tienus63 schreef:Ik ben vandaag op pad geweest om me te oriënteren op een marathon/recreatie wagen.
We zijn naar Van Boven in Diepenheim geweest.
Hij had daar ook een soortgelijke sulky staan.
Dus ik zeg tegen hem wat een iel ding met fietsbanden.
Zijn antwoord:
"Ik verkoop ze omdat sommige volwassenen perse zo'n ding voor hun shet of andere kleine pony willen hebben. Maar eigenlijk vind ik ze alleen maar geschikt voor kleine kinderen die op de sulky zitten en een volwassene die de pony leidt.
De pony moet én tillen én trekken met zo'n ding, en als je door een gat gaat, dan heb je kans dat de pony zelfs opgetild wordt en/of de wagen los van de grond komt."
Waarschijnlijk is zoiets ook bij jouw gebeurd.
Hij raadde gewoon 4-wielers aan voor shetjes.
Maar blij te lezen dat het met beiden goed afgelopen is en je weer met haar aan de slag gegaan bent.
Veel plezier met je pony en je paardje.
nee, ik heb een professionelere sulky, met extra zware wielen eronder, en een extra groot en breed lamoen. mijn pony tilt niks, als mijn stalgenoot (die weegt 75 kilo, en ik 52 kilo) erop zit, kan ik hem met een pink houden. je kunt deze versie gewoon afstellen, zodat die in evenwicht staat.
onze trainer heeft hem bekeken voor we de eerste keer gingen rijden, en was er best over te spreken als licht wagentje. een marathon hoef je er niet mee te proberen nee. onze trainer heeft zelf ook concourswagens. misschien mag Flicka daar later nog wel voor.
maar aan de sulky heeft het niet gelegen, het is een degelijk ding, op het lamoen na, en je kunt er zat met twee personen op. het zijn bij de mijne ook geen fietsbanden die eronder zitten. dat hij omsloeg, kwam doordat we in die kuil reden, en ik helemaal naar één kant schoof. dat kan gebeuren, het heeft niet aan de pony gelegen, en ook niet aan de wagen... bij de marathon hangen de grooms er ook niet voor niks, anders slaat de wagen ook om.
maar je ziet het inderdaad wel, een verkeerd afgesteld bankje waardoor de pony wel gewicht moet tillen, en die dingen met bandjes die zó kromslaan als je een keer een stoeprandje raakt. daarom heb ik ook voor deze kar gekozen. na het ongeluk wilde ik het lamoen wel laten verstevigen, maar dat doe ik niet. zolang het goed gaat is het ding prima, en ik heb liever dat ie ombuigt als er iets misgaat dan dat mijn pony er haar beentjes op breekt. ik zal je verhaal eens plaatsen in het shet sulky topic, eens kijken wat ze er daar over zeggen...
ik wil later nog wel een vierwieler, maar dit is een mooi licht wagentje om mee te oefenen. ik ben daar blij om ook, want als het een groot ding was geweest was het misschien heel anders met Flicka afgelopen. gelukkig is ze OK, en loopt ze weer alsof er niks gebeurd is!