fokken met hengsten zonder papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miloetje

fokken met hengsten zonder papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 21:36

tegenwoordig zie je zoveel pony's tekoop.
Vooral shetlanders en veulens.
Velen zonder papieren.
Dan vraag ik me af: Waarom laten mensen hun merrie dan dekken? En waarom zetten mensen met hengsten hun hengst ter dekking?
Vooral bij shetlanders, er staan massa's tekoop op marktplaats. En mensen willen allemaal wel een veulen van hun merrie want het is zo schattig een veulen. En als het een hengst is verkoop je hem weer? Maar er zijn nog heel veel mensen die zo denken...
zo help je toch mee slachtveulens te fokken? want het lijkt me niet dat jij een shetlander hengst zo makelijk verkoopt( zonder papieren en dan veulens)...

kijk als het nou bijv een zeldzaam ras is of bijv een arabier/ andalusier enz, zonder papier door iets, of schoonheidsfoutje en ja fokt er een paar veulens mee vind ik het minder erg. Die rassen zijn erg gewild vooral speciale rassen..

Djoena

Re: fokken met hengsten zonder papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:46

de meeste mensen die ik ken, kijken niet naar papier maar naar het uiterlijk en innerlijk van zo'n dier en of zo'n dier wel gezond is... en een hengst kan je altijd nog laten "helpen" en waarom mag het volgens jouw wel met een "zeldzaam ras"? dat is toch precies hetzelfde??

ik snap je topic wel, maar je moet in de wereld ook een beetje vertrouwen in mensen hebben en niet bij alles en iedereen denken dat het fout gaat lopen. en de veulens of hengsten naar de slacht zullen gaan... er zijn ook aardige en eerlijke mensen op de wereld die niet zo zeer naar papier kijken en het eerste beste hengst veulen zonder papier maar naar de slacht/markt brengen....of denken dat ze geld willen verdienen aan hun hengst zoals je bij mijn topic tegen me zei, en dat terwijl het gratis is Clown

ik heb mijn hengst ook van de markt en de andere van een handelaar, en allebei zonder papieren, die van mij staan ook gewoon ter dekking... ik let alleen wel op aan wie ik ze ter dekking stel. ik bedoel ik ga niet langs zo'n boer met zijn weiland vol shets, die eens in het jaar zijn shets maar naar polen laat verkassen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:21

dat heet broodfokken, domweg een willekeurige hengst op elke merrie zetten. bij mijn vorige pensionstalling werd dat gedaan, en die veulens waren geen drol waard, en ik wil niet weten waar de meeste terecht kwamen.
Wat Djoena doet is iets heel anders, je kijkt naar welk paard wel en welke niet, etc. het gaat dus met beleid. op mijn oude stalling ging het erom zoveel mogelijk te fokken, alle merries elk jaar weer, ook de afgereden kreupele. gewoon zielig!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 02:52

ik ben blij dat er nog wordt gedekt zonder papieren

zo blijven er nog betaalbare paarden....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:22

tessyke schreef:
ik ben blij dat er nog wordt gedekt zonder papieren

zo blijven er nog betaalbare paarden....

dat valt heel erg mee. er zijn ook paarden met papieren die echt niet duur zijn. een hengst met papier is niet per difinitie een toppaard. als er zonder papieren gewerkt wordt, niks mis mee, maar doe het dan goed, en ga niet willekeurig kruisen...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:35

Ik ken een shetlandfokker, die dekt met goedgekeurde hengsten, heeft merries met papieren. Ieder jaar worden daar een aantal veulens geboren, met papieren dus. De merrietjes is meestal geen probleem, die houden ze zelf of zijn makkelijk te verkopen.
Van de hengstjes mogen een aantal blijven lopen die opfokwaardig zijn, waarvan ze denken dat die op de hengstenkeuring kans maken om goedgekeurd te worden. De rest gaat gelijk al naar de handelaar (= heel vaak slacht). Ieder jaar vind die schifting plaats, dus ook bij jaarlingen, tweejarigen en driejarigen.

Mijn schoonvader heeft 2 merrieshetjes, eentje heeft hij laten dekken door een hengst zonder papieren (wel zorgvuldig uitgekozen) en die heeft dus een veulen gehad. Dat veulen loopt nu bij zijn dochter in de wei. Hij heeft niet meer veulens gefokt omdat hij niet meer pony's kan gebruiken.

