En toen ging het helemaal mis...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

En toen ging het helemaal mis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 23:23

Hallo,
ik heb vandaag wat meegemaakt en wil het toch even met jullie delen. zoals sommigen hier wel weten, wordt mijn kruising shet Flicka momenteel in het tuig beleerd. zo ook vandaag. we hadden een trainingslesje bij een buurman, onze trainer, professioneel menner die ons helpt met het beleren.

Flicka doet het hartstikke goed, luistert naar de hulpen, kan netjes stilstaan en gaat als een speer vooruit. zelfs de trainer is verbaasd over hoe goed ze alles doet. ik moet echt opletten dat we niet te snel gaan, zo super pakt ze alles op. vandaag was de zevende keer voor de kar, in de wei bij de trainer. we waren lekker aan het werk, Flicka mooi in stap en een beetje in draf, en we waren bezig met inbuigen op de volte. nu weet ik dat Flicka erg heftig op de zweep reageert, daarmee zijn we aan het oefenen en ik ben er heel voorzichtig mee, vooral omdat een kennis van mij een ongeluk heeft gehad met beleren. op een gegeven moment moesten we in draf op de volte, en Flicka kakte een beetje in, ze boog wel in maar wendde niet.

heel licht en voorzichtig raakte ik haar schouder aan met het touwtje van de zweep, echt een aaitje, en ze sprong naar voren, in galop. ik hield haar op de volte, gewoon ruim, en remde rustig af. aangezien ik niet aan de leidsels wil hangen, doe ik heel rustig, en zoveel mogelijk op stem. maar omdat we in galop zaten, gleed ik over het bankje (ik rij met een shet sulky met tweepersoons bankje) naar rechts, tegen de 'armsteun' aan. op dat moment reed de kar door een schuine kuil in het weiland, en Flicka zwenkte op datzelfde moment ineens om naar links. het kar kiepte, en viel om. opzij. ik viel eraf, en Flicka ging op hol. de kar sleepte erachteraan, en ik bleef met mijn voet steken in het einde van het leidsel, dus ik werd er aan het bit achteraan gesleept. ik probeerde Flicka te kalmeren, door steeds zo rustig mogelijk 'hooooo maar Flicka, rustig, hoooooo maar' te zeggen. maar Flicka bleef rennen, de wei door (die gelukkig maar klein is), en ik kon niet loskomen. steeds als ze iets langzamer ging, probeerde ik mijn voet los te maken, maar het lukte niet. de kar werd er op zijn kant achteraan gesleept, tot godzijdank de strengen losschoten. de broek zat nog vast, en Flicka worstelde met het lamoen, die aan de rechterkant tegen haar benen sloeg en drukte, terwijl het aan de andere kant tegen haar zij drukte. uiteindelijk is de broek geknapt, de stiksels van de rugriem scheurden en de broek was los. terwijl Flicka met het lamoen worstelde wist ik mijn voet los te maken, en probeerde bij Flicka te komen met het leidsel in mijn hand. toen de broek losschoot rende ze in paniek weg, en ik liet het leidsel los. mijn stalgenoot stond bij het hek, en ving haar op. de trainer had ondertussen ook bij ons weten te komen.
ik ging gelijk naar Flicka toe, ze stond helemaal te shaken en te pompen. ik kon haar een beetje kalmeren, maar ze was gewoon zó geschrokken! de buurman kwam aan met de kar, het lamoen was helemaal verwrongen, en de broek bungelde er nog aan.
gek genoeg was ik zelf nog helemaal rustig, ik had niets, alleen een vieze broek. ik dacht alleen maar aan Flicka, ze stond echt helemaal te trillen en te doen, echt naar om te zien. ik dacht dat ze in shock zou raken. de pupillen waren helemaal verwijd.
we hebben even met haar gestapt, en daarna moest toch de kar er even achter, zodat ze geen blijvend trauma op zou lopen. tijdens het stappen zagen we ook dat ze een grote wond heeft, aan de binnenkant van het achterbeen, helemaal van iets boven de sprong tot iets onder het kniegewricht. het vel ligt eraf, en het bloedde best wel.
maar goed, ze moest nog wel een rondje met de kar, hoe hard het ook klinkt, we willen geen blijvende angst veroorzaken. de trainer boog het lamoen een beetje terug, maar het was goed verwrongen. het was helemaal doorgebogen, waardoor het ter hoogte van Flicka's achterhand maar zo'n 30 cm van de grond was. heel voorzichtig en rustig hebben we haar ervoor gezet, en het ging gelijk weer goed. ze was wel een beetje druk en bangig, maar de trainer liep ernaast en die praatte tegen haar, terwijl ik op de kar ook tegen haar zat te praten. het ging weer helemaal goed, Flicka liep mooi en lekker nageeflijk. op een gegeven moment kwam in een bocht haar achterbeen tegen die lage lamoen aan, en daar schrok ze weer ontzettend van. ze schoot gelijk weer in de paniek, en draaide te ver om tussen de lamoenen, waardoor ze met haar benen tegen het lamoen ramde. ze kon geen kant op, en ik sprong gelijk van de kar af om haar te kalmeren, en weer recht te draaien. we hebben de kar eraf gehaald, en Flicka zo aan de leidsels even laten lopen. ze werd weer wat rustiger, en toen hebben we nog even met het lamoen losjes erop een rondje door de wei gemaakt, ernaast lopend, zodat ze nog wel even met de kar liep.

