Princess schreef:vippie,
tegenwoordig is het zo dat de meeste zadels op de meeste paarden passen.
en wist je trouwens dat de maat niet voor het paard is bedoelt maar voor de ruiter ik heb bijvorbeeld 18 inch en dat is mijn maat niet voor het paard.
en als ik me eigen paard krijg dan kan ik me zadel altijd laten opvullen dat die precies past, ook met een bontje ertussen kan een zadel beter passen, ik weet wel dat niet elk zadel even goed op elk paard ligt, maar het kan allemaal wel hoor
Een zadel heeft wel degelijk verschillende maten voor verschillende paarden. De inchmaat is inderdaad voor jezelf, maar zadels zijn er in verschillende maten en zelfs de goede maat garandeert nog niet dat het zadel goed ligt op je paard, omdat elk zadel toch anders is. Toen ik een zadel ging kopen lag de 8e pas naar wens, terwijl de anderen wel de goede boommaat hadden. Bontjes, gelpads enzo kunnen wel wat verbeteren, maar zijn niet perfect. Ik kreeg van mijn zadelmaker het advies hier nooit aan te beginnen, omdat een geldpad ofzo de ruimte van de boom smaller maakt.
Valt me trouwens vies tegen van Deurne, dat de paarden daar niet eens een eigen, goed passend zadel hebben.