Ik weet wel welke manier mij meer aanspreekt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:06

Esther schreef:
Ik ken een shetlandfokker, die dekt met goedgekeurde hengsten, heeft merries met papieren. Ieder jaar worden daar een aantal veulens geboren, met papieren dus. De merrietjes is meestal geen probleem, die houden ze zelf of zijn makkelijk te verkopen.
Van de hengstjes mogen een aantal blijven lopen die opfokwaardig zijn, waarvan ze denken dat die op de hengstenkeuring kans maken om goedgekeurd te worden. De rest gaat gelijk al naar de handelaar (= heel vaak slacht). Ieder jaar vind die schifting plaats, dus ook bij jaarlingen, tweejarigen en driejarigen.

Mijn schoonvader heeft 2 merrieshetjes, eentje heeft hij laten dekken door een hengst zonder papieren (wel zorgvuldig uitgekozen) en die heeft dus een veulen gehad. Dat veulen loopt nu bij zijn dochter in de wei. Hij heeft niet meer veulens gefokt omdat hij niet meer pony's kan gebruiken.

Ik weet wel welke manier mij meer aanspreekt...

zeg dat wel! zowiezo wordt er veel te veel met shetjes gefokt, omdat die makkelijk te houden zijn, en bij veel mensen niet veel kosten. er is al een shettenoverschot, en daardoor eindigen ze vaak op de trein naar italië.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:28

met gebruikspony's/paarden heb ik er geen moeite mee, met shetlanders wel.
Wij waren onze papierloze B, C pony en 2 paarden eerder kwijt dan onze gribaldi's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:54

wij fokken ook met shetlanders, allemaal wel met papier. hengstveulens hebben dan echt wel meer kans, en we proiberne er zo goed mogelijk op te letten dat ze een goed tehuis krijgen, densoods blijven ze langer, worden gecastreerd, nog later beleerd, en dan raak je ze wel kwijt aan goed tehuis.
de shetveulens die naar handelaar gaan gaan bijna nooit naar handelaar hoor, komt geen papier bij, worden niet gechipt, en gaan met zn allen op transport naar buitenland om daar vervolgens geslacht te worden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:02

elinax21 schreef:
wij fokken ook met shetlanders, allemaal wel met papier. hengstveulens hebben dan echt wel meer kans, en we proiberne er zo goed mogelijk op te letten dat ze een goed tehuis krijgen, densoods blijven ze langer, worden gecastreerd, nog later beleerd, en dan raak je ze wel kwijt aan goed tehuis.
de shetveulens die naar handelaar gaan gaan bijna nooit naar handelaar hoor, komt geen papier bij, worden niet gechipt, en gaan met zn allen op transport naar buitenland om daar vervolgens geslacht te worden

precies, die gaan naar ponymarkten waar ze opgekocht worden. alleen de echte mazzelaars ontlopen dat. en dat zijn er minder dan je zou denken...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:08

met shets ben ik het eens.Maar waarom is iedereen toch zo gefocust op een papiertje?Ik zie hier de duurste namen van afstammingen voorbij komen,voor velen onbetaalbaar.Lopen er dan geen leuke kruisingen die het netjes doen in de sport?of paarden zonder papier?Als het een gezonde hengst betreft zie ik geen probleem.Wel bij het broodfokken en ik geloof best dat er heel impulsief mee om word gegaan,maar ik vind het niet helemaal fair om alleen paarden/pony's met papier op deze aardbol te hebben.Daar gaan we zo wel naar toe volgens mij.Ooit is er toch ergens begonnen met een onbekende hengst,waar gaat het straks naar toe,dat alles met papier al gekruist is en er niets te kruissen valt.begrijp me niet verkeerd,alle respect voor fokkers enz, maar mogen alleen degenen met 'goede'op papier staande afstammelingen fokken dus?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:17

mijn merrie is drachtig van een hengst met papieren, alleen het veulen zal nooit papieren krijgen aangezien de hengst van een compleet ander ras/stamboek is.
Ik denk altijd maar zo: ik heb zelf destijds ook een beestje zonder papieren gekocht, en ik ben echt niet de enige "gek" die dat doet.
Geef je om keuringen, fokkerij etc, ja, dan moet je met papieren fokken. Zoek je een leuke rijpony/paard, dan kan dat ook prima zonder papieren