dat ging goed, en we hebben gelijk de kar losgemaakt en Flicka thuisgebracht. de wond valt erg mee, ik heb het afgespoten en er violetspray en betadinezalf op gedaan. daarna hebben we een rondje nog gestapt, met een deken om (ik was nog steeds bang voor een shock, hoewel de trainer wel had gezegd dat dat niet het geval was). toen heb ik lekker een warme slobber voor Flicka gemaakt, en vannacht heeft ze de stal van mijn rijpaard tot haar beschikking, met stro tot over haar knietjes. dan kan ze even rustig bijkomen.

ik voel me nu zó schuldig, Flicka deed niks fout, en doet altijd zo haar best, met alles. ze heeft er niet om gevraagd om voor een karretje te lopen... ze is altijd heel gevoelig, vooral voor de zweep. ze heeft nog nooit één klap gehad, haar hele leven niet. misschien dat ze daarom zo heftig reageert op zoiets.

ik ben in elk geval flink geschrokken, en wil bij deze dan ook iedereen waarschuwen. je verwacht nooit dat zoiets bij jou gebeurt. Flicka en ik vertrouwen elkaar voorkomen, ze voelt me geweldig aan, en is nergens bang voor. juist vandaag waren we voor het eerst met de kar erachter over een stukje achterweg naar de buurman gereden, waar we ook nog een keigrote trekker tegenkwamen, waar Flicka helemaal niet op reageerde. en door zo'n klein iets, als een zweepaaitje kan zoiets gebeuren. ik hoop niet dat Flicka er iets aan overhoudt, vooral geestelijk. de beenwond valt mee, dat komt helemaal goed. morgen ga ik even met haar aan de lange lijnen, en dan met de zweep oefenen zodat ze daar niet zo heftig op reageert. 's avonds gaan we wel naar de trainer, normaal geen we één of twee keer per week, maar hij vond het wel nodig om het gelijk morgen nog eens te doen, zodat Flicka niet bang wordt voor de wagen. we gaan dan in mijn eigen weiland, dat is wel groter maar er zitten niet zulke kuilen in waardoor je dus kunt omslaan. ik maak ook iets op de bok, zodat ik niet van links naar rechts kan schuiven. als ik gewoon in het midden was blijven zitten was er niets aan de hand geweest.

gelukkig neemt Flicka het me niet kwalijk, ik was bang dat onze band verpest zou zijn, maar vanavond zat ik in haar stal op het stro en gaf haar een kusje op haar neus, en ze gaf me er één terug, alsof ze wou zeggen dat het in orde was. ik kan het niet uitleggen, maar het was een heel apart moment, echt alsof ze me iets wou zeggen met dat kusje.

vanaf morgen doe ik een stapje terug, even die kar weg en gewoon terug naar longeren en aan de lange lijnen, en oefenen met de zweep, dat ze niet moet rennen als ik haar ermee aanraak.

nou goed, het is nogal een verhaal geworden maar het zit me echt dwars, ik moest het even kwijt. ik voel me schuldig, dat dit Flicka is overkomen. het is niet haar schuld.

