Soms is het echter zo dat mensen hun hond even aan het paaltje vastmaken, en dan paard en geiten willen aaien (en dus ver over het hek moeten buigen). Hond graaft gat, mens buigt hek. Niet zo'n probleem. Een weekje geleden vroeg 'mijn boerin' ineens of ik misschien iemand anders in de wei had gelaten. Huh? Ze dacht dat ze iemand in de wei had gezien. Ik laat juist, zelfs als ik met iemand even snel langs ga, niemand anders de wei in.
Vandaag kwam ik erachter:
Er was een tijd geleden al een vrouw langs gekomen om te vragen of haar dochtertje niet op Bobbie mocht rijden. Ik had uitgelegd dat ze nog veel te jong was, en dat ze nog nooit iemand op haar rug had gehad (en dat dat ook niet ging gebeuren)
Wat blijkt: ze hebben de paal los gegraven, dan kun je het hek een heel stuk verbuigen. Zo zijn ze de wei in gekomen, en ze hebben Bobbie willen 'verzorgen'. Ik kwam gisteren bij haar, hek verbogen, stonden ze in de wei, moeder hield Bobbie vast: ze stond ervoor, en klemde haar hoofd tussen haar armen en trok aan de manen achter haar oren. Kindjelief mocht er eens op gaan rijden, en deed een poging erop te komen: één hand op de manen, met de andere trok ze aan de flankharen.
Bobbie was ook niet gek, zag mij aankomen, gaf een paar machtige bokken en steigerde, liep haast over kind en vrouw en kwam heel hard aanrennen.
Ik heb de moeder gevraagd of ze helemaal gek was geworden op een privé terrein in te breken, zich te bemoeien met een paard dat niet van haar was, terwijl ze ook duidelijk niets van paarden afweet. Of ze het leuk vond een paard in paniek te gaan dwingen, zodat ze straks voor alles en iedereen bang is, en dat ik nog wel iemand kende die ook graag zou willen weten hoe het zat. Moeder wilde niet mee, dus trok ik in alle kwaadheid de dochter aan haar kraag door de wei naar 'mijn mensen', die ook nog eens behoorlijk kwaad waren. En 'mijn boer' °is trots°: O wee degene die hier dingen vernielt en beesten terroriseert, jullie hebben geluk dat onze meid jullie betrapt heeft, ik had meteen de hond op jullie los gelaten, en als jullie nog maar in de buurt komen, doen we dat evengoed nog, en anders gooit ons meis de hooivork.
Vrouw wilde nog eens even gaan zeggen hoe dit en dat, maar 'mijn boer' riep de hond al

Heb je net de camera weggehaald, krijg je dat...

Dat mensen dat DOEN gewoon!