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:49

timokyana schreef:
met shets ben ik het eens.Maar waarom is iedereen toch zo gefocust op een papiertje?Ik zie hier de duurste namen van afstammingen voorbij komen,voor velen onbetaalbaar.Lopen er dan geen leuke kruisingen die het netjes doen in de sport?of paarden zonder papier?Als het een gezonde hengst betreft zie ik geen probleem.Wel bij het broodfokken en ik geloof best dat er heel impulsief mee om word gegaan,maar ik vind het niet helemaal fair om alleen paarden/pony's met papier op deze aardbol te hebben.Daar gaan we zo wel naar toe volgens mij.Ooit is er toch ergens begonnen met een onbekende hengst,waar gaat het straks naar toe,dat alles met papier al gekruist is en er niets te kruissen valt.begrijp me niet verkeerd,alle respect voor fokkers enz, maar mogen alleen degenen met 'goede'op papier staande afstammelingen fokken dus?

nee, dat vind ik niet. maar het gaat wel teveel de andere kant op. ik heb het hier zo vaak gezien... mijn eigen dieren hebben ook geen papier. mijn paard komt van een prima fokker op zich, de merrie was goedgekeurd met premies en weet ik wat nog meer, en de hengst ook. alleen, omdat het veulen qua kleur etc. niet aan de eisen voldeed, hebben ze er geen papier bij. nou en? het is voor mij een prima paard, net als eider veulen mét papier. mijn pony is een kruising tussen van alles en nog wat. die fokker zou ik kunnen afschieten, maar goed... achteraf niet slim om daar een veulen te kopen, maar ik was gewoon verliefd. maar ook die fokker was een broodfokker, en daar ben ik dus echt tegen. het is niet de kwaliteit maar de kwantiteit die dan telt, en dat vind ik fout. kruisingen, prima, maar doe het met beleid. ook als er straks alleen nog maar paarden met papier zijn, vind ik ook prima. dan dalen de prijzen toch, en er zijn ook paarden die wel papier hebben maar geen dure toppers zijn. het papiertje zegt qua prestaties minder dan je denkt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:56

Dat er shetjes naar de slacht gaan vind ik niet zo'n groot probleem, maar de manier waarop Verdrietig

Maar merrieveulen, jij hebt het over broodfokkers...volgens mij kan het fokken van shetjes nooit (veel)geld opleveren toch???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:05

wel als je weinig geld aan je ponys uitgeeft, en overal maar een goedkoop niet goedgekeurd hengstje erop zet en zoveel mogelijk ponys fokt, waarbij de hengstjes naar de slacht en de merries gewoon te koop.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:24

elinax21 schreef:
wel als je weinig geld aan je ponys uitgeeft, en overal maar een goedkoop niet goedgekeurd hengstje erop zet en zoveel mogelijk ponys fokt, waarbij de hengstjes naar de slacht en de merries gewoon te koop.

dat valt nog heel erg mee. Wij dekken met een hengst die nooit naar de keuring is geweest al heeft hij wel een papiertje. Ik ben er geen voorstander van, maar vaders wil het niet zien. De merries die er sinds januari 2005 bij gekomen zijn hebben wel allemaal een goed papier. De hengst is nu 15 dus die heeft ook het eeuwige leven niet.

Wij geven weinig geld uit aan de pony's 1x in het half jaar de smid 1x per 8 weken wormenkuur en in de winter af en toe een paar baaltjes hooi. het land is van onszelf en meestal staat er zelfs 's winters meer dan genoeg gras. Ze kosten ond dus bijna niks.
Desondanks leveren ze bijna niks op. hengstjes gaan hier weg voor zo'n 80 á 100 euro (en dan doen we het nog goed) en merries voor zo'n 120 á 140 euro. voor een hengst heb je dan 50 euro 'winst'. Erg rijk kun je er echt niet van worden. Ik vind wel dat de stallen die met shetjes fokken absurd hoge prijzen vragen. Zouden er 2 shetjes te koop staan (exact het zelfde voor het gemak) dan vraagt een stal er de hoofdprijs voor terwijl het bij een particulier wel goedkoper kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:50

elinax21 schreef:

Maar dan nóg! Al het werk wat je eraan hebt én eigen land betaal je ook belasting over, dus wat je eraan moet over houden is voor mij een vraag?

En fjordnina: Ik vind het wel logisch dat je meer betaald bij een stal dan een particulier. Die pony's (laten het een goede stal zijn) zijn gedekt door een ggk hengst en de keuringen die ze moeten lopen met de hengsten en merries..... Ook betaal je voor hun "opgebouwde naam" en dus wat meer zekerheid over de kwaliteit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:11

superwoman schreef:
Dat er shetjes naar de slacht gaan vind ik niet zo'n groot probleem, maar de manier waarop Verdrietig

Maar merrieveulen, jij hebt het over broodfokkers...volgens mij kan het fokken van shetjes nooit (veel)geld opleveren toch???