Helderder

Re: En toen ging het helemaal mis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:30

Oh meid je hoef je écht níet schuldig te voelen. Als er een goed met z'n pony's omgaat, en niet eerst aan zichzelf denkt dan ben jij het wel. Ik ken je dan amper, maar al jou verhalen op bokt over Flicka ed, en hoe trots je op haar ben..!
Vind het erg knap dat jij zo rustig kon blijven! Brrr doodeng zeg, hoop echt dat ze er niets aan overhoud. Die wond geneest idd wel weer, maar geestelijk is het wat moeilijker op te lossen.
Hopelijk komt het allemaal weer goed, dat verdienen jullie!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 23:33

dank je wel. ik hoop ook dat het met Flicka weer goedkomt, op het einde ging het wel weer goed maar ik vond het wel moeilijk te zien omdat ze helemaal overstuur was natuurlijk. morgen doe ik aan de lange lijnen, zonder oogkleppen zodat ze me ook kan zien, en de zweep ook kan zien. ik heb wel het gevoel dat ik nu even moet doorpakken, hoe hard het ook is. anders blijft ze misschien bang, en dat zou ik erg vinden. kijk als ze niet in het tuig kan vind ik niet erg, dan heb ik haar voor de leuk. maar het idee dat ze door mij een trauma zou hebben kan ik niet verdragen.

hoe moeilijk het is durf ik dus nog niks over te zeggen, ze was helemaal in de stress natuurlijk. misschien loopt ze er morgen zó mee weg als vanouds, en misschien begint ze wel gelijk weer te trillen en te vluchten... als dat zo is, en niet beter wordt met een beetje oefening, dan stop ik met mennen. als mijn pony er geen lol in kan hebben heb ik het ook niet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:12

Ik zou haar op zulke stressmomenten niet kalmeren omdat je dan haar angst bevestigt. Als jij zo gewoon mogelijk doet zal zij denken dat het misschien toch niet zo eng was. Ik zou haar eerst tot rust laten komen en volgende week weer eens proberen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 08:25

je neemt min of meer de woorden uit mijn mond. als mensen hun paard 'kalmeren' wanner ik iemand help, zeg ik ook altijd dat je ze in wezen beloont voor hun angst. maar Flicka was zó bang, als ik gewoon vrolijk tegen haar had gepraat, wat ik bij mijn paard altijd wel doe als hij bang is, was ze zó weer gegaan. ik heb het met Flicka altijd zo gedaan, weet ook niet waarom, bij alle paarden zeg ik juist dingen als 'kijk! een vrachtwagentje! wat moooooooi!!!! ja kijk daar maar eens goed naar!' met een vrolijk stemmetje alsof de voerbak langs komt rijden. bij Flicka niet, zij is daar geen pony voor en zoekt juist die steun. ik heb haar altijd beschermd toen ze ziek was, als er een paard haar achterna zat kon ze niet goed wedrennen, en dan srong ik er ook tussen om dat paard weg te jagen, en in feite de rol van merrie met een jong veulen aan te nemen. dat weet ze, en dan komt ze helemaal tegen me aanstaan om om die bescherming te vragen. ik denk dat dat bij haar het beste is, omdat ze het zo gewend is en er ook echt om vraagt.

maar wat denken jullie, moet ik haar nu stil zetten? de trainer dringt er juist op aan om in ieder geval meteen vandaag nog eventjes te oefenen, zodat ze weer even het gevoel terugkrijgt van vertrouwen in de wagen en de menner.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:08

Stilzetten zou ik niet doen. Wordt ze alleen maar stijver van.
Ik zou lekker met haar gaan wandelen.
Is ze in beweging, maar zonder stress.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:18

aaahhhh rene!!
ik schrok me kapot toen ik je PB kreeg..Ik dacht ahhhh nee! dat kan niet!
Ik weet hoe je je voelt...ik heb iets soort gelijks meegemaakt alleen jij weet waarvan flicka geschrokken is en ik weet niet hoe het bij Ivy kwam...
Ik heb Ivy toen ook gekalmeerd, want ik weet zeker als ik dat niet gedaan had dat ze dan nog een hele tijd door was blijven crossen en hijgen.
Zoals jij het tikt is het alsof ik mijn ongeluk met Ivy weer opnieuw beleef...
ik vind het onderhand gewoon eng om te lezen... bij jou ging het zo goed! net als bij mij en ineens gaat het fout.
Maar het is noch jouw schuld nog die van flicka.
Je zou zeggen zoiets kan gebeuren, maar ik snap dat je jezelf schuldig voelt maar dat moet je absoluut niet doen.
Ik deed (en doe nog steeds) dat ook terwijl het helemaal niet zo is...
Ik hoop dat het vandaag wel weer gaat.
Maar is je tuig nu nog wel bruikbaar? zodat je vandaag kan oefenen?

