Voor de mensen die (begrijpelijk) niet heel het topic door willen lezen.. Mijn paardje staat op een wei bij iemand samen met die van haar. Ik verzorg die van haar.. zij betaald hooi en stro. Anyway... afspraken kwam ze nooit na.
Nu belde ze me een tijdje geleden op dat ze het zat was dat ik haar smste en belde over de paarden of als er iets met de wei was. Ze wilde dat beestje niet meer want haar dochter kijkt er niet meer naar om. Ze ligt in scheiding en heeft belangrijkere dingen aan haar hoofd zegt ze dan. Hij staat er nu dus enkel als gezelschap voor mijn paardje en ik verzorg hem en ben er dus ook wel aan gehecht. De afspraak is gemaakt dat ik haar alleen vraag om geld wanneer dit nodig is. Oke, prima.
Ik merkte een tijdje geleden op dat hij niet meer zo snel at. Dierenarts moest toch komen enten dus meteen naar zijn gebit laten kijken. De dierenarts constateerde dat hij zo snel mogelijk geholpen moest worden, want hij had een gigantische haak op zijn kies. Mevrouw nam zoals gewoonlijk wanneer ik bel haar telefoon weer niet op dus stuurde ik een sms wat er aan de hand was. Geen reactie. Oja, ik mocht haar alleen benaderen voor geld. dan maar erheen.
Krijg als antwoord: Eet ie nog wel? Ik zei: ja hij doet pogingen inderdaad :S
Zegt ze: Nou, dan is er niks aan de hand. Die dierenartsen willen gewoon geld verdienen maar daar trap ik niet in. Ik geef geen geld uit aan dat beest als het niet nodig is.
Ik dus nogmaals benadrukt dat het echt noodzakelijk was. Zijn ontlasting was ook niet goed en hij heeft geen zin om te gaan wandelen enzo. Nee, ze weigerde te betalen. Ik zei: Oke, je hoeft er verder niks voor te doen. Ik maak de afspraak en ik zorg dat ik er dan ben. Ik heb alleen het geld nodig. Ook dat wilde ze niet.
Nu heb ik het even aangekeken en hij eet nog wel (langzaam en moeilijk), maar hij heeft diarree als de pest. Heel zijn staart zit elke dag onder de plakaten en ik krijg ze er nog amper af. Hij mest ook op de gekste plekken (tegen de omheining, recht voor de stal etc). Nu schepte ik een drol op en ik gooide die met grof geweld tegen een boom aan en hij bleef gewoon stijf liggen (klinkt vreemd, maar bedoel dus dat het niet te breken / scheuren/ kapot te krijgen was).
Ook kan ik elke dag ineens de omheining gaan herstellen, omdat hij probeert uit te breken. Dit doet hij normaal ook niet. Ik kwam net daar aan en hij stond op de straat.
Zij wil nog steeds niks betalen.. het beestje eet tenslotte nog he.
Nu zit ik dus met een probleem.. ik moet het elke dag aanzien hoe dat beest zieker en zieker word... geen idee wat hier verder gevolgen van kunnen zijn. Behandeling bij een tandarts kost al gauw 60 euro (kliniek hanteert een uurtarief en is waarschijnlijk goedkoper, maar helaas heb ik geen trailer en kan ik er niet aankomen - alleen via haar maar ze werkt dus niet mee).
De vraag is.. wil ik het betalen? Tja.. dilemma.. natuurlijk wil je zo'n beestje niet zo zien en wil je 'm helpen, maar ik zie dat geld van haar nooit meer terug en ik heb al noodgedwongen teveel geinvesteerd in die wei van haar. Zo blijf ik aan de gang. Als ik dit wilde had ik er zelf wel 2 genomen.
Aan de andere kant.. kan ik het betalen? Normaal gesproken heb ik het geld wel, maar vanwege een nieuwe baan is het financieel anders uitgepakt en heb ik vanaf 10 augustus nog niks uitbetaald gekregen (sta nu in het rood en heb schulden bij familie omdat ik moest lenen voor de studie die ik ernaast doe en geld waar ik van moet leven). Wanneer ik dus eind deze maand mijn salaris krijg is dat vrijwel meteen op. Voordat mensen zeggen.. je hebt zelf ook een paardje dus hoe kan het dat je geen geld hebt.. als het die van mij was kwam ik onmiddelijk aan geld. Dan zou mijn halve familie en vriendenkring wel bijspringen als het moest... maar die hebben nu zoiets van... Zij weigert te betalen maar dat doe jij ook, want het is jouw verantwoordelijkheid niet.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen... gevolgen als ik hem zo laat staan.. suggesties..?Ik kan iemand niet dwingen om te betalen. En er staat ook wat op het spel als ik stennis ga maken.. dan word ik van de wei gezet wat betekent verkoop van de mijne, en gaat die van haar zonder pardon terug naar de vorige eigenaresse incl. die flinke haak en doodziek. Ik heb destijds dat paardje geregeld (die van mij komt bij dezelfde vrouw vandaan) en zij vertrouwt mij ook volledig dat hij goed verzorgd word.
Maar weet intussen welke reacties ik hier kan krijgen en daarnaast zit ik er gewoon echt vol van.. excuus daarvoor dus. 
veel succes nog ermee