niet op die manier nee. als je geld wilt verdienen aan shetjes moet je het wel heel professioneel aanpakken, en echt goede pony's hebben. wat er bij ons gebeurde, was gewoon de eerste de beste hengst op alle merries. alles zonder papier, en verkoop op de markt ipv. direct naar particulieren. ook kregen deze dieren minimale verzorging, waardoor ze nóg minder opbrengen. uiteindelijk halen deze mensen de gemaakte kosten voor voer etc. er lang niet uit bij de verkoop van de pony's/ veulens. doordat ze dat uiteraard wel willen, wordt er zo min mogelijk gespendeerd aan de dieren. ze krijgen zuinig gevoerd van minimale kwaliteit, de hoefsmid komt niet zo vaak als zou moeten, en met één of soms twee keer per jaar ontwormen heb je het wel gehad. nogmaals, het gaat om de kwantiteit, en niet om de kwaliteit. en juist daardoor lijden ze verlies. ik heb weleens gevraagd, ze hadden een goede merrie lopen, met een leuke afstamming, alle papier erbij. doen ze er een kruising hengst op zonder papier of wat. dus ik vraag waarom ze geen goede hengst nemen. reden: omdat dat meer geld kost. maar zo'n veulen levert ook meer op natuurlijk. maar goed, daar willen ze gewoon niet aan. het jammere vind ik, dat veel dieren slecht terecht komen, vaak van hand tot hand gaan, en minimale verzorging krijgen. en dat allemaal voor het geld, terwijl er juist verlies op wordt geleden. ik begrijp dus ook niet dat de mensen in kwestie dit nog zo doen.
trouwens, niet alle broodfokkers verliezen zo op hun paarden. voor de rest komt het verhaal bij de meesten toch wel overeen. minimale verzorging, kosten uitsparen en verkopen aan de eerste de beste die wat leuks biedt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:05

Heb weleens vaker in een topic gezegt:
Hoe weet je als je Hengst niet Goed Gekeurd is Of
1: Zijn Sperma Goed is
2:Geen Ziektes over brengt
Het is niet alleen even je hengst op een merrie zetten er komt zoveel bij kijken.

Helaas wordt dat stukje weleens vergeten...

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:58

Barcelano schreef:
Het is niet alleen even je hengst op een merrie zetten er komt zoveel bij kijken.

nou dat weet je omdat er ook bij een niet ggk hengst de mogelijkheid is om het sperma te laten testen/onderzoeken en door een Da verklaring te hebben van je paard.
want een keer op de keuring geweest te zijn wil niet zeggen dat hij altijd gezond is. Clown
mijn hengst mag ook dekken, hij is niet gekeurd voor het KWPN maar heeft wel een goed papier,
(dat is eigen keuze omdat ik niet echt een hoog petje van het KWPN en het Hengstenbeleid heb ) als ik ermee dek, kijk ik wel goed welke merrie etc en ook of de merrie gezond is en ingeent ...
ik heb hem ook laten nakijken en een sperma onderzoek laten doen.
ook op de foto gehad om te kijken voor erfelijke aandoeningen...
dus zo kan het ook...
ben het er verder wel mee eens dat er een verschil is tussen broodfokken/vermeeren
en fokken met een niet ggk hengst mits er wel goed over nagedacht wordt.
met betrekking tot shetlanders vind ik het erg jammer dat ze vaak minder
aandacht krijgen als zgn. "echt paarden/ponies" ook in de fokkerij blijkbaar dus...
en er vaak lachend naar mensen wordt gekeken die er wel dezelfde moeite en aandacht aan besteden als aan hun paarden...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:05

[quote="superwoman]
En fjordnina: Ik vind het wel logisch dat je meer betaald bij een stal dan een particulier. Die pony's (laten het een goede stal zijn) zijn gedekt door een ggk hengst en de keuringen die ze moeten lopen met de hengsten en merries..... Ook betaal je voor hun "opgebouwde naam" en dus wat meer zekerheid over de kwaliteit.
[/quote]

die merries mogen dan door een ggk hengst zijn gedekt maar, laten we even uitgaan van exact dezelde pony, hengst en alle toeters en bellen er om heen, dan nog betaal je (veel) meer bij de stal dan particulier. Ik vind dat er best een beetje prijsverschil mag zijn, maar om 100 a 150 euro prijsverschil te hebben voor dan alleen de naam, vind ik te gek.

kwaliteit kun je ook vinden bij een particulier zolang de afstamming maar bekend is. Of de pony dn bij een stal vandaan komt of bij een particulier maakt mijn inziens niks uit.