Ik zou inderdaad net als wat je trainer zegt vandaag gewoon weer rustig aan gaan oefenen.
Ik deed dat met Ivy ook de volgende dag (al ging het bij mij alsnog mis) en eigenlijk zou ik het gewoon weer moeten doen de dag erna, maar ik durf zelf niet meer.
Ik ben er zelf zo bang voor geworden.

Gelukkig valt de wond van flicka mee en heb je zelf niks.
Ik zou als ik jou was vandaag gewoon rustig met je trainer weer eventjes gaan oefenen.
zodat ze wat er gisteren gebeurt is weer een beetje vergeet.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:22

Ik zou haar vandaag dan weer niet voor de kar zetten... ik zou haar vandaag longeren/wat je zelf zegt lange lijnen werk doen.. maar zeker niet voor de kar. Daar zou ik een dagje mee wachten om haar van de schrik te laten bekomen. Ze heeft immers gisteren ook nog op het eind er braaf voor gelopen?
Trouwens kon die trainer toen het helemaal mis ging niet ingrijpen? Nagelbijten / Gniffelen
Jij kent Flicka het beste, als je denkt dat ze er vandaag weer voorkan moet je het vooral doen, denk je van niet zeker niet doen.
@IT, ja ik dacht ook gelijk aan jou en Ivy eerlijk gezegd Bloos

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:28

Jee, wat vreselijk wat je hebt meegemaakt zeg!
Kan me voorstellen dat je je helemaal rot geschrokken bent en de pony ook.
Vindt het overigens wel dapper van je dat je zo weer op de kar ging zitten, ik denk niet dat ik dat zou durven.

Heel erg voor jullie dat jullie dit mee hebben moeten maken, ik snap dat je je schuldig voelt, maar jij en je pony konden hier echt niets aan doen.

Ik ben het met Paula eens wbt het voor de kar zetten, jij kent haar het beste,
denk je dat ze er weer voor kan, gewoon doen, denk je van niet zeker niet doen.
Ga op je eigen gevoel af!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:23

Bah, lijkt me vreselijk om mee te maken. Als ik je advies mag geven: probeer haar zodanig aan de zweep te laten wennen dat ze het niet meer ziet als iets engs. Bij parelli (dat is een vorm van natural horsemanship) is dat een van de eerste stappen. Misschien dat je daar eens mee aan de gang zou kunnen gaan, dan wordt gelijk de band tussen jou en je paard versterkt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:57

En wat heb je gedaan vandaag met Flicka Lachen Ben erg benieuwd.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:06

Ooh jakkie hoop dat Flicka er niks aan overhoudt Knipoog Veel suc6 met het verder trainen gaat vast goedkomen Knipoog Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:38

bedankt allemaal!
ik heb Flicka natuurlijk extra vertroeteld vandaag, 's ochtends eerst de grootste appel gekocht die ik kon vinden, en daarna de wond weer afgespoten en spray erop gedaan. daarna Flicka lekker in de stallen laten rondneuzen, terwijl ik de gescheurde broek van het tuig repareerde. het waren alleen de stiksels, dus daar heb ik gewoon nieuwe ingezet.
daarna ben ik eerst met haar aan de lijnen gaan lopen, langs de weg zoals we gewend zijn. ik merk dat het ligt aan de oogkleppen, daar moet ze aan wennen. ze ziet niks achter haar, en wil zien wat er gebeurt. ze kan dus ook de zweep niet zien aankomen. nou reageerde ze altijd al heftig op dat ding, maar nu ze hem niet kan zien is dat nog meer natuurlijk. mijn zusje heeft met de zweep meegelopen, en de hele tijd over haar rug en hals geaaid ermee, net zo lang tot ze niet meer reageerde erop. ik liet haar halthouden, en dan ging ik bij haar hoofd staan, in het zicht, terwijl mijn zusje met de zweep bleef aanraken en aaien. in het begin ging er bij elke aanraking een schokje door Flicka heen, maar toen ik er eenmaal bij stond was dat over. daarna ben ik er weer achter gaan lopen, en daarbij ging het ook goed. uiteindelijk reageerde ze er helemaal niet meer op.

ik werk inderdaad veel met NH Dorientjuh! daarom is de vertrouwensband tussen mij en mijn paarden (vooral met Flicka) ook zo ijzersterk. vandaag heb ik dat ook gemerkt.

daarna heb ik de kar tevoorschijn gehaald, het zou slecht weer worden dus toch maar de wei in, zonder de trainer want die was aan het werk. voor mijn gevoel moesten we het wel doen, Flicka was niet bang, wel wat onzeker, maar ik merkte dat ze het zoals gewoonlijk eigenlijk van mij af laat hangen. ze is zo'n superpony, ze doet altijd haar best voor mij, wat ik ook van haar vraag.

