Verschil tussen horzels en dazen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Verschil tussen horzels en dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 18:06

Omdat dazen en horzels zo vaak worden verward, wilde ik even de verschillen laten zien.

Horzel:
Afbeelding
De paardenhorzel (Gastrophilus intestinalis) is een insect behorende tot de orde van de Diptera (tweevleugeligen) dat als larve parasiteert op levende paarden.

De volwassen horzel legt eitjes op de onderbenen maar ook in de manen en in de hals van het paard. De eitjes zijn te herkennen als kleine gele puntjes in de beharing. Deze komen uit en worden als larven opgelikt door het paard. In de tong boren ze zich in en bereiken na een week of vier de maag. Daar hechten ze zich in de maagwand vast om na driekwart jaar, aan het begin van het warme seizoen, weer los te laten en met de mest vrij te komen. Daarna ontstaat binnen een maand de volwassen horzel. Een volwassen horzel leeft relatief kort en moet zich binnen zo'n drie 3 weken voortplanten.

Daas:
Afbeelding
Dazen of paardevliegen zijn breed gebouwde, snelle roofvliegen met grote ogen. Vooral de wijfjes zijn bloeddorstig en zuigen bloed bij grote zoogdieren en soms ook bij de mens. Het eiwit uit het opgezogen bloed is nodig om de eitjes te kunnen laten rijpen. De mannetjesdazen eten honing. De larven leven in vochtige grond en zijn rovers of leven van rottende planten. Biologen determineren dazensoorten vaak aan de hand van hun oogkleur. Dazen kunnen, net als muggen, het CO2-gehalte van de lucht bepalen om een prooi te vinden.
Met name vee kan zeer veel hinder van dazen hebben. Ze komen vooral voor op iets vochtige plaatsen die naast zon ook wat schaduw bieden. De larven ontwikkelen zich in water, modder, moeras, of rottende plantendelen. Ze leven vaak van andere insecten. Er zijn meestal 8 of 9 larvestadia, met een diapauze in de winter. In vrijwel alle geslachten (behalve een paar primitieve die vooral in de tropen voorkomen) voeden de volwassen vrouwtjes zich met bloed; de mannetjes bijna altijd met nectar of plantensap. In Nederland komen een 35-tal soorten dazen voor.

Sempre

Re: Verschil tussen horzels en dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:09

Ieuw krijg helemaal de kriebels ervan. *LOL*

Tweede foto doet het niet Lachen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:13

Bah.....
Wel leerzaam, dit wist ik niet.
Ik dacht dat het allebei het zelfde dier met een andere naam was.
Welke van de twee worden ook wel 'blinde muggen' genoemd, weet je dat toevallig ook?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 18:15

Nee, dat weet ik niet..
Maar als je dazen gewend bent, en je komt een horzel tegen, schrik je je rot!
Ik zal eens kijken voor de tweede foto.

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:23

Kiara schreef:
'blinde muggen'

Dazen worden ook wel blinde vliegen/muggen of gewoon blinden genoemd.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:30

Mijn paard heeft zomers regelmatig last van die lichte puntjes in zijn manen. Hoe kan je dat het beste verwijderen. Ik trek het er altijd maar vanaf, maar kan je het misschien ergens mee wassen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:34

Nee, daar kun je een horzelmes of een borstelblokje voor gebruiken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:36

Afbeelding
Dit is een daas.
Dazen zijn langwerpige grijze vliegen die zich vastbijten in de huid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:01

Dazen komen vooral op de paarden en mensen af wanneer het lichaam ietwat vochtig is.

Dus vooral bij zweten, om te voorkomen dat jij of je paard word gestoken moet je dus de zweetlucht maskeren.

Het beste hierbij helpt hertshoornolie.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:09

Bahh..

Maar het is wel leerzaam, ik dacht dat het gewoon dezelfde waren maar dan met verschillende namen...

Ik vind ze zo vies he Scheve mond

Hertshoornolie? Waar haal je dat, gewoon in paardenwinkel ofzo?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:25

Echwel schreef:
Dus vooral bij zweten, om te voorkomen dat jij of je paard word gestoken moet je dus de zweetlucht maskeren.

Het beste hierbij helpt hertshoornolie.

