen hebben om op te voeden, want dan krijg je nog meer aso's.

Mijn paarden zijn gelukkig gewend aan opdringerige honden. Ik weet dus ook dat in zo'n situatie mijn paard gaat stil staan en even een hele snelle kleine corrigerende mep uit deelt. Moet zeggen dat ik me dan ook niet verantwoordelijk voel.
Ik hoop dat ze de hondeneigenaren op kunnen sporen en ze aansprakelijk stellen. Want ik neem aan dat je hond alleen los mag lopen als je hem onder controle hebt. Want anders zou het betekenen dat als ik van mijn paard val en deze iemand omver loopt, ik ook niet aansprakelijk zou zijn.

Ik hoop dat de verwondingen volledig genezen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:39

Wat vervelend zeg, ik hoop dat ze dat echtpaar te pakken krijgen want het is ronduit asociaal zeg!
En dan die reactie nog, ongelukken kunnen gebeuren en iedereen kan zijn hond weleens te laat terug fluiten mits dit nodig zou zijn, maar dan gedraag je je toch niet zo harteloos?

Zelf heb ik een pup die gewend is aan paarden maar die er dus vol overtuiging naar toe loopt met het idee aan hun hoeven te gaan liggen, ook niet erg snugger dus hou haar altijd bij me.
Het is lief bedoeld maar een beetje hieperdepiep paard kan er behoorlijk van schrikken.
Wel ben ik het ermee eens dat het dan wel zo vriendelijk is om als ruiter even vriendelijk te bedanken, het moet alle kanten opwerken, zelf bedank ik ook als iemand rekening met mij en mijn paard houdt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:18

[ON] > [PP]

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:24

Arnyek schreef:
Hmmm, ik geloof dat de boswachter ook wel iets vaker zijn gezicht mag laten zien.
Afgelopen weekend ook meerdere hardlopers aangesproken op het feit dat ze op een ruiterpad aan het rennen waren. En een mevrouw met kinderwagen...
Mocht ik deze mensen tegen komen en hetzelfde ervaren (met dit soort acties ben ik wel heel blij dat mijn paard honden als speelgoed ziet), zal ik direct de boswachterij bellen.

ik weet niet hoe het daar zit maar voor zover ik weet mogen mensen in het bos hier wel lekker over het ruiterpad wandelen maar mogen ruiters niet op het voetpad.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:30

jeetje, veel sterkte..
ik heb het een paar keer gehad dat een hond alleen achter mijn paard ging lopen, waarop die alleen een keer zijn spieren spande...

wij hebben thuis ook honden, (die zowiso niet los mogen in het bos, omdat de 1 gewoon niet terugkomt, en de ander dan te druk gaat rennen en die heeft het aan zijn hart) maar als wij paarden tegenkomen blaffen ze alleen. en eerlijk is eerlijk, daar moet een paard enigzins tegenkunnen maar een hond die een paard opjaagt, het is en blijft een vluchtdier...

ik hoop dat ze die mensen vinden, en een lesje ''hoe gevaarlijk is een paard'' geven..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:21

Is toch niet normaal, echt te associaal

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:49

jeetje wat erg zeg, wat belachelijk van die mensen, die hebben dus geen respect.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:52

het is toch niet te geloven! wat onrespectloos van die mensen. Damn, echt niet normaal meer!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:04

was asosiale mensen zeg als ik met mijn paard buitenrijd en we komen een hond tegen meestal roepen ze hem terug maar heb ook gehad dat de honden recht op ons afkwamen dan laat ik gewoon mijn paard in de richting van de hond gaan dat maakt meestal een indruk op de honden en dan blazen ze af en dan nog mijn paard is een ontzettende dierenvriend maar als er een aan haar achterbenen zit dan moet je oppassen Vork

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:12

ik heb één keer gehad dat een hond ook mijn paard aanviel, (van achteren) maar toen sprong me paard recht op de eigenaar af ( die stond nog wel op een verhoginkje) maar die was toen denk ik toch aardig geschrokken Nagelbijten / Gniffelen

maar zeer respectloos hoe mensen met elkaar omgaan,
passeer ALTIJD voetgangers (enz) in stap, maar ook bij enkele ruiters is dit nog niet bekend. en ja, mensen met honden snappen soms ook niet, dat hun hond niet altijd direct luistert..

sterkte gewenst aan diegene die eraf is gevallen, verwondingen klinken niet lekker Sigaar