@ paula, de trainer kon niet ingrijpen gisteren, hij stond in de wei en probeerde bij Flicka te komen maar die rende gewoon te hard...

we hebben de achterbenen in Faram's drie meter bandages gezet (heeeeele dikke proppen, hihi), áls ze dan in paniek zou raken en haar benen zou stoten zou het minder pijn doen, en zou ze minder panikeren...
eerst hebben we Flicka gewoon aan de kar laten ruiken, en laten kijken. ik heb haar aan een touwtje over het lamoen laten stappen terwijl die op de grond lag. het maakte wel geluid, maar Flicka reageerde daar niet op. daarna heeft een stalgenoot de wagen met het lamoen boven Flicka's rug gehouden, en meegetrokken terwijl ik met Flicka een stukje aan de hand liep, om te zien hoe ze zou reageren. ook daarop kwam geen reactie, er was dus gelukkig geen sprake van angst voor de wagen zelf.
toen naar de wei. we hebben Flicka voor de wagen gezet, en alleen het lamoen losjes in het tuig gehangen. áls ze een sprong zou nemen zou de kar losschieten, en zou Flicka weg kunnen.
ik heb er eerst naastgelopen, met de kar eraan, en dat ging goed. in het begin dook Flicka in elkaar als ze de lamoen aan de zijkant raakte, maar dat was al snel over. daarna heb ik mijn zusje op de kar gezet (met de strengen vast, maar nog zonder broek, omdat die gisteren ook het langst vast bleef hangen), ik wilde Flicka zelf vasthouden want ik ben bang dat ze zich anders losrukt als het wel misgaat, bovendien vertrouwt ze mij het meest dus ik kan me voorstellen dat ze liever mij naast zich heeft. daarna heb ik er zelf nog opgezeten, eerst met mijn zusje eraan en daarna los, in stap. ook nog even in draf, alles bij elkaar heeft ze 10 minuten voor de wagen gestaan.

's avonds was het weer toch nog mooi, dus zijn we ook naar de trainer geweest, en eerst heeft mijn zusje er nog naastgelopen. het was in hetzelfde weitje, en ik merkte aan Flicka dat ze bang was. ook van de stem van de trainer werd ze zenuwachtig. even later gingen we ook los, in stap en in draf, en we hebben min of meer de training gewoon weer opgepakt. ze liep veel beter dan gisteren, voor het misging. ze was er beter aan, ik had de leidsels ook korter. Flicka boog lekker in, en liep de sterren van de hemel (de trainers mond viel open, hij zei dat ze niet beter kon dan dat!), bijna alsof er niks gebeurd was. ze ging wel een paar keer te hard, maar dat was dan een paar passen, en ik nam haar nu gelijk terug, ipv zo rustig mogelijk, zodat ze niet hard kon gaan. ook had ik met touw een steuntje gemaakt op de bok, zodat ik in het midden klem zat daartussen, en niet weer weg kon schuiven als ze wel ging rennen.

ik merkte wel dat ik gespannen was, en één keer maakte ze een sprongetje omdat er een kind een paard bij de buren opjoeg, daarop hield ik gewoon rustig in, en liep ze netjes door zoals het hoort. knapperd! maar goed, de trainer moest wel een paar keer roepen dat ik moest ontspannen, ik zette mijn handen vast. toen mijn zusje Flicka losdeed in dat weitje was ik ook best onzeker, stel dat ik haar niet kon houden? tenslotte kan ze ook mijn 52 kilo over de grond meesleuren aan het bit... nou ben ik van mezelf altijd erg rustig als het gaat om werken met dieren, daarom is het vertrouwen ook erg goed, ze weten dat ik het wel oplos. ik vond het heel vervelend dat ik nu onzeker was en mijn handen zo vastzette, terwijl Flicka eigenlijk gewoon goed liep. na een poosje durfde ik wel weer gewoon los te laten, en kreeg Flicka ook de ruimte om gewoon te draven en ruim te buigen. ik heb er nu wel weer vertrouwen in, Flicka rent niet zomaar weg zonder reden natuurlijk.