Dat maskeert volgens mij iedere geur die bestaat, want het stinkt echt vreselijk. Bah!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:12

Daas:
Afbeelding

Het plaatje wilde echt niet meewerken, dus even een ander plaatje van een daas Lachen
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 09-07-06 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:12

Jup, wij hebben dus massaal last van dazen. Ziek Horzels ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:44

Citaat:

Nee via de dierenarts of miss internet

Het is van Jacob Hooy

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:03

Echwel schreef:
Citaat:

Nee via de dierenarts of miss internet

Het is van Jacob Hooy

Je hebt anti-vliegenspul met hertshoornolie erin.. Ik ben alleen de naam vergeten, maar er staan allemaal kruidachtige dingen op de voorkant. Ik heb het gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:13

horzols of dazen. die beesten steken allemaal! verschrikkelijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:19

nee hoor...een horzel prikt dus niet,maar legt eitjes op het paard.
dat zijn die gele stippeltjes die je vaak ziet op de benen Knipoog

maar doordat ze een wat zoemend geluid maken lijken ze voor het paard op alles wat prikt en zijn ze er vaak wel bang voor Knipoog

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:24

spoekie schreef:

Je hebt anti-vliegenspul met hertshoornolie erin.. Ik ben alleen de naam vergeten, maar er staan allemaal kruidachtige dingen op de voorkant. Ik heb het gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd.

Hertshoornolie is gewoon verkrijgbaar bij Divoza. Ook atex daasspray met hertshoornolie. (volgens mij de enige die een beetje werkt) Maar op een wit paard vlekt het een beetje. Dus voor wedstrijden niet doen.

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:44

klopt ja die atex dazenspray heb ik ook werkt wel totat hij echt heel erg zweet dan heb je er last van niet normaal!
ik heb een haflinger en het vlekt nog al ja klopt!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:43

Hertshornolie is wel het meest smerige wat er bestaat. In de daasspray valt het nog niet zo op maar als je het koopt in de anti bijt variant moet je echt maken dat je weg komt. Ik koop het tegen het staartvreten en ik kan het alleen buiten opspuiten anders val ik om van de stank. Als ik kort daarna ga paardrijden dan vind ik dat ook niet echt lekker. het spul werkt maar ik zal het nooit over mijn hele paard spuiten want dat is echt te goor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:49

Ik las in een artikel van een bedrijf dat de beplanting voor grote concoursterreinen verzorgd dat dazen veel afkomen op een gebied met eikenbomen, en daarentegen weer minder graag naar notenbomen komen. Misschien dat dat een idee is voor de mensen die de paarden aan huis hebben?

Ik heb trouwens Atex daasspray gekocht en mijn paard er helemaal mee ingesponst, maar zodra we buiten kwamen begon de aanval gewoon en kletterde mijn arm paardje in paniek door de bak. Ik hou het bij Zedan BremseBremse. Werkte veel beter bij mijn knollie.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:03

Urielle schreef:
Ik las in een artikel van een bedrijf dat de beplanting voor grote concoursterreinen verzorgd dat dazen veel afkomen op een gebied met eikenbomen, en daarentegen weer minder graag naar notenbomen komen. Misschien dat dat een idee is voor de mensen die de paarden aan huis hebben?

Ik heb trouwens Atex daasspray gekocht en mijn paard er helemaal mee ingesponst, maar zodra we buiten kwamen begon de aanval gewoon en kletterde mijn arm paardje in paniek door de bak. Ik hou het bij Zedan BremseBremse. Werkte veel beter bij mijn knollie.

Maar welk spul werkt, verschilt gewoon per paard door de zuurgraad van de huid.

Maar idd bomen maken veel verschil, nu mijn verzorgpaarden zijn verhuisd naar een plek vlakbij het bos zitten ze vol met dazen, terwijl op hun oude plek (naast een autoweg en nog een drukke weg en dus praktishc geen bomen ofzoiets) er maar hoogstens 2 rondvlogen...

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:24

Ik haal inderdaad die horzeleitjes ook altijd met zo'n bloke weg, maar ik moet zeggen dat dat niet gemakkelijk is.(of ik moet er gewoon nog eventjes heel handig in worden) Ik ben trouwens volgens mij nog nooit echt een horzel tegen gekomen, dazen daarentegen veel teveel Boos! Misschien moet ik ook maar eens dat enorme stinkspul aan gaan schaffen!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:32

Ik haal de eitjes weg met azijn en een schilmesje. eerst de Azijn erop even laten intrekken (ofzo) en daarna met het mesje erover heen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:24

AfbeeldingAfbeelding
Dit soort dazen zie ik vaak, met die donkere vleugels, blehh