Citaat:

vraag 1: door te dekken. Zo kom je er vanzelf achter
vraag 2: idem

Er komt zoveel bij kijken als je zelf wilt. Tuurlijk, je moet een hengst zoeken die bij de merrie past, maar er wordt behoorlijk overdreven met een aantal dingen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:09

vraag 1: door te dekken. Zo kom je er vanzelf achter
vraag 2: idem

Er komt zoveel bij kijken als je zelf wilt. Tuurlijk, je moet een hengst zoeken die bij de merrie past, maar er wordt behoorlijk overdreven met een aantal dingen.[/quote]

Sorry maar is dat nou juist net de instelling waarom er ook veel Mislukte Fok producten onstaan.
Dan is de kans helemaal groot op een veulen met allerlei gebreken.
En waar belanden die dieren.
Of in de Paarden Worst of in het handel circuit om uiteindelijk nog in de Worst te Belanden.

Ik vind dat je als Fokker zijnde alhoewel je dan in mij ogen geen fokker bent verantwoordelijkheden moet afleggen zowel tegen mensen als je eigen dieren!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:36

elinax21 schreef:

De fokker waar ik het over heb vraagt voor de veulens wel papier aan, ze worden ook allemaal gechipt. En de handelaar waar de hengstjes heen gaan koopt ze op voor de slager...
En dan praat ik toch echt over een fokker die meerdere ggk hengstjes heeft gefokt en verschillende kampioenen heeft bij de merries. Het fokken is een uit de hand gelopen hobby en kost hun alleen maar geld. Ze zijn er echt serieus mee bezig, ze kunnen alleen de hengstjes die niet goed genoeg zijn niet kwijt. Aangezien hun land en aantal stallen ook eindig zijn moeten ze wel.

Zelf heb ik in november een hengstje gekocht zonder papier, hij is nu een ruintje. Ik wil er niet mee fokken, heb hem voor mijn lol. Hij zou ook naar de paardenmarkt, daar was hij misschien wel verkocht omdat het een appaloosaatje is. Naar mijn idee toch wat makkelijker te verkopen (weet ik dus niet zeker). Ik heb wel het idee dat ik er iig een 'gered' heb.

Ik denk dat het fokken met rijpaarden zonder papier steeds meer gaat voorkomen. Veel van de mensen die fokken met ggk hengsten fokken vaak met de populaire hengsten, wie wil er nu geen gribaldi of jazz oid.
KWPN-ers waar de wat minder sterk in zijn schoenen staande ruiter mee om kan gaan zijn er steeds minder. Het worden paarden met steeds meer bloed en heftige karakters. Het wordt steeds moeilijker om binnen het kwpn een leuk gebruikspaard te vinden. Dat werkt naar mijn idee het papierloos fokken in de hand.
Op zich vind ik dat niet zo'n probleem, als er maar gekeken wordt naar de gezondheid en erfelijke afwijkingen van de beide ouders.
Ik zou geen probleem hebben met een papierloos paard, al zou hij wel aan bepaalde eisen moeten voldoen. Een paard wat een beetje fatsoenlijk kan lopen (niet iedere pas struikelen over zijn eigen benen of geen krabbelaar), een bouw naar mijn zin en gezond is.

Ik denk dat het niet voor niets is dat je steeds meer hoort over de wat coolere rassen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:16

Op een papier rijden zit knap beroerd.
Maar: de opfok van een papierloos paard is net zo duur als van een paard met papieren. Kans dat je er meer voor krijgt als er een papier bijzit is ook groter.
Maar zo zoetjes aan krijgen we wel een overschot aan paarden in Nederland, en is ook de aanfok met papier niet meer zo snel verkocht. Een economisch dipje en het eerste wat bij veel mensen de deur uitgaat is het paard. Waarom dan bewust nog papierloze paarden fokken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:18

Barcelano schreef:

Ook een goedgekeurde hengst die natuurlijk dekt kan bij merrie A wat oplopen en dat bij merrie B overbrengen.
Er komt veel bij kijken als je doel is een veulen te fokken wat het goed doet op keuringen, als je echt voor een stamboek fokt.
Als je dat niet doet valt het reuze mee.
Ik heb een hengst op mijn merrie gezet, ze is 1x gedekt, en inmiddels, 52 dagen later is ze nog niet hengstig (ook niet gescanned, maarja, zolang ze niet hengstig wordt kan je ook niet dekken dus tja)

Cassidy, omdat de prijzen van paarden met papieren achterlijk hoog zijn af en toe, en omdat er gewoon een markt voor is. Je gaat mij niet wijsmaken dat ik de enige idioot ben die een paardje zonder papieren heeft