al met al ben ik blij met hoe het vandaag gegaan is, Flicka heeft er niks aan overgehouden gelukkig, en we blijven oefenen met de zweep en de oogkleppen. de trainer zegt dat ik nu wel elke dag even moet rijden, kort en krachtig, dus wel echt aan het werk, maar een kwartiertje ofzo, dan uitspannen en lopend uitstappen. vanavond heeft ze ook echt gewerkt, deels heeft dat te maken met dat ze toch af en toe nog probeerde te rennen, waarbij ik inhield. gisteren kreeg ze de kans om te gaan, maar nu heb ik meer vastgehouden (in het begin dus teveel) en bleef ze netjes bij me.

ik weet dat het een beetje veel klinkt, twee keer op een dag, na zo'n ongeluk... maar omdat het weer zo slecht zou worden, en ik er geen dagen overheen wilde laten gaan, heb ik het 's ochends toch maar gedaan. omdat dat goed ging zijn we ook naar de trainer geweest, nu is Flicka's vertrouwen weer terug en kunnen we een stapje terugzetten. ik ga voorlopig nog gewoon met de zweep oefenen, dan zal niet binnen een dag over zijn. ook met de oogkleppen gaan we oefenen, ik merk dat ze daar nog erg aan moet wennen, ze moet leren dat ze niet aangevallen wordt als ze niets kan zien van opzij en van achter. morgen doe ik eerst zonder kleppen, om te zien of dat helpt. als dat dan goed gaat, en ze het gevoel van de zweep kent, doe ik de kleppen er weer aan. alles zonder kar natuurlijk. verder gaan we dus wel elke dag tien minuten tot een kwartiertje met de kar in de wei rijden, zodat ze dat gevoel ook houdt, en haar vertrouwen nog wat meer terug kan komen. zaterdag gaan we weer naar de trainer, ik denk dat het zweepprobleem dan al een stuk minder is. aan het eind van de training heb ik heel voorzichtig haar zij aangeraakt met de zweep, meer voor mezelf om te laten zien dat er dan niks gebeurt, en Flicka reageerde netjes. ze trok een beetje aan, maar verder niet.

Flicka's beenwond is helemaal in orde, het is een beetje warm om de wond maar dat is normaal, de gewrichten en pezen zijn helemaal in orde gelukkig. toen ik het vanavond weer afspoot was het al helemaal dicht, ook de scheur in de huid. er komt zelfs geen vocht uit of wat, dus het valt nog erger mee dan ik had verwacht, gelukkig! verder is ze ook weer helemaal normaal, haar gewone streken zijn er nog, ze heeft geen trauma. daar was ik het bangst voor, dat ze mij niet meer zou vertrouwen. het komt op mij over alsof Flicka het gevoel heeft te zijn aangevallen. ze is niet bang voor de kar, niet voor mij, helemaal nergens voor. alleen als ze aangeraakt wordt van achter, met de zweep of in het begin dus door het lamoen, dan denkt ze dat het pijn gaat doen, alsof ze denkt dat ze wordt aangevallen. we gaan er dus op oefenen dat ze leert dat dat niet gebeurt, dat ze ook met de oogkleppen gewoon op mijn kan vertrouwen, en dat haar niets zal overkomen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:05

Jeetje zeg dat is wel even schrikken he.

Schuldig moet je je niet voelen, je hebt alles zo keurig en rustig aangepakt. wat een mazzel zeg dat je er zelf niks aan over gehoudne hebt zeg.

Goed dat jullie haar toch nog evne ingespannen hebben dan komt het vast weer goed, gewoon even een stapje terug doen, en weer lekker verder gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 09:39

bedankt!
ja ik ga vandaag hetzelfde doen als gisterochtend, gewoon aan de lijnen, en daarna 10 minuutjes met het karretje erachter. ook eens kijken wat ze doet zonder de oogkleppen...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:50

Gelukkig dat ze er verder niks aan overgehouden heeft.
en het is voor jezelf denk ik ook wel fijn geweest dat ze gisteren weer braaf was, dan heb je zelf ook weer je vertrouwen gevonden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 10:38

inderdaad, ik zat er wel gespannen op. bij ons in de wei niet, Flicka was daar gewoon rustig. maar bij de trainer wel. ik had nog zitten twijfelen om dat ook in onze eigen wei te doen, maar het leek me juist wel goed om het in het weitje daar te doen, zodat Flicka kon zien dat daar niets gebeurt met haar. ze probeerde wel bij de uitgang te komen steeds.

