roodschimmels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

roodschimmels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 15:54

Heej allemaal,,

wie heeft ( of verzorgt ) er nog meer een roodschimmel???

dit is mijn roodschimmel Carolyne :

Afbeelding

chello

Re: roodschimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:42

zou graag een bruin schimmel willen hebben, rood is ook wel leuk maar mijn voorkeur gaat uit naar bruin, sorry

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:07

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:58

Ik heb ook een rood schimmel/vos schimmel/vos roan/of hoe je het ook wilt noemen Knipoog. Zie mijn site, Roosje.

Maar is die van jou geen bruin schimmel/bruin roan? Hij heeft toch zwarte manen en staart?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:27

ik verzorg een roodschimmel die van sherif...kijk daar maar naar 2 advertentie's er boven!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:47

is idd een bruin roan Knipoog

winxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:47

een van onze clubpony's is een roodschimmel, en ze is erg leuk! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:49

Tot afgelopen week stond er bij mij op de manege een roodschimmeltje. Erg leuk beestje Ja

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:00

winia4ever schreef:
ik verzorg een roodschimmel die van sherif...kijk daar maar naar 2 advertentie's er boven!

nu dus niet meer!!

Essx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:20

I like schimmels Ja

Ik houd van alle soorten schimmels, appeltjes, rood, bruin, wit... maakt niet uit.

& Roan ook zo mooi Kwijl

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:21

@TS, de jouwe is geen 'roodschimmel' maar een bruin roan. Mijn zusje heeft een vos roan.

KelSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:22

ik ken er 1 en die heet Gidon.. hij is van me beste vriendin...!! Tong uitsteken

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:30

Ik heb alleen een bruin roan.. Kijk in mijn profiel voor foto's Tong uitsteken

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:08

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:24

Aangezien 'roodschimmel' geen ras is, verplaats ik het topic naar PP.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:41

Het paard van de TS is zeker geen bruin-roan, maar een vos-roan. Een bruine zal namelijk altijd donkere 'points' hebben. Dus inderdaad donkere manen en staart, maar óók altijd zwarte benen! Dit paard heeft overduidelijk voskleurige benen, het kan dus nooit een bruine zijn. Het is een vos-roan met hele donkere manen en staart.

En voor degenen die het echt zeker willen weten, kijk maar eens op http://www.irishcobsociety.net en tik dan Carolyne in. Daarbij staat een foto van dezelfde merrie als veulen, 100% vos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 00:11

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:47

Cassidy schreef:
sherif schreef:
http://213.84.245.139/AV_Gallery/albums ... g_4396.jpg

ons Arabisch volbloed ruintje Flaxman Sherif

Een Arabier kan geen roan zijn, dat gen komt daar niet voor. Een minimale sabino kan, maar geen roan.

ons ruintje Flaxman`s Sherif op de foto is toch echt een 100%Arabisch Volbloed met papieren, is destijds geschetst door de heer Sanders, en Sherif is toch echt een roodschimmel!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:40

Roodschimmel is eigenlijk een verkeerde term, aangezien de paarden op deze foto's eigenlijk geen van allen roodschimmels zijn, het heeft namelijk niets met schimmel te maken. Alle paarden op deze foto's, met uitzondering van de laatste (Flaxman's Sherif) zijn roans, geen schimmels.

Er zijn meerdere genen die zorgen voor witte haren door de vacht.
Allereerst natuurlijk schimmel. Iedere schimmel wordt uiteindelijk wit, en dat is bij de paarden die in dit topic staan niet het geval. Bovendien begint schimmel op het hoofd, m.n. rond de ogen en op het voorhoofd.
Dan is er ook nog Roan, en dat is dus wat alle paarden op de laatste na in dit topic zijn. Bij Roan blijven juist het hoofd en de benen donker, terwijl de rest van het lichaam verkleurt met de seizoenen. Roans zijn in de winter donkerder (tot zelfs helemaal effen), en in de zomer wordt het lichaam lichter. Het paard op de laatste foto kan dus geen Roan zijn, aangezien hij ook witte haren door de vacht op het hoofd heeft wat bij Roans donker blijft, en bovendien komt zoals Cassidy al zegt het roan-gen niet voor bij arabieren.
Sabino kan ook witte haren door de vacht geven (stekelharigheid). Sabino is een complex gen wat zich op verschillende manieren kan uitten. O.a. door vlekken onder de buik, blessen en witte benen, maar dus ook door witte haren verspreid door de vacht.
Dan is er nog Rabicano, wat erg kan lijken op de stekelharigheid veroorzaakt door sabino. Maar rabicano geeft vooral wit vanuit de flanken, en bovendien een kenmerkend gekleurde staart, die bovenaan wit is.

In Nederland wordt vos-roan vaak roodschimmel genoemd, net als extreme stekelharige vos-sabino's en rabicano's. Maar correct is het dus niet, ook al staat het in een paspoort door de schetser opgegeven Knipoog
Helaas weten veel schetsers gek genoeg vrij weinig van kleurengenetica, raar maar waar.

In het profiel van Sherif staat een foto van Flaxman's Sherif, en daarop is te zien dat hij inderdaad extreem stekelharig is, maar de benen zijn ook helemaal lichtgekleurd door de witte haren, en bij een roan zouden deze altijd donker zijn. Ik zou het dus idd net als Cassidy op een vos-sabino houden, eem roan is het niet.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:45

met alle respect,maar ik mag verwachten dat de heer Sanders, een erkende schetser (bij os het NRPS) weet waarover hij het heeft als hij het over een roodschimmel /roan heeft (voor mij maakt het echter niet uit wat voor een kleur hij is, al was hij paars) Knipoog

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:59

Haha!
Laatst bijgewerkt door daphneM op 10-10-06 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:00

veel mensen denken ook dat het een stekelvos is, maar sherif is echt een roodschimmel, bij de club loopt er net zo'n paardje die lijkt als 2 druppels water op sherif qua kleur, en dat is ook een roodschimmeltje..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:06

winia4ever schreef:
veel mensen denken ook dat het een stekelvos is, maar sherif is echt een roodschimmel, bij de club loopt er net zo'n paardje die lijkt als 2 druppels water op sherif qua kleur, en dat is ook een roodschimmeltje..

Een schimmel is een paard dat altijd wit wordt, en een roan is een paard dat altijd een donker hoofd en donkere benen heeft (en minimaal 1 van de ouderdieren moet roan zijn). Een roodschimmel is hier eigenlijk een hele vage benaming waar je niet wijzer van wordt omdat er nogal wat kleuren zijn die hier roodschimmels 'genoemd' worden, de 'roodschimmels' met donkere benen en een donker hoofd zijn de echte roans.

Sherif kan geen roan zijn omdat hij geen donkere benen heeft, de benen en het hoofd van een roan blijven de oorspronkelijke kleur en de rest van het lichaam is lichter. Als hij geen donkere benen heeft is het dus iig geen roan, hij zou wel sabino kunnen zijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:08

Ik heb een vosroan Haha! lijkt in de zomer ook nog het meest op een roodschimmel, in de winter is ie vos.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:50

sherif schreef:
ons ruintje Flaxman`s Sherif op de foto is toch echt een 100%Arabisch Volbloed met papieren, is destijds geschetst door de heer Sanders, en Sherif is toch echt een roodschimmel!!

Volgens mij is dit ook een schimmel (vos geboren)