(en alvast sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat sommige toch de moeite nemen om het te lezen).
Ik zal bij het begin beginnen. Onze paarden staan hier aan huis. Mijn zusje heeft (had) een paard en ik een. In November 2005 zat mijn zusje te overwegen om haar paard te verkopen i.v.m. studie. In Maart hakte ze definitief de knoop door: ze verkoopt Tycho en stopt met rijden.
De redenen etc. zijn hier door te lezen, maar zijn niet relevant voor het verhaal:
Universiteit en een paard hebben..?
In November zat ik al te bedenken hoe ik het op ging lossen dat Rongo alleen kwam te staan. Er moest gezelschap bij komen.
Op 12 januari kreeg ik een PB van iemand. Ze zocht een stalling voor haar nog te kopen paard. Ik kon mijn geluk niet op: dit was de perfecte oplossing. Ze zou eind mei haar paard pas gaan kopen. Dat was eigelijk helemaal perfect, want dat was ook ongeveer te tijd dat we Tycho zouden gaan verkopen.
Goed, we konden met een gerust hart Tycho verkopen. Alles was geregeld…
Eind mei. Het meisje wat hier op stal komt is klaar met haar examens en mag dus haar paard gaan kopen. Maar ze wil liever eerst even op de uitslag wachten van haar examen. Oké, kan ik begrijpen.
Inmiddels is het midden juni, Tycho is verkocht. Maar er staat nog geen paard bij Rongo.
Ik informeer weer bij dat meisje of ze al een paard heeft gevonden (ik heb zelf ook, samen met Len, meegeholpen met zoeken naar paarden btw). Ja, ze heeft wel een paard op het oog. Maaaar, ze wil eerst op vakantie. *zucht*, ja we wachten wel drie weken.
Ondertussen kwijnde Rongo weg. Er zat niet veel leven meer in hem en hij hoestte constant. Dit verhaal vertelde ik op de zorgboerderij waar ik stage loop. En mijn stagebegeleidster kwam met een fantastisch idee; ik mocht een pony van de zorgboerderij zolang bij ons stallen.
Onze vakantiegast @ work
In de tussentijd wachtte, en wachtte, en wachtte ik totdat ik iets hoorde van dat meisje. Ik had al langer het idee van: zij gaat never nooit geen paard kopen. Dus ik zette een advertentie op Marktplaats en Bokt om iemand anders te vinden. We hebben 3 stallen. Dus mocht ze toch willen komen, dan kan het toch nog altijd. Diezelfde dag kwam het meisje online op MSN en heb ik maar op de man af gevraagd of ze überhaupt nog ooit een paard gaat kopen. Helaas werden mijn vermoedens waar: het ging niet door.
Gelukkig had toch nog iemand gereageerd op de advertentie over de stalling. Ze is komen kijken, maar dit gaat ook niet door. (de redenen laat ik achterwege). We hebben toen ook besloten dat er hier niemand op stal komt. Dit omdat we dan onze privacy verliezen en omdat ik daar waarschijnlijk net zoveel tijd mee kwijt ben, dan met twee paarden voor mezelf.
Al met al gaan we er dus zelf een paard bij kopen. Onze eerste gedachte was: we kopen dat paard van de zorgboerderij. Want het gaat hartstikke goed met haar en Rongo, met mij en met mijn ouders. Helaas waren de mensen van de zorgboerderij op vakantie, dus ik moest een week wachten totdat ik het kon vragen.
Omdat ik al bang was dat we Elske (het paard van de zorgboerderij) niet konden kopen, ben ik alvast gaan rondsnuffelen op diverse site’s. Maar mijn god, wat zoek ik eigelijk??????????
Vandaag ben ik naar de eigenaresse van Elske gegaan. En helaas, ze is niet te koop.
Dus nu ben ik op het punt aangebroken waar ik jullie hulp bij nodig heb. Wat voor paard zoek ik???
Mijn persoonlijke situatie: ik zit nog op school (2 dagen per week), loop stage (22 uur per week), werk 4 uur per week en heb echt een bult huiswerk. Ik doe nl. de versnelde opleiding, dus je moet erg veel thuis doen. Daarnaast studeer ik dit jaar af en heb ik nog best wel wat werk ermee.
Dus echt veel tijd om 2 paarden intensief te trainen heb ik (vrees ik) niet.
Maar in januari zou ik klaar moeten zijn met school. Als het goed is, zijn dan ook de appartementen klaar die boven een pensionstal gebouwd worden. Daar zou ik het liefst willen gaan wonen en dan mijn paard daar in de pensionstalling.
Eén paard is nog wel te betalen, maar twee paarden???
Dus tegen die tijd zou ik het “tweede paard” weer moeten verkopen. Maar goed, dat van die appartementen is nog niet zeker. Misschien blijf ik nog wel heel lang hier thuis wonen. Daar durf ik nu niets zinnigs over te zeggen, maar moet wel meegenomen worden in de overweging.
Ons pap heeft een budget van 1000 euro voor een paard. Ik weet het, het is niet veel, dus de keuze aan paarden wordt nog eens een stuk kleiner.
“Soorten” paarden en mijn mening:
- een Shetlander: wil ik niet. Dan moet er teveel aangepast worden bij ons. Het is hier echt ingericht voor grotere paarden.
- Een afgekeurd paard/gezelschapspaard: zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat ik er dadelijk mee zit te kijken als hij/zij verkocht moet worden omdat ik verhuis.
- Een kleine pony: kan ik niet zoveel mee. Ik kan niet mennen en ben te groot/zwaar om erop te rijden. En een bijrijdster wil ik al helemaal niet (kost teveel tijd).
- Een “sportpaard”: ik vind het zo sonde dat ik gewoonweg de tijd niet heb om er twee te trainen. Bovendien kost een leuk “sportpaard” iets meer dan 1000 euro.
- Een Fjord: dit is de keuze die ons pap mij nu aandringt. Opzich wel leuk en aardig.
- Een veulen: dit is mijn keuze. Het veulen zou dan tot januari hier staan, samen met Rongo (kan dat, of zou die gelijk de opfok in moeten?). Stel dat ik dan naar die pensionstal zou gaan, dan kan het veulen mooi de opfok in. Tegen de tijd dat het veulen 3 jaar is, is Rongo 18 jaar.
Maar….. Stel dat ik niet naar die pensionstal ga, wat dan??
En kan ik dat wel? Een veulen?? Ik twijfel echt aan mezelf of ik het zou kunnen. Maar ik weet van mezelf dat ik me altijd onderschat. Ik heb stage gelopen op een springpaardenhandelsstal, werk in de vakanties op een pensionstalling en we (m’n zusje en ik) hebben Tycho zelf zadelmak gemaakt en maniertjes bijgeleerd.
Overigens heb ik al een zeer leuk veulen op het oog!
Vanavond gaan we het er thuis nog eens over hebben. Ik wist verder niemand die ik kon bellen voor raad. Dus voor de eerste keer vraag ik Bokt om raad…..
Alvast hartstikke bedankt voor de reacties.
dat vind ik ook het voordeel van een Fjord: die kan even stilstaan en die kun je daarna weer oppakken. Zoiets moet ik sowieso hebben.

).