het gekke is ook, dat ik laatst een nachtmerrie had dat Flicka in de sloot lag, en ondergetrokken werd door de kar. het hoofd zie ik nog zo voor me, ik werd helemaal panikerend wakker. heel raar, een week later gebeurt dit. ik hou het op toeval, maar eigenlijk geloof ik daar niet zo in. in die droom kon ik haar eerst niet loskrijgen, ik had geen mes (wat ik in het echt wel altijd mee heb).

maar goed, ik hoop wel dat bij ons allebei het vertrouwen wel weer helemaal terugkomt. in het begin was Flicka zó onverschillig tegenover de wagen, één keer moest ze lang halthouden en toen probeerde ze te rollen. toen heb ik ook met de zweep haar aangeraakt, en vloog ze ook wel even, maar dat was in een piepklein longeerbakje, dus ze kon niet zo hard.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:58

Echt super dat het zo goed ging! Klinkt helemaal super Lachen Na een paar keer ontspan jij ook weer helemaal en gaat het vast weer helemaal super.
Enne, het is maar goed dat zoiets als NH bestaat, daar krijg je zóveel vertrouwen door. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:02

inderdaad, vooral omdat de trainer zei dat het niet beter kon dat ze op dat moment deed! Flicka was op een gegeven moment zowiezo meer ontspannen dan ik. haar oortje bungelde er lekker bij, en ze liep gewoon goed. ik had wel meer druk op de leidsels, maar dat moest ook. ze liep nu echt te werken, toen het misging had ik ze te los, eigenlijk deden die leidsels niks en daardoor ging het inhouden ook té rustig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 18:43

verder niemand meer?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:06

Jeetje, wat een verhaal!
Ik kreeg er kippenvel van, vooral omdat jij zo letterlijk beschrijft hoe je je voelde toen het gebeurde en wat er met haar gebeurde...

Bijna een jaar geleden hebben een stalgenootje en ik een ongeluk gehad met haar veulen, en godzijdank is dat goed afgelopen. Ik kan me er nog schuldig over voelen, maar als dat beestje wérkelijk een trauma opgelopen zou hebben, zou ik het mezelf nooit vergeven...

Ik denk persoonlijk dat Flicka door jullie sterke band dit wel te boven komt. Jij geeft haar zo te horen heel veel zekerheid, dus jij kan haar ook de kracht geven om deze naar gebeurtenis te vergeten, zeker als ik zo hoor dat het gisteren ook alweer goed ging!

Verwijt jezelf vooral niets, je weet zelf dat je haar nooit opzettelijk aan zou raken met de zweep als dat niet nodig is, in dit geval was het gewoon een nare samenloop van omstandigheden (zij galoppeert, jij schuift opzij, kuil in de wei).
Voor sommige dingen is nu eenmaal geen reden helaas, en gelukkig is het relatief goed afgelopen, als je je bedenkt wat er zowel met jou als met haar had kunnen gebeuren toen die kar erachter aansleepte!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 21:32

ja inderdaad. vandaag ben ik met haar de weg op gegaan, zonder kar uiteraard. we hebben een flink stuk gelopen, en ik heb haar steeds heel rustig met de zweep geaaid. ze reageerde er al veel minder op dan eerst. op de terugweg ben ik het uit gaan bouwen, en richting hulpen gaan werken. ze moet de zweep ook niet volledig gaan negeren natuurlijk. dat deed ze erg goed, eigenlijk gewoon zoals het hoort.
daarna heb ik de kar gepakt. ik was alleen, en wist niet of ik haar alleen kon inspannen, maar ze bleef half slapend staan, dus het ging helemaal zoals het hoorde. ik praatte wel tegen haar, 'daar komt ie hoor!' met een vrolijk stemmetje, zodat ze zou weten dat het lamoen erom ging. daarna heb ik linksom een paar rondjes gestapt, en een rondje gedraafd, en daarna hetzelfde op de andere hand. alles bij elkaar een paar minuten, meer voor het idee. we hadden best een eind gelopen met de lijnen namelijk. het was helemaal alsof er nooit iets gebeurd was! ze deed volstrekt normaal, en ik kon gewoon een zweephulp geven (heel voorzichtig, dat wel) waarop ze normaal reageerde. ik heb er dus weer alle vertrouwen in, hoewel ik in de draf nog niet los durf te laten. we zaten ook maar in een klein weitje, dus dan mag ze zeker niet te hard.
morgen gaan we weer naar de trainer, dan probeer ik ook wat foto's te krijgen, als mijn stalgenoot dan ook meekomt! Flicka liep vandaag ook zo mooi, met het koppie erop en superscherp aan 'de teugel'.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:44

Ik ben vandaag op pad geweest om me te oriënteren op een marathon/recreatie wagen.
We zijn naar Van Boven in Diepenheim geweest.
Hij had daar ook een soortgelijke sulky staan.

Dus ik zeg tegen hem wat een iel ding met fietsbanden.

Zijn antwoord:
"Ik verkoop ze omdat sommige volwassenen perse zo'n ding voor hun shet of andere kleine pony willen hebben. Maar eigenlijk vind ik ze alleen maar geschikt voor kleine kinderen die op de sulky zitten en een volwassene die de pony leidt.
De pony moet én tillen én trekken met zo'n ding, en als je door een gat gaat, dan heb je kans dat de pony zelfs opgetild wordt en/of de wagen los van de grond komt."

Waarschijnlijk is zoiets ook bij jouw gebeurd.
Hij raadde gewoon 4-wielers aan voor shetjes.

Maar blij te lezen dat het met beiden goed afgelopen is en je weer met haar aan de slag gegaan bent.
Veel plezier met je pony en je paardje.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:50

Jeetje mina, dat is schrikken! Bloos
Gelukkig pakt ze alles weer goed op. Succes met het mennen nog, hopelijk zonder problemen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:05

tienus63 schreef:
Ik ben vandaag op pad geweest om me te oriënteren op een marathon/recreatie wagen.
We zijn naar Van Boven in Diepenheim geweest.
Hij had daar ook een soortgelijke sulky staan.

Dus ik zeg tegen hem wat een iel ding met fietsbanden.

Zijn antwoord:
"Ik verkoop ze omdat sommige volwassenen perse zo'n ding voor hun shet of andere kleine pony willen hebben. Maar eigenlijk vind ik ze alleen maar geschikt voor kleine kinderen die op de sulky zitten en een volwassene die de pony leidt.
De pony moet én tillen én trekken met zo'n ding, en als je door een gat gaat, dan heb je kans dat de pony zelfs opgetild wordt en/of de wagen los van de grond komt."

Waarschijnlijk is zoiets ook bij jouw gebeurd.
Hij raadde gewoon 4-wielers aan voor shetjes.

Maar blij te lezen dat het met beiden goed afgelopen is en je weer met haar aan de slag gegaan bent.
Veel plezier met je pony en je paardje.

nee, ik heb een professionelere sulky, met extra zware wielen eronder, en een extra groot en breed lamoen. mijn pony tilt niks, als mijn stalgenoot (die weegt 75 kilo, en ik 52 kilo) erop zit, kan ik hem met een pink houden. je kunt deze versie gewoon afstellen, zodat die in evenwicht staat.
onze trainer heeft hem bekeken voor we de eerste keer gingen rijden, en was er best over te spreken als licht wagentje. een marathon hoef je er niet mee te proberen nee. onze trainer heeft zelf ook concourswagens. misschien mag Flicka daar later nog wel voor.

maar aan de sulky heeft het niet gelegen, het is een degelijk ding, op het lamoen na, en je kunt er zat met twee personen op. het zijn bij de mijne ook geen fietsbanden die eronder zitten. dat hij omsloeg, kwam doordat we in die kuil reden, en ik helemaal naar één kant schoof. dat kan gebeuren, het heeft niet aan de pony gelegen, en ook niet aan de wagen... bij de marathon hangen de grooms er ook niet voor niks, anders slaat de wagen ook om.

maar je ziet het inderdaad wel, een verkeerd afgesteld bankje waardoor de pony wel gewicht moet tillen, en die dingen met bandjes die zó kromslaan als je een keer een stoeprandje raakt. daarom heb ik ook voor deze kar gekozen. na het ongeluk wilde ik het lamoen wel laten verstevigen, maar dat doe ik niet. zolang het goed gaat is het ding prima, en ik heb liever dat ie ombuigt als er iets misgaat dan dat mijn pony er haar beentjes op breekt. ik zal je verhaal eens plaatsen in het shet sulky topic, eens kijken wat ze er daar over zeggen...

ik wil later nog wel een vierwieler, maar dit is een mooi licht wagentje om mee te oefenen. ik ben daar blij om ook, want als het een groot ding was geweest was het misschien heel anders met Flicka afgelopen. gelukkig is ze OK, en loopt ze weer alsof er niks gebeurd is!